Kompaktkamera köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Kompaktkameror är kameror med fasta objektiv.
  • De kombinerar handlighet och bildkvalitet.
  • Smartphones kan bara hålla jämna steg med mycket enkla kompakter.
  • Trenden går mot kompaktkameror av hög kvalitet.
  • Kompaktkameror i premiumklassen är ett mindre och lättare alternativ till SLR-kameror.
  • För genrer som rese- och gatufotografering är kompaktkameror idealiska.

Kompaktkameror: Bättre än någonsin

Klyschan är att människor som inte har så mycket fotokunskap använder kompaktkameror för att ta souvenirbilder. I den här funktionen ersätts dock de små fotoapparaterna i allt högre grad av smarttelefoner. De senaste åren har man ivrigt förutspått kompaktkamerans död. Detta har dock inte skett hittills. Tvärtom är kompakterna mer levande än någonsin. För att skilja sig från smartphone-kameror utrustar tillverkarna sina kompakta kameror med allt fler tekniska finesser. Detta gör dem intressanta för ambitiösa fritidsfotografer och även för professionella fotografer som vill ha en kamera som är lätt att ta med sig. Istället för att vara på väg att försvinna upplever vi för närvarande enrenässans för kompaktkameran på .

Begreppet kompaktkameror omfattar ett stort antal olika enheter. Det sträcker sig från billiga zoomkameror för nybörjare med ett pris på två- eller tresiffriga belopp till mindre kompakta bridgekameror som nästan ser ut som spegelreflexkameror och som också har en liknande hantering, och till ädla kompaktkameror med en elegant retrolook som kan kosta flera tusen euro. Gemensamt för dem är att -linsen är fast monterad och inte kan bytas ut. Blixten är vanligtvis också integrerad i kamerahuset. Kompaktkameror är utformade för att ta bra bilder i så många situationer som möjligt utan tillbehör.

Vad kompaktkameror har jämfört med de stora kamerorna

”Den bästa kameran är den du har med dig” är ett vanligt talesätt bland fotografer. Detta talar för kompaktkameror, eftersom deras låga vikt och små mått gör att de kantas med överallt . Dessutom är de relativt prisvärda. Även en mycket bra kompaktkamera kostar vanligtvis mindre än en SLR-kamera med ett eller två bra objektiv. Dessutom lockar kompaktkameran knappast till att köpa dyra tillbehör, eftersom allt du behöver redan är inbyggt i det kompakta höljet. En annan fördel är att bildsensorn inte behöver rengöras, eftersom det permanent stängda höljet skyddar den mycket väl mot damm.

Kompaktkameror har naturligtvis också nackdelar. Den viktigaste och mest uppenbara är att linsen inte kan bytas ut. Bildsensorn i kompaktkameror är relativt liten, vilket snabbt leder till märkbart bildbrus vid mörka motiv. Den lilla sensorn har också nackdelen att den knappt ger någon bokeh (suddig bakgrund). En annan nackdel med kompaktkameror är att de vanligtvis inte har någon tillbehörssko för att ansluta blixtar eller en sökare.

Fördelar

  • Liten, lätt och praktisk
  • Sällan damm på bildsensorn
  • Enkel användning
  • Relativt billigt
  • Levereras utan tillbehör
  • Inbyggd blixt

Nackdelar

  • Objektivet är inte utbytbart
  • Betydande bildbrus vid höga ISO-värden
  • Sällsynt med tillbehörssko
  • Oftast utan sökare

Vem använder kompaktkameror?

Kompaktkameror är rätt enheter för alla fotografer som vill ha en kamera som är lätt att transportera och som värdesätter bildkvalitet. De är betydligt mindre än SLR- och systemkameror, men erbjuder samtidigt fler fotografiska möjligheter och bättre bildkvalitet än smarttelefonkameror. Kompaktkameror är särskilt lämpliga för dessa användargrupper:

Fotografer för vardagsbruk och semester – du värdesätter bildkvalitet

Att ta souvenirbilder för att fånga vackra och viktiga ögonblick är kompaktkamerans traditionella yrke. Det är framför allt inom detta tillämpningsområde som smarttelefonen sakta håller på att ta över. Men förtjänar inte speciella ögonblick speciell bildkvalitet?

Trots enorma framsteg begränsas bildkvaliteten hos smarttelefonkameror av de mycket små linserna och sensorerna. Kompaktkameror har däremot mekaniska zoomobjektiv som gör det möjligt att zooma in utan att kvaliteten försämras. Många modeller är också betydligt snabbare än smarttelefonkameror. De tar alltså fortfarande bra bilder även i svaga miljöer.

Nybörjare inom fotografi – du bör alltid ha kameran med dig

Nybörjare som börjar fotografera för första gången drömmer ofta om en digital spegelreflexkamera. Om du vill börja fotografera på allvar behöver du förstås professionell fotoutrustning. Entusiastiska nybörjare glömmer ofta att det inte är kameran som skapar bilden, utan fotografen. En bra fotograf med en dålig kamera tar bättre bilder än en dålig fotograf med en bra kamera.

Hur blir en nybörjare en bra fotograf? Genom mycket övning. Och om du vill öva dig i att fotografera måste du ha din kamera med dig. SLR-kameror är dock stora, tunga och dyra. Dessa funktioner lockar dig att lämna dem hemma. En kompaktkamera i mellanklass kan däremot lätt tas med överallt och är därför idealisk för att samla många fotoupplevelser.

Professionella och ambitiösa amatörfotografer – du behöver en transportabel andrakamera

Alla som är seriöst engagerade i fotografering äger vanligtvis minst en bra spegelreflexkamera och en hel arsenal av tillbehör. Han vill helst inte lämna huset utan den, för vad skulle vara värre än att råka hitta ett fantastiskt motiv och sedan inte ha en kamera med sig? Men en spegelreflexkamera och den tillhörande utrustningen väger ganska mycket. I längden kan det vara ganska ansträngande att bära runt på dem. Dessutom är det irriterande att ständigt behöva se till att den dyra fotoutrustningen inte försvinner eller skadas. Det finns otaliga tillfällen då det helt enkelt inte är praktiskt att bära din fotoryggsäck eller fotoväska. För sådana tillfällen har många fotografer en kompaktkamera som en andra enhet.

Gatufotografer – du vill ta bilder utan att dra till dig uppmärksamhet

Det finns en hel fotografisk genre som skulle vara svår att föreställa sig utan kompaktkameror: gatufotografering. Dokumentärfotografering av gatuscener kräver diskreta kameror. Det talar faktiskt för smartphones. Men de idealiska kamerorna för gatufoto är också snabba och responsiva, vilket vanligtvis inte är fallet med smarttelefonkameror. Ambitiösa gatufotografer tar därför gärna till ädla kompaktkameror. Denna övre klass av kompaktkameror har vanligtvis inget zoomobjektiv, men de har en stor sensor, utmärkta optiska egenskaper och ett högkvalitativt och robust hölje.

Även resefotografer har nytta av kompaktkameror. Inte bara för att de också gillar att fotografera gatumiljöer, utan också för att de tar mindre plats i bagaget och är mindre besvärliga att bära med sig på långa vandringar och utflykter.

Olika typer av kompaktkameror

Det finns ett stort antal olika typer av enheter som är utformade som en kompaktkamera. Alla kameror där objektivet är fast monterat på höljet hör till denna kategori. Så den som vill köpa en kompaktkamera har ett stort urval att välja på. Vilken modell som är rätt beror främst på användningsområde men också på budgeten. När det gäller priset är spektrumet brett: Från enkla fritidsapparater för mindre än 100 euro till professionella apparater som kostar flera tusen euro, allt finns där. När du letar efter rätt kompaktkamera är det bra att bestämma dig för en viss typ av enhet i första steget.

Automatiska kameror

På engelska kallas enkla automatiska kameror också för ”point-and-shoot”. Så det är vad dessa kameror handlar om. De är enkla ögonblicksbilder som användaren tar bilder med utan att behöva ta hand om tekniska detaljer. För att detta ska fungera styr kamerorna inspelningen helt automatiskt. Användaren behöver inte fokusera eller oroa sig för exponeringstid och bländare. De har vanligtvis motivprogram, till exempel för nattbilder, porträtt och landskap.

Automatiska kameror finns att köpa från cirka hundra euro. Fördelarna jämfört med smartphone-kameror är det optiska zoomobjektivet och ljusstyrkan hos vissa modeller, som tar bra bilder även i svagt ljus.

Zoomkameror för resor

Om du uppskattar fördelarna med en vanlig automatisk kompaktkamera, men vill ha ännu mer zoom , ska du välja en resezoomkamera. Detta är i princip en automatisk kamera med ett särskilt stort zoomområde. Från cirka 10x zoom talar vi om en resezoomkamera, toppmodellerna har till och med optisk 30x zoom. Det stora zoomområdet gör dem särskilt mångsidiga. De är så att säga en komplett fotoutrustning i kompakt format.

När det gäller pris och kvalitet täcker tillverkarna i detta segment ett brett spektrum. De billigaste enheterna börjar på cirka 150 euro, toppmodellerna kostar cirka 700 euro, men då har de också extrafunktioner som en optisk sökare och en stor 1-tums sensor.

Bridge-kameror

Bridgekameror utgör en bryggamellan SLR-kameror och kompaktkameror . Precis som för kompaktkameror är objektivet fast och kan inte bytas ut. När det gäller utseende, storlek och funktioner liknar de mer SLR-kameror, men är lite mindre och lättare. För ett relativt lågt pris erbjuder de många av SLR-kamerornas fördelar: Storleken och vikten gör dem lättare att hålla i handen än små kompakter, många har en sökare, och förutom en pop-up-blixt har de flesta en snabbsko för anslutning av en extern blixt. De har också betydligt fler manuella inställningsmöjligheter än automatiska kameror.

Det som gör att bridgekameror ligger före andra kompaktkameror är deras enorma zoomområde. De kallas därför ofta superzoomkameror –  – en benämning som de delar med resezoomkameror med särskilt stort zoomområde. 30x zoom är snarare den lägsta gränsen för bridgekameror, 60x zoom är inte heller ovanligt.

Detta gör bridgekameror till förstahandsvalet för alla som vill ha mycket zoom för lite pengar . När det gäller priset är de jämförelsevis måttliga. Många modeller kostar omkring 300 euro, lågprisprodukter finns för så lite som 200 euro och 600 euro är nästan slutpriset. Endast några få premiummodeller kostar betydligt mer.

Kameror för utomhusbruk

Bra motiv väntar inte alltid i miljöer som är särskilt gynnsamma för kamerornas inre arbete. Framför allt vatten, damm och stötar skadar den känsliga optiken och elektroniken. Om du vill ta bilder när du åker forsränning, fallskärmshoppning eller bara på en sandstrand har du två alternativ: Antingen packar han kameran i ett skyddande hölje eller så skaffar han en extra utomhuskamera. Det sistnämnda alternativet är vanligtvis mycket mindre besvärligt och säkrare, eftersom kameror för utomhusbruk har utformats från början för att vara robusta.

Damm- och stänkskydd är en självklarhet för dessa kameror. Så bilder i hällande regn eller i öknen är ingen utmaning för dem. De är också väl skyddade mot fall från den vanliga arbetshöjden. Särskilt robusta modeller är till och med vattentäta på upp till flera meters djup.

En begränsning för utomhuskameror är attzoomobjektivet inte är särskilt kraftfullt . Femfaldig förstoring är vanligtvis slutet av linjen. Lamellerna på vanliga zoomar är en inkörsport för fukt och smuts. Därför använder tillverkarna av utomhuskameror en speciell konstruktion som inte kräver några rörliga externa delar. Hela zoommekanismen måste vara inrymd i ett styvt hölje, vilket begränsar utrymmet och därmed också zoomens räckvidd.

Kreativa kameror

Creative-kamerorna är små, oftast svarta och kan köpas för minst 400 euro. Det är kameror som föredras av kräsna fotografer som vill använda en praktisk kompaktkamera när de är på språng. I stället för att satsa på stora zoomar och megapixlar fokuserar kreativa kameror på de egenskaper som verkligen spelar roll för bildkvaliteten. De har högkvalitativa linser med hög ljusstyrka och större bildsensorer än automatiska kameror. Möjligheten till helt manuell styrning är en självklarhet med dessa kameror, men användaren kan också använda olika automatiska program.

Noble kompaktkameror

Gränserna mellan kreativa kameror och avancerade kompaktkameror är flytande. De värdefulla kompaktkamerorna har liknande egenskaper som de kreativa kamerorna, men är vanligtvis mycket dyrare och av högre kvalitet. Medan du kan få bra kreativa kameror för långt under 1 000 euro, kan en kompaktkamera i toppklass kosta flera tusen euro. Förutom priset är den viktigaste skillnaden den ännu större sensorn. Många avancerade kompaktkameror använder APS-C-eller till och med fullformatssensorer. Ofta har de inte heller något zoomobjektiv, utan en fast brännvidd.

Vad är en fullformatssensor?

Fullformatssensorer i digitalkameror har samma dimensioner som 35 mm-negativ i analog fotografering: 24 mm x 36 mm. Det är stort för en digital bildsensor, de flesta sensorer är mycket mindre. Fullformatssensorer ger särskilt detaljerade bilder och används endast i kompaktkameror av mycket hög kvalitet.

De bästa av dem uppnår en bildkvalitet som kan konkurrera med professionella spegelreflexkameror. Ett annat särskiljande kriterium är huset: Medan kreativa kameror vanligtvis har ett enkelt, monokromt plasthölje, har avancerade kompakta kameror ofta ett retro-look-hölje av metall med läder- eller gummiapplikationer.

Saker att känna till när du köper en kompaktkamera

När man köper en kompaktkamera konfronteras man med många tekniska detaljer. Vad betyder siffrorna på objektivet? Är zoom och megapixel verkligen så viktiga? Vilken roll spelar sensorstorleken? Med lite grundläggande kunskap om kamerateknik kan all denna information inte längre verka så förvirrande och kunderna kan fatta ett välgrundat köpbeslut.

Kamerans storlek

Som namnet antyder är kompaktkameror relativt små. Inom kategorin apparater finns det dock betydande skillnader i storlek. En liten och platt automatkamera har helt andra mått än en jämförelsevis skrymmande bridgekamera. Vikten varierar också avsevärt: Medan t.ex. den kreativa kameran Canon PowerShot G9 X bara väger cirka 200 gram väger en brudkamera som t.ex. Panasonic Lumix DMC-FZ72EG-K mer än ett halvt kilo.

Fördelen med små kameror är uppenbar: De är mycket lätta att transportera. Den lilla storleken gör att de får plats i den minsta väskan och är tillräckligt lätta för att inte vara en belastning på längre promenader. Många fotografer vill dock inte att kameran ska vara för liten och lätt, eftersom det gör det svårt att hålla den stabil när du fotograferar handsfree. Även småbrytare och reglage möts sällan av entusiasm. De är svåra att använda, särskilt för personer med stora händer. När du köper är det viktigt att väga upp saker och ting när du köper: Ska kameran vara särskilt liten så att den lätt ryms i en jackficka, eller är det viktigare att den ligger bra i handen och att manövreringen känns greppvänlig?

Bildsensor

Bildsensorns storlek är kanske det viktigaste beslutskriteriet när du köper en kamera. Sensorns storlek är avgörande för bildkvaliteten. Det är den digitala motsvarigheten till film i analoga kameror. I stort sett: Ju större sensor, desto bättre bildkvalitet. En större sensor fångar mer ljus. Detta gör det möjligt att ta högkvalitativa bilder utan blixt, även när motivet är dåligt upplyst. Små sensorer å andra sidan ger bildbrus i sådana situationer eftersom de ökar ISO-värdet för att kompensera detta.

Men små sensorer har också sina fördelar. De möjliggör en mer kompakt utformning av kameran och är billiga att tillverka. Dessutom är det möjligt att relativt billigt utrusta en kamera med en liten sensor med ett objektiv med mycket hög zoom. Ju mindre sensorn är, desto kortare brännvidd behövs för en viss förstoringsgrad.

Vad säger ISO-värdet?

ISO-värdet avser ljuskänsligheten hos en film eller en exponeringssensor. I analog fotografering beror den på den film som används, i digitalkameror ökar den genom elektrisk förstärkning av bildsignalen. Ju högre ISO-värde, desto mindre ljus behövs och desto kortare exponeringstider är möjliga. Högre ISO-värden leder dock också till mer bildbrus, både vid digital och analog fotografering.

Mångasmartphones på använder små sensorer i 1/3-tumsformat. Detta gör det möjligt att få plats med den miniatyriserade kameraoptiken i enhetens tunna hölje. Billiga kompaktkameror använder vanligtvis lite större 1/2,3-tums sensorer, även om bildsensorer i smartphone-storlek också används i den lägsta prisklassen.

Kompaktkameror i mellanklassen använder ofta 1-tums sensorer . Dessa sensorer är 12,7 millimeter breda och 9,5 millimeter höga. Detta gör dem dock fortfarande betydligt mindre än Four-Thirds- och APS-C-sensorerna som används i avancerade kompaktkameror. De har måtten 17,3 x 13,0 (Four-Thirds) respektive 22,2 x 14,8 millimeter (APS-C). Stora fullformatssensorer, vars dimensioner är hämtade från dem för analog 35 mm-film (2,4 x 3,6 centimeter), är sällsynta i kompaktkameror. De finns oftast i professionella SLR-kameror.

Upplösning

Upplösningen, uttryckt i megapixlar, spelar fortfarande en viktig roll i marknadsföringen av kompaktkameror och även i många konsumenters medvetande. Även om det verkligen var en begränsande faktor i början av digitalfotografin är upplösningen i moderna digitalkameror vanligtvis alltid tillräcklig. Om en kamera tar bilder med 12 eller 20 megapixlar spelar bara roll i praktiken om man planerar att skriva ut bilden i affischstorlek. Mycket viktigare för bildkvaliteten är en bra sensor och högkvalitativ optik.

Zoomområde

Precis som upplösningen är zoomfaktorn en viktig marknadsföringsfaktor för kompaktkameror. Tillverkare gillar att annonsera med imponerande siffror. 20x och till och med 60x zoomar är inte längre ovanliga idag och finns också tillgängliga för små pengar.

Stora zoomområden har dock tydliga nackdelar. Ju större zoom, desto sämre ljusintensitet har kameran vanligtvis. Den måste kompensera för detta genom att öka ISO-värdet och förlänga exponeringstiden, vilket leder till att bilderna oftare blir suddiga och bullriga.

Kreativa kameror av hög kvalitet och kompakta kameror av hög kvalitet har vanligtvis fasta brännvidder eller ganska måttliga zoomar med två till högst sex gånger förstoring. Din köpargrupp lägger stor vikt vid bildkvalitet och vet att extrema zoomfaktorer endast sällan är nödvändiga, till exempel när man fotograferar vilda djur och växter eller för att fånga händelsen på scenen i ett stort format för evenemangsfotografering. I de flesta andra fotograferingssituationer kan fotografen helt enkelt gå närmare motivet om han eller hon vill ha det större på bilden.

Kameratillverkarna gillar att göra reklam för den digitala zoomen i sina kameror. Den förstorar motivet med hjälp av en algoritm, men detta resulterar i mycket suddiga och pixliga bilder, som liknar en inzoomning i ett bildredigeringsprogram. Till skillnad från den optiska zoomen fångar den digitala zoomen inte fler detaljer, utan visar bara de befintliga detaljerna större. Därför är det bara den optiska zoomen som är relevant för kameraköpet – effekten av en digital zoom kan enkelt skapas av en fotograf i efterhand med hjälp av ett bildredigeringsprogram.

Skärpedjup

Vid fotografering är det endast objekt som befinner sig på ett visst avstånd från kameralinsen som är skarpa. Om föremålen är skarpa på ett stort område har fotot ett stort skärpedjup, om de bara är skarpa på ett litet område har fotot ett litet skärpedjup.

Tre faktorer påverkar skärpedjupet: Bländarens storlek, objektivets brännvidd och sensorns format. Ju större bländare, desto längre brännvidd och ju större sensor, desto mindre är skärpedjupet. Till exempel har smartphone-kameror mycket korta brännvidder och mycket små sensorer, så de har ett stort skärpedjup. De gör allting klart från några centimeter från objektivet.

Autofokus

Det är mycket irriterande för fotografer när en annars lyckad bild helt enkelt inte är tillräckligt skarp. Detta bildfel märks vanligtvis bara hemma när du tittar på datorskärmen. Då finns det naturligtvis ingen möjlighet att upprepa inspelningen. Tack vare autofokus (AF), som finns i nästan alla moderna kameror, är det nu lättare än någonsin att ta skarpa bilder. Det har inte varit så förr. Fotograferna var tvungna att manuellt vrida på en ring på objektivet tills det önskade bildområdet var fokuserat i sökaren. För ”snabba” genrer som sport-, gatu- och djurfotografering krävdes ett övat öga och en smidig hand.

Moderna kompaktkameror har nästan alltid autofokus. Detta tar över fokuseringen för fotografen. Autofokus är ett ovärderligt hjälpmedel, men det kan inte garantera att alla bilder alltid är skarpa. För det första behöver ett autofokussystem en viss tid för att fokusera. Om fotografen inte ger det tid och trycker ner avtryckaren för snabbt (de flesta kameror fokuserar när autofokusen är halvvägs nedtryckt) blir bilden oskarp. Ett annat vanligt misstag är att kameran fokuserar men inte på det motiv som fotografen vill ha i fokus. I allmänhet reagerar autofokusen i högkvalitativa kameror snabbare än i billigare modeller.

Vanligtvis har kameror fyra olika fokusinställningar:

  • MF: Manuell fokusering. Den här inställningen saknas vanligtvis på kompaktkameror, eftersom dessa enheter inte har en ring på objektivet för manuell justering av fokus.
  • S: Stabil autofokus. Kameran fokuserar på ett specifikt objekt och behåller fokusinställningen.
  • C: Kontinuerlig autofokus. Autofokusen följer det målade objektet, som förblir i fokus även när det närmar sig eller rör sig bort från kameran.
  • A: Automatisk autofokus. Kamerans styrelektronik bestämmer självständigt om fokus ska följa det målade objektet eller inte.

Sökare

Inom analog fotografering kunde kameror inte klara sig utan en sökare. Med digitala kompaktkameror däremot är det displayen på baksidan av höljet som gör jobbet. Många tillverkare avstår från en extra optisk eller elektronisk sökare för att hålla priset på sina produkter lågt och för att spara utrymme i höljet. Överklassmodeller är däremot ofta utrustade med en sådan, eftersom har fördelar med en sökare: Den är lätt att läsa även i mycket starkt solljus, och när du tittar genom sökaren döljs även omgivningen kring den valda bilden, vilket underlättar bildkompositionen.

Bildstabilisator

Särskilt vid höga brännvidder, dvs. när det gäller kompaktkameror med zoomobjektiv med hög förstoring, och vid dåliga ljusförhållanden finns det en risk för att bilden blir suddig. En bildstabilisator, som idag är vanlig även i mellanklasskameror, hjälper till att motverka detta.

Köparna bör försäkra sig om att det verkligen är en optisk eller mekanisk bildstabilisator som motverkar ostadig kamerahållning orsakad av objektivets eller sensorns rörelse. Tillverkarna gillar att göra reklam för en bildstabilisator som vid närmare granskning visar sig vara en ”elektronisk bildstabilisator”, vilket i strikt mening inte alls är en bildstabilisator. Marknadsföringsfrasen betyder oftast inget annat än att kamerans programvara ökar ISO-värdet för att minska exponeringstiden och därmed risken för kameraskakningar. Detta ökar dock också bildbruset.

Lins

Objektivet är den optiska komponenten i en kamera. Den består av flera linser i rad som projicerar bilden på filmen eller sensorn. Dessutom innehåller objektivet en bländare. Utifrån brännvidden, som bestämmer synvinkeln, delas objektiven in i normal-, tele- och vidvinkelobjektiv. Med ett zoomobjektiv kan brännvidden ändras och kan därmed täcka alla tre betraktningsvinkelområden.

Objektiven är vanligtvis märkta med de viktigaste nyckeltalen. Dessa är värdena för brännvidden och f-numret. Om ett objektiv till exempel är märkt ”8,8-36,8mm 1:1,8-2,8” är det ett zoomobjektiv med en brännvidd på 8,8 till 38,8 millimeter, där bländaren kan ställas in på ett minimivärde mellan 1,8 och 2,8 beroende på zoomnivån.

Bländare

Iris är en mekanisk slutare i objektivet som öppnas genom att trycka på slutarknappen. Bländaren kan öppnas i olika grader för att uppnå optimal exponering. Bländartalet visar vilken bländare som är inställd. Värdet visar hur mycket ljus som passerar genom objektivet, inte diametern på bländaren, så f-numren för olika objektiv kan jämföras väl.

Ljusintensitet

Linsens ljusstyrka bestämmer hur mycket ljus som faller på sensorn. Ett objektiv med låg ljusstyrka bör endast användas i starkt solljus eller för bilder med blixt eller med mycket lång exponeringstid, medan ett ljusstarkt objektiv tar bra bilder inomhus och med sparsam artificiell belysning. Objektivets brännvidd och bländare är avgörande för ljusstyrkan. Ju kortare den är och ju större bländare den kan öppnas, desto snabbare är den.

Inom fotografering anges ljusstyrkan i standardiserad form som en bråkdel. Motsvarande värde avser den största justerbara bländaren…. Ett objektiv med en maximal bländare på 1:1,8 är till exempel betydligt snabbare än ett objektiv med en mindre maximal bländare på 1:3,2. Ofta anges bara bråkets nämnare, vilket lätt kan leda till förvirring för nybörjare inom fotografi. De mindre f-numren innebär större bländare eller snabbare objektiv.

Exponeringstid

Exponeringstiden bestämmer hur länge ljuset faller på sensorn. Tillsammans med bländare och sensorkänslighet är det en av de tre faktorer som avgör om en bild är korrekt exponerad. Exponeringstiden är vanligtvis bara bråkdelar av en sekund, till exempel  eller  . Om den är för hög blir rörliga motiv suddiga och när du fotograferar utan stativ finns det en risk att fotografen suddar ut bilden.

Extrafunktioner och ytterligare utrustningsdetaljer

En kamera består inte bara av det optiska systemet i objektivet och halvledarna i elektroniken. Andra egenskaper och tilläggsfunktioner är viktiga för att de ska vara användarvänliga och lämpade för daglig användning. De spelar en avgörande roll när det gäller att avgöra om det är ett nöje att fotografera med kameran.

Visa

Viktiga kriterier för kvaliteten på en kompaktkameras skärm är framför allt upplösningen och ljusstyrkan. Det är självklart att skärmen ska ha så hög upplösning som möjligt för att kunna återge kamerans megapixelbilder på ett tillfredsställande sätt.

Skärmens ljusstyrka är ett problem med många kameror: Ljusa skärmar kräver mycket ström och minskar därför batteritiden. Men om skärmen är för mörk är det svårt att läsa i starkt omgivande ljus, dvs. i en bra ljussituation ur fotografisk synvinkel. Tillverkarna befinner sig i ett dilemma. Nyare skärmteknik som reflekterar en del av det omgivande ljuset lovar en utväg.

En mycket välkommen funktion är en vridbar eller roterande display. Detta är alltid till fördel för fotografen när han inte tar sina bilder i ögonhöjd. Med en rörlig kameraskärm kan en fotograf till exempel ta makrobilder av blommor på en äng utan att behöva ligga på marken. Konsertbesökare som håller kameran ovanför huvudet för att ta bilder av artisterna kommer också att uppskatta densvängbara skärmen  .

Batterier och uppladdningsbara batterier

Idag är det bara ett fåtal kompaktkameror som använder standardbatterier av typen Mignon (AA) eller Micro (AAA). Istället använder tillverkarna batterier i speciella konstruktioner som endast är kompatibla med respektive enhet. De är mycket kompakta och kan därför användas med mindre kameror. Nackdelen är dock att det ibland är svårt att få tag på ersättningar och att de oftast är relativt dyra. Förutom det låga priset har standardbatterier den fördelen att användaren även kan använda engångsbatterier. Detta är användbart om det inte finns något eluttag tillgängligt under en längre tid, t.ex. under långa bergsvandringar.

WLAN

Ett inbyggt WLAN-chip är numera standardutrustning på alla kompaktkameror som inte ligger i den lägsta prisklassen. Den har två fördelar: Å ena sidan kan den användas för atttrådlöst överföra bilder från till en dator eller surfplatta. Vissa enheter lägger till och med upp bilderna direkt på sociala nätverk, t.ex. Facebook eller Instagram. Å andra sidan kan dagens digitalkameror ofta styras med en smartphone-app via WLAN. Kontrollmöjligheterna varierar mycket beroende på modell. Med vissa kameror fungerar smarttelefonen bara som en avtryckare, med andra är det till och med möjligt att justera exponeringsinställningarna och styra objektivet på distans.

NFC

I likhet med WLAN är NFC (Near Field Communication) en -standard för trådlös dataöverföring. Många konsumenter känner till tekniken från kontantlösa betalningar. Det säkerställer att bank- och -kreditkort inte längre behöver föras in i betalterminalen, eftersom det räcker att dra dem över den.

NFC anses vara särskilt säkert eftersom räckvidden är bara några centimeter. Detta gör den här typen av trådlös anslutning väl lämpad för att till exempel skicka bilder från en kamera till en smartphone eller surfplatta i direkt anslutning till den.

GPS

En fördel med smarttelefoner jämfört med digitalkameror har länge varit att de automatiskt märker bilder med en GPS-märkning. Den exakta längden och latituden där bilden togs lagras i bildens metadata. Detta gör det mycket enkelt för användaren att hitta bilder som tagits på en viss plats. Användare av kompaktkameror behöver dock inte längre klara sig utan denna funktion, eftersom många aktuella modeller också erbjuder den.

Tillbehör gör fotoutrustningen komplett

Fotografer sägs ha en viss förkärlek för teknik och tillbehör. Det kan vara sant, eftersom köpet av en kamera sällan är slutet på ämnet ”fotoutrustning”. Olika extrautrustning gör fotograferingen roligare och är ibland till och med nödvändig. Utan ett minneskort till exempel – den digitala erans film, så att säga – är en kamera inte mycket värd. Det finns inte lika många tillbehör för kompaktkameror som för spegelreflexkameror – objektivet kan ju inte bytas ut och det är normalt inte möjligt att ansluta en fristående blixtenhet – men det finns ändå användbara och spännande tilläggsprodukter för kompaktkameror.

Minneskort

Ett SD-kort för att lagra bilderna är nödvändigt för alla kompaktkameror. Två är bättre. Detta ger fotografen en säkerhetskopia om minneskortet skadas eller försvinner.

Det viktigaste kriteriet för minneskort ärlagringsutrymmet på . Här, naturligtvis: Ju mer, desto bättre. De flesta fotografer väljer en kompromiss mellan pris och kapacitet. SD-kortet bör ha plats för minst 1 000 foton. När en högupplöst bild sparas i JPEG-format krävs cirka tio megabyte och i RAW-format cirka 25 megabyte. Ett minneskort på 16 gigabyte är ett bra val för JPEG, för RAW kan det vara 32 gigabyte. Det är inte tillrådligt att köpa kort med mindre än 16 gigabyte lagringsutrymme, eftersom minneskort med 8 gigabyte bara kostar marginellt mindre än 16 gigabyte-kort.

Medan läshastigheten på minneskort för digitalkameror är relativt irrelevant spelarskrivhastigheten  en stor roll. Det är avgörande för hur snabbt kameran sparar bilderna. Särskilt användare som filmar med sin kamera bör vara uppmärksamma på detta. För full HD-videor måste skrivhastigheten vara minst 10 megabyte per sekund.

I motsats till den högre läshastigheten anger tillverkarna endast den mindre imponerande skrivhastigheten som en hastighetsklass. Det finns nutre olika klassificeringssystem : Den ursprungliga hastighetsklassen, UHS-klassen och videoklassen. Tabellen visar vilken skrivhastighet som döljer sig bakom respektive märkning.

SkrivhastighetHastighetsklassUHS-klassVideoklass
90 MB/sekV90
60 MB/sek3V60
10 MB/sek101V30
6 MB/sek6V10
4 MB/sek4V6
2 MB/sek2
Märkning av skrivhastigheten för SD-kort

Minneskort som har en högre skrivhastighet än 10 megabyte per sekund omfattas inte längre av de traditionella hastighetsklasserna. De känns igen på att de är tryckta med antingen en UHS-hastighetsklass (nummer innanför ett ”U”) eller en videohastighetsklass (nummer efter ett ”V”).

Det lönar sig inte att köpa ett minneskort som är snabbare än den hastighet som kameran kan bearbeta data. Användare kan enkelt ta reda på den maximala lagringshastigheten för sin egen kamera genom att göra en kort sökning på internet.

Väska

En väska är inte absolut nödvändig för kompaktkameror. De flesta av dem är tillräckligt små för att rymmas i en jackficka eller till och med i en byxficka. De flesta fotografer vill dock inte vara utan kameraväska. Den skyddar kameran bättre än någon klädväska och har vanligtvis plats för små tillbehör som ett andra minneskort, reservbatteri och laddkabel. Så kallade kompaktfodral, som bara är lite större än själva kameran, är vanliga för kompaktkameror, antingen som hårda eller mjuka fodral.

Undervattenshus

Prisskillnaderna för undervattenshus är stora, liksom skillnaderna i kvalitet. Billiga väskor för under 100 euro är precis tillräckligt vattentäta för att använda kameran på snorkeldjup, medan de stabila undervattenshusen på dyrare modeller är utformade för dykdjup på upp till 40 meter. Sådana kapslingar finns att köpa från cirka 300 euro. Om du vill gå ännu djupare ner i pris kan huset snabbt kosta mer än själva kameran. Undervattenskamerahus kostar upp till 1 500 euro och gör det möjligt för tekniska dykare att ta sig upp till 60 meter under ytan.

(Mini) stativ

Ett stativ är nödvändigt i vissa fotograferingssituationer, även med kompaktkameror, för att förhindraatt bilden skakar  . Det är därför särskilt populärt för nattbilder utan blixt och när du fotograferar i teleområdet. Stativ anses vara mer av ett tillbehör för ”seriös” fotografering med en SLR-kamera, men de utökar också de fotografiska möjligheterna med kompaktkameror.

För enstaka långa exponeringar eller foton med maximal zoom behöver det inte vara ett stort stativ. Mini-stativ som är lätta och sparar utrymme i bagaget är i många fall fullt tillräckliga. Eftersom en kompaktkamera väger betydligt mindre än en spegelreflexkamera med objektiv behöver stativet inte vara konstruerat för hög belastning. Det räcker oftast med relativt billiga modeller.

Stativ är vanligtvis tillverkade av antingen trä, aluminium eller kol. Var och en av dessa tre material har för- och nackdelar. Stativ av trä är mycket stabila och har låga vibrationer på grund av sin relativt höga vikt. Vikten är dock en nackdel vid transport, vilket är anledningen till att de knappt tillverkas i dag. Stativ av aluminium är en bra standard. De är robusta och har ett bra pris-prestandaförhållande. Kolstativ är bara bra om varje gram verkligen räknas. De väger 20-30 procent mindre, men kostar betydligt mer än jämförbara aluminiummodeller.

Skrivare

I dag delas foton oftare på sociala nätverk än de skrivs ut, men ett foto på papper har fortfarande en mycket speciell dragningskraft. Pappersutskrifter av digitala bilder kan beställas från laboratoriet, men det är snabbare och mer praktiskt att skriva ut bilderna själv. Många kommersiellt tillgängliga bläckstråleskrivare som även skriver ut dokument är lämpliga för detta ändamål. Fotokvaliteten på många av dessa enheter är dock inte särskilt övertygande. Det lönar sig därför att läsa olika testrapporter om apparaterna i fråga innan man köper dem.

Speciellafotoprintere  ger vanligtvis bättre resultat. De är dock inte avsedda för utskrift av textdokument. De små batteridrivna modellerna är lätta att ta med sig, vilket gör den digitala kompaktkameran nästan till en snabbkamera. Förutom bläckstråleprocessen använder fotoprintern även termisk sublimering. Bildkvaliteten är likartad för båda, men utskrifter från färg-sublimationsskrivare är mer motståndskraftiga mot åldrande.

Laserskrivare  är helt olämpliga för fotoutskrifter . Varken färgtrogenhet, detaljåtergivning eller ytkvaliteten på det använda pappret är tillräckliga för tillfredsställande fotoutskrifter. De är endast lämpliga som ett alternativ om en bild ska tryckas billigt i stora mängder och kvaliteten är sekundär.