Grafikplatta köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Grafikplattor gör det möjligt att rita och konstruera digitalt precis som med penna och papper. Med några få undantag krävs en anslutning till datorn eller smarttelefonen.
- Med en pennplatta ritar du på en svart yta, den aktiva ytan, och ser bara resultatet på den anslutna datorn eller smarttelefonen.
- På en grafikplatta med display visas bilden på ritningsytan. Om det aktiva området är lika stort som skärmen överför grafikplattan den ritade linjen en till en till den använda programvaran.
- EMR-pennor kan användas kontinuerligt, till skillnad från pennor med batteri eller uppladdningsbart batteri.
Allt för kreatörer och görare
Att göra skisser och ritningar är viktigt inom många branscher: Design, film och arkitektur är bara några exempel. Eftersom många arbets- och kommunikationsprocesser numera sker på nätet krävs också digitala bilder och skisser. Det finns två alternativ för ritare: Antingen ritar de på papper och digitaliserar resultatet eller så arbetar de digitalt från början. Att rita digitalt med musen är dock inte bara tråkigt, det är till och med nästan omöjligt med detaljerade bilder. Ett praktiskt alternativ är grafikplattor. Du kan rita med dem lika bra som med papper och penna.
De lämpar sig inte bara för konstnärliga eller tekniska ritningar och grafiska konstruktioner, utan även för bildredigering, 3D-design och illustrationer. Dessutom kan de användas i digitala skolundervisningar, online-studier och inom icke-kreativa yrkesområden. Olika inlärnings- och kommunikationsprogram eller program för skrivande och presentationer kan användas.
Hur grafikplattor fungerar
Grafikplattor, även kända som digitaliserare eller ritplattor, liknar visuellt en Android-platta men kan, med några få högprisade undantag, endast användas tillsammans med en dator eller smartphone. De består huvudsakligen av en rityta – den aktiva ytan – och flera kontroller samt en medföljande penna. Anslutningen sker vanligtvis antingen via USB eller Bluetooth. Om du ritar med pennan, även kallad stylus, överför enheten rörelserna till datorns grafikprogram.
För detta ändamål har pennan en spole som genererar ett elektromagnetiskt fält. Detta gör det möjligt för grafikplattan att upptäcka inmatningar med hjälp av så kallade ledarslingor och känna igen pennans position. Dessutom registrerar den tryckintensiteten och vidarebefordrar den till slutenheten så att linjerna visas på olika sätt i grafikprogrammet. Detta gör det möjligt för användarna att arbeta med precision och detaljrikedom.
I den högre prisklassen är den aktiva ytan på många grafiska surfplattor inte bara en svart bakgrund utan en pekskärm. Skärmen visar grafikprogrammet på datorn och möjliggör därmed direkt arbete med verket. För surfplattor utan display måste du titta på datorskärmen. Den visuella referensen mellan ritningsytan och bilden saknas.
Så hittar du den perfekta grafikplattan
Grafikplattor kan användas inom många områden, men alla plattor är inte lika lämpliga för alla tillämpningar. Arkitekter som skapar stora tekniska ritningar eller grafiska formgivare som skapar avancerade bilder har andra krav än arbetare som arbetar med ett projekt på ett hemmakontor tillsammans med kollegor eller studenter som antecknar och gör diagram när de är online.
Med eller utan display
Grafikplattor med display, även kallade penndisplayer, visar arbetet i grafikprogrammet och på ritytan samtidigt. Eftersom de ligger närmast ritning med papper och penna är de mest intuitiva och bekväma att använda. Denna variant kostar dock mer än enkla enheter utan skärm: Det finns redan bra penntabletter för mindre än 100 euro, men för pennskärmar betalar du minst det dubbla. För båda varianterna beror priset också på arbetsytans storlek.
Precision och noggrannhet spelar en viktig roll för grafiker, tecknare och andra kreativa yrken. För bästa resultat är det därför fördelaktigt med en stor modell med display. Inom fritidssektorn eller som arbetshjälpmedel på hemmakontoret räcker det däremot oftast med en grafikplatta utan skärm. Hobbykonstnärer som vill bekanta sig med digital ritning kan först köpa en enkel modell och sedan byta till en enhet med skärm.
Total storlek och arbetsyta
Grafikplattor finns i olika storlekar: från modeller som knappt är större än en smartphone till modeller som är lika stora som monitorer. Tablettens dimensioner påverkar inte ritningen, eftersom det aktiva området motsvarar exakt ritningsområdet i grafikprogrammet. Därför sker överföringen av de ritade linjerna också en till en. Komfort och användningsområde är därför viktigare när man väljer rätt storlek.
Små grafikplattor är lätta att transportera och använda när du är på språng. De lämpar sig särskilt bra för små skisser och anteckningar. Dessutom kan dokumenten undertecknas för hand utan att du behöver skriva ut dem och skanna in dem signerade. Det är dock svårare att arbeta exakt med en liten modell, eftersom minimala rörelser överförs större till grafikprogrammet.
För detaljerad grafik och ritningar är en större modell mer praktisk. Skillnaderna är väl jämförbara med kommersiellt tillgängliga pappersstorlekar: Arbetsytan på små grafikplattor är ungefär lika stor som ett DIN A6- eller DIN A5-ark. Större versioner kan sorteras i DIN A4 och DIN A3. Pappersmåtten är dock bara en grov vägledning; i praktiken är facken ofta mellan två storlekar. Grafikplattan H610Profrån Huion har till exempel en total yta på 35,23 x 24,00 centimeter och en aktiv yta på 25,40 x 15,90 centimeter. Detta innebär att arbetsområdet är något mindre än ett DIN A4-ark. Exemplet illustrerar också skillnaden mellan den totala ytan och arbetsytan för grafikplattor.
För mycket exakt och detaljerat arbete, t.ex. professionella tekniska ritningar, kan grafikplattan inte vara tillräckligt stor. Det är lättast att arbeta med en modell som är lika stor som skärmen, eftersom rörelsen på ritningsytan motsvarar exakt ritningen.
Format | I centimeter | I tum |
DIN A3 | 29,7 x 42,0 | 11,7 x 16,5 |
DIN A4 | 21,0 x 29,7 | 8,3 x 11,7 |
DIN A5 | 14,8 x 21,0 | 5,8 x 8,3 |
DIN A6 | 10,5 x 14,8 | 4,1 x 5,8 |
Den aktiva ytans upplösning
En viktig egenskap hos ritplattor är upplösningen av det aktiva området. Ju högre den är, desto bättre kan pennans rörelser överföras och detaljerna utarbetas. Informationen anges huvudsakligen i ”lpi” (linjer per tum) eller dpi (punkter per tum). lpi beskriver hur många linjer per tum som finns på ritningsytan. Enheten dpi anger antalet pixlar per tum. Enheten lpi används för penntabletter, medan dpi främst förekommer i produktbeskrivningen för pennskärmar.
Ett värde på 5 080 lpi är lämpligt för många tillämpningar. Även om det finns grafikplattor vars skärmar till och med har 4K-upplösning tillhör de övre klassen och kostar ibland mer än 3 000 euro – till exempel Cintiq Pro 32 från Wacom. Detta värde är endast användbart inom yrkesområdet när mycket fina detaljer krävs.
Tryckkänslighet
Tryckkänslighet är en funktion som gör det möjligt för grafikplattan att känna igen det tryck som ritare utövar på den aktiva ytan med stylus. Beroende på hur hårt de trycker på ytan, syns linjerna ljusare eller djupare i bilden. De flesta moderna surfplattor har denna funktion. Det finns flera tryckkänslighetsnivåer att välja mellan: 1.024, 2 048, 4 096 och 8 192 nivåer.
Under tiden har väldigt många instegsapparater redan minst 2 048 känslighetsnivåer. Detta räcker för skisser och enkelt grafiskt arbete samt för e-lärande och hemkontor. För krävande konstverk och designarbete rekommenderas 8 192 tryckkänslighetsnivåer.
Vad du ska leta efter i en penna
Pennan på en grafikplatta är mediet mellan dig och din grafikplatta. Därför bör den ligga så nära en konventionell penna som möjligt när det gäller hantering. Premium-enheter gör detta bäst, men även pennplattor för mindre än hundra euro ger bra pennor. Många pennor har dessutom knappar som gör att du kan växla mellan olika borsttyper eller aktivera suddgummi.
För att få en analog ritkänsla är det fördelaktigt med en modell med integrerad lutningsvinkelfunktion. Detta gör det möjligt för användaren att hålla pennan i en viss vinkel i förhållande till ritningsytan.
I många modeller känner sensorn i pennan av en vinkel på 20 eller 60 grader och anpassar överföringen till skärmen därefter. Om man till exempel använder en spets, skapar lutningsvinkeln linjer som liknar en riktig reservoarpenna. För nybörjare är lutningsvinkelfunktionen fördelaktig eftersom pennan hanteras på ett mer naturligt sätt och därför är bekvämare.
Pennans enhetstyp
Vid idrifttagningen utrustas pennorna med en av tre tekniker: Driften säkerställs med batteri, uppladdningsbart batteri eller så kallad elektromagnetisk resonans (”EMR”).
Batteridrivna pennor är ofta de tjockaste varianterna eftersom de behöver plats för batteriet. För dem med små och känsliga händer ligger de ibland inte bra i handen. Det är lämpligt att ha reservbatterier till hands när du ritar om batteriet skulle ta slut under arbetet.
Uppladdningsbara pennor är utrustade med ett litiumjonbatteri. De är smalare än versioner med batteri och ligger därför oftast bättre i handen. Laddningen sker med den medföljande USB-kabeln och tar ungefär två till tre timmar. Modeller med batteri eller uppladdningsbart batteri har problemet att de kan gå sönder mitt i arbetsprocessen. Detta är särskilt irriterande om du inte borde avbryta arbetet just då, till exempel för att du arbetar med ett projekt med ditt team, håller en presentation eller deltar i ett lärande evenemang online.
Med EMR-pennoruppstår inte problemet eftersom externa energikällor som batterier eller elnät inte används. I stället överför en elektromagnetisk frekvens tablettens energi direkt och trådlöst till pennan. Eftersom de möjliggör oavbrutet arbete är EMR-pennor de mest populära modellerna.
Driftsdelar
De flesta ritplattor har flera programmerbara kontroller på ytan. Dessa så kallade snabbknappar kan användas för kommandon från ritprogrammets meny, till exempel för att byta pennor. Vissa modeller är dessutom utrustade med ett rullhjul, även kallat ”touchring”, som också kan konfigureras. Med hjälp av kontrollerna är det möjligt att till exempel styra orienteringen och zoomen av bilden.
Nybörjare inom digital ritning blir ibland överväldigade av de olika inställningsalternativen, och därför är det inte nödvändigt att ha så många reglage som möjligt. När de väl har bekantat sig med arbetsprocessen är det dock inte uteslutet att använda kontroller. Även för nybörjare rekommenderas därför en enhet med minst fyra snabbknappar.
Kompatibilitet
En annan faktor när du väljer rätt ritplatta är kompatibilitet med datorns operativsystem och föredragna programvara. De flesta grafikplattor är kompatibla med Windows- och Mac-enheter. Många modeller kan också användas med Android–Enheter. För Linux-användareär urvalet av kompatibla ritplattor mindre.
Inte bara lämpligheten för operativsystemet är viktig, utan även programvaran du vill arbeta med. De flesta ritplattor är kompatibla med Photoshop, men det är inte alla tillverkare som tillåter till exempel GIMP. Även om tillverkarna erbjuder sina egna arbetsprogram, bör du se till att enheten har stöd för det ritprogram du är van vid om du vill hålla dig till det. Tillverkarna anger ofta vilka program en viss grafikplatta är lämplig för.
Numera kan många grafikplattor användas inte bara med konstnärs- och designverktyg, utan också med olika program som är mycket praktiska i skolan och yrkeslivet, även utanför den kreativa verksamheten.
Digital undervisning innebär vanligtvis att man använder minst en pedagogisk programvara eller plattform. Om programvaran som används är kompatibel med grafikplattan kan den användas optimalt för inlärning. Wacom-produkterstöder till exempel digitala inlärningsrum som Kami eller PearDeck. XP-Pen-produkterlämpar sig till exempel för inlärningsrummetWizIQoch för whiteboards som Idroo och Scribblar.
Praktiska programvaruverktyg som också kan användas för att integrera grafikplattor i arbetslivet är kommunikationsprogram som Zoom och Ding-Talksamt de vanligaMicrosoft Office-programmenWord, PowerPoint och OneNote.
Anslutningsalternativ
Med några få undantag fungerar grafikplattor endast tillsammans med en dator eller smartphone. Eftersom de självständigt fungerande penndatorerna kostar över tusen euro är de främst användbara för yrkesmässigt bruk. De prisvärda penntabletterna och pennskärmarna kan anslutas antingen via kabel eller Bluetooth. Beroende på den kabelstyrda modellen finns det en microUSB- eller USB-C-port.
Kabel eller batteri?
Surfplattor med kablar ger å ena sidan en konsekvent signalstyrka och å andra sidan kan du arbeta kontinuerligt även under långa sessioner. Med batterimodeller måste användarna avbryta arbetet under tiden för att ladda batteriet. Å andra sidan stör kabeln inte ritningen, vilket är en stor fördel, särskilt när du reser.
Var uppmärksam på ritplattans batteritid. Med en effekt på 2 500 milliamperetimmar kan Inspiroy Q11K från Huion till exempel användas i upp till 40 timmar innan den behöver laddas om. Om enheten används dagligen under längre perioder är åtminstone denna typ av batteritid vettig. För tillfällig användning räcker det med hälften.
Praktiska tillbehör
Leveransområdet för en grafisk skrivplatta omfattar ibland användbara tillbehör som avsevärt underlättar användningen av ritplattan. Dessa inkluderar bland annat olika pennspetsar. De medföljande uppsättningarna innehåller ofta fem eller tio standardpennspetsar. Vissa tillverkare erbjuder dessutom speciella pennspetsar: Wacom erbjuder till exempel versioner med en fjäder som imiterar teckning med en reservoarpenna.
Handsken motsvarar inte ett konventionellt plagg som täcker alla fingrar. Istället är det bara ringfingret och lillfingret som täcks. Materialet som används är mjuk lycra eller nylon med en antifoulingbeläggning. Detta skikt förhindrar att den del av handen som kommer i kontakt med brickan när du ritar lämnar fläckar på ytan.
Ibland är det också fördelaktigt med ett stativ som gör det möjligt att justera grafikplattan i flera olika höjdvinklar. Användarna kan justera grafikplattans position efter sina egna behov och på så sätt arbeta mer ergonomiskt. En väska för enheten är också praktisk.