Starthjälp köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Starthjälpmedel hjälper dig att starta motorn när bilens startbatteri är för svagt. På så sätt ersätter de haveriservice eller donatorbilen.
  • Se till att enhetens och fordonets spänningar stämmer överens, annars riskerar du att skada fordonet.
  • Ju högre motoreffekt, desto mer ampere behöver fordonet. Dieselmotorer kräver större strömstyrka än bensinmotorer.
  • Många modeller gör det möjligt att ladda mobila enheter som smarttelefoner eller bärbara datorer; lämpliga anslutningar och adaptrar är viktiga.
  • De flesta jump starters är känsliga för kyla, så förvaring i rumstemperatur rekommenderas.

Defibrillator för låga bilbatterier

Enligt experter är ett för svagt bilbatteri en av de vanligaste orsakerna till bilhaverier: Startbatteriet måste förse fordonets motor med flera hundra till tusentals ampere, beroende på dess storlek, så att den startar och du kan använda fordonet. Om batteriet inte längre klarar av denna uppgift måste andra källor ge motorn den kraft som krävs för att starta.

Ibland har du kanske förlitat dig på att ha tillgång till avbrottsavdelningen, men den kanske inte är tillgänglig på natten eller på helgerna. På landsbygden väntar man ibland mycket länge på det nödvändiga startstödet. Ett annat alternativ är att använda en startkabel, men då måste du förlita dig på att en annan bil ger den nödvändiga strömmen. En längre väntetid är därför lika oundviklig här.

Med en mobil startmotor, även kallad snabbstart, kan du själv fåfordonet att fungera igen. Den nödvändiga energin levereras av kompakta litiumjonbatterier, som ofta liknar power banks för laddning av smartphones, surfplattor eller bärbara datorer. Sådana små modeller kallas också för ”batteriaggregat”. Större varianter finns under namnet ”power packs”. De påminner om en transportväska och är därför mindre praktiska. Vissa varianter har en inbyggd kompressor som genererar tryckluft för däcken.

Man med starthjälp i händerna

Det är enkelt att använda en startmotor: Du ansluter enheten till batteriet och slår på den. Så snart du sätter igång fordonets tändning ska den nödvändiga spänningen överföras till batteriet. Det finns skillnader i utrustning och laddning som avgör vilka fordon som starthjälpen är lämplig för.

Vanliga starthjälpmedel är inte bara lämpliga för bilar, utan även för motorcyklar och skotrar, förutsatt att spänningen inte överstiger fordonets spänning. En överspänning kan skada batteriet. Beroende på starthjälpen och de tillgängliga anslutningarna kan även batteridrivna elektriska apparater laddas, t.ex. smarttelefoner eller surfplattor. För större fordon som bussar och lastbilar behövs dock kraftfullare specialutrustning.

För- och nackdelar med starthjälpmedel

Fördelarna med en startmotor kan sammanfattas med tre ord: Tid, pengar och oberoende. Du behöver inte vänta på att en biltjänst eller en bekant med en bil ska hjälpa dig med startkablar, vilket sparar mycket tid. Dessutom behöver du inte lägga ut pengar flera gånger för att använda avbrottstjänsten: Du betalar bara en gång för en startmotor och använder den flera gånger. Vissa modeller kan dessutom användas som powerbankers, så att du har en nödlösning när smarttelefonens batteri är tomt.

En nackdel med sådana anordningar är deras känslighet. Litiumjonbatterier tål inte kyla och fukt så bra, vilket är anledningen till att de ofta går sönder om de förvaras felaktigt och vid temperaturer under noll grader. Dessutom släpps de ut efter en viss tid. För att inköpspriset ska vara värt det bör du därför tänka på förvaringen och använda kraftpaketet med några månaders mellanrum. Dessutom kan misstag i tillämpningen eller en olämplig modell med för hög spänning ibland leda till skador på fordonet och skador.

Fördelar

  • Tidsbesparing
  • Oberoende av tredje part
  • Inga kostnader för avbrottsservice
  • Utbyte av Powerbank (vissa modeller)

Nackdelar

  • Funktionsstörningar i kalla och våta förhållanden
  • Självavladdning av batteriet
  • Fara på grund av tillämpningsfel

Alternativ: Startapparater med kondensator

Ett alternativ till mobila starthjälpmedel som bygger på litiumjonbatterier är de som har en kondensator. Om denna variant har ett uppladdningsbart batteri används det uteslutande för att ladda kondensatorn. För att kunna använda starthjälpen måste du först ladda den, till exempel med hjälp av bilbatteriets restspänning, cigarettändaren eller – om tillgängligt – med det integrerade batteriet. Efter några minuter är enheten redo att användas. Kondensatorer förlorar inte sin prestanda i kyla, men du måste ladda dem efter varje startförsök. Dessutom är denna typ endast lämplig för starthjälp. Om du till exempel vill använda starthjälpen som en powerbank bör du välja en konventionell batteribooster med denna funktion.

Olika starthjälpmedel
1) Kompakt starthjälp, 2) Power Pack, 3) Starthjälp med kondensator

Vad du bör tänka på när du köper

Du bör inte göra ett förhastat val av rätt startmotor: En för hög effektnivå kan till exempel skada bilens batteri. Det är viktigt att enheten och fordonet är anpassade till varandra. Andra aspekter som anslutningsmöjligheter och säkerhetsåtgärder är också viktiga.

Nödvändig kraft

Beroende på fordonet och motorn behöver du starthjälpmedel med olika strömstyrka och nominell spänning. Den erforderliga strömstyrkan i ampere framgår av förskjutningen. Volymen beskriver den volym som förflyttas av alla kolvarna i en motor. Ju större cylindervolym, desto kraftfullare motor. I vardagligt tal är det liter som anges, men det faktiska måttet på volym är kubikcentimeter: 2,0-litersmotorer har en volym på 2 000 kubikcentimeter.

I produktbeskrivningarna för starthjälpmedel står ofta att de är lämpliga för motorer med ett visst antal liter, vilket beskriver kubikkapaciteten. Bilens motorvolym finns t.ex. i fordonsdokumenten. Hög motoreffekt innebär att batteriet behöver en motsvarande mängd ström för att starta motorn. Bensinmotorer behöver dock mindre el än dieselmotorer. Antalet cylindrar kan också användas för att grovt uppskatta motoreffekten och den tillhörande strömstyrkan.

För bensinmotorer gäller:

  • Fyrcylindriga bensinmotorer kräver cirka 150-200 ampere,
  • Sexcylindriga bensinmotorer behöver mellan 200 och 250 ampere och
  • Åttcylindriga bensinmotorer startar vid 250-300 ampere.

För dieselmotorer är situationen följande:

  • Fyrcylindriga dieselmotorer börjar med 300-400 ampere,
  • Sexcylindrig diesel på 400-500 ampere och
  • Åttacylindrig diesel med 600-700 ampere.

Möjliga spänningar för snabbstartssystem är 6, 12 och 24 volt, vilket motsvarar de typiska ombordspänningarna för motorcyklar och skotrar, bilar och större fordon. Lämpligheten är dock endast vägledande: Motorcyklar kan ha en högre ombordspänning, medan framför allt äldre bilar kan ha en lägre spänning. Det är därför lämpligt att titta noga på fordonsdokumenten för att få fram nödvändig information om motorvolym och spänning.

De möjliga kopplingarna

Kompakt starthjälp med anslutningar
1) Startkabel, 2) Adapter för cigarettändare, 3) Micro USB-kabel, 4) USB-kabel.

Starthjälpmedel har minst en kontakt med en specifik spänning, t.ex. tolv volt, som används för att ansluta till bilens batteri. Många varianter har flera anslutningar och täcker därför flera spänningar: På så sätt kan till exempel bil, motorcykel och fyrhjuling förses med samma snabbstartssystem. Med en eller flera USB-portar kandet inbyggda batteriet användas som en vanlig powerbank. För dem som vill använda snabbstartssystemet så flexibelt som möjligt rekommenderas en enhet med flera spänningsutgångar och USB-portar.

Ett tips

Det går åt mycket ström för att ladda en bärbar dator eller surfplatta fullt ut. Om den totala kapaciteten i din batteribooster är för låg kommer den återstående kapaciteten – om den finns – inte att räcka till för att starta motorn. Det lönar sig att kontrollera batterinivån efter användning. En modell med hög total kapacitet rekommenderas också.

Det praktiska tillägget

Bilhaverier inträffar inte bara på dagen, och därför är starthjälpmedel med integrerade LED-lampor mycket användbara. På natten är det svårt att se batterierna och de nödvändiga anslutningspunkterna utan extra ljus.

Förutom USB-portarna lägger många tillverkare till adaptrar för laddning av andra slutenheter i leveransen, vilket gör att även enheter med integrerade mikro-USB- eller USB-C-portar kan laddas. Utan en adapter är dina alternativ begränsade, och därför är det definitivt värt att ta en andra titt på leveransomfånget.

De större varianterna med kompressor är lämpliga för förare som ofta måste hantera punktering. I princip kan du också använda kompressorn för att leverera tryckluft till andra föremål, t.ex. luftmadrasser, simbassänger eller uppblåsbara båtar. Kompressorer är ett praktiskt tillägg om du använder dem ofta, annars räcker det med konventionella snabbstartssystem.

Viktiga säkerhetsåtgärder

De flesta starthjälpmedel är utrustade med säkerhetsfunktioner som minimerar risken för skador även om de hanteras felaktigt. Dessa inkluderar skydd mot kortslutning, överladdning och överspänning. Dessa försiktighetsåtgärder minskar skador på fordonet och tjänar din säkerhet om den nominella spänningen och spänningen ombord inte stämmer överens. Skyddet mot felaktig polaritet är effektivt om du av misstag byter poler när du ansluter.

Så här använder du starthjälpen

För att du ska kunna använda starthjälpen omedelbart lägger tillverkarna vanligtvis till en röd och en svart startkabel. Anslut förstbilbatteriets positiva poltill laddarens positiva pol med den röda kabelnoch därefter den andra kabeln för de negativa polerna.

Om spänningen kan justeras på din enhet bör det vara nästa steg. Om alla kablar sitter på sina platser, spänningen är korrekt inställd och – beroende på modell – startknappen är nedtryckt, kan du starta fordonets motor. Om det finns tillräckligt med ström kommer du att lyckas efter ett eller några försök, annars bör du vänta några minuter och påbörja en ny start. Varje försök får inte överstiga en tempereringstid på 30 sekunder. Slutligen tar du bort alla kablar, först den svarta negativa kabeln och sedan den röda positiva kabeln.

Man ansluter starthjälpen till bilbatteriet

Innan du använder starthjälpen ska du kontrollera i bruksanvisningen för din bil om det finns några särskilda funktioner som är specifika för modellen. I bruksanvisningen för starthjälpmedlet finns också information om den korrekta anslutningssekvensen, längden på de enskilda startförsöken och kylningsfaserna.

Vad du också bör tänka på

Du bör stänga av strömförbrukare som radion eller luftkonditioneringen innan du startar bilen så att de inte använder den ström du behöver för att starta motorn. Det är lämpligt att inte slå på dessa förbrukare igen omedelbart efter att fordonet startats, eftersom batteriet laddas upp under körning. I bästa fall måste du köra under en längre tid för att ladda batteriet tillräckligt. En kort resa till motorvägen är en fördel.

De flesta starthjälpmedel är känsliga för kyla och frost, vilket kan leda till att försöken att starta bilen misslyckas i kallare temperaturer. Om du inte har en specialmodell som tål frost eller är skyddad mot fukt, bör du vara särskilt uppmärksam på korrekt förvaring och transport. På vintern får du inte förvara enheten i bilen eller i ett kallt garage så att den inte laddas ur, utan du kan förvara en kompakt version i t.ex. din väska. I allmänhet ska den förvaras på ett torrt ställe och i bästa fall i rumstemperatur. När du använder starthjälpssystemet ska du se till att det inte kommer i kontakt med fukt för att undvika elektriska stötar eller kortslutningar. Om flera försök att starta motorn vid kalla utomhustemperaturer misslyckas hjälper det ibland att värma upp starthjälpen, om det är möjligt.


Bild 1: © romaset / stock.adobe.com | Bild 2-3: © FinalCheck | Bild 4: © Александр Поташев / stock.adobe.com