Cykeldator köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Cykeldatorer mäter cykelhastigheten och registrerar den tillryggalagda sträckan.
- De är placerade i cyklistens synfält så att värdena kan läsas bekvämt från styret.
- Praktiska tilläggsfunktioner som mätning av den totala ridtiden, visning av tiden och bestämning av puls och kadens kompletterar de grundläggande funktionerna på ett utmärkt sätt.
- Alla som är sportiga på vägen kan optimera sin träningsplan med en cykeldator.
- Enkla tvåhjuliga tachosystem är kompakta, billiga att köpa och lätta att installera.
Användning av en cykeldator
Cykeldatorer är praktiska elektroniska följeslagare för turer på två hjul. Anordningarna, som också kallas cykeltachos, mäter hastigheten och registrerar den tillryggalagda sträckan. Nästan alla modeller har ytterligare funktioner, t.ex. visning av tid, kadens, medel- och maxhastighet samt möjlighet att visa turer och totala kilometer.
Moderna modeller av hög kvalitet är utrustade med GPS-satellitnavigering. På så sätt kan du planera turer i förväg, navigera säkert till destinationer i okända omgivningar eller registrera exakta rutter och spåra dem på din hemdator när turen är slut.
Förväxla inte med GPS-spårare
Cykelräknare med GPS-funktion är cykeldatorer som registrerar information som hastighet och tillryggalagd sträcka via satellit. GPS-spårare används däremot för att skydda mot stöld eller för att beivra stöld. De kompakta sändarna kan döljas diskret i cykelns ram och avslöjar positionen även efter stöld tills batteriet tar slut.
Om du tycker om att cykla kan du med några enkla steg göra din cykel till ett effektivt träningsredskap. Tack vareregistreringen av idrottsaktivitet på kan resultaten enkelt implementeras i en träningsplan. Vissa modeller har också en pulsmätare och ger en översikt över förbrända kalorier.
De flesta velocomputers är små och robusta. De kan installeras enkelt och utan förkunskaper. För längre turer eller semestrar med cykeln är funktionerna viktiga. Vissa modeller kan till och med kopplas trådlöst till smarttelefonen.
Vilka är de olika typerna av cykeldatorer?
På marknaden finns cykeldatorer i många olika utföranden. Med de klassiska, billigare modellerna kan du välja mellan trådbundnaenheter och trådlösa tachos. Dessutom finns det moderna GPS-varianter som använder satellitkommunikation för att bestämma platsen. På så sätt kan man registrera de färdvägar man har färdats med exakt precision. Enkla modeller navigerar dig till nästa destination med hjälp av riktningspilar. Högkvalitativa cykelnavigatorer med förinstallerat kartmaterial möjliggör en två- eller tredimensionell vy, precis som i klassiska bilnavigatorer. Du kan använda dessa modeller för att cykla en tidigare definierad tur eller för att bli guidad till din destination på vägar som lämpar sig för cykling.
Cykel dator med kabel
De trådbundna hastighetsmätarna är deklassiska cykeldatorerna . De mäter data som hastighet och tillryggalagd sträcka på följande sätt: En liten magnet monteras på en ek, vanligtvis på framhjulet. En sensor som är fäst vid gaffeln tar emot en spänningspuls som induceras av magneten varje gång hjulet gör ett varv och magneten passerar sensorn efter ett helt varv med däcket.

Sensorn är ansluten med en kabel till hastighetsmätarhållaren som är monterad på cykelns styr. Den vidarebefordrar signalen till displayenheten, den egentliga datorn. Nackdelen med den nödvändiga kabeldragningen kompenseras av de tillförlitliga mätningarna och den låga energiförbrukningen – här behövs bara ett batteri i cykelhastighetsmätaren, sensorn förses med den nödvändiga energin via kabelanslutningen.
Fördelar
- Billigt att köpa
- Låg känslighet för störningar
- Låg energiförbrukning
Nackdelar
- Besvärlig kabeldragning
Trådlös cykeldator
Radiodatorerna skiljer sig vanligtvis inte nämnvärt från de trådbundna modellerna när det gäller funktionsutbudet. Fördelen är att det inte behövs några ledningar mellan sensorn på ekan och hastighetsmätarens fäste: mätdataöverförstrådlöstvia radio till . Kabeln, som ibland upplevs som visuellt störande, är därmed onödig och installationsarbetet minskar. En annan fördel med vissa trådlösa varianter är möjligheten att ansluta trådlösa sensorer för att mäta puls eller kadens.
En stor nackdel med trådlösa cykeldatorer är att radioförbindelsen är utsatt för störningar från omgivningen. Detta gäller framför allt trådlösa modeller som överför data i analog i stället för digital kodning. Mobiltelefonstrålning kan till exempel leda till att hastighetsmätaren plötsligt blir galen och visar felaktiga värden. Störningskällor är vanligare i stadsområden än på landsbygden.
När du väljer en av radiovariantarna är det därför viktigt att välja cykeldatorer av hög kvalitet. Med dessa apparatersänds -signalerna digitalt kodade, vilket gör dem mindre känsliga för störningar och felaktiga mätningar. Tillverkaren Sigma Sport anger denna teknik i modellnamnet som DTS (Digital Transmission System) och STS (Sigma Transmission System). Den förbättrade tekniken gör att de trådlösa modellerna knappast är sämre än de trådbundna när det gäller funktionalitet.
Fördelar
- Enkel montering
- Ingen irriterande anslutningskabel
- Ytterligare sensorer kan kopplas till vissa modeller
Nackdelar
- Batterier krävs i sensor och mottagare
- Störningar i radioverbindelsen är möjliga
- Något dyrare än trådbundna modeller
Cykeldator med GPS-funktion
De satellitbaserade cykeldatorerna skiljer sig inte visuellt från vanliga hastighetsmätare för cyklar. Den avgörande skillnaden är att modellerna inte behöver någon magnet och spole. Monteringen är därför mycket enkel: Allt du behöver göra är att fästa fästet på styret. Det är cykeltakos med en enkel ruttvisning utan kartor. Data som hastighet och avstånd bestäms och lagras med hjälp av GPS i stället för sensorer. Dessutom finns det höjdinformation som bestäms via en lufttryckssensor eller via GPS.
På cykeldatorer med GPS-funktion ger riktningspilar en grov översikt av de tidigare skapade koordinatpunkterna under cykelturen. Du behöver inte ange dessa manuellt: Det finns ett antal internetforum där användare delar med sig av lämpliga cykelleder, natursköna eller särskilt utmanande vägar. Så kallade GPX-spår gör det möjligt att följa en tidigare registrerad rutt eller en rutt som definierats med waypoints på datorn. Navigering i realtid från en startpunkt till en destination med hänsyn till trafiksituationen är inte möjlig med dessa modeller.
De färdiga rutterna kan också registreras via GPS och senare läsas upp och visas grafiskt tillsammans med prestandadata via dator, laptop, surfplatta eller smartphone.
Fördelar
- Enkel montering
- Ruttplanering möjlig
- Möjlighet till spårning av rutter
- Billigare än satellitnavigatorer för cyklar
Nackdelar
- Ingen kartvy på enheten
- Ingen spontan ruttplanering
Cykel Navis: Skillnad från klassiska cykeldatorer
Navigationssystem för cyklar är jämförbara med navigationssystem för klassiska bilar. Till skillnad från GPS-cykeldatorer har de en större display. Dessutom har navigationssystemen för cyklar ofta kartmaterial och visar rutten på en stor färgskärm. Det är dock inte korrekt att kalla dem för cykeldator eller hastighetsmätare för cyklar. Modellerna representerar snarare en separat enhetsklass som cykelnavigeringssystem.
Navigationssystem för cyklar har förinstallerade kartor och visar rutten grafiskt. De har också ofta en bakgrundsbelysning och kan därför läsas i skymningen och på natten. Principen är förmodligen redan känd för många intresserade från klassiska navigationssystem för bilar. Den stora fördelen jämfört med enkla GPS-cykeldatorer är att man inte bara kan programmera rutter som användaren tidigare åkt eller laddat ner från Internet hemma, utan att det också är möjligt att spontant byta destination eller planera om rutten under en tur. Dessutom kan du koppla ihop ytterligare mätinstrument, t.ex. en puls- eller kadenssensor, med de flesta modellerna, precis som med de enkla GPS-cykeltachos.

Nackdelen med denna typ av enhet är att tillverkarna kan ta betalt för kartuppdateringar. Det är naturligtvis också möjligt att använda något äldre kort. Det finns dock en risk för att en nyligen utformad, attraktiv cykelväg ännu inte har lagts in i systemet eller att informationen om övernattningsmöjligheter eller cykelverkstäder inte är uppdaterad. På det hela taget är satellitnavigatorer för cyklar de dyraste att köpa jämfört med andra cykeldatorer.
Fördelar
- Kartnavigering som med klassiska navigationsapparater
- Rutter som är särskilt anpassade till cyklisternas behov
- Spontan omplanering av en rutt är möjlig
- Ofta bättre läsbarhet tack vare bakgrundsbelysning
Nackdelar
- Högt inköpspris
- Uppdateringar av kartor kan vara avgiftsbelagda
Kan navigationsappar ersätta en cykeldator?
Många smartphones har redan navigationsappar installerade som kan ersätta en cykeldator. De har dock vissa nackdelar. De flesta navigationsappar kräver en internetuppkoppling. Särskilt när hobbycyklister går sina rundor på landsbygden eller i skogen kan man dock förvänta sig att inte har någon internetmottagning över hela området . Detta kan påverka navigationsapparnas funktion. Dessutom förbrukar navigering med smarttelefonen mycket elektricitet. Om du cyklar länge med smartphone-displayen på styret tar batteriet snabbt slut. Dessutom kan man förvänta sig att bli distraherad av inkommande samtal, sms eller andra meddelanden. Därför är en separat enhet med lång drifttid mer lämplig. Andra nackdelar med smarttelefonen är att skärmarna ofta är svåra att läsa i solen och att alla modeller inte är skyddade mot regn.
Fördelar
- Apparna är billigare eller gratis
- Stor display
Nackdelar
- Permanent internetuppkoppling krävs
- Smartphones är ofta inte vattentäta
- Svårt att läsa i solen
- Hög batteriförbrukning
- Distraktion genom telefonsamtal och meddelanden
Funktionernas omfattning
Beroende på hur ofta du cyklar och vad du vill visa och registrera med cykeldatorn är modeller med olika funktioner lämpliga. Det kan vara ytterligare funktioner som GPS-stödd navigering och mätning av höjdmeter och temperatur. Prisintervallet för cykeldatorer är ganska brett. Medan enkla trådbundna modeller börjar på cirka 15 euro, kan navigeringssystem för cyklar kosta 200 eller 300 euro och mer. Vi registrerar olika användargrupper:
Hobbycyklister: enkel hastighetsmätare för vardagsbruk
För personer som cyklar till jobbet då och då och som gärna tar en tur till badsjön med sina nära och kära på helgen räcker det ofta med de grundläggande funktionerna i enenkel trådbunden eller trådlös cykeldator från . De grundläggande funktionerna omfattar vanligtvis:
- Körhastighet
- Högsta hastighet
- Genomsnittlig hastighet
- Kilometermätare för daglig och total distans
- Tid
- Restid
Erfarna cyklister: Registrering av utbildningsdata
Tvåhjuliga entusiaster som hoppar upp på cykeln regelbundet och även för att träna vill registrera konditionsvärden utöver turdata. För att kunna överföra dessa trådlöst är speciella trådlösacykeldatorer som stöder dessa funktioner lämpliga, liksom cykeldatorer med GPS-funktion. Med detta spårar de följande parametrar utöver de grundläggande funktionerna:
- Hjärtfrekvens (puls)
- Cadence
- Höjd (beroende på modell)
- Kaloriintag
- Temperatur
Hur mäter cykeldatorn pulsen?
För att mäta hjärtfrekvensen krävs tillbehör som ett bröstband eller en pulsmätare som överför mätdata till cykeldatorn. Det är viktigt att notera att ett bröstband vanligtvis registrerar frekvensen mer exakt än en pulsmätare.
Kända varumärken
Sigma Sport | Garmin | Circlomaster | VDO | Trelock | Polar | Cateye
Hur fungerar mätningen av kadens?
Vissa hastighetsmätarmodeller kan bestämma kadens genom att använda en sensor på pedalknappen för attregistrera antalet varv på . I de flesta fall är mätaren monterad på kedjefästet och utlöses av en magnet på veven. Med hjälp av växelspaken kan cyklisterna sedan justera sin kadens vid olika hastigheter för att uppnå antingen en avslappnad, prestationsförbättrad eller träningsmetodiskt önskad kadens. De uppnår sedan effekten antingen vid låg kadens med en högre ansträngning (motsvarande en hög växel) eller vid hög frekvens med en lägre ansträngning (motsvarande en låg växel). Hobbyidrottare uppnår maximal effekt vid cirka 60 varv per minut. För professionella idrottare är det mest effektiva värdet 90-110 varv per minut.
Är det bättre att använda en barometer eller GPS för att mäta höjden?
Barometrisk höjdmätning baseras på lufttrycket. Den minskar vanligtvis med ökad höjd. Denna metod är exakt när det gäller att bestämma höjden. Anordningen måste dock kalibreras i början av mätningen med hjälp av en referenshöjd vid startpunkten. Väderförändringar kan dock påverka mätningen. GPS-baserad höjdmätning å andra sidan bygger på flera satelliter vars signaler bestämmer cykeldatorns position och därmed höjd. För en noggrann mätning behövs signaler från minst fyra olika satelliter. Cyklister som planerar flerdagarsturer med höjdskillnader på mer än tusen meter rekommenderas att använda en GPS-baserad enhet för höjdmätning. Till skillnad från barometrarbehöver inte kalibreras och metoden är fri från väderpåverkan. Möjliga avvikelser i höjdmätningen uppgår till 20-30 meter.
Noggrannhet hos barometriska höjdmätare och GPS-enheter
En kalibrerad barometrisk höjdmätare ger mer exakta resultat än en GPS-höjdmätare i jämna väderförhållanden. Vid varierande väderförhållanden eller om den barometriska höjdmätaren inte har kalibrerats är en GPS-höjdmätare dock mer exakt.
Längre cykelturer i okänd terräng: Cykelnavigatorer för ruttplanering
För ruttplanering och målbestämning på längre turer är cykelnavigeringssystem med kartmaterial som är särskilt anpassat till cyklisternas behov ett bra val. De lämpar sig särskilt väl för flerdagsturer i hemlandet och utomlands. För upptäcktsresande som vill utforska okänd terräng är kartbaserade vägvisare idealiska.
Kriterier för köpbeslutet
Förutom funktionerna finns det ett antal andra kriterier som i hög grad påverkar beslutet för eller emot en viss modell. Det handlar till exempel om användarvänlighet, batteritid, IP-skyddsklass, pris och anslutningsmöjligheter.
Batterityp och drifttid
När det gäller strömförsörjningen kan du välja mellan batterier och ett permanent installerat uppladdningsbart batteri. Om du letar efter en enhet med en liten storlek och har möjlighet att ladda den i ett uttag efter varje tur, är en modell med ett fast installerat batteri ett bra val. Drifttiden är tillräcklig för de flesta dagsresor. I händelse av strömavbrott kan du använda en powerbank för att förse cykeldatorns batteri med ström, precis som en smartphone.
Om du reser i flera dagar långt från civilisationen bör du välja en modell med utbytbara batterier. Informationen avser främst navigationsutrustning för cyklar och färdskrivare för cyklar med GPS-funktion. I de enklare modellerna räcker batteriet, ofta i form av en knappcell, mycket länge. Med trådbundna varianter kan man räkna med flera års drifttid.
Vissa enklare modeller är dessutom utrustade med solceller. Vid soligt väder laddar dessa upp energilagret, vid regniga och dragiga dagar tar batteriet över. På medellång sikt sparar du pengar och bidrar till miljön.
Driftsbarhet
Det spelar ingen roll vilken typ av hastighetsmätare du väljer: Intuitiv användbarhet är viktigt. Om det är nödvändigt att läsa igenom bruksanvisningen länge innan den första användningen är detta redan ofördelaktigt. Men om du måste läsa manualen igen för att planera en rutt hemma eller använda den på vägen är det inte längre roligt. Menyerna bör därför vara enkelt strukturerade och de olika funktionerna intuitiva att hitta.

Dessutom beror användarvänligheten på om man använder fysiska knappar, en pekskärm eller en blandning av båda varianterna. Det är också av intresse om det är möjligt att använda den även med handskar och i regn utan problem.
Väderskyddad
Förutom frågan om huruvida det är möjligt att använda den under ogynnsamma väderförhållanden är det särskilt viktigt hur mycket exponering för vatten genom regn en hastighetsmätare kan tåla utan att skadas. De så kallade IP-skyddsklasserna ger information om vilka väderförhållanden som cykelhastighetsmätaren tål.
Den första siffran i skyddsklassen anger motståndskraften mot främmande föremål och kontakt. Eftersom detta kriterium inte är relevant för cykeltakos markerar vi detta kodnummer med en platshållare (X). Den andra siffran i IP-skyddsklassen är viktig eftersom den ger information om skyddet mot vatten. Skyddstyperna 5-7 är relevanta och vanliga för cykeldatorer. Ju högre den andra siffran efter X:et är, desto mer vattentålig är den enskilda modellen.
Skyddsklasser | Betydelse |
---|---|
IPX5 | Skydd mot vattenstrålar (munstycke) från alla vinklar |
IPX6 | Skydd mot starka vattenstrålar |
IPX7 | Skydd mot tillfällig nedsänkning |
Anslutningsalternativ
Många cykeldatorer kan anslutas till datorer, Mac-datorer eller surfplattor via USB-kabel. Här kan användaren visa olika utvärderingar, t.ex. hastighet, tillryggalagd sträcka eller höjdprofil. Vissa modeller tillåter dessutom trådlös koppling med smarttelefonen, till exempel med hjälp av radiostandarderna NFC eller Bluetooth.
Efter köpet
När du har bestämt dig för en modell är det dags för montering och uppställning. I det följande förklarar vi hur du bäst monterar din cykeldator, hur du bestämmer vilken hjulomkrets som är rätt för din cykel och vilka inställningar du bör göra.
Hur fäster jag min cykeldator på cykeln?
Förutom styr- och visningsenheten ingår i leveransen ett fäste som du kan montera på cykelns styr eller mittstång. För detta ändamål ingår vanligtvis monteringsmaterial i form av gummiringar eller kabelband . Om fästet är fast monterat kan man med hjälp av en glid- eller vridmekanism låsa fast kontrollenheten på ett säkert sätt. På så sätt behåller cykeldatorn alltid sin fasta passform, även i ojämn terräng. Det ska vara lika enkelt att frigöra hastighetsmätaren som att sätta igång den: Utan tillsyn är enheterna populära stöldgods.
Hur bestämmer jag rätt hjulomkrets?
För att ta reda på hur stor omkretsen på ditt cykeldäck är och vad du måste ange i din cykeldator för att få ett korrekt mått har dutre olika alternativ : På många cyklar kan du läsa av däckstorleken på däckhöljet och ta motsvarande hjulomkrets från tabellen i cykeldatorns bruksanvisning. Detta är den enklaste metoden. Det andra alternativet är att mäta längden på ett helt hjulvarv. Här får du det mest exakta resultatet. Den tredje möjligheten är att beräkna omkretsen med hjälp av diametern.
Avläsning av däckstorlek
Det enklaste sättet att bestämma däckets omkrets är att läsa av däckstorleken enligt ETRTO(European Tyre and Rim Technical Organisation). Läs av värdet från hjulets rör och ta ut den standardiserade hjulomkretsen från storlekstabellen. Det kan finnas små variationer beroende på däcktillverkaren. Vi listar ett urval av däckstorlekar i tabellen nedan. Du hittar en mer detaljerad tabell och annan användbar information i enguidebok som publicerats av tidningen Planet Fahrradpå.
Tull | ETRTO | Tillämpningsområde | Tull | ETRTO | Tillämpningsområde |
---|---|---|---|---|---|
16 | 50-305 | 1265 mm | 26 | 35-559 | 1990 mm |
– | 35-349 | 1325 mm | – | 40-559 | 2030 mm |
– | 37-349 | 1380 mm | – | 47-559 | 2050 mm |
18 | 40-355 | 1380 mm | – | 50-599 | 2075 mm |
– | 50-355 | 1440 mm | – | 57-599 | 2120 mm |
20 | 35-406 | 1510 mm | – | 60-599 | 2160 mm |
– | 40-406 | 1540 mm | – | 37-590 | 2100 mm |
– | 40-406 | 1580 mm | 28 | 20-622 | 2100 mm |
– | 50-406 | 1600 mm | – | 23-622 | 2125 mm |
– | 54-406 | 1620 mm | – | 25-622 | 2100 mm |
– | 60-406 | 1650 mm | – | 28-622 | 2150 mm |
24 | 47-507 | 1900 mm | – | 60-622 | 2160 mm |
– | 50-507 | 1910 mm | – | 32-622 | 2170 mm |
– | 54-507 | 1930 mm | – | 35-622 | 2185 mm |
– | 57-507 | 1955 mm | – | 37-622 | 2230 mm |
– | 60-507 | 1980 mm | – | 40-622 | 2250 mm |
– | 62-507 | 1995 mm | – | 42-622 | 2230 mm |
– | – | – | – | 47-622 | 2250 mm |
– | – | – | – | 50-622 | 2280 mm |
– | – | – | – | 54-622 | 2295 mm |
– | – | – | – | 60-622 | 2330 mm |
– | – | – | – | 32-630 | 2200 mm |
– | – | – | – | 40-635 | 2250 mm |
Mätning av den tillryggalagda sträckan
En annan metod för att bestämma däckstorleken är att mäta den sträcka som körs under ett helt varv. Kontrollera att slangen har tillräckligt tryck innan du börjar mäta. Placera däckventilen exakt vinkelrätt mot marken. Markera startpunkten med en krita. Rulla däcket exakt ett varv rakt fram. Fogarna i trottoarplattor kan ge vägledning. Markera nu den punkt på golvet där ventilen är vertikal igen och mät avståndet mellan de två linjerna med en tumstock eller ett måttband. Dentillryggalagda sträckan i millimeter motsvarar det värde som du måste ange i hastighetsmätaren.
Bestämning baserad på däckets diameter
Som ett alternativ till ovanstående metoder kan du beräkna däckets omkrets med hjälp av diametern. För att göra detta mäter du däckets diameter inklusive karkassen och multiplicerar detta värde med cirkeltalet Pi. Detta avrundas till 3,14.
Exempel på beräkning: Bestämning baserad på däckets diameter
Diameter i millimeter x 3,14 = omkrets i millimeter
Om däckets diameter till exempel är 670 millimeter, ger detta värde multiplicerat med cirkeltalet Pi en omkrets på cirka 2105 millimeter. Du matar sedan in detta värde i din cykeldator. Tänk på att mätfelkan leda tillavvikelser i de fastställda uppgifterna.
Bild 1: © weerapat1003 / stock.adobe.com | Bild 2: © Andreas Böhm / stock.adobe.com | Bild 3: © Elizaveta / stock.adobe.com