Fullformatskamera köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Fullformatkameror har en särskilt stor sensor och tar därför bilder av mycket hög kvalitet.
- Bilderna kännetecknas av detaljrikedom, högt dynamiskt omfång och lågt bildbrus.
- Både spegellösa systemkameror och SLR-kameror finns som fullformatskameror.
- Professionella kameror riktar sig till fotografer med höga krav och är därför också dyra.
Kameran i extraklassen
Under lång tid ansågs fullformatkameror vara absolut professionella apparater och var knappast vanliga bland amatörfotografer – om inte annat så på grund av det höga priset. Tack vare framsteg inom kameratekniken kan sådana toppmodeller nu fås till något lägre priser. Nya fullformatskameror kostar dock sällan mindre än 1 000 euro. Köpet är därför fortfarande en stor investering. De som väljer att göra det får ändå en kamera som tar bilder av högsta kvalitet.
Med en liten sensorstorlek på 36 x 24 millimeter utnyttjar en fullformatkamera fullt ut den effektiva bildstorleken på en klassisk 35-millimeters 35 mm-film. Äldre kameror kunde inte göra detta eftersom de hade mindre bildsensorer. Även moderna kameror med crop-sensorer har en smalare bildsektion jämfört med fullformat. Omvandlat är en fullformatskamera lika kraftfull som 30 kompaktkameror tillsammans.
Termen ”fullformat” kan låta som en särskilt stor bild, men det så kallade mellanformatet är ännu större. Det är därför vi i stället för fullformat ibland talar om en 35-millimetersensor eller en 35-millimetersensor.
Vem behöver en kamera med fullformat?
Även om prisnivån för fullformatkameror har sjunkit är de fortfarande främst avsedda för professionella kunder och krävande och passionerade hobbyfotografer. Om du vill ta vackra bilder för ditt fotoalbum eller för inlägg på nätet behöver du inte investera i en kamera med fullformat. Den höga upplösningen som sådana kameror har är endast nödvändig för högkvalitativa utskrifter i stort format.
En fullformatskamera rekommenderas inte heller nödvändigtvis som en instegskamera. Om du precis har börjat fotografera kanske du inte kan använda kamerans funktioner fullt ut. I det här fallet är det lämpligt att välja en billigare kamera med en crop-sensor.
Fördelar och nackdelar med skördesensorn
När du köper en digitalkamera är valet av sensorstorlek ett viktigt beslut. Här måste du välja mellan konventionella crop-sensorer och en fullformatskamera. I båda kameravarianterna är sensorn den rektangel på vilken objektivet projicerar bilden. Det omvandlas sedan till ett digitalt foto. Sensorn motsvarar därför filmen i en analog kamera. Ju större kamerans sensor är, desto mer ljus och detaljer kan den fånga och desto högre blir bildkvaliteten.
En crop-sensor är mindre än 35-millimetersformatet. Bilder tagna med en sådan sensor är därför beskurna i kanterna. Vi talar om den så kallade skördefaktorn. Crop-sensor-kameror är inte bara billigare, utan också mindre och lättare än fullformatskameror. De är den perfekta lösningen för alla som vill ha en så portabel kamera som möjligt.
Nackdelen med skördefaktorn kan också vara en fördel i vissa situationer. Den mindre sensorn ger objektivet extra räckvidd, vilket är perfekt för djur- och sportfotografering. Nackdelen med detta är dock begränsningar i vidvinkelområdet, vilket måste motverkas med ett mycket starkt vidvinkelobjektiv.
På grund av den mindre ytan kan en crop-sensor inte lagra lika mycket bildinformation som en fullformatssensor. Effekten är försumbar i praktiken och märks bara i vissa situationer, t.ex. vid dåliga ljusförhållanden. Skillnaden i kvalitet mellan fullformat och beskärningsformat minskar också hela tiden.
Fördelarna med en kamera med fullformat
Fullformatkameror är absolut professionella enheter som tar bilder i bästa kvalitet. De som väljer en kamera med fullformat har många fördelar jämfört med andra kameror.
Större synfält
En fullformatssensor har ingen beskärningsfaktor, så användarna får ett särskilt brett synfält med sitt objektiv. Detta är idealiskt för utmanande bilder av allt som kräver en bred bild, oavsett om det är landskap eller arkitektur.
Fler detaljer och bättre upplösning
Fullformatssensorer erbjuder den högsta standarden för upplösning och detaljrikedom. Om du vill skriva ut foton i stort format måste du förlita dig på den. Fler megapixlar innebär också att även små delar av bilden visas med skarpa detaljer. Detta gör det möjligt att beskära fotot avsevärt utan att förlora i kvalitet. Anledningen till den enastående kvaliteten på bilderna är sensorns storlek. Kameror med större pixlar ger vanligtvis bättre bildkvalitet eftersom dessa pixlar fångar en större andel av ljuset.
Mindre skärpedjup
Även om skärpedjupet i första hand beror på objektivet och dess maximala bländare, bidrar även kameran till effekten. En fullformatssensor ger ett mindre skärpedjup än en mindre crop-sensor. Detta gör det möjligt att uppnå bokeh-effekter, dvs. suddiga bakgrunder. Dessa används främst vid porträtt-, mode- och fotofotografering för att sätta scenen för motivet i förgrunden.
Prestanda i svagt ljus
Foton som tas i mycket svagt ljus kallas för svagt ljusbilder. För bra bilder i svagt ljus krävs hög ISO-prestanda. En större sensor kan samla in mer ljus, så bristen på ljus behöver inte kompenseras med ISO-inställningar. Detta minskarsamtidigt bruset i samband med höga ISO-värden.
En annan anledning till att det är bättre att fotografera i svagt ljus med en fullformatskamera är den högre bildskärpan. Bilderna innehåller fler detaljer och är mindre brusiga än bilder med crop-sensorer. Astrofotografer rekommenderar därför fullformatskameror för fotografering av natthimlen.
Färgdjup och dynamiskt omfång
Färgdjupet i bilderna gynnas också av den större sensorn i en fullformatskamera. Eftersom det finns mer utrymme för bildinformation ser särskilt färgövergångar mycket mer naturligaut. Detta är viktigt för många bilder och spelar en stor roll särskilt vid porträttfotografering.
En annan fördel med fullformatssensorer är kamerans dynamiska omfång. Dynamiskt omfång är skillnaden mellan de mörkaste skuggorna och de ljusaste områdena i en bild. Kameror med ett stort dynamiskt omfång kan fånga detaljer i alla ljusförhållanden med jämn kvalitet. Med högkvalitativa fullformatskameror är det möjligt att ta bilder med hög kontrast.
Viktiga inköpskriterier
När det gäller bildkvalitet är kameror med fullformat överlägsna många andra kameror. För att uttrycka det rakt ut är det enda valet här mellan ”mycket bra” och ”utmärkt”. Ett grundläggande beslut som du måste fatta är mellan DSLR och DSLM. Fotopurister kommer att vara intresserade av en modell med optisk sökare.
Med eller utan spegel – DSLR eller DSLM?
Innan du köper en kamera är det ofta frågan om systemet: Spegelreflexkamera eller spegellös kamera? I fotografisk jargong är även termerna DSLR och DSLM vanliga, där den förstnämnda står för ”Digital Single Lens Reflex” och den sistnämnda för ”Digital Single Lens Mirrorless”. Detta är den avgörande skillnaden. Medan DSLR-kameror har en spegelkonstruktion inuti som styr ljuset, klarar sig DSLM-kameror utan detta system.
För fotografer är kamerans bildkvalitet det viktigaste kriteriet. Särskilt i början kunde spegellösa systemkameror inte konkurrera med klassiska spegelreflexkameror. Under tiden har dock DSLR- och DSLM-kameror kommit så långt när det gäller bildkvalitet att det inte finns någon skillnad värd att nämna. Den avgörande faktorn är hur väl fotografen vet hur han eller hon använder kameran och vilka objektiv som används.
Eftersom en detaljerad teknisk jämförelse mellan DSLR och DSLM skulle överskrida ramarna för den här texten, sammanfattas de viktigaste skillnaderna mellan systemen här:
- En DSLM är vanligtvis mer kompakt och lättare än en DSLR.
- En DSLM har en elektronisk sökare, medan en DSLR har en optisk sökare.
- För videoinspelning är en DSLM bättre lämpad.
- En DSLM har ofta en högre kontinuerlig fotograferingshastighet.
- En DSLM kan fotografera ljudlöst.
- Det är mer sannolikt att ny teknik kommer att införas i DSLM.
- DSLR-apparater har ofta en längre batteritid.
- Det finns många objektiv och många tillbehör till DSLR-kameror.
Bildkvaliteten är i alla fall hög
De som väljer att köpa en fullformatskamera får definitivt en enhet som tar bilder av hög kvalitet. Moderna fullformatskameror har vanligtvis en upplösning på 20 till 36 megapixlar. De erbjuder högre bildkvalitet än andra kameror med samma antal megapixlar. Anledningen till detta är det större fullformatet, som ger större yta per pixel, så att varje pixel kan absorbera mer ljus.
Om du vill ta bilder av högsta möjliga kvalitet är en kamera med fullformat rätt väg att gå. Det enda som återstår att göra här är att notera skillnaderna mellan de olika modellerna. Ju mer professionell utrustningen är, desto dyrare är den vanligtvis.
Autofokus – Fokusering på motiv
Med autofokus fokuserar kameror – oavsett om det är en DSLR eller DSLM – automatiskt på det avsedda motivet. Spegelreflexkameror använder så kallad fasautofokus för detta ändamål, medan spegellösa versioner använder kontrast autofokus. Båda systemen fungerar med hjälp av sensorer. Hur väl autofokusen fokuserar beror på antalet sensorer och deras placering.
I en modern SLR-kamera omdirigerar spegeln ljuset inte bara till bildsensorn utan även till autofokussystemet. Kameran känner sedan automatiskt av i vilken riktning och hur långt avståndet på objektivet ska justeras. En liten nackdel med tekniken: Fasautofokus kräver kontraster i en viss riktning, nämligen horisontellt, vertikalt eller ibland diagonalt. Så kallade korssensorer kan reagera på både horisontella och vertikala kontraster.
Kontrast-autofokusen i en spegellös fullformatskamera analyserar ljus- och färgskillnader direkt på bildsensorn. Kontrastdetekteringen i spegellösa kameror tenderar att fungera lite långsammare än kontrast autofokussystem, men skillnaden minskar stadigt. Eftersom DSLM-kameror med fullformat vanligtvis är professionella enheter bör det inte finnas några betydande skillnader i förhållande till kontrast autofokus.
Se igenom med den optiska sökaren
Inom fotografering är sökaren den anordning som används för att sikta på motivet och rama in bilden. Denna uppgift utförs av en display i moderna kameror; det talas också om en elektronisk sökare. Det finns dock även modeller som har en optisk sökare. Den optiska sökaren, som tidigare var standard, är numera en extra funktion som många fotografer fortfarande fäster stor vikt vid.
Fördelen med en optisk sökare är den mer realistiska uppfattningen av motivet. Eftersom fotograferna ser ut som genom ett litet fönster finns det ingen distraktion från den perifera synen. Optiska sökare har fokuspunkter och styrlinjer, som också kan läggas till i elektroniska sökare. Den optiska sökaren fungerar dock även när kameran är avstängd.
Drift – Många delar är frivilliga
När det gäller användbarhet spelar det ingen roll om du väljer en DSLR eller en DSLM. DSLR-kameror med fullformat är i de flesta fall både större och tyngre än DSLM-kameror med fullformat på grund av den extra tekniken i deras kroppar. Så om du är intresserad av en fullformatkamera som är så kompakt som möjligt bör du välja en DSLM-kamera. DSLM-kameror behöver dock inte nödvändigtvis vara särskilt små. Personer med stora händer kan också hitta större modeller som är lättare att använda.
Många fullformatskameror är fulla av kontroller. Detta kan snabbt bli förvirrande och skrämmande för nybörjare inom fotografi. Men i slutändan låter kamerorna användarna välja hur intensivt de vill arbeta med inställningar och drift. Om du vill kan du vanligtvis ställa in allting på automatiskt och slipper då hantera andra kontroller eller funktioner. Alla som vill lära sig fotografera kan gradvis bekanta sig med inställningar för ISO, exponering, slutartid och bländare. För professionella fotografer är dessa kontroller ändå oumbärliga.
Gränssnitt mot andra enheter
De flesta fullformatskameror erbjuder en rad olika alternativ för att överföra bilder till en annan enhet. Det finns till exempel den klassiska varianten att ta bort minneskortet från kameran och sätta in det i en annan enhet. Många kameror levereras också med en USB-kabel. Detta är praktiskt eftersom inte alla datorer har en SD-kortplats. Även om det inte går att flytta filer via HDMI är det möjligt att starta ett bildspel på en större skärm via bildöverföring.
Dessutom bör en bra fullformatskamera ha stöd för trådlös dataöverföring. WLAN-aktiverade kameror laddar upp bilderna till ett moln så snart de är anslutna till ett nätverk. Med hjälp av Bluetooth kan du skicka bilderna direkt till din mobiltelefon eller överföra dem till din dator – om den har stöd för Bluetooth.
Många moderna kameror är också utrustade med NFC-överföringsmetoden. Vissa intresserade känner säkert till denna förkortning från kontaktlösa betalningar. NFC står för ”Near Field Communication” och är en teknik som kan användas för att utbyta information inom en radie av tio centimeter. Dataöverföringen fungerar på exakt samma sätt som vid kontaktlös betalning. I stället för en kortläsare hålls mobiltelefonen helt enkelt upp mot kameran eller placeras bredvid den. Som regel krävs en NFC-app för att upprätta en anslutning mellan kameran och smarttelefonen. Det är också viktigt att notera att den här funktionen endast fungerar med Android- och Windows-telefoner. Hos Apple kan NFC endast användas för det egna betalningssystemet Apple Pay .
Viktiga tillbehör för din fullformatskamera
Utbudet av tillbehör till kameror är svårt att hålla reda på. Varje fotograf bör dock ha med sig några viktiga saker. Om du vill vara förberedd för varje fotograferingssituation behöver du till exempel flera objektiv.
Nära, långt och brett – valet av objektiv
Det viktigaste tillbehöret är utan tvekan objektivet – eller snarare objektiven, eftersom krävande fotografer knappast kan klara sig med bara ett. Olika fotograferingssituationer kräver olika objektiv. Du kan till exempel glömma stora landskapsbilder med ett teleobjektiv. Om du vill vara förberedd för alla fotograferingssituationer behöver du flera objektiv. Tänk på att alla fullformatkameror inte alltid levereras med ett objektiv när du köper. Du måste därför lägga till kostnaderna för detta i inköpspriset. Det spelar förresten ingen roll om du väljer en DSLR eller en DSLM, objektiven kan bytas ut i båda fallen.
I princip kan man nämna tre typer av linser:
Vidvinkelobjektiv: En brännvidd på mindre än 40 millimeter skapar ett stort bildutsnitt, vilket kallas vidvinkel. Vidvinkelobjektiv är idealiska för att fotografera landskap och arkitektur.
Normala linser: Med en brännvidd på 40-60 millimeter motsvarar det bildområde som bildas ungefär det naturliga synfältet. De har en utmärkt avbildningsförmåga och en enorm ljusstyrka. Därför används dessa objektiv ofta i svagt ljus. Normala objektiv används också för klassisk porträttfotografering.
Teleobjektiv: Sådana objektiv har en brännvidd på över 60 millimeter. De används när fotograferna inte kan komma närmare motivet, till exempel vid djur- eller sportfotografering. De används också ofta vid porträtt- och makrofotografering.
Begreppet brännvidd kräver också en förklaring. Detta är avståndet mellan linsen och brännpunkten. Moderna objektiv har ofta rörliga linsgrupper som gör det möjligt att ändra brännvidden. Ju längre brännvidden är, desto snävare blir bildvinkeln och därmed bilddetaljen.
Alltid redo att användas med ett extra batteripaket
Ett uppladdningsbart batteri ingår nästan alltid i leveransen, men det är ändå tillrådligt att köpa ett extra batteri. Du vill ju inte att kameran ska vägra att fungera när du har det perfekta motivet framför linsen. För fotografer som åker på längre turer i naturen är ett andra batteri standardutrustning. Särskilt kraftfulla batterier ger kraft för upp till 4000 bilder.
Blixtenhet för att ta bilder i mörker
Om du fotograferar i en mörkare miljö kan du inte klara dig utan blixt. Detta ljusar upp mörka områden, minskar skuggor och förbättrar bildens skärpa. Inbyggda blixtar är ofta inte den bästa lösningen, eftersom de bland annat främjarröda ögon-effekten. Orsaken till detta är att blixtenheten ligger nära objektivet. Externa blixtar ger bättre resultat. De monteras på den så kallade blixtskon.
Minneskort – plats för många foton
Det krävs ett stort minne för att kunna ”knäppa”. Annars måste bilderna raderas om och om igen för att ge plats åt nya bilder. Om de gamla bilderna ännu inte har säkerhetskopierats är detta irriterande eftersom du måste göra ett val på plats.
De flesta fullformatskameror har bara ett litet inbyggt minne. Detta utökas med hjälp av ett SD-kort, som inte alltid ingår i leveransen. När det gäller förvaringsutrymme är det bäst att ha mer utrymme. Många fotografer väljer ett minneskort med 128 eller 256 gigabyte. Den kan rymma tiotusentals bilder, så du behöver inte oroa dig för att ta slut på minnet inom kort. Fotografer som efterbehandlar bilder använder RAW-formatet i stället för JPEG, vilket kräver lite mer lagringsutrymme eftersom bilderna innehåller mer information.
Kameraväska – allt är säkert packat
Kameran och tillbehören måste förvaras på ett säkert sätt, eftersom all denna utrustning inte är helt billig. Därför finns det en rad olika väskor på marknaden, t.ex. den klassiska axelväskan, men också ryggsäckar för mer rörliga fotografer. Beroende på hur mycket utrustning du vill ta med dig behöver du mindre eller större versioner.
Om du reser utan större utrustning bör du åtminstone köpa en bärrem, som inte alltid ingår i leveransen. Med denna rem kan kameran bäras runt halsen. En axelrem som också förhindrar att kameran dinglar fram och tillbaka framför magen är bekvämare.