Mountainbike köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Hardtail mountainbikes har fjädring på gaffeln – fullfjädrade mountainbikes har också fjädring baktill.
- Beroende på användningsområde delas mountainbikes in i allmountain-, crosscountry-, downhill, enduro- och e-mountainbikes.
- Mountainbikes är endast trafikdugliga med extra utrustning.
Den speciella resan för en multitalang
Mountainbikes är den perfekta cykeln för många användningsområden. I vardagen är du väl utrustad med dem för ojämna eller skadade vägar. Cykelturer och till och med bergsturer är ett nöje med rätt modell. Och om du är ute efter en adrenalinkick kan du till och med cykla mountainbike i halsbrytande fart i svår terräng.
Mountainbiken som vi känner den är inte så gammal. Den har sitt ursprung i Kalifornien i mitten av 1970-talet. En grupp cyklister kring Gary Fisblockquotecher, Joe Breeze och Charles Kelly körde nerför bergen runt San Francisco på den tiden på gamla Cruiser-modellerfrån företaget Swinn . Modeller av den här typen är mycket stabila, så även om de är utformade för att rulla fram på ett lugnt sätt kan de göra en bra figur i nedförsbacke. För att förbättra downhillupplevelsen har gruppen kontinuerligt modifierat sin Cruiser . Snart utformades komponenter som ramar specifikt för denna rekreationsupplevelse. Mountainbiken var född.
Dagens mountainbikes är en mycket specialiserad sportutrustning förterrängcykling . De finns i många olika former. Vare sig det gäller bergslandskap, obelagda vägar eller ojämn terräng, för touring, racing eller downhill: Mountainbiken är en riktig allroundcykel, både i vardagen och vid idrottsaktiviteter.
Typer av mountainbikes
Beroende på dina preferenser, dina komfortkrav och framför allt din användning kan du välja mellan olika typer av mountainbikes. De vanligaste kategorierna är allmountaincyklar för plana och ojämna ytor, crosscountrycyklar för ojämna ytor, endurorcyklar för nedförsbacke och uppförsbacke, downhillers för nedförsbacke och e-mountainbikes.
Dessa typer är utformade för sina respektive användningsområden och skiljer sig därför från varandra när det gäller t.ex. fjädring och vikt. Ju högre fjädring, som anges av fjäderlängden, desto bättre kompenserar cykeln för stötar och gupp. Hardtail mountainbikes är endast upphängda framtill, fullfjädrade mountainbikes, kort sagt fullt upphängda, även baktill.
All-mountain cyklar
All-mountain-cyklar är i allmänhet fully-cyklar och passar lika bra på platt mark som för en tur genom de grova Alperna. Vid behov kan föraren sänka eller låsa fjädringen. Med en fjädringslängd på mellan 120 och 160 millimeter absorberas stötar och slag väl. Den medelhöga vikten på 10-14 kg ger cyklarnagod stabilitet och manövrerbarhet .
Mountainbikes för terrängkörning
Terrängcyklar lämpar sig bäst för oasfalterade stigar. Tillverkarna utformar dem främst för masssporter, men i vissa fall tillverkar de också varianter för tävlingslopp. De förstnämnda väger cirka 12 kilo, medan de sistnämnda är mycket lättare, mindre än 10 kilo. Crosscountry-cyklar är till stor del hardtails, och med sin låga fjädringslängd på 80-120 millimeter är de ganska olämpliga för vild terräng.
Enduro
Enduro syftar inte bara på cykeln utan också på den mountainbikedisciplin som cyklarna är konstruerade för, nämligen downhilltävlingar för att nå bästa tid. Att cykla uppför backar är irrelevant för mountainbike-disciplinen, men enduro-cyklar måste naturligtvis kunna ta sig uppför backar.
För att behärska den här disciplinen är det mycket viktigt med en bra fjädring som kompenserar för det grova underlaget. Enduro mountainbikes är därför upphängda både fram och bak och har ett stort fjädringsavstånd på 150 till 180 millimeter. Sittställningen är ännu mer upprätt tack vare det krökta styret. Med sin höga vikt på 12-16 kg lovar enduros ökad stabilitet för utförslöpning, men de är tillräckligt lätta, , för att klara av uppförsbackar.
Downhill mountainbikes
Downhill mountainbikes, så kallade downhillers, är i första hand och lämpar sig försnabba nedförsbackar på svåra underlag. I motsats till endurocyklar kan mountainbikecyklister i princip inte bestiga berg med denna MTB , eftersom dess vikt på upp till 18 kg kräver en i allmänhet för stor ansträngning. Den höga vikten är ett resultat av den stabila konstruktionen, vilket är nödvändigt vid snabba nedförsbackar. Med mycket stora fjädringsrörelser på 180 till 250 millimeter absorberar cykeln även kraftiga stötar. Även om skyddskläder är viktiga på alla användningsområden för att förhindra skador, bör du vara särskilt uppmärksam på dem när du åker utför. Downhillförare bär i allmänhet hjälmar, cykelhandskar, knäskydd och projektorjackor.
E-mountainbikes
Under de senaste åren har e-mountainbikes blivit alltmer populära bland tillverkare och cyklister. Med den bearbetade elmotorn kan förare ocksåklara avsvåra sträckor , t.ex. berg, branta lutningar eller nedförsbackar, som den annars inte skulle kunna ta sig fram på. Nybörjare kör e-mountainbike på sträckor som mountainbikecyklister kan träna på under lång tid. Från hardtails till fullys, cross-country eller downhiller: E-mountainbikes finns i alla kategorier. Mittmotorn är placerad vid bottenstället. Batteriets effekt är i allmänhet mellan 400 och 650 watttimmar. Den högsta hastigheten för en E-MTB är i allmänhet 25 kilometer i timmen. Om du planerar en längre resa, till exempel genom Alperna, och har tillräckligt med laddningsstationer, räcker denna effekt för en resa på flera dagar.
Andra typer av mountainbikes
Förutom dessa huvudkategorier finns det fortfarande ett stort antal särskilda typer. Fatbikes skiljer sig från andra mountainbikes genom att de har överdimensionerade däck som gör att de lätt kan köras på underlag som sand och snö. Race bikes är hardtails som används i maraton- och terrängloppstävlingar. För den roliga sporten dirt jumping, där cyklister hoppar över kullar och utför tricks i luften, behöver han en liten, stabil och lätt cykel. Tillverkarna har skapat den perfekta lösningen för detta med dirt jump bike . trailbike är mycket mångsidig och används till exempel vid upp- och nedförsbackar och särskilt krävande rutter. Men även här har tillverkarna gjort olika prioriteringar för sina cyklar. De passar till allt, men vissa modeller är bättre lämpade för downhill, medan andra modeller är utformade för stigar.
Trekkingcykel
Trekkingcykeln eller turcykeln har utvecklats parallellt med mountainbiken sedan 1980-talet. Ursprungligen byggde cyklister om mountainbikes för att de skulle vara trafikdugliga för cykelturer i bergen och på slätten. I dag är en trekkingcykel snarare en högkvalitativ vardags- eller fritidscykel med 28-tums hjul. Cyklar som är speciellt avsedda för cykelturer är så kallade touringcyklar.
Komponenter och deras särskilda egenskaper
Komponenterna i respektive mountainbike-typ, eller deras specifika konstruktioner, skiljer sig från andra typer av cyklar på följande områden: Ram, hjul, fjädring, växlar, bromsar, sadel och pedaler. Enskilda komponenter finns i samma form på andra typer av cyklar, men kombinationen av dessa specialfunktioner är kännetecknande för MTB:s.
Ram
Ramen är den grundläggande strukturen i varje cykel. Den påverkar i hög grad köregenskaperna och de möjliga användningsområdena. Å ena sidan måste en MTB-ram vara mycket motståndskraftig och å andra sidan garantera säkerheten vid körning. Cykelns stabilitet, hållbarhet och vikt är beroende av den. För detta ändamål använder tillverkarna av huvudsakligen aluminium och kol, ibland även stål eller titan. Valet av rätt material beror på preferenser, användningsområde och budget.
Titanramar är lika lätta som aluminiumramar och lika starka som stålramar. Eftersom råmaterialet är det dyraste av alla material och bearbetningen är mycket komplicerad är titanramar dåligt lämpade för massproduktion. Stål har det lägsta priset och den högsta vikten. Ursprungligen var det det mest använda materialet, men det har till stor del ersatts av aluminium. Aluminiumramar har låg vikt och är dessutom billiga. Kol är det lättaste och, efter titan, det dyraste materialet. Eftersom det inte vrider sig så mycket är det det perfekta materialet för effektiv kraftanvändning – den kraft som ryttaren applicerar överförs utan förlust. För professionella mountainbikecyklister är detta en mycket viktig egenskap utöver vikten. Eftersom kolramar är känsliga för fall och stötar är de inte lika lämpliga för daglig användning som aluminiumramar.
Hjul
Hjulstorleken är också viktig för rätt mountainbike. Den ursprungliga standardstorleken på 26-tums hjul kompletteras nu av 27,5 eller 29-tums hjul. 26-tums hjul briljerar med sin låga vikt, manövrerbarhet och snabba acceleration. Å andra sidan är de osäkra i sin löpning och har låg dragkraft. 29-tums hjul ger ökad säkerhet, bättre dragkraft och komfort när du kör över ojämnheter. I gengäld väger de mest, är mindre smidiga att svänga och har en långsammare acceleration. 27,5-tums hjul är en medelväg. De är smidiga och accelererar bra. Dragkraft och vikt ligger också i mitten.
Egenskaper | 26-tums hjul | 27,5 tums hjul | 29-tums hjul |
Vikt | Enkelt | Medium | Tungt |
Manövrerbarhet | Mycket lättmanövrerad | Snabbt | Inert |
Acceleration | Mycket bra | Bra | Tungt |
Smidig körning | Rastlös | Tyst | Mycket tyst |
Dragkraft | Dålig | Bra | Mycket bra |
Kvarstående beteende | Dålig | Bra | Mycket bra |
Välj 29-tums hjul om du vill specialisera dig på terrängcykling, touring eller maraton. Vi rekommenderar också 29-tums hjul för personer som är längre än 170 centimeter och avråder från dem för kortare personer. 27,5 tum är måttet för nedförsbacke-orienterade cyklar som All-Mountain eller Enduro. Om du vill att din cykel ska vara lätt och manövrerbar eller om du själv är liten är ett 26-tums hjul den bästa lösningen.
Upphängning
Styret och framhjulet är fäst på fjädringsgaffeln. De är viktiga för styrning och balans. Två fjädringssystem är vanliga på mountainbikes: Stålfjädrar och fjädrar med lufttryck. De senare är mycket lättare än stålfjädrar. Dessutom kan fjädrar med lufttryck justeras mycket fint, men de reagerar bara i begränsad utsträckning på små stötar. Stålfjädrar reagerar däremot särskilt känsligt på små stötar, men är svåra att justera.
För att bedöma fjädringens kvalitet och ”känsla” kan konsumenterna använda MTB-fjädringens så kallade fjädringsrörelse som en vägledning. Fjädringens slaglängd anger hur väl fjädringsgaffeln absorberar stötar och stötar. Ju större den är, desto bättre kan MTB:n absorbera även kraftiga stötar. Genom att exakt justera luft- och återfjädringstrycket kan mountainbikecyklister anpassa fjädringen direkt till sin kroppsvikt och det underlag de vill cykla på. På så sätt förblir de så stabila som möjligt vid alla ojämnheter. Ramens och fjädringsgaffelns form tillsammans bestämmergeometrin för hela MTB:n och därmed även köregenskaperna.
Vilken fjädring som är lämplig beror på användningsområdet. Ju bättre fjädring desto stabilare cykeln på ojämnt underlag. Generellt sett är fjädringen bättre med ett större fjädringsavstånd. För mindre krävande terräng räcker det med 75 millimeter fjädringsväg, men för utförsåkare räcker det ofta med mer än 200 millimeter fjädringsväg, så att cykeln förblir stabil även i de snabbaste nedförsbackarna.
Hur skiljer sig fjädringen på hardtails och fullys åt?
Medan en hardtailcykel endast är upphängd vid framhjulet är ”Fully” också upphängd baktill. Hardtails är lättare, lättare att underhålla och effektivare när det gäller energidistribution. Hardtails är därför mycket bekväma i lätt till medelhög terräng . Utmanande terräng, hopp och gropar absorberas däremot mycket bättre av den dubbla fjädringen i en ”fully”. Tack vare det bättre greppet på bakhjulet uppnår förarna inte bara en högre hastighet, utan även en mycket bättre kontroll över cykeln. Fullys är därför idealiska för krävande rutter . Å andra sidan är de tyngre och deras underhåll är mycket mer komplicerat.
Växelspak
Mountainbikeförare lägger också stor vikt vid rätt växel, eftersom den anpassar cykelns växelförhållande till terrängen. På raka sträckor är det lämpligt med en hög växel för att uppnå höga hastigheter med låg kadens. När cyklister cyklar uppför backar förlitar de sig på låg växel och hög kadens för att göra goda framsteg. För mountainbikes, som cyklisterna använder i många olika terränger, är det viktigt att har ett stort antal justerbara växlar. Det är inte ovanligt med en derailleur med mer än 30 växlar, särskilt på premiummodeller.
Detta innebär att -åkare alltid har rätt utrustning för underlaget. Vill du gå ner för ett berg? Om du fortfarande vill trampa är en hög växel idealisk. Vill du köra upp på ett berg? Detta görs bäst med de minsta kugghjulen. Du kan känna skillnaden med en hög växel.
Med derailleurväxlar finns det enkla, dubbla eller trippla växlar. Denna specifikation avser antalet kedjehjul på veven. Trippelväxlar har det bredaste utbudet, vilket är anledningen till att de är mycket populära bland touringcyklister. Mountainbikecyklister i terräng- och endurotävlingar gillar att använda enkla växlar eftersom de är lättast och slits minst. I de flesta områden är den dubbla kretsen den mest populära eftersom den är en bra kompromiss.
Broms
Ingen mountainbike kan klara sig utan fungerande och kraftfulla bromsar . Särskilt i nedförsbacke är kraven på bromsarna enorma. Tillverkare använder antingen fälg- eller skivbromsar.
Fälgbroms
Med fälgbromsar sitter bromsbeläggen på sidan av fälgen och trycker mot den under bromsningen. Fälgbromsen har en låg vikt och ett lågt pris. Bromsförmågan är dock sämre i vått tillstånd. Vid frekvent cykling slits inte bara bromsbackarna utan även själva fälgarna på lång sikt. Var därför uppmärksam på slitagemarkeringarna på fälgarna för att undvika olyckor.
Skivbroms
Detta är en bromsskiva som placeras direkt på hjulnavet. Vid inbromsning trycker bromsbeläggen på skivan från båda sidor. Jämfört med en fälgbroms är en skivbroms inte bara tyngre utan också dyrare. Våthet påverkar dock inte bromsprestanda. Dessutom kan bromseffekten doseras finare än med fälgbromsar.
De flesta tillverkare använder numera hydrauliska skivbromsar i stället för fälgbromsar eller mekaniska skivbromsar med Bowdenkabel. De förlorar inte sin bromskraft i regn, men det gör de om beläggen överhettas. Bra bromsbelägg är därför avgörande för en bra och konstant bromsprestanda, utöver bromskraften. Välj metalliska bromsbelägg för MTB:er med tunga backar och organiska bromsbelägg för andra användningsområden.
Sadel
Sadeln på en mountainbike måste också varasärskilt hållbar för att klara de stora påfrestningar som terrängkörning innebär. Cykelsadlar finns till exempel i plast, gummi, läder eller kol och i många olika former. Erfarna mountainbikecyklister lägger stor vikt vid lätta cyklar: De väljer en lätt kolsadel. En sadel av (syntetiskt) läder är robust och hållbar, men ganska tung. För nybörjare är en så lätt cykel som möjligt dock bara relevant i begränsad utsträckning, och läder är därför mycket lämpligt för dem.
Polstringens hårdhet bör motsvara användningsområdet: Mjuka sadlar är bekväma i början, men på längre turer sjunker bäckenet ner i stoppningen, vilket leder till trycksmärta. I så fall kan stoppningen vara hårdare.
Var också uppmärksam på sadelns bredd: om den passar är trycket optimalt fördelat. För att hitta den optimala sadelbredden bör dumäta avståndet mellan sadelbenen på . Beroende på hur du sitter i sätespositionen lägger du till upp till fyra centimeter. Med en maximalt utsträckt sittställning, som i triathlon, är avståndet mellan sätesbenen tillräckligt. För en helt upprätt sittande ställning, lägg till fyra centimeter. Som MTB-cyklist har du dock vanligtvis en måttlig körställning. För detta bör du lägga till två centimeter till avståndet mellan sätesbenet.
Pedaler
När det gäller pedaler har MTB-cyklister ett val: Platta pedaler eller klickfria pedaler. Medan skon med plattformspedaler ligger obunden på pedalytan , är den fast på pedalen med klickfria pedaler . Detta ger inte bara förare mer fart och kontroll, utan förhindrar också att de glider av pedalen. Speciella cykelskor är utrustade med klackar som klickar fast i pedalen. Användarna kan själva bestämma hur starkt bandet ska vara. En speciell form av klickfria pedaler har mekanismen på ena sidan och en normal slitbana på den andra. På så sätt bestämmer användarna själva om och när de vill klicka sig in. Eftersom du kanske måste vrida pedalerna ordentligt först för att placera foten på klickytan kan det ta lite längre tid att klicka in.
Design
Du kan välja färg och design: dämpad eller färgstark, med eller utan mönster. Särskilt när det gäller mountainbikes för kvinnor är utbudet mycket stort. MTB-tillverkaren Cube annonserar med individuella och färgglada mönster. Om du inte hittar rätt mönster trots allt kan du skapa det själv. Du kan också få den professionellt tillverkad enligt dina idéer – din fantasi har inga gränser.
Vad som är viktigt när du köper
Att hitta den perfekta mountainbiken beror på ett stort antal faktorer: användningsområde, typ av komponenter och deras egenskaper, det material som används och naturligtvis priset. Alla dessa faktorer samverkar med varandra. Ett högre pris innebär till exempel ofta kraftfullare komponenter och dyrare material. En premium mountainbike för alla tänkbara användningsområden och med komponenter av högsta kvalitet är dock inte nödvändig för många områden. Särskilt nybörjare kommer att vara nöjda med ett billigare alternativ. Det du absolut måste tänka på är att det är rätt passform – det är först då du verkligen kan användacykeln .
De två viktigaste faktorerna när du väljer en mountainbike
För att hitta rätt mountainbike måste du vara medveten om två saker: dina kroppsmått och det avsedda användningsområdet. Dessa faktorer bestämmer i stor utsträckning fjädring, ram och hjulstorlek. Du kan avgöra vilken passform som passar bäst med hjälp av din längd. Multiplicera din steglängd med en faktor 0,574 för lämplig MTB-ramstorlek i centimeter och med 0,226 för specifikationen i tum. En steglängd på 70 centimeter ger en ramstorlek på cirka 40 centimeter eller 16 tum. Med en steglängd på 85 centimeter blir det 49 centimeter eller 19 tum. Tabeller som fastställer ramstorlekar baserat på kroppsstorlek rekommenderas inte, eftersom förhållandet mellan benlängd och kroppslängd kan variera kraftigt.
Prissättning
Priset på en mountainbike beror till stor del på komponenterna och deras material . Vilka material som används beror i sin tur på vilket syfte MTB:n är utformad för. Till exempel kan komponenterna i två cyklar med motsatta krav inte vara identiska i fråga om konstruktion och egenskaper. Ju fler alternativ en komponent har, desto dyrare är den. En 33-växlad derailleur kostar mer än en 21-växlad derailleur. När det gäller materialet gäller följande: Ju fler kolkomponenter en MTB har, desto dyrare är den.
Mountainbikes för nybörjare
Om du vill komma in i mountainbikevärlden behöver du inte köpa den dyraste modellen direkt. Särskilt om du vill prova den först är en instegsmodell med aluminiumram mer meningsfull än en premium mountainbike i kolfiber. Även om typen av mountainbike i allmänhet beror på användningsområdet rekommenderar vi en hardtail MTB för nybörjare. Hardtails är å ena sidan billigare än fullys och å andra sidan är de lättare att hantera. Dessutom lär sig nybörjare utan dubbelsidig fjädring viktiga körtekniker , t.ex. att lättare lasta och lossa cykeln eller att köra i en linje.
Hardtails på instegsnivå kostar i allmänhet upp till 1 000 euro. En mountainbike för mindre än 1 000 euro innebär enkla komponenter, men du får ändå en fjädrande gaffel med 100 millimeters reseutrymme, robusta aluminiumramar och skivbromsar. För de mest kända märkena betalar du minst 600 euro för en solid hardtail mountainbike, för mindre etablerade märken ofta ännu mindre. Om du vill åka långa turer eller actionfyllda stigar bör du hellre investera omkring 1 000 euro. Du måste betala 1 500 euro för en fullfjädrad MTB av samma kvalitet, eftersom dessa modeller med dubbel fjädring i allmänhet är dyrare än hardtails med enkel fjädring. Tänk dock på att du för 1 500 euro också kan få en hardtailmodell som är särskilt lämplig för nybörjare,med komponenter av högre kvalitet . Särskilt nybörjare bör noga överväga om de ska välja mellan hardtail och fully.
Mountainbikes i medelklassen
För mer krävande turer, tävlingar eller till och med nedförsbackar behöver du en hardtail MTB i mellanklass för cirka 1 500 euro som har högkvalitativa komponenter. Crosscountry-hardtails har ett fjädringsavstånd på 80-100 millimeter, medan trail-hardtails har ett fjädringsavstånd på 100-140 millimeter. För 2 000 euro kan du redan hitta tävlingsklara hardtails med kolramar. För en Fully i mellanklassen är genomsnittspriset 2 500 euro. Med ett bra och anpassningsbart chassi samt mekaniska komponenter, bromsar och drivlina av solid kvalitet är en Fully i mellanklassen mer värd än en budgetversion. Om en hardtail eller en fully är det bästa valet beror därför i hög grad på :s preferenser och användningsområde.
Mountainbikes i premiumklass
Med premium mountainbikes finns detinga gränser förpriset . Premium-hardtails är dock fortfarande de billigaste i kategorin med ett minimipris på 2 500 euro. Fox eller Rock Shock erbjuder högkvalitativa fjädringsgafflar med en reslängd på 100 till 140 millimeter. Det är vanligt med kolramar och i vissa fall kolfästen. Mycket högkvalitativa växlar från Shimano eller SRAM, de två marknadsledarna på området, driver snabbt upp inköpspriset ytterligare. Rekommenderade premiummodeller är till exempel Shimano XT och XTR samt SRAM X01 och XX1. Priset för en premiumcykel börjar på 3 500-4 000 euro. Utrustningen skiljer sig åt i detalj beroende på vilket användningsområde cykeln är avsedd för.
Är föregångsmodeller ett alternativ?
Om du har en begränsad budget men höga krav finns det ett annat alternativ: Tidigare modeller. De är mycket billigare än de nuvarande modellerna, , men är fortfarande utrustade med en hög standard. Om du inte är intresserad av den senaste tekniken kan du spara en hel del pengar. Mountainbikes blir inte föråldrade lika snabbt som till exempel smartphones. I allmänhet är den senaste tekniken för mountainbikes mer lämplig för professionella cyklister än för nybörjare och hobbycyklister. Med välkända tillverkare är du på den säkra sidan.
Vägdugliga mountainbikes
Mountainbikes är i allmänhet inte trafiksäkra . Men det kan du lätt ändra på. Detta kräver fungerande belysning, en klocka i form av en ”ljusljudande klocka” och två oberoende bromsar.
Vilken utrustning behövs för trafikdugliga mountainbikes?
Du behöver en vit strålkastare framtill och en röd bakljuslampa i slutet av cykeln. De får sin kraft antingen från en generator, dvs. en dynamo, eller från ett batteri. Du måste också fästa flera reflektorer: en vit fram, minst en röd bak och två gula på ekrarna på varje hjul och på båda smala sidorna av pedalerna. I stället för gula ekreflektorer kan du också fästa vitt reflekterande material på ekrarna eller däcken. Allt detta måste alltid finnas tillgängligt på och sitta stadigt på hjulet.
Skyddsskärmar är inte lagstadgade, , men de är användbara i vardagen för att hålla kläderna rena. Bagagehållare är också tillval. Du kan fästa en cykelkorg eller en packväska på dem och på så sätt öka transportkapaciteten på din mountainbike – en stor lättnad om du regelbundet cyklar till jobbet eller för att handla.