Cykelsadel köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Vid cykling bidrar sadeln avsevärt till komforten.
- Vilken sadel som är rätt beror på ridstil och sittställning.
- Sadlarna är skräddarsydda för specifika aktiviteter, t.ex. fritidsridning eller sport.
- En viktig ledtråd är avståndet mellan sittbenen.
- En lämplig sadel är endast bekväm om den har rätt sadelhöjd.
Bekväm cykling med rätt cykelsadel
Cykeln är ett populärt transportmedel eftersom denkombinerar rörlighet med fysisk aktivitet. På så sätt blir den dagliga pendlingen till jobbet ett träningspass. En solig helg bjuder bokstavligen in dig att cykla. Men när vi får ont i rygg och rumpa när vi cyklar vill vi komma av igen. Orsaken till klagomålen är ofta en olämplig cykelsadel. Med rätt utförande kommer körglädjen också att återvända.
Sadeln är en av tre kontaktpunkter mellan föraren och cykeln, tillsammans med pedalerna och styret. Rumpan är en av de delar av kroppen som utsätts för störst påfrestningar vid cykling. Vid vissa körsätt vilar nästan hela kroppsvikten på detta område. Att välja rätt sadel är därför avgörande för en bekväm, hälsosam och långvarig ridning.
Olika sadlar för vardag och sport
De flesta människor använder cykeln främst i vardagen, till exempel för att åka till jobbet, göra ärenden eller besöka vänner. Särskilt i storstäderna är det ofta lättare att ta sig fram med cykel än med bil. Du behöver inte ha en särskilt sportig cykel för detta. En sådan cykel är mindre lämplig för vardagligt bruk än en stadscykel eller en holländsk cykel, som är idealisktlämpade förvardagligt bruk . Många cyklister letar därför efter en sadel som framför allt är bekväm och som stöder en lugn cykling i upprätt ställning. Särskilt om cykeln används dagligen är det viktigt med en högkvalitativ sadel som passar din anatomi.
Om du däremot cyklar för sport behöver du en annan sadel. På grund av att är en framåtlutad sittställning, t.ex. vid landsvägscykling, spelar stoppningen ingen roll eftersom mer vikt ligger på styret. Stoppning innebär bara extra vikt. För sportiga cyklar, oavsett om det är landsvägscyklar eller mountainbikes, är det viktigt att sadelns form skyddar blygdbenet. Eftersom landsvägscykling och tidskval kräver en mindre upprätt sittställning är detta särskilt viktigt.
Tecken på att din sadel inte är rätt sadel
Att en sadel inte passar din bakdel märks genom att du känner av domningar, obehag i svanskotan och tryckpunkter i skinkorna. För breda cykelsadlar orsakar friktion på känsliga delar av kroppen. Med rätt sadel på cykeln kan du undvika allt detta.
Hur konstrueras en sadel?
En modern sadel består av fyra delar: ramen, underlaget, stoppningen och sadelöverdraget. Den bakre, breda delen är sätet, den främre, långa delen är sadelnäsan.
Sadelramen är tillverkad av mycket stabila stål- eller titanrör som är formade ungefär som bokstaven ”V”. Det är sadelns grundläggande ram. Ramen fästs på sadelstolpen med en skruv. Detta stöd är ett rör som förbinder sadeln med cykelramen. När sadelklämman i rörets nedre ände lossas kan det flyttas. Detta gör det möjligt att ändra säteshöjden.
Basen ger sadeln dess form. Den är ansluten till metallramen på tre punkter och är vanligtvis tillverkad av plast. Förutom modeller av hårdplast finns det även mjukare varianter. Högkvalitativa sadelunderlag anpassar sig flexibelt till ryttarens vikt. Formen på underredet är avgörande för körkomforten.
Numera ärmöbeltextilen tillverkad av cellplast. En speciell variant är gelpolstring. De mjuka innersulorna kompenserar för stötar på ojämnt underlag. Fjädring under sadeln finns endast på klassiska lädermodeller som inte har en skuminteriör.
Sadelöverdraget dras över stoppningen . En bra sadelduk är slät utan att vara hal. Den är följsam men inte spröd och andningsbar. Tre material är vanliga: Läder är ganska dyrt, men mycket andningsbart. Den avgörande fördelen med läder är att det sjunker in med tiden och att sadeln därmed anpassar sig till ryttarens bakdel. Lycra är smidig och andningsbar, men har en tendens att gå sönder. Vinyl liknar läder i ytstruktur, men är mindre andningsbar.
Hur belastar cykling kroppen?
Cykling belastar särskilt skinkorna, dvs. ischium och pubis. Beroende på hållning och körstil används dessa ben i olika grad. När man sitter upprätt är ischium belastat, medan pubis är obelastat. Med en upprätt sittställning fördelas den egna vikten bättre på en stor sittyta. Alla som arbetar mycket sittande känner till ett annat problem: Efter att ha suttit länge uppstår smärta i den stora gluteus maximus-muskeln. Det enda som hjälper här är regelbunden träning och stretching.
När cyklisten lutar överkroppen framåt vid sportcykling lutar också bäckenet framåt, vilket belastar blygdbenet. I perinealområdet mellan benen finns det nervbanor och blodkärl som kläms. En lämplig sadel är därför särskilt viktig för alla som utövar cykling som sport.

Varje cykel behöver sin sadel
När du tittar på sadeln på en landsvägscykel märker du genast att den skiljer sig mycket från sadeln på en holländsk cykel eller en trekkingcykel. De olika cykelmodellerna kräver en annorlunda konstruktion av sadeln beroende på sittpositionen. En bred sadel är bäst lämpad för att sitta nästan upprätt på en holländsk cykel eller en stadscykel. Ju mer överkroppen böjs framåt när man rider, desto smalare måste sadeln vara. Detta syns tydligt i de långa och smala sadlarna på racercyklar.
Citybike – Den bekväma sadeln
På stadscyklar och holländska cyklar sitter mannästan upprätt . Därför är de sadlar som används här de bredaste. Med city- och komfortsadlar är smärtfri cykling garanterad. Insatserna av gel eller skum minskar inte bara stötarna utan även tryckbelastningen i området kring sittbenen.
Fördelar
- Mångsidig
- Tillgänglig i många versioner
Nackdelar
- Olämplig för sportig cykling
Trekkingcykel – Sadeln för långa resor
För trekking- eller touringcyklar behövs ennågot smalare sadel än för stadscyklar. Detta beror på att en sportig, mindre upprätt sittställning är fördelaktig på en cykeltur. När man rider länge vilar mycket vikt på skinkorna, och därför är dessa sadlar väl vadderade och ergonomiskt formade. Många sportiga sadlar har fördjupningar i sadelns mitt som avlastar känsliga områden som t.ex. blygdbenet och säkerställer ett obehindrat blodflöde till perinealområdet. Dessa fördjupningar kallas reliefkanaler. Leta efter en sådan kanal när du köper.
Fördelar
- Komfort även på långa turer
- Passar även för mountainbikes
Nackdelar
- Inte lämplig för tävling
Mountainbike – Den robusta sadeln
Vid mountainbikecykling sitter cyklisterna inte så mycket som de står på pedalerna. Därför spelar sittkomfort ingen större roll. Sadeln är dock oerhört viktig för att snabbt förflytta kroppens tyngdpunkt och därmed upprätthålla balansen. Med rätt sadel har föraren kontroll över cykeln hela tiden. Mountainbikesadlar är smala, lätta och sportiga. På grund av det sätt på vilket de drivs är de tillverkade av material som kan utsättas för stora påfrestningar, eftersom de måste tåla många vibrationer.
Fördelar
- Bra grepp i grov terräng
- Passar även för längre turer
Nackdelar
- Hård yta
Vägcykel – Den sportiga sadeln
När cyklister cyklar på landsväg har de en platt körställning. Ju mer du lutar överkroppen, desto smalare måste sadeln vara. Därför har tillverkaren redan installeratmycket smalasadelmodeller på på tävlings- och triathloncyklar. För idrottare som tenderar att sitta upprätt på en landsvägscykel finns det bredare cykelsadlar för landsvägscyklar. Om du vill minska trycket i perinealområdet behöver du en sadel med en avlastningskanal i mitten. Eftersom sadlarna ska vara så lätta som möjligt av idrottsliga skäl, är det i stort sett inte nödvändigt med stoppning.
Fördelar
- Låg vikt
- Stor rörelsefrihet i böjt läge
Nackdelar
- Inte särskilt lämplig för vardagslivet
- Knappt vadderad
Lädersadel – vacker och praktisk
Lädersadlar finns i olika former. De är särskilt vanliga på äldre cyklar eller retromodeller. När de väl är inkördaanpassar sig läder sadlar optimalt till ryttarensanatomi . De anses också vara extremt ventilerande. Den höga kvaliteten på material och utförande garanterar bekväm cykling. Eftersom läder är en naturprodukt är regelbunden skötsel nödvändig. På samma sätt bör de skyddas mot fukt, varför det är nödvändigt att alltid hitta en täckt parkeringsplats eller täcka sadeln.
Fördelar
- Robust och hållbar
- Anpassning till kroppsform
Nackdelar
- Relativt dyrt
- Längre inkörning
- Utförligt underhåll
- Känslig för fukt
Sadlar för barn
När det gäller sadlar för barn och ungdomar är en säker passform avgörande. Sadelns form och bredd ska alltid anpassas till barnets kroppsvikt och storlek: Ju större barnet är, desto bredare är sadeln. På så sätt sitter barnet säkert och bekvämt på cykeln. Även i dessa sadlar finns fördjupningar och stoppning som minskar tryckpunkter och obehag.
Fördelar
- Passar bättre för barn som fortfarande växer
- Stor rörelsefrihet
Nackdelar
- Växer ut snabbt
Hur du hittar rätt sadel
Valet av sadelberor på vilken typ av cykling du gör och vilka fysiska egenskaper du har. Endast rätt cykelsadel gör det möjligt att cykla bekvämt på lång sikt. Ta reda på sadelns form, bredd och vikt. Det finns ingen sadel som passar alla, eftersom alla har olika rumpor. Det som är behagligt för en person kan vara obehagligt för en annan. Avgörande för köpet är stoppningen, vikten, längden och bredden. Det beror också på vilken sittställning sadelns form tillåter.
Formen på sadeln
Sadelformen avgörs av ridpositionen. Detta innebär att det krävs en annan sadel beroende på ridstilen. De som åker sportigt har en platt sittställning. I denna ställning lutar bäckenet framåt. Av denna anledning är sportsadlar smala och långa. Mycket sportiga modeller är knappt två centimeter breda upptill och har en längd på nästan 30 centimeter.
För en upprätt sittställning, t.ex. på en stadscykel, är en bred och kort sadel väl lämpad. En sadel som är idealisk för en mycket upprätt position hos ryttaren kan ha en bredd på 20 centimeter och en längd på 27 centimeter.
Dimensionerna på en bra vandringssadel ligger mellan en sportsadel och en uppåtstigande sadel. En sådan sadel är väl lämpad för långa cykelturer i lugnt tempo.

Förutom längden och bredden spelar ävensadelöverdragets form en roll. Sadlar med rak yta ger lite stöd till sittbenen. Trycket sker här selektivt, vilket ofta leder till obehag vid sittande. En lätt upphöjd sadelyta med sluttande kanter kan öka sittkomforten avsevärt. Denna form ger en större kontaktyta för sittbenen. Å andra sidan får det inte finnas någon kraftig utbuktning på sadelnosarna för att inte belasta perinealområdet.
Ett hål i sadeln
Vissa sadlar har märkbara hål i mitten. Dessa fördjupningar minskar trycket på ryttarens perinealområde och förbättrar cirkulationen. De är särskilt utbredda i sportsadlar och kallas även perforerade sadlar. Kantområdet runt dessa hål kan vara problematiskt eftersom nya tryckpunkter eller friktion ibland uppstår där. En kanalformad, smal fördjupning är en bättre lösning.
Mätning av sittbenet
För optimal körkomfort måste sadeln passa cyklistens ben. Den ideala bredden på sadeln baseras på avståndet mellan sittbenen, som i genomsnitt är cirka 11,5 centimeter. Du bör bestämma ditt eget avstånd till sittbenet innan du köper. Allt du behöver är en bit wellpapp, en penna och en linjal. För mätning av sittbenet i sittande ställning går du tillväga på följande sätt:
- Placera kartongen på en plan, hård yta.
- Sätt dig försiktigt på kartongen.
- Tryck på den för att göra sittbenen mer framträdande.
- Du hittar två avtryck på kartongen och markerar deras mittpunkter.
- Avståndet mellan dessa två punkter är bredden på sittbenet.
Nu när du har bestämt värdet kan du lägga till ett visst värde beroende på hur du rider för att få den sadelbredd som passar dig. Det avgörande kriteriet här är sittställningen på cykeln:
Med ett nästan horisontellt, mycket lågt läge antas avståndet mellan sätesbenet utan tillägg . Dessa smala sadlar är utformade för triathlon- och tidskörningscyklister.
På en landsvägscykel eller mountainbike har cyklisterna en låg, atletisk hållning. En centimeter läggs till avståndet.
För lätt böjd ställning på en cykeltur är ett tillägg på två centimeter lämpligt.
Med ennästan upprätt hållning läggs tre centimeter till på avståndet mellan sätesbenen.
För upprätt körställning, t.ex. på en holländsk cykel, krävs fyra centimeter extra.
Klädsel: Mjuk eller hård sadel?
Även här är körställningen avgörande. För en person som färdas korta sträckor i stadstrafik och tenderar att sitta upprätt på cykeln är en väl vadderad, mjuk sadel mest bekväm. Du är också på god väg att göra en lugn cykeltur på helgen.
Om du däremot använder cykeln för sport bör du inte välja en mjuk och förmodligen bekvämare sadel. Det finns en bra anledning till att tävlingscyklar har hårda sadlar. När du sitter framåtböjd på cykeln fördelas vikten på dina skinkor och händer. Det innebär att skinkorna utsätts för mycket påfrestningar. I en mjuk sadel sjunker däremot skinkorna in, vilket gör att de platser som är hårt belastade inte längre stöds på rätt sätt. Stoppning skulle också sätta tryck på perinealområdet, där viktiga nerver och blodkärl löper. Det finns trots allt lite utrymme för stoppning mellan benen som rör sig upp och ner och bäckenet som lutar framåt. Cyklister skulle gnugga sina lår mot den. Många bär istället vadderade byxor.
Avlägsna sadlar som är för mjuka
Vi förknippar vanligtvis mjuka och vadderade sittplatser med komfort. Särskilt mjuka cykelsadlar ger dock inte automatiskt mer komfort. En mjuk sadel där skinkorna sjunker ner är olämplig för långa perioder av sittande och idrottsaktiviteter. För att trycket ska fördelas jämnt över bakdelen krävs en hård och stabil sits som inte ger vika.
Upphängning
Fritidsryttare som föredrar en upprätt sittställning bör se till att sadeln har fjädring, eftersom mer vikt vilar på sadeln när man åker upprätt. En fjädrande sadel är särskilt användbar om cykeln inte har någon inbyggd fjädring, till exempel i gaffeln eller sadelstolpen. De flesta moderna cyklar har åtminstone en fjädrande gaffel. Vintage läder sadlar utan skuminteriör har fortfarande en tydligt synlig fjädring.
Motorcyklar är inte konstruerade för komfort, utan för hastighet. Det är därför de flesta tävlingssadlar är ofjädrade. Mountainbike-sadlar är också smala och sportiga. Fjädringen, som är absolut nödvändig när motorcykeln används för sport, kommer från annat håll. Fjädrande gafflar och stora, följsamma däck absorberar stötarna från marken.
Vikten
Sadelns vikt spelar en roll, särskilt för de som vill åka snabbt. Vid tidskval på en landsvägscykel spelar varje gram mindre roll. Vissa mycket lätta tävlingssadlar väger bara 250 gram. Så om du vill vara sportig köper du inte en tung lädersadel med fjädring som väger nästan ett kilo. Vardagscyklister kan också dra nytta av en lägre vikt, eftersom det innebär mindre ansträngning när de cyklar. Denna aspekt är dock inte avgörande för köpbeslutet.
För att justera sadeln korrekt
Rätt sadel är bara halva slaget. För att få bästa möjliga körkomfort och bästa sportprestanda måste sadeln monteras korrekt på cykeln. När allt är rätt, kommer du att uppleva en helt ny körupplevelse.
Hur högt ska sadeln sitta?
Om du har köpt en ny sadel måste du bestämma rätt sadelhöjd. Om sadeln är för lågt inställd är det inte tillräckligt med kroppsvikt som vilar i benen. Istället sitter du på sadeln och lägger för mycket vikt på den. Om sadeln är för hög måste höfterna röra sig mer och benen sträcka sig för mycket för att nå pedalerna. Människans ben är dock som starkast när det kansträcka ut sig helt . Sadelhöjden bör anpassas till detta. Den ökade ansträngning som krävs med en felaktigt inställd sadel kan också belasta knäna.
När du ställer in rätt höjd ska du fortsätta steg för steg. Uppskatta den ungefärliga sadelhöjden och kör några varv på cykeln. Sätt sedan sadeln cirka en centimeter högre. Om det inte känns dåligt, börja köra igen. Om sadeln tidigare var för låg kommer det nu att kännas lättare och snabbare att cykla. Om det sker en förbättring kan du öka sadelhöjden igen vid nästa tur. Upprepa detta tills sätet verkligen är för högt inställt, flytta då tillbaka det lite.

Sadeln är monterad på en sadelstolpe som du trycker in i cykelramens sadelrör. Ensadelklämma håller sadelstolpen stadigt fast i sadelröret. Klämman dras åt eller lossas med verktyg eller med en snabbkopplingsmekanism. För att justera sadelhöjden lossar du sadelklämman. Då kan sadeln tillsammans med stödet flyttas upp eller ner. Det kan hända att du måste vrida sadeln lite innan du kan dra ut den.
Ställ in vinkeln
För en bekväm ridning är inte bara sadelns höjd utan även vinkeln avgörande. För -sadeln till ett horisontellt läge. Om sadeln lutar för mycket nedåt glider cyklisten hela tiden framåt när han eller hon cyklar. Sadeln stödjer inte sin vikt ordentligt, vilket gör att trycket på armarna ökar. Om sadeln pekar för mycket uppåt begränsar detta förarens pedalrörelse. Ett vattenpass kan hjälpa till att ställa in vinkeln korrekt. Mellan sadelramen och sadelstolpen finns en skruv där sadelns lutning kan ändras.
Hitta rätt sadelförskjutning
Förutom höjd och vinkel kan även den så kallade förskjutningen justeras. Sadelförskjutningen anger hur långt fram eller bak sadeln ligger i förhållande till sadelstolpen . På så sätt kan avståndet till styret och cyklistens position i förhållande till pedalerna ändras. En grundläggande regel är att långa cyklister är bäst att skjuta sadeln något bakåt, medan korta cyklister skjuter den framåt. Placera pedalerna horisontellt i förhållande till marken. Knäskålen på det ben som vilar på den främre pedalen ska vara exakt vinkelrätt ovanför pedalaxeln. Målet är att skjuta sadeln till rätt position bakom bottenstället så att trampvinkeln blir så effektiv som möjligt. Sadelns ram ligger i två skenor som gör att den kan skjutas framåt eller bakåt. För att göra detta måste de lossa sadelklämskruvarna något.
Bild 1: © pia-pictures / stock.adobe.com | Bild 2: © manu / stock.adobe.com | Bild 4: © Syda Productions / stock.adobe.com