Bilbatteriladdare köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Bilbatteriladdare måste vara kompatibla med batteriet i bilen.
- De flesta laddare är avsedda för 12-volts bilbatterier med blyackumulator.
- Laddare med underhållsläge kan hålla batteriets kapacitet konstant under lång tid.
- Särskilda skyddsmekanismer, t.ex. skydd mot kortslutning, överladdning och omvänd polaritet, minimerar riskerna för batteriet, laddaren och dig.
- Kläm först fast den svarta eller blå kabeln på minuspolen och sedan den röda kabeln på pluspolen.
Lastning och avgång
Det är bara några minuter kvar till mötet, så vi sätter oss i bilen, startar motorn och kör – eller inte. Alltför många förare känner till problemet med ett platt bilbatteri. Orsakerna till detta kan vara mycket olika: Om du till exempel använder bakrutan och sätesvärmen under körning, går det ut över batterikapaciteten, men ibland är det också din egen glömska som är orsaken. Om du glömmer att släcka strålkastarna på kvällen kommer du garanterat att hitta en bil med ett tomt batteri nästa morgon. Ägare av klassiska bilar måste också räkna med ett urladdat batteri när de tar fram fordonet ur vinterkvarteren, eftersom även ett urkopplat batteri laddas ur med tiden.
Numera kan bilbatteriet laddas med några få enkla steg. Bilbatteriladdare är inte längre lika skrymmande som tidigare. Med en storlek på några centimeter är de lätta att förvara och praktiska att hantera. Dessutom behöver inställningarna ofta inte längre göras manuellt. På så sätt kan en stor del av arbetet tas bort från lekmännen inom bilbranschen. Allt du behöver göra är att ansluta laddaren till bilbatteriet och till ett eluttag så är den fulladdad inom några timmar. Tack vare olika skyddsmekanismer är du skyddad mot kortslutningar och gnistor. En automatisk avstängning förhindrar överladdning och överhettning av bilbatteriet. Om du inte gör det kan batteriet skadas.
Högkvalitativa bilbatteriladdare finns redan för mindre än 100 euro. Detta är i princip en förnuftig investering för alla bilförare. De kompakta laddarna hjälper dig inte bara när bilbatteriet är tomt, utan förlänger också batteriets livslängd med flera år.
Fördelar
- För hemmabruk
- Praktisk
- ”Intelligenta” laddningsfunktioner
- Integrerade skyddsmekanismer
Nackdelar
- Laddning under flera timmar
- Beroende av en kraftkälla
- Risk för överladdning om automatisk avstängning saknas
Varför är bilbatteriet platt?
- Hon hade låtit innerbelysningen eller strålkastarna vara tända utan att flytta bilen.
- Energislukare som värmesystemet kräver särskilt mycket el under de kalla vintermånaderna.
- Om du bara kör korta sträckor varje dag kanske bilens generator inte kan ladda batteriet tillräckligt.
- Batterierna i äldre bilar som endast körs säsongvis kommer att ladda av sig själva med tiden.
Vad du ska tänka på när du köper en batteriladdare för bilen
När du köper en laddare för bilbatterier finns det relativt få kriterier att ta hänsyn till. Först och främst måste laddaren vara kompatibel med bilens batteri. En detaljerad beskrivning av de olika batterityperna finns nedan. Det är dock inte bara batteritypen som är avgörande här, utan även dess spänning och laddningsströmmen i själva enheten. Ytterligare funktioner och skyddsmekanismer är vanligtvis inte nödvändiga, men i viss mån rekommenderas de ändå.
Ivrigt väntat
Utgångsspänningen för det batteri som ska laddas är avgörande för att köpa rätt laddare. De flesta moderna bilbatterier har en laddning på 12 volt. Batterier med dubbel laddning på 24 volt installeras i lastbilar och vissa husbilar, medan motorcyklar klarar sig med 6 volt. Du bör dock informera dig i förväg, eftersom det även finns motorcyklar med 12-voltsbatterier och gamla bilar kan ha ett 6-voltsbatteri installerat. Vissa laddare gör det möjligt att byta spänning, vilket är särskilt användbart om du har olika fordon, till exempel en bil med ett 12-voltsbatteri och en motorcykel med ett 6-voltsbatteri.
Laddningsströmmen
Bilbatteriladdarens strömstyrka beror också på bilens batteri. I de flesta fall anger batteritillverkaren vilken strömstyrka du får ladda batteriet med. Som en tumregel: Laddningsströmmen bör motsvaraen tiondel av batteriets kapacitet. Ett batteri med 60 amperetimmar bör därför laddas med en laddare med 6 ampere och ett batteri med 100 amperetimmar med 10 ampere. De flesta laddare har en strömstyrka på mellan 3 och 10 ampere. Dessutom har laddningsströmmen betydelse för laddningstiden: Ju mer laddningsström, desto kortare laddningstid.
Laddningsfunktionerna
Visserligen är de extra funktionerna inte elementära för den egentliga uppgiften för en bilbatteriladdare. De olika lägena gör det dock lättare för dig att hantera det och gör processen så enkel som möjligt. Vissa enheter känner till exempel av när batteriet är fulladdat och stänger då av eller ändrar läge, t.ex. till underhållsläge. Tack vare detta ”intelligenta” beteende behöver du inte ständigt övervaka laddningsprocessen. En display på enheten och eventuellt integrerade LED-lampor informerar dig om batteriets laddningsnivå.
Funktion för droppladdning
Tack vare den här funktionen hålls batteriets laddningsnivå konstant på nästan 100 procent under en längre tid. Underhållsläget förhindrar att spänningen sjunker på grund av konstant laddning och aktiveras så snart batterikapaciteten sjunker under 95 procent. På så sätt förhindrar du en djup urladdning av batteriet, vilket i sin tur har en positiv effekt på dess livslängd. Detta är särskilt användbart för fordon som endast används säsongvis.
Återhämtningsfunktion
Den här funktionen återställer delvis kapaciteten hos ett kraftigt urladdat batteri. Batterier som är djupt urladdade anses vanligtvis inte längre vara uppladdningsbara. Tack vare det här läget har du fortfarande möjlighet att använda batteriet. Detta är särskilt praktiskt om bilen står oanvänd under en längre tid och du har glömt att ansluta en laddare med underhållsfunktion.
Starthjälpsfunktion
Om laddaren har denna funktion startar enheten motorn omedelbart efter laddningen. Laddaren fungerar som en extern strömkälla för att förse batteriet med ström och starta förbränningsmotorn med elektrisk startmotor. Det enda kriteriet för detta är att spänningen på batteriet och laddaren måste vara densamma.
Djupt, djupare, djupt utlöst
När vi talar om ett djupt urladdat batteri betyder det att batteriet är helt tomt. Vissa ackumulatorer anses vara defekta i detta tillstånd och kan vanligtvis inte laddas på nytt. Laddare med en särskild funktion kan i många fall återuppliva djupt urladdade batterier, men detta leder till en kapacitetsförlust.
För människors och maskiners säkerhet
De senaste bilbatteriladdarna har olika skyddsmekanismer som inte bara skyddar batteriet och själva enheten utan även användaren. En laddare med dessa funktioner är förlåtande för eventuella fel i användningen och förhindrar skador på egendom eller personskador:
- Skydd mot överhettning: Om batteriet blir för varmt under laddningen stängs enheten av automatiskt.
- Skydd mot omvänd polaritet: Om du vänder på minus- och pluspolen förhindrar denna skyddsmekanism att batteriet skadas.
- Skydd mot överladdning: En enhet med denna skyddsmekanism stängs av så snart batteriet är laddat för att förhindra överladdning.
- Skydd mot kortslutning: Tack vare denna mekanism skyddas enheten och anslutningsledarna mot otillåtet höga strömmar som orsakas av kortslutningar.
- Gnistskydd: Denna skyddsfunktion förhindrar att gnistor uppstår när en anslutning görs mellan enheten och batteriet.
Bostäder
Höljet på en bilbatteriladdare skyddar tekniken i enheterna, som väger några hundra gram. Industristandarden idag är IP-65. IP-värdet beskriver skyddsgraden och anger enheternas lämplighet för olika miljöförhållanden. Siffran 6 innebär att laddarna är dammtäta och erbjuder fullt skydd mot stötar. Siffran 5 anger att höljet är skyddat mot stänk och strålvatten. Du bör dock inte lämna laddarna ute i regnet.
Kabelns längd
Kabellängden på en bilbatteriladdare är en faktor som inte bör underskattas. Kom ihåg att du behöver ett eluttag för att ladda batteriet. Eftersom det inte alltid finns ett uttag i närheten av fordonet och laddaren kanske måste placeras precis bredvid fordonet, rekommenderas en lång kabel.
Klämmorna
Bilbatteriladdare är anslutna till batteriet via anslutningsledare. Det finns två olika typer av klämmor som sitter i slutet av ledarna och är anslutna till batteriet.
Krokodilklämmor
Alligatorklämmorna liknar klädnypor i sitt sätt att fungera och kläms fast vid batteriets poler. På så sätt kan du snabbt upprätta en anslutning mellan laddaren och bilbatteriet utan att behöva använda några verktyg. När du köper den bör du dock se till att klämmorna kan flyttas tillräckligt långt ifrån varandra. Nackdelen med denna metod är att alligatorklämmorna ibland glider av vid minsta vibration. Därför rekommenderas en regelbunden kontroll av laddningsprocessen.
O-ringsanslutningar
Dessa anslutningsledare, även kallade ringklackar, har cirkulära eller ringformade anslutningar i sina ändar. Du ansluter dessa till bilbatteriets poler, vilket skapar en förbindelse mellan det och enheten. O-ringskopplingar är avsedda för långvarig användning, t.ex. i apparater med underhållsfunktion. Ringarna glider inte av batteriet och därför kan du med gott samvete lämna laddningen obevakad.
Vilka typer av bilbatterier finns det?
Totalt finns det tre olika typer av bilbatterier. De skiljer sig åt genom sin sammansättning och de platser där de används.
Blyackumulator
Detta är det klassiska bilbatteriet som installeras i de flesta fordon. I vissa fall kallas det också blybatteri eller ackumulator. Höljet innehåller blyplattor som är nedsänkta i en elektrolytlösning av utspädd svavelsyra. Blyackumulatorer är mycket billiga och håller i flera år. De flesta bilbatteriladdare är kompatibla med dessa batterier.
Blygelackumulator
Blygelackumulatorer är en vidareutveckling av de klassiska bly-syraackumulatorerna. På grund av tillsatsen av kiselsyra är elektrolytlösningen i batteriet inte flytande utan gelliknande. Detta är särskilt fördelaktigt när batteriet ligger eller lutar. Kapacitetsförlusten är ganska liten med dessa modeller. Blygelackumulatorer lämpar sig dock endast i begränsad utsträckning för förbränningsmotorer och installeras huvudsakligen i elbilar och i vissa fall även i elektriska rullstolar.
AGM-ackumulator
AGM står för ”Absorbent Glass Mat”. Detta är också en vidareutveckling av det konventionella bly-syrabatteriet. Syran är bunden i glasfibermattor. Som ett resultat av detta har batterierna förbättrade egenskaper: De är nästan underhållsfria och det finns knappast någon risk för att syra läcker ut. AGM-ackumulatorer brukar användas i dyrare bilar och båtar, eftersom de är relativt dyra att tillverka. Alla konventionella laddare kan inte ladda ett sådant batteri.
Korrekt hantering av bilbatteriet och laddaren
Det finns inte mycket att tänka på med en automatisk bilbatteriladdare, eftersom apparaten gör det mesta av arbetet åt dig. Om enheten inte fungerar automatiskt måste du manuellt ställa in vilken batterityp det är och vilket läge du vill använda. Därefter kan du ansluta laddaren till elnätet. Det finns vanligtvis en display på toppen som informerar dig om laddningsnivån och läget.
När är batteriet fullt laddat?
Laddningstiden beror på enhetens kapacitet och laddningsström. Det kan beräknas på ett enkeltsätt: Divider enhetens spänning med batteriets kapacitet. En genomsnittlig småbil har ett batteri med en kapacitet på 60 amperetimmar. För en enhet med en laddningsström på 5 ampere tar laddningen cirka 12 timmar. Divider enhetens spänning med batteriets kapacitet.
Tre exempel:
- 60 (batteriets amperetimmar) / 5 (laddarens amperetimmar) = 12 timmar
- 70 (batteriets amperetimmar) / 7 (laddarens amperetimmar) = 10 timmar
- 80 (batteriets amperetimmar) / 10 (laddarens amperetimmar) = 8 timmar
Vad måste jag tänka på innan jag ansluter?
Se till att alla elförbrukare i bilen är avstängda innan du ansluter laddaren. Det handlar till exempel om lamporna, radion och navigatorn om den är integrerad i bilen. Se till att batteriet står på en torr plats som är skyddad från väder och vind, t.ex. i ett garage eller under en carport. På denna plats bör luften kunna cirkulera tillräckligt. Placera inte laddaren i närheten av öppen eld eller andra värmekällor, t.ex. en värmare eller spis.
Måste batteriet kopplas bort innan det laddas?
De flesta laddare kräver inte att du kopplar bort batteriet eller ens tar bort det från motorn. Men om du vill vara säker eller om det får dig att känna dig bättre, finns det inget som hindrar att du kopplar bort batteriet från fordonets elektronik. Ta först bort den svarta eller blå kabeln från den negativa polen och sedan den röda kabeln från den positiva polen på batteriet. Du behöver en skiftnyckel eller en skruvmejsel för detta. Se till att batteriets ventilationsöppningar är fria innan du ansluter laddaren.
Anslut laddaren korrekt
Kläm fast laddarens anslutningskablar på batteriet genom att först ansluta den röda klämman till den positiva polenoch sedan den svarta eller blå kabeln till den negativa polen. Vid anslutning ska du alltid röra vid plasthöljet på terminalerna och inte vid den nakna metallen. När klämmorna är ordentligt åtdragna kan du ansluta enheten till elnätet.
Ta bort laddaren på rätt sätt
Fortsätt i omvänd ordning när laddningen är klar. Dra först ur kontakten med apparaten för att koppla bort strömförsörjningen. Ta nu bort den svarta eller blå klämman från den negativa terminalen och sedan den röda klämman från den positiva terminalen. Om du har kopplat bort batteriet från fordonets elektronik kan du nu koppla in det igen: Anslut först den positiva polen och sedan den negativa polen. Dra åt anslutningarna med en skiftnyckel eller skruvmejsel. De får under inga omständigheter vara lösa eller glida av.
Sist men inte minst
Om du går vidare steg för steg enligt beskrivningen ovan och är uppmärksam på korrekt utförande finns det inga risker för dig. Laddarens motsvarande funktioner ger ytterligare säkerhet. För att säkerställa att batteriet inte heller skadas ska du se till att koppla bort laddaren om det inte är en modell med underhållsläge eller automatisk avstängning. Utan lämpliga skyddsmekanismer kan batteriet överladdas eller överhettas.
Med äldre, mer underhållskrävande batterier är det också nödvändigt att öppna de enskilda battericellerna för att avlägsna eventuella gaser som kan uppstå. Annars kan det finnas risk för brand eller till och med explosion vid överbelastning. Denna risk finns inte med konventionella batterier, utan endast med batterier från veteranbilar och andra bilmodeller som inte längre tillverkas idag.
Laddning utan laddare
Om bilen inte startar och du inte har någon laddare till hands finns det två sätt att få igång bilen igen
Med en startkabel
För detta behöver du förutom en startkabel även ett andra fordon. Observera att batterispänningen i de två fordonen måste vara identisk. Ställ bilarna nära varandra och stäng av motorerna. Anslut den ena änden av den röda startkabeln till den positiva polen på det platta batteriet och den andra änden till den positiva polen på det laddade batteriet. Anslut först den svarta kabeln till minuspolen på batteriet i den andra bilen och sedan till batteriet i din bil. Det är särskilt viktigt att vara uppmärksam på den korrekta polariteten, eftersom det kan orsaka allvarliga skador på båda fordonen om du byter poler.
När båda kablarna är korrekt anslutna startar du först hjälpbilens motor. Därefter kan du starta bilens motor. Låt motorerna i båda fordonen gå i tre minuter. Slå på en stor elektrisk förbrukare i bilen, till exempel lamporna eller ventilationen, för att undvika spänningstoppar när du kopplar ur. Nu kan du ta bort kablarna i omvänd ordning. Motorn måste fortsätta att köras.
Tryck på bilen
Om du tänker starta din bil om batteriet är tomt bör det vara en bensinmotor, eftersom dieselfordon inte kan förglödas utan ett fungerande batteri. Du kan inte heller ladda batteriet i en bil med automatisk växellåda genom att trycka på den.
För att starta bilen på detta sätt behöver du minst två personer, eftersom en person måste sitta i förarsätet. Slå på tändningen och lägg i andra växeln. Föraren trampar på kopplingen och låter den sakta komma igång med cirka 10 kilometer i timmen. Det blir svårare att driva bilen så fort du släpper kopplingen. Fordonet kan rycka något och gunga framåt så snart motorn startar.