Spelskärm köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Spelmonitorer är något dyrare, men har bättre bildkvalitet.
  • Det är inte bara spelfantaster utan även andra användare som kan dra nytta av fördelarna med spelmonitorer.
  • Böjda bildskärmar med böjda paneler ger en mer naturlig tittarupplevelse och gör att ögonen tröttnar långsammare.
  • När du väljer storlek och upplösning på skärmen är användarens visuella beteende och förmåga mycket viktiga.

Vad kännetecknar en spelmonitor?

En viktig punkt att nämna först och främst är densnabba svarstiden på  . Experter talar också om bilduppbyggnadstiden, även kallad latens. Detta anger exakt hur lång tid bildskärmens LCD-celler behöver för att bygga upp de nya bilderna. Eftersom bråkdelar av sekunder avgör vad som händer i många datorspel är den här funktionen av största vikt för de flesta spelare. En flytande och jämn bild garanterar naturligtvis också ett oförfalskat tittarnöje för actionfilmer och sportprogram. Det är inte bara spelare som drar nytta av att tillverkare av grafikkort, t.ex. NVIDIA och AMD , använder kretskort som särskilda komponenter som är anpassade till grafikkortet i datorn. Detta garanterar återigen en särskilt snabb prestanda. Dessutom kan skärmen automatiskt växla till korrekt uppdateringsfrekvens som ställs in av grafikkortet i datorn. Inkonsekvenser här leder ofta till ryckiga bilder.

När det gäller uppdateringsfrekvensen har 144 hertz nu blivit nästan standard. Om du tror att dina ögon kommer att lida om bilden byggs om 144 gånger per sekund, har du fel. Eftersom spelare ofta tillbringar flera timmar framför skärmen har dessa enheter särskild teknik som förhindrar trötthet i ögonen.

Bildkvaliteten på spelmonitorer är vanligtvis betydligt högre än på vanliga monitorer, särskilt i det mörka färgområdet. Den enkla anledningen till detta är att många actionspel utspelar sig i en mörk och hotfull miljö. Färger och kontraster är också mycket bra på de flesta spelmonitorer.

Flera spelmonitorer i rad

För dem som gillar att använda sin dator för att titta på filmer eller direktsända sportevenemang är det också värt att överväga att köpa en spelmonitor. På samma sätt kommer alla som värdesätter hög kvalitet i den visuella presentationen i fråga som målgrupp. Detta innebär att spelmonitorer också kan spela ut sina fördelar i bild- och videoredigering .

I följande tabell sammanfattas fördelarna och nackdelarna med spelmonitorer:

Fördelar

  • Mycket bra bildkvalitet
  • Hög bildfrekvens
  • Snabb reaktionstid
  • Det är möjligt att göra inställningar med ett grafikkort
  • Många inställningsalternativ

Nackdelar

  • Något högre inköpspris
  • Utnyttjar den fulla potentialen endast med ett högkvalitativt grafikkort

De olika typerna av paneler

En viktig skillnad för spelmonitorer är paneltypen. Panelen är hjärtat i varje bildskärm, eftersom det är här som LCD-kristallerna och, i de flesta modeller, bakgrundsbelysningen är placerade.  Precis som för tv-apparater finns det vanligen fyra olika typer av paneler: TN-panel (Twisted Nematic), IPS-panel (In-Plane Switching), PVA-panel (Patterned Vertical Alignment) och MVA-panel (Multi Vertical Alignment).

TN-panel

Skillnaderna ligger å ena sidan i beroendet av betraktningsvinkeln. I TN-paneler får spänning vätskekristaller att rotera polariserat ljus och skicka det genom ett filter. Betraktare från en mer sned vinkel kan inte se bilden lika bra som med de andra typerna. Därförär en bildskärm med denna typ av panel väl lämpad för en ensamspelare, eftersom strömförbrukningen i allmänhet är lägre än för andra paneler och svarstiden är också snabbare. Monitorer med denna typ av panel är också de billigaste.

Fördelar

  • Kostnadseffektivt
  • Hög bildfrekvens
  • Snabb reaktionstid

Nackdelar

  • Inte visningsvinkeln är stabil
  • Sämre färgdjup
  • lågt kontrastförhållande

IPS-panel

Med IPS-paneler ärberoendet av betraktningsvinkel ännu mindre än med VA-paneler. Under drift är elektroderna som ligger bredvid varandra parallella med skärmens yta. Den svarta färgen är mycket kraftfull och kontrastförhållandena är mycket bra, men inte i nivå med VA-skärmar. I mörka rum finns också den så kallade IPS glow-effekten. Sett från en spetsig vinkel kan man se ett svagt sken.

Fördelar

  • Stabil betraktningsvinkel
  • Bästa bildkvalitet
  • Högt färgdjup

Nackdelar

  • IPS Glow-effekt möjlig
  • Kontrast svagare än VA-modeller

VA-paneler

VA-panelen har däremot en mycket bättre stabilitet i betraktningsvinkeln och är därför mycket lämplig för TV-kvällar i en större grupp . När den fungerar anpassar sig vertikalt arrangerade molekyler till två polarisatorer. Andra fördelar är den utmärkta färgåtergivningen och den skarpa kontrasten. För vissa modeller har dock en spetsig betraktningsvinkel en negativ effekt på färgåtergivningen. Både MVA-varianterna och de nyare PVA-panelerna har svarstider som är kortare än IPS-skärmarnas. När det gäller färg och kontrast är skärmarna starkare än TN-panelerna.

Spelmonitorer med VA-paneler kombinerar därför fördelarna med TN- och IPS-paneler, även om detta återspeglas i ett högre inköpspris.

Fördelar

  • Mycket bra svartnivå
  • Högsta kontrastvärden
  • 8-bitars färgdjup
  • Vinkeloberoende betraktningsvinkel

Nackdelar

  • Färgförskjutning Möjlig på grund av akut betraktningsvinkel
  • Jämförelsevis dyrt

4K, WQHD, UWQHD, Curved – vad är skillnaden?

En av de viktigaste parametrarna för en bildskärm är naturligtvis upplösningen. En 4K-upplösning innebär fyra gånger Full HD-upplösningen på cirka 3 840 x 2 160 pixlar, vilket motsvarar cirka 8 000 000 pixlar. Monitorer med WQHD har inte riktigt lika hög upplösning, eftersom de ”bara” fyrdubblar de 720 pixlarna i vanlig HD. Vissa tillverkare utelämnar också ”W” och skriver bara QHD, men då menar de samma sak. Formatet är alltid 16:9. I ultravarianten UWQHD är formatet till och med 21:9. Den vertikala upplösningen är alltså densamma som för (W)QHD (dvs. 1440), men den horisontella är ännu högre med 3440 istället för 2560 pixlar. Men inte ens detta är slutet på linjen:  Samsung CRG9 har även ett bildförhållande på 32:9 och en upplösning på 5 120 x 1 440 pixlar. På så sätt uppnår tillverkaren en mycket hög grad av nedsänkning. Men det utrymme som krävs för dessa ultrabreda skärmar är också motsvarande stort.

Vilka är fördelarna med en böjd bildskärm?

Som namnet antyder är skärmen på böjda bildskärmar lätt böjd. På så sätt vill tillverkarna ge en mer naturlig och realistisk tittarupplevelse. Spelare talar om ”uppslukning” när de verkligen kanfördjupa sig i spelvärlden . Eftersom avståndet mellan ögonen och kanterna inte är så stort bör ögonen också tröttna långsammare. Böjda bildskärmar används i allt större utsträckning, inte bara av spelare utan även på kontor där två bildskärmar vanligtvis placeras bredvid varandra vid arbetsstationen. Men för att den djupa och rumsliga effekten verkligen ska komma till sin rätt bör skärmen vara minst 27 tum. Krökningsgraden anges med en siffra och ett ”R” för ”radie”. Ett typiskt värde är ca 1800R. Krökningen är svagare vid 1500R och starkare vid 2300R. Vissa modeller har två videoingångar vars innehåll dekanvisa samtidigt . Användaren har alltså två skärmar i en.

De speciella egenskaperna hos spelmonitorer

På grund av de särskilda kraven på spelmonitorer har de vissa funktioner som gör det möjligt för användaren att göra jämförelser mellan modellerna och slutligen fatta ett köpbeslut. Beroende på individuella krav kan dessa egenskaper vara viktiga eller mindre viktiga. I det följande kommer vi att titta närmare på dessa egenskaper.

Man som spelar på en speluppsättning
G-Sync

G-Sync är en teknik som är skyddad av grafikkortstillverkaren NVIDIA. Bildskärmens uppdateringsfrekvens anpassas därmed automatiskt till grafikkortet i datorn och vice versa. Detta innebär att produktionen också beror på bildskärmens prestanda. Detta är för att undvika att uppspelningen stuttrar och fördröjningar i bildbehandlingen.

Gratis synkronisering

Denna teknik fungerar på samma sätt som G-Sync och kommer från konkurrenten AMD. Till skillnad från NVIDIA används dock inte ett chip för synkronisering, utan ett särskilt protokoll som är integrerat i displayporten. Monitorer som är utrustade med FreeSync är ofta billigare, men synkroniseringskvaliteten är inte lika jämn bra som medG-Sync.

Bildfrekvens

Uppdateringsfrekvensen kallas också för bildfrekvens i vissa datablad. Ju oftare bildskärmen uppdaterar bilden, desto jämnare blir visningen. Särskilt för snabba spel är en hög bildfrekvens därför en fördel. Tittaren kan också lättare följa snabba kamerarörelser, till exempel under sportsändningar. Den jämnare rörelsen gör också att bilden blir skarpare. Uppdateringsfrekvenser på 60 hertz var tidigare standard, men 120 hertz eller till och med 144 hertz för toppmodeller är nu vanliga.

Latency

Den signalfördröjning som orsakas av monitorn kallas latens eller svarstid och anges i millisekunder. Det värde som anges av tillverkaren avser vanligtvis pixelsvarstiden. Det bör dock användas med försiktighet, eftersom det är ett idealvärde som vanligtvis bara gäller för svarta och gråa toner. Väntetiden är ofta något högre för färgrepresentationer. Naturligtvis är skärmens svarstid nära kopplad till uppdateringsfrekvensen. Om detta sker vid 144 hertz tar bilduppbyggnaden linje för linje mindre än hälften så lång tid som vid 60 hertz.

HDR-kompatibilitet

HDR-skärmar (High Dynamic Range) har en ljusare bild med skarpare kontrast . Detaljnivån är betydligt bättre, men endast vissa filmer och spel erbjuder HDR-innehåll överhuvudtaget. Tack vare det höga färgdjupet på 10 bitar återger HDR-skärmar även material med standarddynamiskt omfång (SDR) bättre. När det gäller HDR-skärmar finns det definierade standarder som DisplayHDR-400 eller DisplayHDR-600, vilket gör det lättare för köparen att jämföra produkterna.

HDR-logotyp
Upplösning

Upplösningen är en viktig egenskap hos monitorn. Den anger skärmens bredd och höjd i pixlar. En skärm med en upplösning på 2 560 x 1 440 har till exempel 3 686 400 pixlar.

Vanliga skärmupplösningar är 1 920 x 1 080 (även kallad Full HD), 2560 x 1440 (QHD eller WQHD) och 3 840 x 2 160 (UHD eller 4K (Ultra HD)). Samtidigt finns det även ultrabreda skärmar med särskilda upplösningar som 2 560 x 1 080 (UW-FHD), 3 440 x 1 440 (UW-QHD), 3 840 x 1 080 (DFHD) och 5 120 x 1 440 (DQHD). En upplösning på 1 280 x 720 är redan HD-upplösning (HD Ready).

Ju högre upplösning, desto mindre kan du se enskilda pixlar med blotta ögat: bildskärpan ökar. Eftersom spelare vanligtvis sitter närmare skärmen när de spelar än filmfantaster, är fördelarna med hög upplösning också mer uppenbara för dem.

Men en hög upplösning är inte bara en fördel när du spelar dataspel eller går på bio. Den som använder en högupplöst bildskärm på kontoret har bokstavligen mer utrymme för attordnafönster och program på skrivbordet. Detta är en fördel som är särskilt viktig för grafikprogram och videoredigering.

Storlek på bildskärm

Skärmens storlek anges i tum. För att göra detta mäter tillverkarna det diagonala avståndet från ett hörn till det andra. Spelmonitorer har en minsta storlek på 24 tum, allt mindre anses opraktiskt. De vanliga måtten är mellan 24 och 27 tum.

Användaren vill naturligtvis undvika att kunna känna igen de enskilda pixlarna. Omvänt innebär detta att en större bildskärm också kräver en högre upplösning om betraktarens avstånd till skärmenär litet . Detta är vanligt inom spelbranschen. Sist men inte minst spelar användarens individuella synskärpa också en roll i dessa överväganden. Om synen är 100 procent eller till och med högre – unga vuxna kan uppnå upp till 200 procents synförmåga – ställs det höga krav på motsvarande sätt.

Skärmar av olika storlek

Anslutningar

Monitorns anslutningar är vanligtvis placerade på undersidan eller baksidan. De kan grovt delas in i tre kategorier: Video, ljud och kringutrustning.

VGA

Den här 15-stifts analoga kontakten är lite föråldrad, men finns ibland fortfarande kvar. Den överför endast videosignalen, med upplösningar på upp till 3 840 x 2 400 pixlar.

DVI

Detta digitala skärmgränssnitt med enkel eller dubbel länk DVI (Digital Visual Interface) har en 24-stiftsanslutning och överför endast video. Upplösningar upp till 1 920 x 1 200 (enkel) eller 2 560 x 1 600 (dubbelt) stöds.

HDMI

Denna numera allmänt använda port överför video och ljud och finns också på många spelkonsoler.

DisplayPort

DisplayPort-gränssnittet ger en mycket hög bandbredd och överför även video och ljud. En DisplayPort-kabel med aktiv elektronik krävs för att utnyttja prestandan fullt ut. Med version 1.2 och uppåt kan flera monitorer kaskadkopplas, dvs. kopplas i serie bakom varandra.

Linje in

3,5-millimetersjackanslutningen som ingång finns endast på några få modeller. Det är monitorer med integrerade högtalare. Monitorn är ansluten till datorns ljudkort och ger ut ljudet från datorn eller konsolen. På grund av konstruktionen är högtalarnas storlek och därmed basen begränsad, precis som för plattskärms-TV:n. Därför är det vanligare att använda externa högtalare eller hörlurar i spelvärlden. Standarden förlorar alltmer i betydelse eftersom digitala standarder som HDMI eller DisplayPort överför ljudet utan att det behöver skickas tillsammans med videosignalen och utan ytterligare kabel.

Utgång för hörlurar

Om det finns kan användarna ansluta hörlurar till 3,5 millimeters hörlursutgången. Om ljudet från datorn eller konsolen vanligtvis sänds ut via bildskärmens högtalare kan du enkelt omdirigera det till dina hörlurar.

USB

USB-platser direkt på skärmen är särskilt praktiska. På så sätt kan användarna bekvämt ansluta kringutrustning som USB-minnen eller ladda sin smartphone. Nyare modeller kan också ha den nya USB-C-standarden.

Thunderbolt 3

Thunderbolt är en gränssnittsstandard som utvecklats gemensamt av Intel och Apple . Från och med version 3 är den kompatibel med USB-C-gränssnittet. Överföringshastigheten på 40 gigabit per sekund är dock betydligt snabbare jämfört med USB-C: Den senare standarden har en maximal kapacitet på 10 gigabit per sekund, medan den senare standarden endast uppnår en fjärdedel av datahastigheten. Du kan känna igen Thunderbolt-gränssnittet på blixtsymbolen, både på uttaget och på kabeln.

USB-C-gränssnitt

Användbara tilläggsfunktioner

Förutom skärmens prestanda erbjuder praktiskt taget alla spelmonitorer andra funktioner som ger användaren ett mervärde. Förutom USB-anslutningar finns även inbyggda högtalare, ett höjdjusterbart stativ och ett platsbesparande väggfäste.

Är det möjligt att använda en spelmonitor som USB-hubb?

Tack vare sina platser kan monitorn fungera som en USB-hubb till vilken användaren kan ansluta ett tangentbord och en mus om datorn inte längre har tillräckligt med lediga platser. Och även om allt inte är upptaget därärUSB-portarna på skärmen vanligtvis mycket lättare att nå. För att detta ska fungera måste monitorn anslutas till datorn via en speciell USB-kabel. Den ingår antingen i leveransen eller kan köpas av användaren. En blå insida på kabeln och porten visar att det är en snabb USB 3.0-anslutning. Denna anslutning är alltid att föredra för snabb dataöverföring.

För att datorn ska kunna känna igen de perifera enheterna korrekt kräver vissa bildskärmsmodeller också en motsvarande post i menyn. När denna inställning har gjorts ska datorn känna igen alla enheter som är anslutna via USB, oavsett om det är tangentbord, mus, extern hårddisk eller webbkamera, och förse dem med den nödvändiga driftsspänningen.

Är monitorer med integrerade högtalare användbara?

Vissa modeller har inbyggda högtalare. Detta är en fördel om du vill spara utrymme eller pengar för externa högtalare eller ett helt system. Monitorn bör ha minst två högtalare för att kunna återge minst stereoljud. I det tekniska databladet anges energiförbrukningen i watt. Ju högre effekt, desto starkare ljud. Även högtalare på 5 watt, som är relativt kraftfulla för en bildskärm, kan dock inte förväntas leverera den typ avkraftfullt ljud som kan uppnås med ett surroundsystem. Detta är inte möjligt helt enkelt på grund av högtalarnas lilla format. För de flesta spelmissbrukare är de inbyggda högtalarna därför snarare en nödlösning. I slutändan är det dina egna krav på ljudkvalitet som avgör om en extern lösning är bättre.

Vilka är alternativen när det gäller position och ergonomi?

Eftersom användaren vill känna sig bekväm framför skärmen är ergonomi en viktig punkt som ofta försummas vid köpbeslutet. Nästan alla spelmonitorer har en lutningsfunktion som gör det möjligt att justera lutningen uppåt eller nedåt. Svängfunktionen innebär att skärmen kan vridas åt vänster eller höger. Vissa modeller gör det till och med möjligt att rotera 360 grader runt sin egen axel. Pivot-funktionen är särskilt intressant för grafiska formgivare eftersom den gör det möjligt att vrida skärmen 90 grader, dvs. den kan stå upprätt (kurviga skärmar har naturligtvis inte detta alternativ). Spelmonitorer med ett höjdjusterbart stativ har ytterligare en fördel. Användaren kan dra ut eller dra in den för att hitta den optimala positionen.

Väggmontering

För att frigöra utrymme på skrivbordet väljer många att montera skärmen på väggen. Det är dock inte alla modeller som lämpar sig för detta. För att hitta rätt montering har nästan alla bildskärmar gängade hål enligtVESA-standarden. Siffran i denna standardisering anger avståndet mellan de gängade hålen på baksidan av bildskärmshuset. Utöver denna standard måste användaren också följa den tillåtna totalvikten.

Skärmen hänger på väggen

Precis som för golvstativ finns det även väggfästen med lutnings-, sväng- och svängfunktion. För att öka avståndet från väggen vid behov har vissa väggfästen också en rörlig svängbar arm.