GPS-tracker för cykel köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Med en GPS-spårare har du goda chanser att få tillbaka din stulna cykel.
  • Ju mer diskret en GPS-spårare för cyklar är, desto svårare är det för tjuvar att upptäcka den.
  • Många elcyklar är redan utrustade med en GPS-spårare från fabrik.
  • En GPS-spårare för cyklar ska hålla så länge som möjligt på en batteriladdning.
  • Trackers som laddas via dynamon eller batteriet i elcykeln är ett bekvämt alternativ.

Satellitspårning av stulna cyklar

Föreställ dig att din cykel är borta, förmodligen har en tjuv tagit den. Så snart du upptäcker stölden går du till din ledningscentral och ställer in en satellit för att hitta ditt fordon. Inom några minuter har du lokaliserat hans vistelseort med några meters marginal. Nu räcker det med ett samtal till polisen för att få tillbaka din ädla tramphäst.

Det som låter som science fiction har länge varit verklighet i dag. Ingen behöver dock en ledningscentral och en egen satellit för detta. En billig GPS-tracker är allt som behövs för att återfå stulna cyklar. Många högkvalitativa elcyklar och pedelecs är redan utrustade med den här tekniken från början, men alla andra cyklar behöver inte klara sig utan den. Det är relativt enkelt och billigt att eftermontera en GPS-spårare för cyklar.

Hur en GPS-spårare fungerar

GPS-spårare använder samma teknik som GPS-navigatorer, men de är mycket mindre och enklare. En skärm och ett minne för kartmaterial är vanligtvis inte installerade. Ombord finns dock alltid en mottagare för signalerna från GPS-satelliterna (Global Positioning System), vilket gör det möjligt att bestämma platsen med en noggrannhet på några meter. Dessutom är GPS-spårare vanligtvis utrustade med en mobiltelefonmodul så att ägaren kan hämta lokaliseringsuppgifter på distans.

GPS-spårare i handen

De enklare spårarna meddelar sina koordinater via SMS, de bättre skickar uppgifterna till tillverkarens server. I det senare fallet är det enkelt att använda via webbgränssnittet eller appen, och användarna kan se på en karta var deras cykel eller spårare för närvarande befinner sig.

GPS-spårare för cyklar som en kompletterande säkerhetsåtgärd

Tanken på att när som helst kunna hitta sin egen cykel är fascinerande. En GPS-spårare förhindrar dock inte stöld. Det ökar bara chansen att få tillbaka cykeln om den blir stulen. En GPS-spårare kan därför vara ett användbart komplement, men den kan inte ersätta stöldskydd. Investera först i ett bra lås och anslut det alltid till ett stabilt föremål som är fast förankrat i marken.

Det är också klokt att låta kodifiera cykelramen. Det gör din cykel ointressant för tjuvar, eftersom kodade cyklar är svåra att sälja vidare. Om din cykel fortfarande är stulen har du större chans att få tillbaka den om du har numret stämplat in i ramen. Med kodningen markeras cykeln tydligt som din egendom – om den beslagtas som stulen är det därför lätt för polisen att hitta ägaren.

Kodning av cyklar
Cykelkodning innebär att man graverar ett nummer på ramen.

Om en GPS-spårare är meningsfull beror framför allt på cykelns pris och ditt användningsbeteende. För en årtionden gammal stationscykel är det knappast värt att investera i en GPS-spårare, eftersom cykeln helt enkelt inte längre är tillräckligt värd för det. För en tävlingscykel som bara används för sport på helgerna och som i övrigt tillbringar sin tid tryggt förvarad inom sina egna fyra väggar är en tracker också en ganska överflödig försiktighetsåtgärd. Risken för att den stjäls är liten.

För en cykel av rimligt värde som körs mycket i vardagen är en GPS-spårare dock en förnuftig extra säkerhetsåtgärd. Spårare med mobiltelefonsanslutning finns redan tillgängliga för relativt små summor och med ett väl valt förbetalt SIM-kort är driftskostnaderna också låga.

Med SIM-kort eller utan?

GPS-spårare för cyklar finns både med och utan mobiltelefonmodul. För att använda mobiltelefonmodulen krävs dock ett SIM-kort och därmed en mobiltelefontaxa. Detta leder till löpande kostnader. Detta gör att spårningsenheter som inte kräver ett SIM-kort ser attraktiva ut. Användbarheten av dessa anordningar är dock begränsad. De reagerar med en larmsignal när cykeln avlägsnas från ett fördefinierat område, men utan en mobiltelefonanslutning är det omöjligt att hämta platsen från en smartphone eller dator. Därför ger de knappast mer än andra larmanordningar, t.ex. rörelsedetektorer. De hjälper inte till att spåra en stulen cykel.

Vad kostar ett mobilabonnemang för en GPS-spårare för cyklar?

Om du vill ha goda chanser att hitta din stulna cykel igen kan du inte klara dig utan en GPS-spårare med mobiltelefonsuppkoppling. Det faktum att det krävs ett separat mobiltelefonavtal kan verka avskräckande i början. Vanliga mobiltelefonavtal medför ju månadskostnader på 20-30 euro och mer. Du behöver dock inte ha ett fast pris för en GPS-spårare som du har för din smartphone. Mobiltelefonförbindelsen används trots allt mycket sällan – det är bara om cykeln försvinner som den måste fungera. Normalt behöver du bara investera ett lågt ensiffrigt belopp i euro per månad för att förse din spårare med en mobiltelefonanslutning.

Du har ett särskilt stort urval med en spårare med SMS-baserad spårning. Du behöver inget dataplan fördetta. Du kan alltså använda nästan vilket förbetalt SIM-kort som helst utan att behöva betala en grundavgift. Då betalar du bara när spåraren skickar ett SMS för att lokalisera eller konfigurera dig, vanligtvis cirka 9 cent per meddelande.

Du kan också använda förbetalda taxor för en spårare som använder internet för kommunikation. Hos många leverantörer är det möjligt att boka datavolym efter behov. Sök då efter små, billiga datapaket. GPS-spåraren skickar inte gigabyte av data över etern. Ett datapaket med kanske 100 megabyte för 2-3 euro är fullt tillräckligt.

Tänk dock på att de flesta operatörer raderar numret utan regelbunden uppladdning. Det är vanligt att fylla på med 20 euro minst var sjätte månad. Detta innebär att mobiltelefonen för GPS-spåraren kostar minst 40 euro per år.

Tracker och mobiltelefontariff som ett heltäckande paket utan bekymmer

GPS-spårare för cyklar som säljs tillsammans med ett förbetalt mobilabonnemang är särskilt praktiska. I LOCK IT erbjuder till exempel ett spaklås med inbyggd GPS-spårare, där inköpspriset redan täcker dataanslutningen i två år i förväg. Därefter kostar varje ytterligare månad 2,90 euro. Det finns alltså inga fler kostnader än när du använder en vanlig förbetald taxa. Det finns flera liknande erbjudanden på marknaden, till exempel från PowerUnity med BikeTrax-trackerneller från märket IT’S MY BIKE.

Leverantören velocategår ännu längre. Dess bakljus med integrerad GPS-spårare innehåller ett livslångt servicepaket. Användaren betalar ett engångsbelopp på cirka 200 euro och det finns inga löpande kostnader. Velocate har skyddat sig mot missbruk på flera sätt: Trackern levereras inte med ett utbytbart SIM-kort, utan med ett permanent installerat M2M-chip. Detta förhindrar att datatariffen missbrukas av en annan enhet. Dessutom kan du inte spåra din cykel när du vill, utan bara hitta den igen efter att den har blivit stulen. Och slutligen förstår velocate att ”livstid” betyder den tid som går tills stödet för produkten upphör. När detta avbryts är leverantörens eget ansvar.

Baklykta för cyklar
Bakljus är ett bra gömställe för GPS-spårare.

GPS-spårare för cyklar utomlands

Det som är bra är att tack vare EU-direktiven behöver du inte längre betala roamingavgifter inom EU. Oavsett om det handlar om SMS eller dataförbindelse: En liten utlandsresa kostar inget extra – även om din motorcykel försvinner över gränsen utan dig. I icke-europeiska länder gäller däremot fortfarande roamingavgifter. Du behöver dock inte heller i detta fall vara rädd för explosionsartade kostnader. Med ett kontantkort kan du ju maximalt använda det belopp som du har laddat upp.

Hur GPS-spåraren skyddar cykeln

Spårning är huvudfunktionen för varje GPS-spårare. Många GPS-spårare för cyklar har dessutom specialfunktioner som ytterligare ökar säkerheten.

Geofencing

Med geofencing definierar du en radie som cykeln inte får lämna, ett virtuellt staket så att säga. Om hjulet lämnar denna radie får du ett larm på din smartphone. På så sätt upptäcker du snabbt en stöld och kan omedelbart anmäla den till polisen.

Larmfunktion

Förutom larmet från geofencing-funktionen kan vissa spårare också utlösa ett larm så snart hjulet rör sig tack vare den integrerade rörelsedetektorn. Detta larm är vanligtvis inte begränsat till ett SMS eller ett meddelande till ägaren via appen: En högljudd larmsiren uppmär ksammar de kringboende på cykelstölden – eller åtminstone går tjuven på nerverna. Detta innebär dock att cykelspåraren förlorar sin största styrka, nämligen att den är diskret. Om en tjuv får kännedom om spårningsanordningen kan han ta bort den. Då kanske du hittar spåraren igen, men inte din cykel.

Bluetooth

En stor nackdel med GPS-systemet är att mottagningen av satellitsignaler är känslig för störningar. Om tjuven till exempel gömmer cykeln i en källare finns det knappast någon chans att hitta den. Ibland räcker det med en smal gata för att avbryta kontakten med satelliten. I sådana fall förlitar sig vissa GPS-spårare på Bluetooth-radioförbindelsen. Även om en Bluetooth-signal endast når några få meter kan den ibland tas emot även om GPS-signalen är blockerad. Om det inte är möjligt att spåra cykeln kan de gå till den senast spårade positionen och söka efter cykeln där via Bluetooth. När din smartphone tar emot Bluetooth-signalen från spåraren vet du att din cykel är i närheten.

Väl dold är halvt funnen

GPS-spårare för cykling har ett grundläggande problem: Så snart en tjuv upptäcker dem kan han ta bort eller inaktivera dem med mer eller mindre ansträngning. Tillverkarna motverkar detta främst genom att kamouflera sina spårare så bra som möjligt. Så är det: Om du vill hitta din cykel ska du gömma spåraren väl. I minoriteten finns anordningar som knappt är dolda men som är monterade på ett sådant sätt att de är svåra att ta bort utan att skada hjulet.

Dolda spårare

Det finns särskilt två ställen som har etablerat sig som gömställen för spårare: sätesröret och bakljuset. En tracker som är gömd i sätesröret är helt osynlig från utsidan. En tjuv måste ta bort sadelstolpen för att upptäcka spåraren. Men om han gör det kommer han säkert att hitta honom.

Sätesrör
En GPS-spårare är väl gömd i sätesröret och syns inte utifrån.

Bakljus med integrerad GPS-spårare finns i många olika utföranden. Billigare enheter är vanligtvis iögonfallande enbart på grund av sin storlek; en uppmärksam cykeltjuv kan också känna igen dem på SIM-kortplatsen och kanske till och med på spårarens elektronik, som lyser genom bakljusets röda akrylglas. Bättre versioner är praktiskt taget omöjliga att skilja från en vanlig baklykta, och vissa tillverkare bygger till och med in sina spårare i vanliga baklyktor.

Fasta spårare

Vissa elcyklar är utrustade med GPS-spårare som är fast integrerade i bottenstället. För att ta bort en sådan spårare behöver man specialverktyg och måste först hitta den, eftersom dessa spårare också är ganska diskreta. En sådan GPS-spårare kan i regel inte monteras i efterhand.

Speaklocket med GPS-spårare från I LOCK IT är däremot utformat för eftermontering. Det låter ett högt larm så fort en tjuv rör vid cykeln. Det är inte omöjligt att förstöra eller avveckla den, men det är definitivt inte lätt. Redan det irriterande larmljudet avskräcker troligen många tjuvar från denna plan.

Vattentäthet

GPS-spårare sitter ständigt på cykeln och utsätts därför för skadlig miljöpåverkan. De enda undantagen är GPS-spårare som installeras gömda i sätesröret; de är väl inkapslade. Alla andra ska kunna stå emot en tillfällig regnskur och inte bli odugliga av smuts från vägen. Se därför till att enheten är märkt med IP-kod IP67. Det innebär att den är skyddad mot damm och att den inte har något emot tillfällig nedsänkning i vatten. En GPS-spårare för cyklar som är skyddad på detta sätt är idealisk för utomhusbruk.

Strömförsörjning

Strömförsörjningen är en kritisk punkt för en GPS-spårare för cyklar. Om du måste ta bort och ladda om enheten för ofta blir säkerhetsåtgärden snabbt en tröghet. Risken är stor att batteriet är tomt just när cykeln stjäls – i så fall skulle du inte ha fått något annat än problem av spåraren. Lyckligtvis finns det trackers med exceptionellt lång batteritid. Det finns till och med modeller där du inte behöver oroa dig för laddning alls.

Batteriets livslängd

Batteritiden varierar kraftigt mellan olika GPS-spårare för cykling. Det kan handla om allt från några dagar till ett halvår. GPS-spårare som är utformade för montering i sätesröret har vanligtvis den längsta batteritiden. Det finns också tillräckligt med utrymme för ett stort batteri. Spårare som är förklädda till en annan komponent, t.ex. en baklykta eller ett ekolås, håller kortare tid. De kan inte ha för stora batterier, eftersom det skulle öka deras volym på ett iögonfallande sätt.

Enkelt underhåll

Den perfekta GPS-spåraren för cykeln är väl dold och inte lätt att ta bort. Dessa två mål står dock i vägen för ett enkelt underhåll. Du behöver vanligtvis minst en skruvmejsel för att demontera spåraren för laddning. Modeller som kan avlägsnas för hand utan verktyg, t.ex. vissa bakljus med GPS-spårare, är praktiska för användaren, men en tjuv kan också lätt bli av med dem. Därför är det extra viktigt med en lång batteritid. Om laddning innebär en viss ansträngning bör den vara nödvändig så sällan som möjligt.

Anslutning till dynamon eller batteriet på elcykeln

En elegant lösning på problemet med laddning är GPS-spårare för cyklar som är anslutna till cykelns strömförsörjning. När de väl är installerade kan föraren glömma att de har en GPS-spårare tills cykeln slutligen blir stulen. Detta är vanligtvis fallet med fabriksmonterade GPS-spårare på elcyklar. De laddar sina batterier med strömmen från huvudbatteriet. Så länge elcykeln körs regelbundet är strömförsörjningen garanterad.

Men många moderna cyklar utan hjälpmotor har också en pålitlig kraftkälla i form av en dynamo i navet. Den lilla generatorn i framhjulets nav producerar alltid elektricitet när cykeln är i rörelse. På natten används den för belysningssystemet, på dagen kan den ladda en GPS-spårare. Installationen av GPS-spårare för cyklar med dynamoanslutning är dock mer komplicerad än för rent batteridrivna modeller. Om du inte vet exakt vad du gör är det bättre att överlåta detta arbete till en cykelverkstad.

Spårare bredvid dynamo
En dynamo i framhjulets nav kan också fungera som strömkälla för cykelns GPS-spårare.

Lagligt, olagligt, spelar ingen roll

Det är självklart att du bara ska fästa en GPS-tracker på din egen cykel. Dessutom är användningen av GPS-spårningsutrustning vanligtvis laglig.

Det finns dock ett undantag i vissa länder: GPS-spårare med inbyggd mikrofon. De anses vara avlyssningsanordningar. Det rekommenderas inte att köpa den. Du bör också vara särskilt försiktig när du köper spårare från utländska webbutiker. Säljarna är vanligtvis inte särskilt intresserade av den rättsliga situationen i destinationslandet, så det finns en risk för att man oavsiktligt köper en olaglig spårare. Om det inte redan leder till problem med tullen kan du få problem senast när polisen hittar din stulna cykel tack vare spåraren.


Bild 1: © zlajaphoto / adobe.stock.com | Bild 2: © mirkograul / adobe.stock.com | Bild 3: © Glaser / adobe.stock.com | Bild 4: © Steven / adobe.stock.com | Bild 5: © Ralf Geithe / adobe.stock.com