Bilbarnstol köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Spädbarn upp till 15 månader är säkrast i en bakåtvänd bärstol.
- För närvarande gäller tre säkerhetsnormer parallellt.
- Den senaste standarden är i-Size och kommer att tillämpas uteslutande om några år.
- Barnstolar med ISOFIX-systemet är särskilt enkla och säkra att fästa i fordonet.
Säker på vägen i bilen
Det sker allt fler olyckor på vägarna. Barn och särskilt spädbarn är dock för små för att bältet ska kunna skydda dem tillräckligt. De behöver en lämplig bilbarnstol som skyddar dem från skador vid en frontal- eller sidokollision. Sedan 1993 gäller därför, förutom skyldigheten att använda säkerhetsbälte, även skyldigheten att använda fasthållningsanordningar för barn, enligt vilken barn upp till 12 år eller 1,50 meter långa barn endast får färdas i fordonet med ett lämpligt fasthållningssystem.
Tre standarder, stor förvirring
För närvarande finns det tre parallella säkerhetsstandarder för bilbarnstolar. Detta är mycket förvirrande och oroväckande för konsumenterna. Den äldsta av de tre standarderna, FN ECE Reg. 44/03, har varit i kraft sedan 1995. Den delar in barnstolar i bestämda viktklasser och anger från vilken ålder ett barn får sitta i färdriktningen. Denna standard regleras sedan 2005 av FN:s ECE-reg. 44/04 kompletterad. Den tredje och senaste standarden är UN ECE Reg. 129, eller i-Size förkortat. Barnstolar klassificeras inte längre efter vikt, utan efter barnets storlek, och det föreskrivs även tester vid sidokollisioner. i-Size trädde gradvis i kraft i tre faser: 2012, 2017 och 2019. Var och en av de tre faserna gällde en specifik grupp av barnstolar och kombinerade de gamla klasserna av barnstolar. I framtiden kommer i-Size att ersätta de två gamla standarderna och tillämpas uteslutande. Eftersom alla tre standarderna för närvarande fortfarande är giltiga parallellt kommer vi att förklara deras innehåll i detalj nedan för att ge konsumenterna en korrekt överblick över marknaden.
Klassificering enligt ålder, viktklass och höjd
Det finns knappast någon barnstol som är optimalt lämpad för barn oavsett ålder, vikt och storlek. För att minimera risken för att föräldrar väljer en olämplig stol och därmed äventyrar barnets säkerhet finns det teststandarder som tillverkarna grupperar sina modeller efter.
De äldre standarderna ECE R44/03 och R44/04 delar in bilbarnstolar i de fem ålders- och viktklasserna 0, 0+, I, II och III. Dessutom finns det så kallade barnstolar som växer med barnet och som kan användas under en längre tid, i storlekarna 0+/I, I/II, II/III och I/II/III. Enligt den nya i-Size-standarden delas barnstolar in i tre faser beroende på barnets storlek.
Klasserna 0 och 0+
Bilbarnstolar i klass 0 är lämpliga för nyfödda barn upp till en vikt på 10 kg; ECE-standarden rekommenderar en åldersgräns på cirka ett år. 0+-barnstolar kan användas lite längre, nämligen från födseln upp till en vikt på 13 kg eller ett och ett halvt år. Bilbarnstolar i båda klasserna är så kallade babyskydd. De är byggda på ett sådant sätt att barnetligger böjt idem i stället för att sitta. Detta är viktigt eftersom spädbarn ännu inte kan sitta självständigt. En påtvingad sittställning skadar den växande ryggen och kan leda till fel i hållningen senare.
Det böjda läget i bilbarnstolen är inte heller optimalt för barnets rygg, men än så länge är det den bästa kompromissen mellan säkerhet och ergonomi. Barnet bör dock inte tillbringa för mycket tid i bilbarnstolen. Den är därför inte lämplig som en ersättning för en spjälsäng eller barnvagn, och vid längre bilresor som varar i flera timmar rekommenderas regelbundna pauser där barnet kan sträcka ut sig.
Stäng av krockkudden om babyskyddet sitter i passagerarsätet!
I princip är spädbarn och barn bäst skyddade i baksätet, särskilt i höger baksäte eller i mitten. Om du fortfarande monterar bilbarnstolen på passagerarsätet ska du definitivt komma ihåg att stänga av krockkudden. I händelse av en kollision utgör den en stor risk för skador på barnet som reser med den.
Klass I
Barnstolar i klass 1 är avsedda för barn med en kroppsvikt på 9-18 kg eller i åldern 1-4 år som redan kan sitta självständigt. Typiska barnstolar består av en sittbräda, ett ryggstöd, ett höj- och sänkbart huvudstöd och sidostöd.
Vissa barnstolar i klass I är så kallade reboarders. Dessa är barnstolar som, liksom babyskyddet, sätts in i fordonet mot färdriktningen. Dessutom finns det barnstolar i den här gruppen som redan är fastspända i färdriktningen, liksom modeller som kan monteras i båda riktningarna, till exempel Britax Römer DUALFIX 2 R.
Klass II
Barnstolar i denna klass är utformade för barn mellan tre och sju år eller barn med en kroppsvikt mellan 15 och 25 kg. Klass II-säten är vanligtvis en större version av klass I-säten, men används vanligtvis i färdriktningen. Platser i denna grupp tenderar inte att finnas tillgängliga som ombordstigningsplatser, utan oftare som barnstolar utan ryggstöd. Rena klass II-stolar är i allmänhet ganska sällsynta på marknaden. Vanligare är kombinationsmodeller i sätesgrupperna II och III.
Klass III
Klass III-stolar är avsedda för barn mellan sex och tolv år eller barn med en kroppsvikt på 25-36 kg. Barnstolar i klass III är bältesstolarnautan ryggstöd och skydd mot sidokollisioner. Vanligtvis är de tillverkade av polystyren som är omsluten av ett dämpande överdrag. Denna konstruktion gör klass III-sätet mycket kompakt, lätt och lätt att transportera. Om du ibland har ett barn mellan 6 och 12 år med dig kan du alltid ha en lämplig barnstol i bagageutrymmet utan att den tar för mycket plats.
Endast säker runt om med ryggstöd
Intresserade köpare bör tänka på att dessa stolar inteerbjuderskydd mot sidokollisioner : I krocktesterna på fann testarna därför att dessa modeller inte ger tillräckligt skydd. De rekommenderar alternativ som bilbarnstolar som växer med barnet i grupperna I/II/III och II/III, som skyddar barnets huvud och nacke med ett ryggstöd.
Barnstolar som växer med barnet
Minst fyra bilbarnstolar per barn för att ha rätt plats för varje ålder? Det är ganska mycket och blir snabbt dyrt. Ett bra alternativ till detta är s.k. stolar som växer med barnet och som täcker kraven för flera sittgrupper. De finns i fyra grupper.
- 0/I: Reboarder med justerbart ryggstöd för nyfödda till fyraåringar.
- I/II: Barnstolar med justerbart ryggstöd för ett till sjuåringar som kan installeras i färdriktningen.
- II/III: Barnstolar med ryggstöd och nackstöd för barn i åldrarna fyra till tolv år.
- I/II/III: En allroundspelare för en till tolvåringar.
Du behöver fortfarande minst två bilbarnstolar om du vill transportera ditt barn säkert i fordonet från födseln. Detta beror på att allroundbilar av klass I/II/III inte är lämpliga för nyfödda barn, eftersom barnet sitter i dem och färdas i färdriktningen. Under det första året bör du transportera din avkomma i en lämplig bilbarnstol.
Alla barnens sittgrupper i en överblick
Följande tabell ger en översikt över alla barnstolsgrupper och deras respektive lämplighet (källa: Stiftung Warentest).
Grupp | Ålder | Vikt | Storlek | Typ av barnstol | Standard |
---|---|---|---|---|---|
0 | Upp till 12 månader | Upp till 10 kg | Upp till 75 cm | Barnstol | ECE R44/04 |
0+ | Fram till och med 15 månader | Upp till 13 kg | Upp till 90 cm | Barnstol | ECE R44/04 |
0+/I | Till och med 4 år | Upp till 18 kg | Upp till 100 cm | Ombordstigare | ECE R44/04 |
Fas 1 | Till och med 4 år | Upp till 23 kg | 40 till 105 cm | Barnstol/reboarder | i-Size |
Fas 3 | Till och med 4 år | Upp till 23 kg | 40 till 105 cm | Fästning med bilbälte | i-Size |
I | 1 till 4 år | 9 till 18 kg | 75 till 100 cm | Barnstol | ECE R44/04 |
I/II | 1 till 7 år | 9 till 25 kg | 72 till 125 cm | Växande säte | ECE R44/04 |
I/II/III | 1 till 12 år | 9 till 36 kg | 75 till 150 cm | Växande säte | ECE R44/04 |
II | 3,5 till 7 år | 15 – 25 kg | 95 till 125 cm | Barnstol | ECE R44/04 |
II/III | 3,5 till 12 år | 15 till 36 kg | 95 till 150 cm | Växande säte | ECE R44/04 |
Fas 2 | 4 till 12 år | 20 till 36 kg | 100 till 150 cm | Barnstol | i-Size |
III | 7 till 12 år | 25 till 36 kg | 120 till 150 cm | Barnstol | ECE R44/04 |
Hur vet jag om bilbarnstolen är för liten?
Vikt- och åldersspecifikationerna i ECE-standarden ger föräldrarna endast en vägledning om när det är dags att byta till en större modell av barnstol. Det är särskilt viktigt attspädbarnets huvud är väl skyddat i bilbarnstolen och att det inte sticker ut över kanten. Dessutom ska bältet på babyskyddet försvinna in i sätet i barnets axelhöjd. Förresten är benlängden inte avgörande för att byta barnstol. De små benen kan sticka ut över bilbarnstolens nedre kant så länge det finns tillräckligt med utrymme för huvudet. Så snart det finns mindre än två centimeter utrymme mellan barnets huvud och bilbarnstolens övre kant och bältet redan skär in i nacken bör du byta till en större bilbarnstol. Förutsättningen för detta är dock att din avkomma kan sitta självständigt.
Viktiga säkerhetsfunktioner
I det följande kommer vi att titta på vilka krav som en bilbarnstol måste uppfylla enligt gällande standarder och vilka egenskaper som gör en modell till en säker stol.
Reglerad säkerhet tack vare teststandarder
Alla barnstolar på marknaden måste uppfylla vissa säkerhetsstandarder, som för närvarande definieras av tre teststandarder. Barnstolar som fortfarande uppfyller en äldre standard – till exempel ECE R44/01 – får inte längre användas.
Den senaste i-Size-standarden består av tre faser som träder i kraft efter varandra. I-Size-standarden har som mål att göra barnstolar ännu säkrare och föreskriver därför bland annat, till skillnad från de tidigarestandarderna, säkerhetsnormer vid sidokollisioner . Dessutom stöder alla i-Size-stolar i fas 1 och 2ISOFIX-fästningssystemet , vilket förenklar installationen i bilen och minskar risken för felanvändning. De viktigaste skillnaderna mellan den äldre standarden ECE-R44/04 och i-Size sammanfattas i följande tabell:
Standard | FN:s ECE-förordning. 44/04 | i-Size |
---|---|---|
Gruppering | Enligt kroppsvikt | Enligt höjd |
Framåtriktad körning | Från 9 kg kroppsvikt | Från 15 månader |
Montering på bil | Med bälte eller ISOFIX | Med ISOFIX |
Obligatoriska krocktester | Frontal | Frontal och lateral |
Testmärket
Du kan se vilken provningsstandard en bilbarnstol uppfyller på provningsmärket som varje godkänd bilbarnstol är märkt med. Följande information finns på den:
- Den europeiska provningsstandard för barnstolar som stolen uppfyller (ECE-R44 eller i-Size)
- Kroppsvikt eller kroppsstorlek och högsta vikt för vilken sätet är godkänt
- Provningsnummer med registreringslandets identifikationsnummer
- Provningsnummer, vars första två eller tre siffror anger vilken provningsstandard som uppfyllts (03, 04 eller 129)
- Tillverkarens namn
Om du köper en ny barnstol är det lämpligt att välja en i-Size-modell på grund av de högre säkerhetsstandarderna. Om du inte kör ett äldre fordon utan ISOFIX-systemsom inte är kompatibelt med en i-Size-stol. Även de som fortfarande har en olycksfri barnstol som är standardiserad enligt ECE R44/03 eller R44/04 kan fortfarande använda den.
Fäst sätet ordentligt i fordonet
I princip finns det två olika sätt att fästa barnstolar i fordonet:
- Med trepunktsbältet
- Per ISOFIX-system
ECE-R44-teststandarderna tillåter båda alternativen, medan i-Size-stolar endast monteras via ISOFIX-systemet.
Med bilbälte: Universellt tillämpbar, men felbenägen
Alla fordon är utrustade med trepunktsbälten, så du kan enkelt spänna fast en lämplig barnstol i baksätet eller passagerarsätet, oavsett fordonstyp. För att fästa sätet säkert med bilbältet måste du dockfölja tillverkarens anvisningar exakt, vilket innebär en relativt stor risk för fel. Om bältet inte fungerar optimalt finns det en risk att det glider i händelse av en kollision och inte håller fast sätet ordentligt. Dessutom är bilbältena för korta för vissa modeller.
Fördelar
- Installation möjlig i alla fordon
Nackdelar
- Hög känslighet för fel
- Bilbältena är för korta för vissa modeller
- Ingen direkt koppling till kroppen
ISOFIX: Särskilt säker, men inte användbar för alla fordon
Det är mycket säkrare att fästa bilen med hjälp avISOFIX-systemet än att använda trepunktsbältet. Detta är ett internationellt standardiserat system för snabb fastsättning av barnstolar i fordonet. Systemet består av standardiserade öglor i fordonet som är ordentligt fastskruvade i karossen och robusta krokar på sätets undersida. Barnstolen är därför inte bara fastspänd i bältet, utan är direkt kopplad till kroppen och därmed särskilt säkert monterad i fordonet. Dessutom är det särskilt lätt att installera barnstolar i fordonet med hjälp avISOFIX-systemet . Du trycker in stolens krokar i motsvarande öglor i fordonet tills stolen låses på plats – klart.
Barnstolar finns tillgängliga med en ISOFIX-basstation. Du fäster vaggan i fordonet med hjälp av ISOFIX-systemetoch babyskyddet i vaggan med hjälp av klicksystemet. På så sätt stannar stationen i bilen medan du kan ta bort och sätta fast babyskyddet vid behov – till exempel för att bära barnet från bilen in i huset.
Den enda nackdelen med ISOFIX-systemetjämfört med bilbältet: Äldre fordon är inte utrustade med den. Du kan dock låta eftermontera systemet. Alla bilar som tillverkats efter 2013 är ISOFIX-kompatibla.
Fördelar
- Stabil anslutning till bilens kaross
- Enkel fastsättning
- Låg känslighet för fel
Nackdelar
- Inte kompatibel med äldre fordon
Ytterligare säkringsalternativ
ISOFIX-barnstolardelas in i fordonsspecifika och universellt godkända modeller. När det gäller fordonsspecifika modeller måste du kontrollera om det valda sätet passar i ditt fordon innan du köper det. Universalgodkända ISOFIX-stolarär kompatibla med alla fordon med ISOFIX-system, men kräver en andra fästanordning. Den extra fästpunkten förhindrar att sätet vänder sig i sidled eller lutar. Det finns tre sätt att göra detta:
- Top Tether: en top tether
- Low Tether: en lägre fästanordning för reboarder- och spädbarnsbärare
- Stödfot: stödjer barnstolen mot bilgolvet
Den vanligaste varianten är stödfoten, även kallad ståfot eller stödben. Den är lämplig för säten som installeras i färdriktningen samt för ombordstigare och babyskydd. Du bör dock inte använda stödbenet i fordon med förvaringsutrymmen framför baksätena. Locken till fack är inte konstruerade för sådana laster. Du kan dock åtgärda detta med hjälp av block som du kan köpa hos specialister och stabilisera locket till förvaringsutrymmet. Alternativt kan du använda en speciell fästbandsrem som du fäster på en ankarpunkt i fordonet. Förankringspunkten för den övre fästanordningen finns vanligtvis på pakethyllan eller i bagageutrymmet. Du känner igen den genom en ankarsymbol.
Säker i sätet: bältessystemen
För en säker resa räcker det inte att sätet är stabilt monterat i fordonet. Barnet måste också fästas i sätet med ett lämpligt fasthållningssystem. Sittplatser för barn upp till fyra år måste ha ett integrerat bältesystem, medan äldre barn också kan spännas fast med bilbältet.
Barnstolar för yngre barn och även babyskydd är vanligtvis utrustade med ett bälte. Man kan skilja på mellan trepunkts- och fempunktsselen . Båda bältesystemen avlastar halsryggarna på ett mycket bra sätt vid en kollision. Bilbarnstolar har ofta ett trepunktsbälte i Y-form. Den löper över båda axlarna och är fastspänd mellan benen. Fempunktsbältet däremot löper över höfterna på båda sidor och är stängt över buken.
Ett alternativ och ett komplement till selen är en så kallad fångstkropp eller ett fångstbord. Den är väl vadderad och ligger i brösthöjd.
Den större ytan på en skyddsutrustning fördelar islagskrafterna mycket jämnare över kroppen än en sele, där krafterna främst verkar i det känsliga nackområdet. Dessutom har barnstolar med ett fångstbord den fördelen att du kan spänna fast ditt barn särskilt lätt. Barnstolar med sele ger dock ditt barn en bättre sovposition. Om du inte vill bestämma dig kan du helt enkelt välja en barnstol med ett fempunktsbälte och en säkerhetssele.
Stoppning och skydd mot sidokollisioner
För att barnet skafångas upp så försiktigt som möjligt vid en kollision och för att skydda det väl måste sätet vara tillräckligt vadderat. Detta gäller särskilt huvudet, men även ryggen och höfterna. Vissa barnstolar, t.ex. modeller från Britax Römer, är utrustade med extra axelkuddar. Det är också viktigt med sidokrockskydd, som nu också är obligatoriskt enligt i-Size-standarden.
Barnstolar med larmsystem
Har du glömt barnet i bilen? Detta borde normalt inte inträffa. Men med all stress och all brådska kan det säkert hända. Därför erbjuder vissa tillverkare barnstolar med ett larmsystem som varnar dig om du lämnar bilen men barnet sitter kvar i stolen. Cybex kallar till exempel sitt larmsystem Sensorsafe. Detta är ett klipp som fästs på fempunktsselen och det finns en app för det. Klippet larmar via Bluetooth om du lämnar ditt barn ensam i sätet, men även i andra kritiska situationer som för hög eller för låg temperatur i fordonet.
Obligatoriskt i Italien sedan 2019
I november 2019 trädde en ny lag i kraft i Italien till följd av en petition: Barn upp till fyra år får endast transporteras i en barnstol med larmsystem. De som inte följer reglerna måste räkna med böter på mellan 81 och 326 euro. Vid upprepade brott inom två år ska körkortet återkallas i minst 15 dagar. Men som semesterfirare i Italien behöver du inte oroa dig för det. Lagen gäller endast för fordon som är registrerade i Italien.
Säker på vägen med barnstolen
Oavsett hur bra barnstolen är, om den inte är korrekt installerad eller inställd på fel sätt ger den inte tillräcklig säkerhet vid en kollision. Vad du måste vara uppmärksam på när du monterar sätet beror på respektive fästsystem. I princip är en ISOFIX-stolalltid att föredra eftersom den är enkel och säker att montera.
Se till att barnet sitter så upprätt som möjligt i barnstolen. Innan du spänner fast dig, sträcker du dig under ditt barns rumpa och för den så att den sitter mitt på dem. Om barnstolen har ett justerbart nackstöd, justera det så att det bara är några centimeter mellan nackstödet och axeln. Annars sitter den för högt och kan inte stödja huvudet ordentligt. Spänn först fast barnet löst och dra sedan åt selen.
Hur sitter säkerhetsbältet ordentligt?
Innan du drar åt, kontrollera att bältet inte är vridet på något ställe och att det inte löper för nära halsen. Selen ska hålla barnet säkert i sätet, men inte snäva in det. Om du kan föra din hand mellan selen och barnets överkropp passar den perfekt. Du bör ta av dig tjocka jackor till ditt barn i bilen och i stället täcka honom eller henne med jackan eller en filt över säkerhetsbältet. Detsamma gäller för barnstolar med ett fångstbord. Säkerhetsbälten krävs inte för säten utan bälte . Du placerar ditt barn upprätt i sätet och trycker in fångstkroppen i rätt läge så att en platt hand passar mellan barnets överkropp och fångstbordet.
Spänn fast dig med trepunktsbältet
Om ditt barn redan är äldre och reser i ett säte utan integrerat selsystem ska han eller hon spänna fast sig med trepunktsbältet. Det är viktigt att bältet inte löper under utan över axeln. Den ska också vara tät och inte vridas på något ställe.
Fram till vilken ålder får ett barn åka baklänges i en bil?
Enligt den äldre ECE-standarden måste spädbarn upp till en kroppsvikt på 13 kg transporteras mot färdriktningen. Följaktligen måste säten i grupperna 0 och 0+ kunna installeras i fordonet mot färdriktningen. Den nyare i-Size-standarden föreskriver att barn upp till 15 månaders ålder endast får åka i en bakåtvänd stol i fordonet. Om barnet sitter i barnstolen med ansiktet mot färdriktningen kommer huvudet att kastas framåt utan att bromsas vid en frontalkollision, vilket innebär en mycket stor risk för skador på den känsliga halsryggen. Om barnet däremot sitter i en ombordstigare mot färdriktningen fördelas de krafter som verkar på kroppen jämnt över ryggen, vilket minskar belastningen på nacken avsevärt. Det rekommenderas att transportera barn upp till fyra års ålder i en ombordstigare.
När kan barnet åka utan sittplats?
Om ditt barn redan är tolv år gammalt eller längre än 1,50 meter får det enligt lagen åka i fordonet utan bilbarnstol. Om barnet redan är 12 år men fortfarande är mindre än 1,50 meter, rekommenderas det dock av säkerhetsskäl att inte avstå från bilbarnstolen ännu, åtminstone om bilbältet ännu inte passar ordentligt utan bilbarnstol. Den ska löpa längs höften och inte i något fall vara ovanför buken. Axelremmen löper helst mellan nacken och skulderbladet och vilar på nyckelbenet. Den får under inga omständigheter ligga direkt på halsen. Dessutom ska barnets knän ligga i nivå med bilbarnstolen. Om låren fortfarande är för korta för detta bör du inte avstå från barnstolen ännu.
Användbara tillbehör
De flesta tillverkare erbjuder olika tillbehör till sina barnstolar. I vissa fall ingår den redan i leveransen. En solskyddsskärm är till exempel praktisk för att dina barn inte ska bli bländade när de kör. För varma sommardagar finns det också bomullsöverdrag som andas och som ger bättre ventilation, särskilt i ryggen. Under kalla dagar kan du hålla ditt barn varmt med en fotmudd eller en svepduk. Vissa tillverkare erbjuder myggnät för bilbarnstolen som kan spännas över bilstolen.
Särskilt på längre resor är det praktiskt med en hållare för snacks och drycker . På så sätt kan dina barn köra självständigt medan du koncentrerar dig på vägtrafiken. För att skydda bilsätena från smulor och spillda drycker kan du placera en avtagbar skyddsmatta under barnstolen.
För att se till att barnstolen inte bara är säker utan också bekväm kan du uppgradera den med en nackkudde eller en bollkudde. De integrerade selsystemen är vanligen vadderade så att de inte klämmer eller skär in på ett obekvämt sätt. Om ditt barn redan är fastspänt med bilbältet kan du köpa ytterligare skyddskuddar.