Spegelreflexkamera köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Spegelreflexkameror är inte längre bara till för proffs: Även nybörjare och tillfälliga användare kan hitta rätt modell för sina behov till ett lågt pris.
  • Till skillnad från den analoga versionen är den digitala SLR-kameran utrustad med en stor bildsensor som ger en särskilt hög bildkvalitet.
  • Fördelen med en DSLR är kombinationen av en sökare och en digital display, vilket alltid ger användaren möjlighet att välja hur han eller hon ska sikta på motivet.
  • Eftersom kunderna i första hand bara köper kamerahuset och den grundläggande utrustningen när de köper en spegelreflexkamera, binder de sig automatiskt till en viss tillverkares system när det gäller tillbehör.
  • Ytterligare funktioner som olika utbytbara objektiv eller en tillbehörssko för att fästa blixtar, lampor och liknande ger en stor flexibilitet.

Spegelreflexkameror: Fotografering på professionell nivå

Oavsett om det är bergslandskapet på en resa till Skottland, strandfesten i fackelljus eller favoritlagets segermål – med en smartphone eller kompaktkamera  fångas det vackra ögonblicket snabbt. När man tittar på inspelningarna är det dock inte ovanligt att kvaliteten är allt annat än tillfredsställande: De är suddiga, oskarpa eller överexponerade. Den som alltid vill uppnå en hög bildkvalitet när han eller hon fotograferar hittar det rätta verktyget endast i en högkvalitativ kamera. Med en spegelreflexkamera kan både ambitiösa amatörfotografer och professionella fotografer bemästra alla fotograferingssituationer. Under tiden är spegelreflexkameror inte bara vanligare utan också mycket billigare än för några år sedan.

Hur en reflexkamera fungerar

Reflexkameran fick sitt namn på grund av den inbyggda spegeln. Den kallas ofta även DSLR eller DSR (digital single lens reflex). Förkortningen DSLR står för ”Digital Single Lens Reflex”: ”Digital” i betydelsen digitalkamera, ”Single Lens” eftersom det bara finns ett objektiv i kameran och ”Reflex” i betydelsen spegel som reflekterar ljuset – till skillnad från DSLM (M står för Mirrorless).

Både till det yttre och mekaniskt liknar SLR-kameror sina analoga versioner – med en avgörande skillnad: I stället för film har DSLR-kameror en stor elektronisk bildsensor inuti, vilket gör bildmaterialet omedelbart tillgängligt. Detta är mycket bättre än med en digitalkamera på . Vid behov kan misslyckade bilder korrigeras eller upprepas med ett bildredigeringsprogram på  . I övrigt är driftssättet identiskt:

  1. Spegeln används för att visa målbilden i den optiska sökaren.
  2. Så snart användaren trycker på avtryckaren fälls spegeln upp, avtryckaren öppnas och ljuset faller på sensorn, som omvandlar ljuset till digitala värden.
  3. När exponeringstiden har gått ut stängs slutaren igen och spegeln fälls ner. Sökarbilden förblir mörk under exponeringsfasen och visas igen först när spegeln är tillbaka i sitt ursprungliga läge.

Kamerornas drottning: Fördelar med en DSLR

Spegelreflexkameror, som är premiumklassen bland kameror, skiljer sig från klassiska digitalkameror inte bara genom sin enastående bildkvalitet. Det breda utbudet av funktioner ger stor kreativ frihet. Men vad är det egentligen som skiljer DSLR-kameran från de två mest ihärdiga konkurrenterna, kompaktkameror och systemkameror?

Utan större krångel: Kompaktkameror

Kompaktkameror är vanligtvis små och lätta (med undantag för bridgekameror på ), så de kan rymmas i vilken ficka som helst. Eftersom de har ett relativt litet antal funktioner och kamerans automatiska system gör det mesta av arbetet är de vanligtvis mycket lätta att använda. Till skillnad från SLR-kameror siktar man inte på motivet genom en optisk sökare, utan genom en digital display. På grund av den lilla bildsensorn har de också en lägre upplösning. Därför når de flesta kompaktkameror snabbt sina gränser, särskilt i svagt ljus. Till skillnad från DSLR-kameror, vars utbytbara objektiv kan anpassas till olika situationer, har kompaktkameror också ett fast och därmed icke utbytbart objektiv.

Så om du bara vill fånga några semesterminnen eller enstaka familjefester utan att behöva oroa dig för komplicerade inställningar är en kompaktkamera ett bra val. Under tiden svär till och med proffs på kompaktkameror och deras fördel med fast brännvidd. Ambitiösa amatörfotografer som har en viss grundkunskap och lägger större vikt vid bildkvalitet och inställningsmöjligheter kan dock knappast undvika att köpa en spegelreflexkamera.

Systemkameran : Bra teknik i ett litet hus

Det finns två olika typer av systemkameror: SLR-kameror och spegellösa systemkameror, även kallade DSLM (Digital Sigle Lense Mirrorless). Även om de är något större och tyngre än kompaktkameror är de ett praktiskt alternativ till spegelreflexkameror. Tack vare deras större sensorer och utbytbara objektiv som ger optimala bildresultat kan de nu konkurrera med DSLR-kameror. Utbudet av objektiv för systemkameror är dock fortfarande mindre än för spegelreflexkameror.

Systemkameror är mer kompakta, vilket gör dem idealiska för resor, men de saknar speglar och optisk sökare som kännetecknar DSLR-kameror. I stort sett är de jämförbara med SLR-kameror när det gäller kvalitet och flexibilitet. Men om du värdesätter komponenter som autofokus eller slutartid är det bättre att använda en DSLR-kamera.

För- och nackdelar med en reflexkamera

För den som i första hand är intresserad av bildkvalitet finns det inget sätt att undvika en spegelreflexkamera. Konsumenterna måste dock gräva djupt i sina fickor för att få detta. Följande översikt över för- och nackdelar visar om anskaffningskostnaderna verkligen är värda det:

Blixtsnabbt, flexibelt och med högsta bildkvalitet: Fördelarna med en DSLR

De digitala SLR-kamerorna erbjuder användaren två alternativ för att sikta på ett motiv: Förutom den typiska skärmen har de också en optisk sökare. Med en DLSR är det därför möjligt för användaren att utan problem ta bra bilder även i starkt ljus. Dessutom ger dessa apparater en nostalgisk känsla. Den digitala displayen ger dig möjlighet att kontrollera bildens kvalitet igen.

Medan automatiska kameror i det lägre segmentet nu har sensorer av samma storlek som smartphones, har sensorerna i DSLR-kameror en högre upplösning än andra digitalkameror tack vare sin storlek. Digitala SLR-kameror kan visa fler detaljer och är dessutom extremt ljuskänsliga, så de ger en bra bildkvalitet även i svagt ljus, till exempel i skymningen. På grund av den stora sensorn är skärpedjupet litet. Den kraftfulla autofokusen gör det möjligt att ta bra bilder även när motivet rör sig tack vare den korta fördröjningstiden.

Den fördel som skiljer SLR-kameror från alla andra kameror är utan tvekan deras utrustning. Förutom den stora bildsensorn imponerar de med många program , t.ex. exponeringsracketing, bländarracketing, fokusracketing och time lapse. De gör det möjligt att använda DSLR-kameror på många olika sätt och fotografen har alltid kontroll över bilden och exponeringen. För att även amatörfotografer ska kunna ta mycket bra bilder är SLR-kameror också utrustade med ett antal hel- och halvautomatiska funktioner. De som inte kan hantera det omfattande utbudet av funktioner kan helt enkelt låta ett automatiskt program sköta inställningarna.

Om grundutrustningen inte räcker till kan användarna helt enkelt använda sig av detomfattande utbudet av tillbehör på   – från filter till gränssnitt och fjärrstyrningsalternativ. DSLR-kameror är nästan universellt användbara tack vare sina expansionsmöjligheter. Användarna uppskattar särskilt möjligheten att byta linser. Utbytbara objektiv är vanligtvis inte bara snabbare och har därför bättre optisk kvalitet än fasta objektiv, utan erbjuder också stor flexibilitet när det gäller val av brännvidd så att de kan anpassas till motivet, oavsett om det är ett landskap eller ett porträtt. Förutom zoomobjektiven är det också möjligt att ansluta kraftfulla systemblixtar för att utöka det kreativa utrymmet.

Eftersom användare av en spegelreflexkamera föredrar att välja bilddelen genom sökaren, som inte kräver någon ström, räcker batteriet motsvarande längre än med kameror som endast är utrustade med en display. Dess ergonomiska form ligger också bekvämt i handen och det bekväma handtaget möjliggör optimal användning. En annan fördel: Enheterna är särskilt robusta och stabila.

Skrymmande, dyra och dammiga: Nackdelarna med en DSLR

Trots alla sina fördelar har SLR-kameror också en eller två nackdelar. Priset på en DSLR-kamera är till exempel mycket högre än priset på en system- eller kompaktkamera. Lägg därtillinköpspriset för olika tillbehör , t.ex. utbytbara objektiv eller en extern blixt, beroende på dina behov. Att göra manuella inställningar kräver också en viss mängd träning och testning. Med sin storlek ligger de bra i handen, men vikten bör inte underskattas, särskilt inte när du reser. De utbytbara objektiven, som är obligatoriska för alla användningsområden, kräver mycket utrymme och är en extra börda. Till skillnad från kompaktkameror får DSLR-kameror inte plats i jackfickan. Eftersom damm och smuts kan komma in i höljet när du byter objektiv och sätta sig på fokusskärmen eller sensorn finns det alltid en risk för små fläckar på bilderna.

Fördelarna med en spegelreflexkamera överväger nackdelarna. Nedan har vi kortfattat listat de viktigaste fördelarna och nackdelarna:

Fördelar

  • Optimal bildkvalitet tack vare stora sensorer
  • Flexibilitet genom utbytbara linser
  • Ett brett utbud av inställningsalternativ
  • Lång batteritid
  • Ergonomisk form

Nackdelar

  • Höga anskaffnings- och uppföljningskostnader
  • Jämförelsevis stor och tung
  • Komplex manuell drift

Rätt DSLR för nybörjare, avancerade användare och proffs

Den som väljer en viss SLR-kamera förbinder sig samtidigt till en tillverkares system. När det gäller kameran köper konsumenterna till en början bara höljet. Viktiga tillbehör som utbytbara objektiv eller blixtenhet måste köpas separat. Som regel är produkter från olika tillverkare inte kompatibla, eftersom de har utvecklat sina egna anslutningar, så valet av DSLR bör övervägas noga. De flesta fotografer väljer inte bara lämpliga tillbehör, utan återvänder vanligtvis till samma företag när de köper sin nästa kamera.

De ledande tillverkarna av SLR-kameror är bland annat:

  • Canon: Det japanska företaget är för närvarande särskilt populärt på grund av sitt EOS-sortiment ( ), vars nyanserade spektrum sträcker sig från instegsmodeller till professionella apparater. Till exempel är EOS1200D Kit 18 – 55 mmskräddarsydd för nybörjare. Avancerade fotografer är däremot bättre lämpade för EOSM 3 med Hybrid CMOS AF III
  • Nikon: Företaget, som också kommer från Japan, var till en början främst specialiserat på den professionella sektorn, men erbjuder nu också några kameror för nybörjare. Särskilt D-serien lovar optimal bildkvalitet och stor kreativ frihet. Exempel är modellerna D3300 Kit 18 – 105 mm och D 750 Kit 24 – 120 mm.
  • Sony: Det japanska elektronikföretaget har nyligen utökat sitt produktsortiment. Tidigare inriktade man sig på konsumentelektronik, men nu ingår flera SLR-kameror i repertoaren. De senaste modellerna i den populära Alpha-serienär till exempel Sony Alpha 77 M 2 Kit 16 – 50 mm.

Hassalblad och Pentax är främst representerade inom den professionella sektorn. Bland de bästa produkterna finns till exempel Pentax K-S1 Kit 18 – 55 mm eller Hasselblad HV Kit 24 – 70 mm.

Från enkel till högklassig: Vad kostar en DSLR?

När det gäller spegelreflexkameror beror priset på den avsedda användningen och utrustningen. Modeller inom den professionella sektorn har snabbt ett fyrsiffrigt pris. Vilka DSLR-kameror som passar de olika kraven hos nybörjare, avancerade användare och experter framgår av indelningen i följande prisklasser:

DSLR för nybörjare och tillfälliga användare

Nybörjare och tillfälliga användare behöver kameran främst för att ta några fina semesterbilder eller ögonblicksbilder på en födelsedagsfest. Om du vill satsa på välkända märken som NikonCanon och andra kommer du att få betala upp till 700 euro även för en nybörjarspegelreflexkamera. För att locka till sig kunderna erbjuder vissa tillverkare dock också fyndmodeller från 100 euro . Dessa är värdefulla för alla som inte vill vara utan knivskarpa bilder på semestern, men som är rädda för att kameran ska bli stulen och därför inte vill spendera en förmögenhet.

Instegsmodeller är ofta inte lika stora och tunga som professionella modeller. Kamerans hölje är vanligtvis inte skyddat mot stänkvatten. De flesta tillverkare sparar främst på utrustningen. Det innebär att de använder en enkel autofokusmodul med få sensorer (som t.ex. Canon EOS 2000D med endast nio AF-sensorer), att sökaren är mindre och att den kontinuerliga fotograferingshastigheten är låg. Skillnaderna i bildkvalitet är mindre märkbara, eftersom även nybörjarmodeller vanligtvis har en 24-megapixelsensor. Det viktigaste är att kameran är lätt att använda så att även nybörjare snabbt kan komma till rätta med den. Praktiskt för nybörjare:  Nikon D3400 har ett guideläge som i detalj förklarar vilken automatik som är lämplig för vilket motiv.

DSLR-kameror för ambitiösa amatörfotografer och avancerade fotografer

När en hobbyfotograf har arbetat med sin kamera under en längre tid och hans krav gradvis ökar, når han snabbt sina gränser med sin nybörjarmodell. Fokus bör därför ligga på kamerans kvalitet i stället för på priset. Om du investerar mer i en ny spegelreflexkamera får du ut något av den under längre tid. Trots allt använder ambitiösa fotografer sin kamera oftare än den vanliga tillfälliga användaren. SLR-kameror i mellanklassen kostar mellan 700 och 1 500 euro. Dessa DSLR-kameror för semiprofessionell användning är tyngre och mer robusta än instegsmodeller.

Tack vare snabb kontinuerlig fotografering och högre ljuskänslighet är de också lämpliga för fotografering i skymning. DSLR-kameror i mellanklassen är också utrustade med andra användbara funktioner som ger användarna större kreativ frihet.

DSLR-kameror för proffs och lyxentusiaster

Om du använder kameran varje dag, till exempel på jobbet, bör du välja en högkvalitativ modell. SLR-kameror i den professionella klassen finns tillgängliga från 1 500 euro. Deras hölje är särskilt robust, stabilt och vanligtvis stänkskyddat. Tack vare speciella tätningar och magnesiumlegeringar är de inte bara väderbeständiga utan också mer hållbara. Professionella DSLR-kameror kännetecknas dessutom av en mycket snabb kontinuerlig fotografering med minst tio bilder per sekund, många inställningsmöjligheterstörre bildskärmar och ett stort antal tillbehör .

Dess autofokusteknik är snabbare och mer exakt med många mätfält. ISO-värdena kan ställas in högre utan att användaren behöver vara rädd för att bilden ska bli brusig. Medan billiga modeller i genomsnitt bara har en ISO-nivå på 1 600, klarar professionella modeller upp till 3,2 miljoner ISO. Även om vissa kamerors hölje kostar upp till 6 500 euro finns det prisvärda alternativ med APS-C-sensorer. Exempel från den professionella sektorn är den extremt snabba och högupplösta Nikon D500 och Canon EOS 7D Mark II. Om du använder kameran mer för landskaps-, porträtt- eller produktfotografering bör du välja en DSLR med fullformat, som ger mer detaljerade och mindre bullriga bilder. Ett fynd på detta område ärPentax K-1 på .

Storleken spelar roll: Givaren

Onödig pixelmania

Antalet pixlar på sensorn säger ingenting om dess kvalitet. Generellt sett: Ju större bildsensorn är, desto fler pixlar kan den ha. En liten sensor skulle förlora kvalitet på grund av för många pixlar, vilket inte bara skulle leda till bildbrus utan också till en förlust av hastighet.

 hjärtat i varje SLR-kamera är sensorn. Den består av många små ljuskänsliga fotoceller som omvandlar det infallande ljuset till elektrisk spänning. Jämfört med bildchipet i kompaktkameror har en DSLR en sensor som är nästan fem gånger så stor, vilket ger en högre bildkvalitet. Ju större sensorn är, desto bättre ljusutbyte och desto mindre buller – och desto högre pris. Bilderna är skarpare och mer detaljerade. Även i stearinljus är bilderna fortfarande bra. Skärpedjup kan också användas för att framhäva ett motiv genom att sudda ut bakgrunden.

De vanligaste typerna är APS-C-sensor, Micro Four Thirds-sensor och fullformatssensor. Men vilka är fördelarna och nackdelarna med de olika sensorformaten?

Micro Four Thirds-sensor

Sensorerna på 17,3 x 13 millimeter är en kompromiss mellan storlek och prestanda. Eftersom de är något mindre än APS-C-varianterna är höljet också mer kompakt. Detta är en standard som främst används av kameratillverkarna Panasonic och Olympus . Namnet syftar på bildförhållandet fyra till tre jämfört med fullformat. Detta gör det möjligt att inte bara använda 3:2 och 16:9 utan även ett kvadratiskt bildformat. Standarden kräver nästan telecentriska linser, där ljuset faller vinkelrätt på mikrolinserna, vilket förbättrar ljusutbytet. Objektiven kommer ännu närmare sensorn, vilket är särskilt fördelaktigt för automatisk fokusering. Vid högre ISO-inställningar måste man dock räkna med att detaljerna försvinner.

APS-C-sensor

APS-C-sensorn används främst i prisvärda SLR-kameror på instegsnivå. Förkortningen står för den engelska termen ”Advanced Photo Service” och ”C” står för ”Classic”, dvs. 35 mm. Beroende på tillverkare är sensorstorleken mellan 14,9 x 22,3 och 15,6 x 23,5 millimeter, vilket gör APS-C-sensorn 1,4 till 1,6 gånger mindre än fullformatversionen. Användarna måste konvertera brännvidden: Till exempel motsvarar en 50 mm standardbrännvidd på en APS-C-sensor en 75 mm telefotokamera på en 35 mm-kamera. Bilddetaljerna är därför mindre, vilket gör att det verkar som om du är närmare motivet. Detta är särskilt problematiskt när det gäller porträtt. En av fördelarna är att objektiven är mycket mer kompakta.

Fullformatssensor

Med en storlek på 36 x 24 millimeter är detta den kungliga klassen av sensorer, som främst finns i professionella SLR-kameror. Deras dimensioner motsvarar exponeringar på 35 mm-film. Den stora sensorytan ger högre upplösningar med full bildkvalitet. Fullformatet fångar mer av bilden än de andra versionerna, vilket innebär att det är bredare än de andra versionerna, vilket gör att porträtt blir mer lyckade. Större pixlar innebär alltid mer utrymme för bildinformation. Bilderna är skarpare och mer detaljerade, färgerna mer naturliga. Dessutom är skärpedjupet mindre, vilket möjliggör branta övergångar till oskärpa. Även om fullformatssensorer är särskilt tystgående och ljuskänsliga är de också särskilt dyra. Dessutom är höljet större och tyngre på grund av användningen av glas.

Upplösning, bländare och co: Tekniska egenskaper

För att kunna erbjuda utmärkt bildkvalitet måste DSLR-kameran ha vissa tekniska egenskaper. Särskilt nybörjare kan knappt klara av den oändliga listan med funktioner. Upplösning och skärpa är inte allt. Vilka andra kriterier är viktiga när du köper?

10, 20 eller 50 megapixlar? Resolutionen

Den vanliga upplösningen för en spegelreflexkamera är mellan 18 och 24 megapixlar. Den möjliggör utskrifter med dimensioner på upp till 100 x 66 centimeter med en pixeltäthet på 152 punkter per tum. Tack vare de stora bildsensorerna är bilderna fortfarande knivskarpa även på DSLR-apparater med lågt antal pixlar. I svaga ljusförhållanden är en lägre upplösning till och med fördelaktig, eftersom de enskilda pixlarna på sensorn är större.

Sensorns yta är dock begränsad, och det är därför som det spelar roll om 18, 24 eller 50 megapixlar klumpas in på denna yta. För många pixlar orsakar felaktig information, vilket också kallas bildbrus. Professionella modeller med fullformatssensorer är till och med utrustade med upp till 50 megapixlar.

Pixel – Vad är det egentligen?

Termen pixel består av orden ”bilder” och ”element”. En pixel är mellan 1,5 och 30 mikrometer stor. En megapixel betyder en miljon pixlar. En upplösning på 2 000 x 2 000 pixlar motsvarar därför fyra megapixlar.

De enskilda pixlarna, även kallade bildpunkter, absorberar ljuset och lagrar det, vilket i slutändan skapar bilden. Ju fler megapixlar en kamerahar, desto högre upplösning och desto mer detaljerad blir bilden. Med ett högre antal megapixlar blir även större fotoutskrifter skarpa och inte korniga. För affischer och dukar behöver kameran mellan 24 och 36 megapixlar, men bara 10-20 megapixlar för vanliga foton. Vissa spegelreflexkameror erbjuder till och med möjligheten att bestämma hur hög upplösningen på bilderna ska vara. Detta är särskilt praktiskt när det inte finns så mycket förvaringsutrymme. En högre upplösning kräver mer minne.

Låt det bli ljus: Bländare

Ordet ”fotografi” kommer från forngrekiska och betyder inget annat än ”att måla med ljus”. Bländaren, med vilken användarna kontrollerar ljusinsläppet, spelar följaktligen en avgörande roll för kameran. De använder den för att avgöra hur mycket ljus som kommer in i kameran eller sensorn. För att göra detta ökar eller minskar fotograferna bländaröppningen, där stora bländarvärden som 22 kräver ett litet öppningsfönster och små bländarvärden som 2,8 kräver en liten öppning. För bra resultat räcker det med ett värde på 16.

I samband med bländaren är också det så kallade skärpedjupet relevant. Om du fotograferar med ett lågt antal bländareger också ett grunt skärpedjup. Detta gör bakgrunden suddig och gör att det avsedda motivet hamnar i fokus. Omvänt får användare med en hög bländare också avlägsna objekt i fokus. Höga bländargränser används därför främst vid landskapsfotografering.

Uppmärksamhet, risk för att kameran skakar: Exponeringstiden

Exponeringstiden, även kallad slutartid, är den tid under vilken sensorn får ljus från spegeln. Med den här funktionen kan användaren manuellt styra hur mycket bilden ska belysas. Ju långsammare slutartid, desto längre är bländaren öppen och desto ljusare blir bilden. Slutartidslängden anges i sekunder. Med en exponeringstid på till exempel en tusendels sekund (1/1 000) släpper spegelreflexkameran bilden mycket snabbt. Den här hastigheten används främst vid sportfotografering för att fånga rörliga motiv. Längre exponeringstider är å andra sidan lämpligare för dynamiska motiv, t.ex. strömmande vatten.

De flesta DSLR-kameror erbjuder slutartider mellan 1/400 sekund och 30 sekunder, med värden mellan 1/50 och 1/200 sekund som vanliga. Beroende på exponeringstiden ser bilden skarp eller suddig ut. Med en snabbare slutartid – åtminstone utan stativ – ökar risken för att bilden blir suddig.

ISO-värdena och bildbruset: Ljuskänslighet

Ljuskänsligheten, som är en egenskap hos sensorn, påverkar också exponeringstiden: Ju högre värde, desto mer ljuskänslig är kameran och desto kortare tid måste motivet exponeras för att vara tillräckligt ljust. Med ett högt ISO-värde kan exponeringstiden minskas. Vanligtvis ligger ljuskänsligheten för SLR-kameror mellan ISO 100 och 16 000, men värden över 50 000 är också möjliga. Höga ISO-värden (över 800) är särskilt användbara vid dåliga ljusförhållanden, till exempel i skymningen. För utomhusbilder på soliga dagar räcker det däremot med ett ISO-värde på 100 till 200.

Även om det är möjligt att ta ljusa bilder med ett högt ISO-värde även i svaga ljusförhållanden, är detta alltid en artificiell ändring av bildens ljusstyrka. Detta innebär att bilden ser grynig ut och att brus syns. Ju högre ISO-värde, destomerpixelerad ser bilden ut. Vid värden upp till 1 600 behöver fotograferna dock inte räkna med någon kvalitetsförlust. Medan de valbara ISO-värdena på instegsmodellerna utgör ett halvt stegsystem (ISO 100, ISO 200, ISO 400), är det möjligt att välja finare graderingar på ISO 50 eller 125 på professionella SLR-kameror.

Siktare vs. Visa

Till skillnad från en vanlig digitalkamera har en SLR-kamera både en sökare och en bildskärm. Den optiska sökaren är en anordning för att fokusera på en del av bilden, vanligtvis placerad ovanför objektivet. Fördelen med en optisk sökare: Fotograferna får en mer realistisk känsla för motivet. Eftersom de inte distraheras av den perifera synen (synen runt objektet) kan de bättre fokusera på det objekt de väljer. Vanligtvis är kontrasten i sökarbilden högre vid starkt omgivande ljus än på displayen, som är avskärmad på baksidan. Högkvalitativa spegelreflexkameror har en sökardisplay med integrerad dioptrikompensation, vilket är perfekt för personer med glasögon. Dioptrikan kan justeras med ett litet hjul.

Dessutom finns det möjlighet att kontrollera sökarbilden via en elektronisk display. Den så kallade live view visar motivet på skärmen i realtid. Displayen är antingen fast på kamerans baksida, kan vikas vertikalt eller vridas i alla riktningar. En vridbar skärm ger också ovanliga betraktningsvinklar och ökar därmed komforten när du tar foton. Som regel har den en skärmdiagonal på 2,5 till 3 tum, vilket motsvarar cirka 6,4 till 7,6 centimeter, så att användaren lätt kan bedöma om fotot är lyckat. Ju större skärmen är, desto fler detaljer syns. Skärmen bör också vara tillräckligt ljus; i bästa fall kan ljusstyrkan justeras beroende på belysningssituationen. Om det är en beröringskänslig skärm, dvs. en pekskärm, kan fokuspunkten enkelt ställas in med fingret.

Snabbare är bättre: Inspelningshastighet

Särskilt när det gäller sport- och actionbilder är hastigheten avgörande för att få skarpa bilder. Här gäller följande: Ju fler bilder kameran tar per sekund, desto bättre. Det är alltså inte bara den snabba beredskapen som räknas, utan även hastigheten med vilken slutaren utlöses. Hög inspelningshastighet på upp till 85 megabyte per sekund möjliggör snabbare exponeringar.

I det här sammanhanget är också den kontinuerliga fotograferingshastigheten viktig, som bör ligga på cirka tio bilder per sekund. Denna anger hur många bilder kameran kan ta per sekund när användaren håller ned avtryckaren. En högre hastighet för kontinuerlig fotografering ökar sannolikheten för att ett lyckat foto ska finnas med bland bilderna. En responsiv kamera är till exempel en fördel när barnet hoppar på studsmattan och föräldrarna vill fånga det exakta ögonblicket när barnet är i luften.

Intuitiv och lätt att greppa: Hantering

SLR-kamerans användarvänlighet är särskilt viktig för nybörjare som fortfarande måste lära sig att hantera de många inställningsmöjligheterna. I bästa falläranvändningen av intuitiv, men ger samtidigt proffs möjlighetattgöra manuella inställningar på ett smidigt sätt . Alla reglage ska vara lätta att nå och de viktigaste menyerna ska vara snabbt tillgängliga. Känslan av kameran är också viktig: Det är viktigt att kameran ligger bra i handen för att den ska vara bekväm att hantera.

För att optimera användarkomforten är höljet ofta försett med en gummibeläggning. De flesta instegsmodeller är tillverkade av plast, medan professionella enheter är tillverkade av magnesium, en motståndskraftig och samtidigt lätt metall. Högkvalitativa DSLR-kameror är också förseglade mot smuts, vatten och damm, till exempel för att förhindra fel på bildsensorn.

Fokusera rätt: Autofokus

Autofokusen säkerställer bästa möjliga bildkvalitet även vid mycket snabb kontinuerlig fotografering eller vid dåliga ljusförhållanden. Den justerar eller fokuserar automatiskt avståndet till det målade objektet. För att få skarpa bilder även med rörliga objekt bör autofokusen varaså exakt och snabb som möjligt .

Det finns två olika typer: autofokus vid enstaka tillfällen och kontinuerlig autofokus. Medan enkel autofokus är lämpligare för stillbilder, används kontinuerlig autofokus för rörliga motiv. Skillnaden är att med den förstnämnda metoden måste användaren själv trycka ned avtryckaren halvvägs för att fokusera kameran, medan han eller hon med den sistnämnda kan koncentrera sig på motivet eftersom kameran kontrollerar fokuseringen automatiskt.

Förberedd på allt: Den extra utrustningen

Användaren kan utrusta sin DSLR med många användbara tilläggsfunktioner, men det är också tilläggsfunktionerna som i hög grad påverkar hanteringen av DSLR. Men vilka ytterligare funktioner är verkligen viktiga?

Bildstabilisatorn

En inbyggd bildstabilisator hjälper till att förhindra suddiga bilder även vid långa exponeringar, hög zoom och handsfree fotografering. Den är mycket användbar, särskilt för nybörjare. Man skiljer mellan en optisk bildstabilisator i objektivet, där objektivet motverkar skakningar, och en mekanisk bildstabilisator i kamerahuset, som låter sensorn vibrera för att kompensera för rörelser. Ju större brännvidd, dvs. ju mer inzoomad, desto större är sannolikheten att bilden blir suddig. Som en tumregel: Exponeringstiden får inte överstiga den reciproka delen av den använda brännvidden. Om brännvidden till exempel är 35 millimeter bör exponeringstiden inte överstiga 1/35 sekund.

Blixtskon

Med en snabbsko, även kallad tillbehörssko, kan användaren ansluta inte bara en extern blixt utan även lampor, fjärrutlösare och avståndsmätare. Den här speciella basen eller skon gör det möjligt att blinka och utlösa kamerans slutare samtidigt. Apparaten är U-formad och tillverkad av metall. I mitten finns fästpunkterna för de olika tillbehören.

GPS-funktionen

En GPS-funktion möjliggör så kallad geotagging: Anordningen förser bildfilerna med metadata om inspelningens plats. DSLR-apparaten lagrar alltså koordinaterna för den plats som ska fotograferas samt namnen på städer och särskilda platser som text. Bildredigeringsprogrammen utvärderar koordinaterna och markerar platsen på en karta, till exempel för att skapa en semesterdagbok.

HDMI- och USB-ingång

En HDMI-port gör det möjligt att ansluta kameran till en kontrollmonitor eller TV så att användaren kan se bilderna på en storbildsskärm. Ett integrerat USB-gränssnitt är främst avsett för att ladda kameran på resande fot, till exempel i bilen eller på resan, utan att behöva bära med sig en extra laddkabel. Dessutom kan SLR-kameran anslutas till en dator via USB-porten så att användaren kan överföra de tagna bilderna till sin hårddisk.

NFC, WLAN och Bluetooth

Anslutningsalternativ som WLAN, NFC och Bluetooth möjliggör trådlös dataöverföring. Med dem kan användarna dela sina bilder direkt på sociala medier, styra kameran via appen och ladda upp filerna till ett online-lagringsutrymme på  . Med NFC (near field communication) måste enheterna dock vara nära varandra, eftersom anslutningen endast sträcker sig några centimeter.

Mikrofonanslutningen

En mikrofonanslutning är särskilt viktig om användaren vill spela in en professionell eller halvprofessionell video med ljud med sin spegelreflexkamera. Den inbyggda stereomikrofonen är tillräcklig för enstaka amatörvideor. Men om du vill ha professionella ljudinspelningar bör du köpa en extern mikrofon som ansluts till kameran via mikrofonanslutningen. Dessutom finns det en hörlursutgång för att kontrollera ljudet.

Videoinspelning

De flesta DSLR-apparater har ett videoläge för filmning. Under tiden erbjuder vissa modeller inte längre bara Full HD utan även UHD-standard med upp till 60 bilder per sekund. Den som vill spela in videor i 4K-upplösning måste dock gräva djupt i fickan.

Tillbehör för mer mångsidigt och bekvämt kameraspel

Reservbatteri, laddare och bärrem ingår inte alltid i leveransen av en spegelreflexkamera, men de är ändå nödvändiga. Dessutom finns det en nästan oändlig mängd tillbehör på kameramarknaden. Men vad är vettigt och vad kan konsumenterna tryggt klara sig utan?

Zooma in, zooma ut: Linser

Utbytbara objektiv är ett av de viktigaste tillbehören till en spegelreflexkamera. Med dem kan användaren flexibelt anpassa enheten till olika fotograferingssituationer. Linsen fokuserar det infallande ljuset och projicerar en bild från det, på samma sätt som det mänskliga ögat. Objektivets kvalitet har en avgörande betydelse för bildkvaliteten. En bildsensor tar bara bra bilder om objektivet tillåter det.

I princip kan man skilja mellan tre typer:

  • Vidvinkelobjektiv: Med en brännvidd på mindre än 40 millimeter blir resultatet en vidvinkel eller ett stort bildutsnitt. Dessa objektiv är väl lämpade för landskaps- och arkitekturfotografering.
  • Normala linser: Med en brännvidd på 40-60 millimeter motsvarar bilddelen det naturliga synfältet. Dessa objektiv är lämpliga för t.ex. miljöer med svagt ljus.
  • Teleobjektiv: Med en brännvidd på över 60 millimeter är detta en mindre del av bilden som visas förstorad. De här objektiven är bra för porträtt, djurfoto och sportföremål.

Brännvidden är avståndet mellan brännpunkten, där ljusstrålarna fokuseras på linsen, och linsens centrum. Med detta kan användaren bestämma kamerans synvinkel. Att ändra brännvidden kallas vanligen för ”zoomning”. En fast, oflexibel brännvidd saknar möjligheten att zooma, men när det gäller bildkvalitet ligger den långt före zoomobjektivet. De har inte bara bättre upplösning, utan också bättre skärpa och ljusintensitet. Zoomobjektiv å andra sidan täcker ett bredare brännviddsområde, vilket gör det möjligt för fotograferna att fotografera olika perspektiv från en och samma plats. Genom att zooma in förlänger användaren brännvidden, vilket gör att objektet ser större ut.

Från batteriet till stativet: Andra tillbehör

Batteriet

Ett uppladdningsbart batteri ingår vanligtvis redan i leveransen. När du reser är det dock värt att köpa ett reservbatteri så att kameran inte vägrar att fungera i ett viktigt ögonblick. Du bör kunna ta minst 400-500 bilder med ett batteri, och kraftfulla modeller kan till och med ta 4 000 bilder per batteriladdning. Litiumjonbatterier håller särskilt länge. För att ladda batteriet behöver användaren också en laddare.

Blixtenheten

Fotografer behöver en blixt för att ta bilder i mörker. De flesta DSLR-kameror har en inbyggd blixt, men externa blixtar ger oftast bättre resultat. Ljusstyrkan är större och huvudets orientering är flexibel så att de kan roteras och svängas. Detta eliminerar slagskuggeffekter. De förhindrar också röda ögon-effekten.

Minneskortet

DSLR-apparater har vanligtvis bara ett litet inbyggt minne som endast är avsett för ett mindre antal bilder med lägre upplösning. Det interna minnet kan utökas med upp till 128 gigabyte med ett minneskort. Med en upplösning på tio megapixlar har en bild en filstorlek på 27,8 megabyte och kräver cirka tre megabyte lagringsutrymme i JPEG-format. Det vanligaste ärSD-kortet , men yrkesverksamma använder ävenCompactFlash-kort .  SDHC- och SDXC-kortär en vidareutveckling av SD-standarden. Alla minneskort finns i klasserna 2, 4, 6 och 10, där klass 10 ger den högsta överföringshastigheten. Minneskort i denna klass lagrar tio megabyte per sekund.

Filtren

Filtret i en kamera är en glasskiva som kläms fast framför objektivet och ger olika effekter. Bland de mest användbara filtren finns polarisationsfiltret, som ger fylligare färger och minskar reflexer så att spegellös fotografering är möjlig även genom glas eller vatten. Ett gråskalafilter dämpar även reflektioner, ett stjärnfilter visar stjärnformade ljusbrytningar och ett färgfilter låter endast vissa färgvågor passera, vilket gör det möjligt att använda färgeffekter på ett målinriktat sätt.

Bärkassen

En väska är bra för alla som reser mycket med sin kamera och som lägger stor vikt vid bekväm transport. I den är den känsliga utrustningen vadderad så att den inte går sönder eller stöter. Om du inte vill använda en kameraväska eller en ryggsäck bör du åtminstone köpa en bärrem för att hänga DSRL runt halsen och alltid ha den nära till hands. Lite bekvämare är en axelrem som gör det möjligt att hålla kameran med en hand så att den inte vinglar.

Stativet

Ett stativ är särskilt användbart för långa exponeringar, stora teleobjektiv eller självporträtt. Den stabiliserar kameran så att bilderna inte blir suddiga utan skarpa. Spektrumet av olika stativtyper sträcker sig från små bordsstativ till långa stativ. Höjden är mellan 10 och 180 centimeter. Med en teleskopfunktion kan de också komprimeras till en mer hanterbar storlek. Användaren kan flytta huvudet i alla riktningar.