Hård resväska köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Förutom bagage med mjukt yttre skal finns det även väskor med hårt skal.
  • De är tillverkade av ett robust och stabilt material, ofta av plast, mer sällan av aluminium.
  • Resväskor med hårt skal skiljer sig åt i storlek, volym, material och funktioner.
  • Hårda väskor med fyra hjul och ett utdragbart handtag är särskilt praktiska att transportera.
  • Eftersom strikta regler gäller för storlek och vikt vid flygresor bör resenärer alltid följa flygbolagets riktlinjer.

Hårt skal, mjuk kärna

Semester – bara ordet värmer hjärtat, väcker fina minnen från tidigare resor och får en att tänka på kommande utflykter. Men varje semester innebär en ut- och hemresa, som kan vara lång och i flera etapper beroende på resmålet. Oavsett om det är en tågresa, en bilresa eller ett långdistansflyg: Det lönar sig att investera i en hård väska. Förutom familjeresor och semestrar med vänner gäller detta även affärsresor. Alla hårda väskor passar dock inte exakt till alla företag. Exempel: Resväskan för en stor familj som reser till havet i flera veckor bör vara större än resväskan för en chef som reser till en annan stad för ett helgseminarium.

Olika typer av resväskor

Den grova distinktionen görs i två kategorier:

  • Hårdskaligt fodral
  • Väska med mjuka sidor

Den viktigaste frågan är alltså: Hur flexibelt är fodralets yttre skal? Mjuka modeller är vanligtvis gjorda av läder eller tyg. På marknaden finns också mjuka produkter med särskilt stabila ramar. Andra alternativ för att transportera kläder och andra föremål, särskilt vid korta resor och utflykter, är resväskor, ryggsäckar och sportväskor.

Viktigt för flygresor

Storleken och vikten avgör om flygresenärer måste checka in bagaget i det stora bagageutrymmet eller om de får ta med det som handbagage till sätet.

Vad är en hårdväska?

En resväska med ett så kallat ”hardcase” är ett bagage med ett mycket robust yttre skal. Det finns olika typer av hårda resväskor – t.ex. resväskor med och utan hjul samt modeller i små och stora format. Även om skalet alltid är hårt enligt namnet, skiljer sig fallen också åt i det bearbetade materialet. Hårdväskor är idealiska för personer som gillar att flyga på semester och resa med tåg eller bil – oavsett om det är privat eller i affärssyfte. Handbagagefodral finns också tillgängliga.

Fördelarna överväger

Till skillnad från resväskor av flexibelt tyg är hårda resväskor kraftigare, stabilare och därmed mer hållbara. De ger också extra skydd.

Den sista punkten är särskilt viktig om resväskan ofta åker på bagageband och lastas om. Det är trots allt inte alltid lätt att hantera bagage. Hårda väskor skyddar innehållet bättre från stötar och skador – detta är särskilt fördelaktigt för elektroniska enheter som bärbara datorer och ömtåliga föremål. Men kosmetika och vätskor är också säkrare i ett bagage med hårt skal.

Dessutom skyddar hårda fodral mycket bättre mot fukt än modeller med tyg som ytterhölje. Det är också svårare för tjuvar, eftersom väskor av tyg lättare kan klippas upp för att komma åt innehållet trots låset. Denna robusthet återspeglas dock också i en högre taravikt, vilket minskar nyttolasten, dvs. vad du kan lägga i resväskan, på grund av viktbegränsningar hos många flygbolag. En annan nackdel är att hårdskaliga väskor nästan inte har någon möjlighet till externa fickor. Dessa är populära bland resenärer för att förvara dokument och småsaker som inte längre har plats i huvudfacket.

Fördelar

  • Bättre skydd mot stötar
  • Det är svårare att stjäla innehållet
  • Skydd mot regn
  • Hållbar

Nackdelar

  • Ofta högre egenvikt
  • Förvaringsutrymmet är inte sträckbart
  • Inga ytterfickor

De olika typerna av hårda väskor

De två aspekterna storlek och transport skiljer svåra fall åt på en allmän nivå innan detaljerade kriterier gör det möjligt att differentiera ytterligare.

Stora kontra små

Om du är på semester under en längre tid behöver du vanligtvis fler kläder. Här är ett stort hårdskaligt fodral ett bra val så att du inte behöver använda flera små modeller. Däremot räcker det ofta med en liten hårdplastvagn om du bara reser över en helg eller på en affärsresa. Den stora fördelen: Oftast handlar det om handbagageväskor med hårt skal som får tas med in i kabinen under flygresan.

Vad är skillnaden mellan handbagage och resväskor med hjul?

Beroende på den fysiska konditionen är det avgörande om resenärerna måste bära resväskan permanent eller om de kan dra den. Många, särskilt de större modellerna, har hjul från fabriken, vilket underlättar transporten enormt eftersom de lätt kan dras, särskilt på plan mark. En vagn med hårt hölje som kan dras kan vara till hjälp för till exempel äldre personer. Med en bärväska med hårt skal handlar allt om funktionerna: I vilket fall som helst är vadderade handtag användbara för att optimera bärkomforten.

Trolley eller resväska?

Ursprungligen var en trolley ett bagage på hjul, och även i dag förknippar många människor begreppet främst med mindre modeller. Begreppen blir faktiskt alltmer otydliga, så det finns även stora vagnar med hårt skal och i allmänhet visuellt likartade konstruktioner som kallar sig antingen resväskor eller vagnar.

Hårt på hårt: De viktigaste köpkriterierna

När man jämför hårda väskor är följande kriterier centrala för köpbeslutet för att hitta rätt modell: material och vikt samt klassificering av storlekar. För flygresenärer är frågan alltid om modellen med sina dimensioner och sin last fortfarande räknas som handbagage. Dessutom kommer dimensioner och kapacitet, handtag, antal hjul, färg, behov av TSA-lås, andra extrafunktioner och priserna på hårda resväskor i fokus.

Material

Fodral med hårt skal är tillverkade av aluminium eller plast, varvid den andra kategorin kan delas in i följande kategorier

  • Polykarbonat,
  • Polypropen,
  • ABS och
  • HDPE.

Polykarbonat (PC) är ett av de vanligaste materialen som används i hårda väskor. Den kännetecknas av sin låga vikt och höga motståndskraft mot brott och slag. Eftersom det är dyrt blandas det ofta – till exempel med ABS, som också är mycket stabilt, slag- och reptåligt. Kvalitetsskillnader kan också förekomma inom en plastgrupp.

Polypropen (PP) har liknande egenskaper som polykarbonatplasten, men tål mycket låga temperaturer under fryspunkten sämre. Företaget Propex Fabrics ville motverka detta och tog fram den så kallade Curv – en optimerad polypropylen. HDPE anses vara särskilt temperaturbeständigt och slagtåligt i båda riktningarna. Å andra sidan är materialet tyngre, så det används sällan vid tillverkning av konventionella hårdskalsfodral.

Termoplaster

Alla de nämnda materialen tillhör gruppen termoplaster som deformeras vid en viss temperatur. Termoplaster ger designfördelar i tillverkningsprocessen och anses vara mer hållbara – även om det finns skillnader även här: Polykarbonat är till exempel mycket mer återvinningsbart än ABS.

Aluminium är en lättmetall som övertygar med sin låga vikt – dock är lådorna tyngre jämfört med plastversionerna. När det gäller korrosion och hållfasthet är aluminiumhårda skalfodral mycket bra argument. Med tiden kan det dock uppstå bucklor i det yttre skalet om bagaget stöts eller trycks mot andra hårdare material. De flesta tillverkare av hårda väskor föredrar plast numera.

Vikt

Vikten är en mycket viktig egenskap, eftersom resenärer ofta måste bära sina resväskor, vare sig de är rullade eller bärbara, för hand över långa sträckor. Att det är en viktig egenskap vid inköp är också känt av tillverkare som föredrar att bearbeta lätta material.

Taravikten för hårda lådor är relevant eftersom den direkt påverkar lastkapaciteten – jämförelsevis tunga olastade lådor når vissa maximala värden, till exempel för flygresor, mycket snabbare. När man jämför hårda väskor är det anmärkningsvärt att vikten sällan överstiger fem kilo. Istället varierar siffrorna vanligtvis mellan två och fyra kilo, så att den genomsnittliga taravikten för hårdskalsväskor är cirka tre kilo.

Klassificering av storlek

Många resväsktillverkare arbetar med internationella storleksangivelser, som de flesta känner till från modebutiken eller sin egen garderob: S, M, L, XL och XXL. ”S” står för ”small” och beskriver den minsta storleken, medan ”XXL” (extra extra large) i den här serien står för den högsta vikten.

Hårda fall kan grovt klassificeras enligt följande:

AnvisningHöjd i centimeter
SUpp till 55
MUpp till 64
LUpp till 74
XLUpp till 80
XXLMer än 80
Vanlig storlek på hårda lådor i centimeter.

Bredden är i genomsnitt 25-50 centimeter. När det gäller djupet varierar värdena inom ett mycket brett område mellan cirka 20 och 70 centimeter.

Fyllningsmängd

Resväskornas fyllnadskapacitet anges i liter och korrelerar starkt med storleken. Följaktligen finns det också grova klassificeringar här:

AnvisningVolym i liter
SUpp till 49
MUpp till 69
LUpp till 89
XLUpp till 120
XXLMer än 120
Gemensam volymklassificering av hårda lådor i liter.

Om du behöver flera hårda resväskor är det bäst att välja ett resväskeset. XXL-modellerna med en kapacitet på över 120 liter finns dock oftast bara att köpa individuellt.

Handtag

Semesterfirare måste ställa sina resväskor på bagagehyllor, lyfta dem när de går ombord på tåget, stuva dem i bagageutrymmet och flytta dem runt i staden. Detta är bara några exempel. Därför gäller tumregeln inom ramen för den normala tillverkningen av resväskor: Ju fler handtag en hårdväska har och ju mer varierande de är – till exempel på sidorna – desto bekvämare är det att transportera den. Ergonomiska handtag och stoppning är också en bra idé.

Resan blir ännu trevligare med ett teleskophandtag som är typiskt för vagnar. När det gäller stående resväskor är dessa vanligen toppmonterade, flexibelt utdragbara handtag. Här bör den maximala teleskoplängden passa din egen kroppsstorlek. Med andra ord: Mycket långa personer vill ha ett relativt långt teleskophandtag så att de inte behöver böja sig ner.

Antal rullar

Många resväskor har hjul, vanligtvis två eller fyra hjul. Sambandet är logiskt: Fyra hjul är bättre än två, eftersom den rullande resväskan med hårt skal är ännu lättare att transportera. På fyra hjul står och rör sig en resväska stabilare, vilket är särskilt tydligt på ojämnt underlag.

Rullarnas rörlighet

De som värdesätter särskilt funktionella hjul bör också tänka på rörligheten. I bästa fall är resväskans hjul inte stela utan kan röra sig fritt i alla riktningar, så att det inte ens är något problem att manövrera runt kurvor.

Färg

Designen är ett personligt uttalande för många människor. När det gäller resväskor kan semesterfirare välja mellan olika färger och typer – bland annat:

  • Klassisk svart
  • Diskret grått
  • Ljusgul
  • Lekfull Färgglad
  • Metalliskt utseende
  • Barnvänliga motiv
  • Moderna mönster

Men färgen har också en praktisk funktion: Ju bättre hårdskalsfodralet sticker ut från standardmodellerna, desto större blir igenkänningsvärdet utan en manuellt applicerad båge, till exempel på bagagebältet.

TSA-lås

Det är mycket viktigt att resväskorna stängs. Å ena sidan minskar högkvalitativ design risken för stöld och å andra sidan får bagaget inte öppnas av misstag under resan. Ett särskilt exempel är det så kallade TSA-låset, som främst används i USA för säkerhetsåtgärder.

TSA står för Transportation Security Administration (administration för transportsäkerhet). Detta avser amerikansk säkerhetspersonal som har en huvudnyckel till varje TSA-lås, med vilken de kan öppna drabbade resväskor vid misstanke. För resor till USA är det inte obligatoriskt att ha ett TSA-lås. Säkerhetspersonalen kan dock bryta upp resväskan om det finns misstänkta föremål efter standardkontrollen utan TSA-lås.

Mindre säkerhet genom TSA-lås

Bortsett från de etiska frågorna om denna metod erbjuder en allmän åtkomst alltid möjligheten att imitera den matchande nyckeln. År 2015 lades en sorts ritning ut på nätet som visade att det var möjligt att tillverka en TSA-huvudnyckel med hjälp av en 3D-skrivare.

Extras

Det är också värt att ta en titt i ett hårt fodral. Säkerhetsband kan till exempel optimera stabiliteten och inbyggda nät ger förvaringsutrymme för saker som semesterfirare vill packa separat – till exempel böcker eller en bärbar dator. För affärsresor rekommenderar vi också separata innerfack för att transportera viktiga dokument på ett säkert sätt.

Prisintervall

Priserna på hårda resväskor varierar kraftigt. Även om de tenderar att nå högre nivåer ju mer volym bagaget har, skiljer sig jämförbara exemplar också i pris här. I allmänhet kan intresserade parter räkna med ett prisintervall på mellan 50 och 200 euro per resväska. Men på marknaden finns också mycket dyrbara versioner som kostar flera hundra euro.

För att ansluta till visst material: ABS-fodral med hårt skal ligger vanligtvis i låg- eller medelpriskategorin, medan polykarbonatmodeller hör till de dyrare.

Anmärkningar om specifikationer och hälsa

Särskilt vid flygresor finns det strikta bestämmelser om bagagevikt. Förutom de organisatoriska aspekterna måste semesterfirarna också tänka på hälsoaspekterna, eftersom experter redan har kunnat upptäcka gifter i vissa resväskemottag.

När räknas en resväska som överviktigt bagage?

Om en resväska, som är gratis upp till en viss maxvikt, väger mer än vad som är tillåtet, betraktas den som överviktigt bagage. Därefter uppstår kostnader – antingen som en klumpsumma eller i form av extra vikt. De specifika reglerna varierar beroende på flygbolag, men i genomsnitt bör vikten på det bagage som ska checkas in gratis inte överstiga 20 kg.

Det är tillrådligt att kontrollera det bokade flygbolagets bestämmelser i förväg och jämföra dem med väskans vikt som uppmätts hemma. Normalt finns det också en grundläggande maxvikt på cirka 32 kg för vanligt bagage. Den som överskrider den måste checka in resväskan som last.

Möjliga föroreningar under kontroll

I ett test från 2012 hittade experter potentiellt farliga ämnen i handtagen på varannan modell. Fyra år senare fick tre resväskor det ovälkomna betyget ”dåligt” på detta område:

  • Eminenta adelsmän
  • Samsonite Smarttop Spinner 55
  • 21″ Upright Suitcase från Primark

Föroreningar kan t.ex. vara ftalatbaserade mjukgörare och polycykliska aromatiska kolväten (PAH).