Cykelpump köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Cykelpumpar finns i tre olika varianter som skiljer sig mycket åt när det gäller prestanda, användarvänlighet och storlek: Golvpumpar, fotpumpar och handpumpar.
  • En av de viktigaste egenskaperna hos en cykelpump är dess prestanda i bar.
  • Motorcyklar behöver ett högt lufttryck, vilket en enkel handpump ofta inte klarar.
  • Innan du köper ska du kontrollera att pumpen är kompatibel med cykelns ventil.

För en smidig körupplevelse

Alla som äger en cykel behöver en pump. Oavsett om det är en handpump som följer med cykeln eller en dyr golvpump som köps separat, måste alla förr eller senare fylla däcken med luft. Du behöver inte vara en erfaren hobbycyklist för att göra detta, det är bara att ansluta pumpen till slangventilen och pumpa. Processen är mycket intuitiv, oavsett typ av pump. På så sätt håller du däcken fulla och kan helt enkelt köra på eller av.

Cykelpumpar är kolvpumpar och fungerar i princip alla på samma sätt: När den dras upp öppnas inloppsventilen och luft strömmar in i den cylindriska pumpens inre. Så snart du trycker ner handtaget stängs inloppsventilen och utloppsventilen öppnas. Luften pressas på så sätt ut och kommer in i däckslangen genom ventilen. Det maximala trycket vid vilket detta sker beror på pumpens typ och modell.

Utformningen av cykelpumpar är också starkt beroende av typen av pump. Handpumpar, golvpumpar och fotpumpar ser trots allt väldigt olika ut, även om de fungerar på samma sätt. Alla cykelpumpar har dock en sak gemensamt: De styrs med ett handtag eller en kontrollyta – hand- och golvpumpar har handtag, medan fotpumpar har pedaler. Dessutom är majoriteten av pumparnas kropp en cylindrisk stång med en kolv som möjliggör pumpning. Sist men inte minst har alla cykelpumpar en anslutning till cykelrörets ventil. Denna anslutning är antingen fäst vid en flexibel slang eller vid pumphuvudet.

Typ av cykelpump: Prestanda, komfort eller transport?

Manuellt drivna cykelpumpar delas in i tre typer: Golvpumpar, handpumpar och fotpumpar. De varierar i prestanda, dimensioner, vikt och funktion. De är alla lämpliga för pumpning, men det är inte så lätt. En skrymmande golvpump är obekväm på en lång cykeltur. Å andra sidan kan det ta en evighet att pumpa med en handpump och vara väldigt ansträngande. I allmänhet rekommenderas regelbundna cyklister att skaffa två pumpar, en för hemmet och en för resan.

Golvpumpar: Hög effekt, kort varaktighet

Golvpumpar har en bas på vilken en cylindrisk kropp är monterad. Längst upp finns ett T-handtag där du drar upp pumpen och trycker ner den. På den nedre änden fästs en slang vars anslutning är kopplad till slangventilen. Vanligtvis är sådana pumpar 30-65 centimeter långa och väger mellan 1,5 och 2,5 kilo. De är alltså de största och tyngsta versionerna. De är därför inte särskilt lämpliga att ta med sig.

Golvpumpar är de mest kraftfullaför detta ändamål. Detta innebär att de når det högsta trycket. Beroende på modell genererar golvpumparna ett maximalt tryck på 8 till 16 bar. För de flesta modeller är den övre gränsen för prestanda 11 bar. De rekommenderas särskilt till ägare av tävlingscyklar, eftersom sådana cyklar kräver det högsta däcktrycket. Du kan vanligtvis läsa av trycket på en tryckmätare, som de flesta modeller är utrustade med. De pumpar också snabbt och är lätta att använda. I genomsnitt är de dock något dyrare än hand- eller fotpumpar.

Fördelar

  • Enkel användning
  • Snabb pumpning
  • Hög prestanda
  • Tryckmätare finns oftast tillgänglig
  • Flexibel slang

Nackdelar

  • Stor
  • Tungt
  • Dyrt

Fotpumpar: Ryggvänlig och bekväm

Fotpumpar har en pedal som sätter cylindrarna i rörelse. Om du inte trycker på pedalen med foten kommer den att dra upp sig och luft kommer in i pumpens inre. När fotpedalen trycks ner trycks luften ut. Förutom pedalen och cylindern är fotpumparna utrustade med en tryckmätare och en flexibel slang. Du kan ofta klämma fast pumparna i komprimerat tillstånd för kompakt förvaring och enkel transport. I likhet med handpumpar är de sällan större än 30 centimeter, men de väger lite mer, 1 till 2 kilo.

Användningen av fotpumpar är enkel och intuitiv. Det är inte lika ansträngande som handpumpar, men inte heller lika enkelt som golvpumpar. Det stämmer att du behöver lite längre tid för att pumpa med golvpumpar. Om du har problem med ryggen är de dock optimala eftersom de, till skillnad från de andra pumparna, gör att du kan behålla en upprätt hållning när du trycker. Fotpumpar är också bekväma för användare utan ryggproblem, eftersom du inte behöver böja dig ner för att använda dem. Deras maximala effekt är vanligtvis cirka sju bar.

Fördelar

  • Intuitiv
  • Kompakt
  • Ryggvänlig
  • Bekvämt
  • Flexibel slang

Nackdelar

  • Lång pumptid
  • Låg effekt

Handpumpar: Praktiskt och billigt

Handpumpar påminner om korta stänger. I ena änden finns handtaget och i den andra huvudet med ventilanslutningen. Dessa pumpar aktiveras genom korta, snabba drag- och tryckrörelser. Med en längd på 15-25 centimeter och en vikt på 150-200 gram är de de minsta och lättaste cykelpumparna. Därför lämpar de sig bäst för långa turer och kallas också för minipumpar. Cyklar har ofta ett fäste där en handpump kan fästas.

De är dock också de enklaste eller minst funktionella pumparna. En tryckmätare finns nästan aldrig med. Även om det är mycket enkelt och intuitivt att pumpa, är det den mest ansträngande pumpen jämfört med andra pumpar. Det beror inte bara på att de använder mindre, svagare muskelgrupper än de andra cykelpumparna, utan också på att det helt enkelt tar längst tid med en handpump. Deras maximala tryck är vanligtvis åtta bar. Det är inte lika mycket som med golvpumpar, men trycket är tillräckligt för de flesta typer av cyklar och däck. Sist men inte minst är handpumpar vanligtvis mycket billiga.

Fördelar

  • Liten
  • Enkelt
  • Billigt
  • Intuitiv

Nackdelar

  • Lågt antal funktioner
  • Arbete med ansträngning
  • Lång pumptid
  • Ofta oflexibelt huvud

Minihandpumpar: Kombination av hand- och golvpumpar

Sist men inte minst finns det golvpumpar i små versioner. Detta är minihandpumpar. De är mycket lika stora som handpumpar, så de är perfekta att ta med sig eftersom de vanligtvis passar i hållare för handpumpar. Du måste dock böja dig ner lite mer när du använder den, vilket är till nackdel för användarkomforten. Sådana modeller är särskilt lämpliga för långa turer med landsvägscykel, eftersom de är lätta och kompakta, men har samma prestanda som golvpumpar och kan också fylla ett landsvägsdäck med tillräckligt tryck. På grund av sin ringa storlek är dock pumpvolymen betydligt mindre än för vanliga golvpumpar. Därför tar pumpningen längre tid än med vanliga golvpumpar. De kan oftast tas i handen och användas som handpumpar.

Fördelar

  • Kompakt
  • Enkelt
  • Högt maximalt tryck
  • Kan även användas som handpumpar

Nackdelar

  • Svårare drift än med golvpumpar
  • Längre pumptid än golvpumpar

Kopplingar för cykelventiler

Innerrören i cykeldäck kan vara utrustade med tre olika typer av ventiler. Var och en av dessa ventiler har många olika namn, men oftast nämns Dunlop-, Sclaverand- och Schrader-ventiler. Dessa varierar på två sätt: Å ena sidan har de olika former och kräver därför en lämplig anslutning i varje enskilt fall. För det andra har de olika högsta tillåtna tryck.

Dunlop-ventil

Dunlopventilen, som är uppkallad efter John Boyd Dunlop, är den vanligaste varianten på cyklar och kallas ibland ”normalventilen” av denna anledning. Den används främst på cyklar för vardagligt bruk, t.ex. stadscyklar och trekkingcyklar. Det maximala trycket är sex bar. Om din pump har en lämplig anslutning bör en hand- eller fotpump också kunna pumpa upp ett däck med Dunlop-ventil. Oftast har dessa ventiler ett lock av plast eller metall som skruvas fast på gängan.

Schrader-ventil

Schrader-ventiler finns främst på bilar och mountainbikes och kallas därför också för bil- eller MTB-ventiler. Ventilerna klarar ett tryck på upp till tio bar, även om ett så högt tryck knappast är nödvändigt på mountainbikes. Observera att dessa ventiler endast öppnas när pumpen sätts på och tas av. En del luft går alltid förlorad i processen. De två processerna bör därför gå snabbt framåt. Tack vare att de har samma ventil som bilar kan du till och med blåsa upp din mountainbike med en Schrader-ventil på bensinstationen.

Sclaver och ventil

De smala Sclaverand-ventilerna fanns tidigare bara på racercyklar och kallas därför ofta för racercykelventiler. Idag hittar du dem dock inte bara på racercyklar utan även på vissa mountainbikes och trekkingcyklar. För att pumpa måste du först ta bort ventillocket. Skruva sedan på muttern så långt det går. Nu kan du sätta på pumpens ventilanslutning direkt och börja pumpa. Sclaverand-ventilerna har det högsta tillåtna maximala trycket på cirka 15 bar.

Andra inköpskriterier

Varje typ av cykelpump har inte bara sina egna speciella egenskaper, utan pumparna skiljer sig också från modell till modell. Innan du köper en produkt bör du vara uppmärksam på funktioner som prestanda, pumpvolym och utrustning.

Maximalt tryck i däckslangen

Pumpens maximala kapacitet anges i produktinformationen. Hur mycket tryck ditt cykeldäck eller din innerslang tillåter eller kräver beror på däckets bredd och förarens eller förarnas vikt. Innan du köper en pump bör du vara medveten om detta. Den nedre delen av tryckspektrumet, omkring 2 till 5 bar, kan täckas av alla typer av pumpar. Från 7 bar måste du vara mer specifik när det gäller typ av pump och modell.

Ju högre vikt föraren har, desto högre måste däcktrycket vara. Med undantag för tävlingscyklar där du lutar dig mycket framåt och förflyttar en stor del av din vikt på ratten och därmed på framdäcket, rekommenderas att trycket på bakdäcket är cirka 0,5 bar högre, om däcktillverkarens specifikationer tillåter detta.

Inverkan av däckbredd och cykeltyp

Den förmodligen mest avgörande aspekten för lämpligt tryck är däckbredden. Cykelns typ spelar roll eftersom varje typ av cykel vanligtvis har en viss däckbredd. Vägcyklar har till exempel de smalaste däcken, medan mountainbike-däck är bredare. Observera att det högsta tillåtna trycket anges på däcket och att det inte får överskridas. Dessa värden förutsätter en kroppsvikt på 75 kg. För varje kilo mer eller mindre, inklusive bagage, kan trycket ökas eller minskas med cirka 1 procent:

Däckbredd i millimeterLufttryck i bar
209,0
238,0
257,0
286,0
305,5
325,0
35-374,5
40-424,0
44-473,5
503,0
542,5
572,2
602,0
Det är inte alla pumpar som kan blåsa upp ett tunt vägcykeldäck.

Vägcyklar har vanligtvis en däckbredd på 20-28 millimeter, eftersom de fokuserar på lågt motstånd och är utformade för plana cykelytor. Trekking- och stadscyklar har vanligen däck med en diameter på 30-50 millimeter eftersom de måste köras både på släta vägar och på ojämna trottoarkanter. Mountainbikes är utformade för grov terräng och kräver därför bredaste däck och lägsta tryck. Den stötdämpande effekten av den här kombinationen av däckbredd och däcktryck gynnar dig särskilt i nedförsbackar. Sist men inte minst finns de så kallade ”fat bikes”. Detta är en typ av mountainbike med extremt breda däck. Trycket bör ligga mellan 0,5 och 1,0 bar.

Hur påverkar trycket körbeteendet?

Förutom lufttrycket är däcket också avgörande för motorcykelns hantering. Beroende på däckets profil eller bredd krävs olika pedalstyrka. En cykel med ett brett däck med stora klackar kräver till exempel mer trampkraft på ett platt underlag än ett smalt, platt däck. Trycket har också en stark inverkan på slangens körupplevelse:

EgenskaperDäcktryck
Lågt motstånd med en plan körytaHögt däcktryck
Lågt motstånd på ojämna körytorLågt däcktryck
Lågt slitage på däckets slitbanaHögt däcktryck
Mer motstånd vid trampningLågt däcktryck
Låg känslighet för punkteringHögt däcktryck
Högre stötdämpningLågt däcktryck
Beroende på var och hur du cyklar kan en justering av slangtrycket leda till en bekvämare körupplevelse.

Pumpningstid

Den luftvolym som en cykelpump kan pressa ut med ett slag är avgörande för pumphastigheten. Pumpens storlek spelar en viktig roll: En stor golvpump kan pumpa ut mer luft i ett slag än en liten handpump. Som regel har golvpumpen den högsta pumphastigheten, medan en handpump tar längst tid. Fotpumpen tar plats i mitten. Slangens volym har lika stor betydelse för pumptiden. Volymen anges i pumpslag per bar. Det är dock sällan man hittar exakt information om detta.

För att nå ett tryck på 4 bar behöver en golvpump mellan 25 och 30 slag, beroende på modell. Med en fotpump däremot krävs 100-150 slag. En handpump kräver en atletisk prestation på 200 slag eller mer.

Utövande av kraft

Den viktigaste egenskapen hos en cykelpump som ger information om hur mycket kraft som krävs är kolvdiametern. Ju bredare cylindern eller det cylindriska röret är, desto mer motstånd skapas, dvs. desto mer kraft behövs för ett slag. En smal pump är därför mjukare än en bred pump. En smal och stor golvpump kräver minst energi eftersom den har både lågt motstånd och hög pumpvolym.

Utrustning

Utrustningen av en cykelpump beror på typ och modell. Golvpumpar är vanligtvis mer välutrustade än handpumpar. En viktig egenskap är till exempel pumphuvudet. Stativpumpar och fotpumpar har vanligtvis en slang, vilket gör dem mer flexibla och lättare att använda. Handpumparnas ofta fasta upphöjningshöjd gör pumpningen mer komplicerad, eftersom pumpen måste hållas och manövreras direkt vid ventilen.

Pumphuvudet måste också passa på slangventilen. Många cykelpumpar kan anslutas till alla tre ventiltyperna. Om så inte är fallet rekommenderas att du uppmärksammar tillverkarens specifikationer och hjulets ventiltyp och vid behov anpassar dem. Dessutom ingår ofta ett tillbehör för att blåsa upp bollar i leveransen.

Den låshandtag som vanligtvis finns med är också oumbärlig. Spaken på pumphuvudet används för att fästa det på ventilen. På så sätt behöver du inte trycka pumpen mot ventilen hela tiden och kan koncentrera dig på att pumpa.

Sist men inte minst är en tryckmätare en viktig extrautrustning. Den visar däcktrycket. På så sätt kan du bedöma om däcket är pumpat. Golv- och fotpumpar är vanligtvis utrustade med en tryckmätare eller tryckindikator, men detta är sällan fallet med handpumpar.

Storlek och vikt

Storleken på en pump påverkar inte bara dess pumpvolym. Den spelar ensärskilt viktig roll inom transportsektorn. På en lång tur vill du förmodligen inte släpa runt på en stor golvpump. Det är därför handpumpar som ryms i ryggsäcken eller monteras på cykeln vanligtvis används på vägen.

Vikten har också betydelse för transporten. Golv- och fotpumpar väger ofta några kilo, vilket är mycket jämfört med handpumpar på 100-200 gram. För pumpar som huvudsakligen används i hemmet är den höga vikten dock ingen nackdel.

Material

Cykelpumpar är tillverkade av antingen plast eller metall. Båda materialen används ofta. Materialet har stor betydelse för pumpens vikt. Plast är till exempel lättare än metall. Många handpumpar är därför huvudsakligen tillverkade av plast, eftersom de är avsedda för transport och ska vara så lätta som möjligt. Dessutom utsätts de inte för särskilt kraftiga slag under drift. Plastpumpar är dock mer känsliga för skador eftersom materialet inte är särskilt robust.

Stativ- och fotpumpar måste vanligtvis tåla hela användarens kroppsvikt när de pumpar. Därför bör de vara mycket mer robusta än handpumpar. Metall är därför det lämpligaste materialet för dem. Dessutom har dessa pumpar en högre vikt. Det gör dem mer stabila och minskar därmed risken för att de ska förskjutas eller välta under pumpning.