Bilpolish köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Ett polermedel jämnar ut ojämnheter och repor i ytor som t.ex. billack.
  • Den förvandlar en matt, oattraktiv yta till en slät, glansig struktur och skyddar färgen från miljöpåverkan som UV-strålning och smuts.
  • Först och främst bör du använda skonsamma polermedel. Om rengöringen inte är tillfredsställande kan du använda pastor med högre slipverkan.
  • För oerfarna rekommenderas manuell applicering eller användning av en excentrisk polermaskin.
  • Efter poleringen appliceras ofta ett vaxliknande förseglingsmedel för att skydda lacken från miljöpåverkan.
  • Kombinationsprodukter av rengöringspolish och tätningsmedel, t.ex. carnaubavax, sparar användaren ett arbetsmoment och lämpar sig särskilt väl för privata användare och manuell polering.

Polska i bilvård

Oavsett om det gäller en ny bil, en klassisk bil eller en älskad motorcykel: Lackens glans försvinner, repor och mikrosprickoruppstår i de övre skikten av lacken. Om smutspartiklar sätter sig i dessa luckor blir ytan allt mattare. Ägare förhindrar denna fula visuella försämring genom att ta itu med sina motoriserade vänner med hjälp av poleringspasta. Följande gäller alltid: Lacket ska förberedas försiktigt, inte skalas intensivt. Detta är inte bara en visuell fördel, utan skyddar också fordonet från korrosion.

I bilvård används polish för att reparera ojämnheter, t.ex. repor i lacken. Detta gynnar optiken, eftersom reflektionerna i den jämna färgen skapar en högglansig effekt som är märkbar för det mänskliga ögat. Många bilpolermedel har också ett UV-filter som skyddar lacken från att blekna i direkt solljus.

Fordon som inte har fått någon polering kan däremot snabbt kännas igen genom att färgen bleknar och färgen flagnar. Dessutom innehåller medlen ofta tillsatser som ger en lotuseffekt. Vatten och smuts hålls borta från ytstrukturen med hjälp av en speciell tätningsmassa och en roll off. Vätskor, till exempel, rinner helt enkelt ner i lacken utan att lämna några spår, och smuts har svårare att fästa på lacken.

Lotus-effekt

Små slippartiklar som är bundna i en bärvätska rengör fordonslacken. Partiklarna jämnar ut den grova ytan och fyller ut fördjupningar. Den förändrade ytstrukturen skapar glans. I praktiken använder användarna ofta två steg för professionell polering, eftersom inte alla polermedel har en förseglande effekt: Först polerar de med maskin. Därefter appliceras ett förseglingsmedel, som i de flesta fall är vaxliknande (t.ex. carnaubavax). Detta förstärker glansigheten ytterligare och gör det svårare att återställa jorden. Förutom vaxkomponenten kan även nanoteknik, akryl eller andra syntetiska komponenter användas. Dessutom finns det kombinationspreparat på marknaden som sparar användarna ett arbetsmoment.

Frågan om hur ofta en bil får poleras kan inte besvaras på ett generellt sätt. Manuell polering avlägsnar vanligtvis högst 0,3 mikrometer av klarlacken. Därför är det möjligt att göra upp till 100 appliceringar innan färgen skadas. Vid användning av en maskin måste användarna vara försiktiga, särskilt vid kanter och veck, på grund av det högre kontakttrycket. Det maximala antalet ansökningar minskar också. Den genomsnittliga bilentusiasten polerar sin bil för hand två gånger om året.

Rätt poleringsteknik

Poleringen kan utföras på olika sätt. För privat bruk är manuell polering, dvs. polering för hand med hjälp av en trasa eller trasa, vanligast. Till skillnad från en polermaskin är det osannolikt att användarna orsakar skador om de använder den felaktigt, till exempel genom att utöva för stort tryck när de gnuggar.

Manuell polering

Den manuella metoden är den mest arbetsintensiva och tidskrävande, men den mest utbredda på grund av dess jämförelsevis låga kostnad. Den är särskilt lämplig för oerfarna. När de applicerar polishet för hand har de en bättre känsla för rätt tryck. Vid maskinell polering finns det däremot en risk att man använder för mycket kraft och skadar färgen. Om du vill polera hela bilen bör du räkna med flera dagar, inklusive förberedelse- och efterbehandlingstid.

Manuell polering

Efter rengöringen kan användaren gnugga de behandlade ytorna med en mjuk trasa, t.ex. en mikrofiberduk eller en mjuk borste, för att få en så blank yta som möjligt. Detta förfarande fungerar lika bra för billack som för möbler, läderskor eller till och med trägolv. Ofta används speciella polermedel med kemiska eller mineraliska tillsatser.

Maskinell polering

Maskinpolering innebär alltid att man använder en polermaskin. Ansatsen rör sig medurs, användaren trycker den på arbetsstycket och styr huvudet för att skapa cirkulära rörelsemönster. Denna metod lämpar sig i hemmet för att vårda billack eller för att restaurera äldre möbler. Viktigt: När man köper polish måste man försäkra sig om att den aktuella kvaliteten är godkänd för maskinell användning. Annars kan polishet bli för varmt och skada lacket.

Maskinell polering

Vid maskinell polering skiljer man mellan excentriska och roterande maskiner. Den förstnämnda poleringen i elliptiska rörelser, enskilda punkter överhettas inte så lätt. Därför är dessa modeller särskilt lämpliga för oerfarna. Roterande maskiner är däremot mer kraftfulla, men bör endast användas av kunnig personal.

Automatiserad maskinell polering

Denna process används uteslutande inom industrin. Här polerar högteknologiska robotar arbetsstycken till högglans och absolut jämnhet på så kallade roterande indexeringsbord. Termen roterande indexeringsbord eller roterande indexeringsmaskin avser en verktygsmaskin där arbetsstycket som ska bearbetas är fastspänt. Här är det möjligt att utföra mycket exakta arbetssteg och bearbeta ett mycket stort antal delar.

Industriell polering

Ingredienser och användningsområden

Polering är en så kallad ”skärande” process. Korn som ingår i polermedel förändrar mekaniskt den yta som ska behandlas. Denna process jämnar ut en mängd olika ojämnheter.

Å ena sidan har detta en estetisk fördel: ljuset reflekteras jämnt och uppfattas av det mänskliga ögat som en högglans. Å andra sidan gör den slätare ytan materialet mindre känsligt för miljöpåverkan som solljus och vardaglig smuts. Inom industrin används denna process ofta för att förbereda material för efterföljande processer, t.ex. galvanisering.

Polering

Polering ändrar materialets tillstånd från en matt yta med låg ljusreflektion till en blank yta med hög ljusreflektion.

De kemiska poleringsmedlen innehåller speciella mineraler som eliminerar ojämnheter och gör ytan jämnare överlag.

Appliceringstid och poleringsresultat

En poleringsprocess består vanligtvis av flera steg. Hur lång tid en sådan process tar beror på olika faktorer:

  • Utgångsläge, dvs. typ av förslipning
  • Polermedlets prestanda
  • Processparametrar som kontakttryck, antal varv
  • Önskad målyta

När man arbetar med polermedel bör man i allmänhet iaktta måttlig användning. Julängre poleringsbehandlingen pågår, desto större är risken att ytan skadas.

Olika typer av polermineraler

Det finns många olika lack att köpa. Den avsedda användningen avgör valet av mineraler som tillsätts i polermedlet. Det finns t.ex. naturligt förekommande mineraler som kan tillsättas i polermedel, t.ex. trippel eller kvarts, och industriellt framställda mineraler, t.ex. poleringslera (aluminiumoxid). De olika mineralerna har ett betydande inflytande på polermedlets effekt. Mineralernas bindning avgör graden av slipförmåga.

Slipförmåga

Begreppet slipförmåga avser emery-effekten. Det är därför en fråga om hur mycket poleraren bidrar till att avlägsna ytmaterialet. En sådan slipförmåga är nödvändig för att avlägsna repor. Ett visst lager avlägsnas från klarlacken, vilket gör att reporna permanent avlägsnas. Om polishet innehåller silikon i stället för sådana slippartiklar fylls reporna i färgen. I det här fallet återkommer dock reporna efter nästa regn. En silikonpasta rekommenderas därför inte.

Poleringspastor för alla användningsområden

Beroende på vad som krävs innehåller polermedel tillsatta syntetiska material. På så sätt ser tillverkarna till exempel till att oljerester på färgen binds och absorberas. Andra polermassor ändrar sina egenskaper under appliceringen. Till en början är de mycket slipande, men gradvis bryts mineralerna ner så att den slipande effekten minskar. Denna process är särskilt lämplig för polering av bilar: Om skadorna först jämnas ut vid borttagning av material, säkerställer nedbrytningen att en högglans skapas utan ytterligare borttagning av material. Om däremot slipvärdet är för högt kan färgen skadas.

Namn på rättsmedletAvsedd användning
SlipmassaKlister med friktionsmedel för att slipa av färgen och på så sätt avlägsna färgskador.
TätningFörseglar lack och skapar glans.
(Slipning) poleringKombinationspreparat bestående av friktionsmedel och tätningsmedel. Tar bort små repor och ger glans.

Tips för korrekt polering

Skillnaden mellan manuell och maskinell polering är å ena sidan att polermaskinen arbetar snabbare, med upp till 6 800 varv per minut. För det andra tar den bort fler och även djupare lackskador på detta sätt, som kan vara synliga efter manuell polering av en oerfaren användare.

Utrustning som behövs

Först och främst behöver användaren en polermaskin och lämpliga svamptillbehör (alternativt poleringssvampar eller trasor för handrengöring). Det är viktigt att det finns flera rengöringshjälpmedel, eftersom porerna i svamparna sluter sig med främmande ämnen ju mer de används. Det är inte ett måste, men det är mycket vettigt att köpa ett tvättmedel för biltvättoch så kallad rengöringslera. Dessa hjälpmedel avlägsnar föroreningar som t.ex. trädharts och insektsrester som är svåra att lösa upp efter biltvätt.

Rätt förberedelser

Först och främst är det mycket viktigt att ta bort smuts från färgen. Bilägare kan se till att detta sker med en tur i biltvätten, men det är ännu bättre med en grundlig handtvätt. Därefter följer en slutbehandling med rengöringslera. Användarna kan också använda den för att avlägsna envis smuts som t.ex. tjära, rost och flygrester. Användarna bör också maskera plastdelar och gummilister på fordonet.

Försiktighet med plastdelar

Användarna bör vara särskilt försiktiga när de applicerar och sprider polermedel. Innehållet i många produkter är polykarbonat, ett material som används i strålkastar- och blinkershöljen. Vid frekvent polering och slarvig användning – nämligen när inte bara färgen utan även plasten kommer i kontakt med medlet – uppstår små sprickor eller materialet blir matt och blir gradvis ”blint”.

Rätt polering

När du använder en polermaskin måste du först se till att polerplattan är korrekt monterad på maskinen. Häll sedan, enligt instruktionerna för det valda polishet, rätt mängd vätska på svampen och fördela den jämnt över den. När maskinen fortfarande är avstängd, stryk svampen på det område som ska målas för att fördela medlet något. Placera nu svampen på lacket med lätt tryck och sätt på maskinen. Om kontakttrycket är för lågt finns det risk för stänk som användaren måste polera om för att undvika fula färgskillnader. Småningom ökar de nu körhastigheten tills det till slut bara finns en tunn film av polermedel kvar.

Barns repor på bilen

Oavsett om det är med polerduk eller maskin: Det område som bearbetas i varje enskilt fall ska vara ungefär 40 x 40 centimeter och alltid överlappa det område som bearbetades sist med hälften, dvs. 20 centimeter.

Behåller slätat lack längre

För att bevara materialet kan en tätningsmassa appliceras efteråt. Det finns skyddspastor på marknaden som ger en lotuseffekt: Vatten och smuts rinner av och glansen kvarstår under längre tid. Vissa kombinationsprodukter kombinerar effekten av ett polermedel med effekten av en skyddspasta, så att användarna kan få ytorna att bli högglansiga och även skydda dem direkt i en enda åtgärd.

Rätt plats för polering

Skyddade platser som garage eller carport är lämpliga för en idealisk konditioneringseffekt, eftersom risken för att solen torkar polishet för snabbt minimeras här. Dessutom faller ny smuts inte lika snabbt ner på bilen här, till exempel vid en vindpust.

Använd inte omedelbart grov polering

I allmänhet alltså: Ju grövre polering, desto mer färg avlägsnas. Om användarna är osäkra på vilket polermedel som är rätt för deras bil bör de först testa det fina eller medelstora polermedlet innan de tar till den grova varianten. Om resultatet inte är tillfredsställande kan du alltid använda den grova versionen i efterhand. Om de inte följer ordningsföljden och använder fel produkt kan framför allt oerfarna bilälskare skada lacken genom att slipa för mycket.

Varierande hållbarhet i våta och mekaniska förhållanden

Vissa tillverkare annonserar med löftet att deras produkt är ”tvättstugetålig”. Vätskan och borstens mekaniska påverkan ger dock ett annat resultat.

Vissa produkter försvinner efter den första maskintvätten, andra klarar sju till åtta tvättar.

Biltvätt

Särskilda polermedel för olika lackfärger

Det finns ett stort antal specialprodukter på marknaden för en mängd olika färger. I allmänhet är dock alla produkter lämpliga för alla färgfärger. Svart lack är dock svårare att polera än alla andra lackfärger: Oattraktiva hologram bildas mycket snabbt. För dessa fordon är det värt att investera i ett antihologrampolish.

Hologram

Polermedlet och svampen som används har ofta en hög slipverkan. Vid polering är det inte ovanligt att användare skapar ojämna intryckningar i klarlacken. Dessa arbetsvägar blir då synliga som fula ”hologram”.

Felaktig polering, en smutsig trasa eller pad eller ett besök i en biltvätt kan leda till att hologram bildas. Därför rekommenderas nybörjare att använda en excentrisk polermaskin.

De små spåren försämrar målningens utseende enormt. De förändrar ljusreflektioner och får föremål som reflekteras i färgen att se tredimensionella ut. Om hologrammen redan är synliga i lacken hjälper en antihologrampolish och en excentrisk polermaskin.


Bild 1: © trendobjects / stock.adobe.com | Bild 2: © REDPIXEL / stock.adobe.com | Bild 3: © maho / stock.adobe.com | Bild 4: © Robert Kneschke / stock.adobe.com | Bild 5: © Dron / stock.adobe.com | Bild 6: © PixPartout / stock.adobe.com