Minicykelpump köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Cykelpumpar i miniformat är praktiska eftersom de tar liten plats och är lätta att använda.
- De vanliga cykelventilerna skiljer sig åt mellan Dunlop-, Sclaverand- och Schrader-ventiler. De kräver olika tryck, vilket inte alla pumpar klarar av.
- Vissa miniluftpumpar har ytterligare komponenter, t.ex. en inbyggd tryckmätare eller ett utdragbart stativ.
- Kontrollera däcktrycket på din cykel regelbundet: Däck som är för plana slits snabbare och gör körningen svårare.
Alltid snabbt till hands
Oavsett om du är på en cykeltur med familjen, på den dagliga pendeltåget eller på den utmanande mountainbikespåret är det en av de viktigaste redskapen för varje cyklist: luftpumpen. På vägen är den snabbt till hands när du vill pumpa upp ett däck. Medan stationära pumpar oftast används i garaget hemma eller i cykelverkstäder, är minicykelpumpen den perfekta prylen för resor och längre cykelturer. Den kan bäras runt på ett platsbesparande och okomplicerat sätt och är lätt att använda.
Perfekt hantering
En cykelpump bör inte vara för tung eller för skrymmande, särskilt inte när du reser. Miniluftpumparna övertygar med sitt praktiska format. De flesta modeller är inte större än 20 centimeter och väger bara 100-200 gram. Den låga vikten beror på de lätta material som många tillverkare använder, till exempel aluminium eller plast. De små cykelpumparna får plats i alla cykelväskor och ryggsäckar. Det gör dem både diskreta och viktiga följeslagare för cyklister. Alternativt finns det fästen för pumparna som fästs på cykelramen.
Praktiskt, men tråkigt
Det är mer ansträngande att använda en handpump än till exempel en golv- eller fotpump. Eftersom du pumpar en förhållandevis låg volym krävs det fler pumprörelser och du behöver mer tid. Räkna med cirka 200 pumpslag för att nå ett tryck på fyra bar. Minicykelpumpar är därför också mindre lämpliga för att fylla på ett däck helt och hållet, t.ex. efter ett slangbyte. I ett sådant fall ska du blåsa upp innerslangen så mycket som behövs för att du ska kunna cykla bekvämt och för att däcket och fälgen inte ska skadas. Åk då till en cykelverkstad så snart som möjligt eller gör jobbet med en kraftigare pump hemma.
Bekvämt grepp När du använder en handpump pumpar du mycket. Det är därför lämpligt att göra arbetet så trevligt som möjligt. Se till att pumphandtaget är ergonomiskt utformat så att fingrarna har ett bra grepp. Många modeller är utrustade med ett bekvämt gummihandtag, andra har ett skumöverdrag.
Rätt ventil
Alla cykelslangar har inte samma ventil. Det finns tre olika utföranden, som är bland de vanligaste varianterna. I de flesta fall beror det på vilken typ av cykel eller däck som används. När du köper en pump bör du därför se till att modellen kan monteras på cykelns ventil. Många miniluftpumpar är kompatibla med två eller till och med tre ventiltyper.
Dunlop-ventil (tysk ventil)
Den kanske vanligaste ventilen finns på vanliga stadscyklar, men även på äldre mountainbikes. För att tappa luft, vrid på den lilla hylsan, och för att blåsa upp ett däck via ventilen trycker du på pumpens öppning ordentligt. Den klarar ett tryck på sex bar, så den bör kunna fyllas med alla kommersiellt tillgängliga miniluftpumpar. Att pumpa upp däcket med Dunlop-ventil med en manuell pump är dock mer omständligt än med andra varianter.
Sclaverandventil (fransk ventil)
Den här varianten, även känd som en Presta-ventil, finns främst på tävlingscyklar. Deras däck måste vara särskilt hårda och pumpas hårt, vilket innebär att ventilerna tål högre tryck. Den är lätt att skilja visuellt från Dunlop-ventilen, eftersom den är betydligt längre och tunnare. För att blåsa upp den, lossa först en liten mutter i den nedre änden och tryck pumpens öppning långt över ventilen. Själva pumpningsprocessen är mycket smidig.
Schrader-ventil (amerikansk ventil)
Den här konstruktionen används ofta för mountainbikes och touringcyklar, men även för bil- och motorcykeldäck. Ventilens överdel är bredare än de andra två typerna. Du kan också pumpa upp däcken med denna ventil vid bensinstationernas fritt tillgängliga pumpstationer. För detta ändamål måste pumparna ha en backventil, annars kommer luften att flyta ut omedelbart vid beröring. Handpumpar som är lämpliga för dessa och andra ventiler har vanligtvis en separat adapter eller ett utbytbart huvud för detta ändamål.
Komponenterna i en minicykelpump
Vid en första anblick skiljer sig de flesta luftpumpar i litet format knappt från varandra. Det är därför desto mer förvånande vilka praktiska egenskaper vissa av dem har. Ett tunt rör som till exempel förbinder pumphuvudet med kroppen gör att pumpen kan hållas i önskad vinkel mot ventilen. Hybridmodeller mellan hand- och golvpump har en infällbar fot. På så sätt kan du pumpa på ett bekvämare sätt på lång sikt, om ett däck någon gång skulle behöva pumpas upp helt och hållet.
Trycket är synligt tack vare tryckmätaren
Mountainbike-däck behöver ett tryck på cirka 1,2-2,4 bar – beroende på hur breda de är och om cykeln används mer i terräng eller på väg. Däcken på stadscyklar pumpas upp med sex bar och på landsvägscyklar med upp till åtta bar. Om du är osäker kan du alltid titta på däckens sidor: Det lägsta och högsta trycket anges där. Stationära pumpar är utrustade med en tryckmätare så att du kan se hur högt trycket är. Skalan visar stavvärdet till närmaste tiondel. På så sätt kan du snabbt kontrollera om däcktrycket fortfarande är tillräckligt högt före längre turer.
En integrerad tryckmätare är inte vanligt för minicykelpumpar, men vissa modeller har denna extrautrustning. När du byter däck på en cykeltur eller om du spontant bestämmer dig för att fylla på lite luft kan tryckmätaren vara ett användbart verktyg. Bland de modeller som erbjuder denna pryl finns Topeak Pocket Shock DXG och Fischer 85579.
Set med flera delar
När du beställer en miniluftpump bör du också ta reda på om det finns några praktiska tilläggsdelar med i paketet. En pumphållare som fästs på cykelns ram är användbar om du inte vill bära med dig pumpen i bagaget varje gång. Många tillverkare erbjuder också ett baslager av lagningsmaterial i leveransen, t.ex. limfria lappar eller vulkaniseringspasta samt små spakar för att kunna separera skalet och fälgbrunnen från varandra. Förutom tillbehör för olika cykelventiler kan du ibland också få tillbehör för fotbollar och basketbollar eller för att blåsa upp luftmadrasser.
Handpump med patron
En praktisk variant av luftpumpen är patronpumpen, till exempel från tillverkarna Pro Bike Tool och SKS Germany . Den är bara några centimeter hög och blåser upp däcket med koldioxid från en liten patron på några sekunder. När du sätter handpumpen på ventilen öppnar du en spak och luften tränger in i däcket av sig själv med högt tryck. Du har gjort jobbet med några få enkla steg. Nackdelen är uppenbar: Förutom pumpen måste du också alltid ha med dig en lämplig patron. Detta är också förknippat med uppföljningskostnader.
När ska däcket pumpas upp?
Om din cykel har stått oanvänd i källaren eller garaget under en längre tid, till exempel under vintern, är ett av de första stegen du bör ta för att göra din cykel körduglig igen att ta fram en luftpump. Även de som kör regelbundet under hela året gör klokt i att kontrollera däcktrycket ungefär en gång i månaden. Ibland kan du med blotta ögat se att däcket behöver luft när cykeln är lastad. Du bör agera senast när den tydligt kan tryckas in med fingrarna.
När däcket är för platt
Hjul med för lite luft gör att du som förare måste använda mer kraft och känner att det är svårare att komma framåt. De är svårare att manövrera. Dessutom slits uppblåsta cykeldäck snabbare eftersom de belastas över en större yta än fast uppblåsta däck. Så om du märker att de sväller ut under belastning är det dags för ett depåstopp. Annars slits däcken inte bara snabbare, utan det kan också uppstå små sprickor på sidorna, vilket kan orsaka långsiktiga skador.
Att cykla med ett punkterat däck skadar inte bara däcket och höljet utan även fälgen. Detta tar med sig varje sten och varje stöta och det kan uppstå ohjälpliga bucklor som kan orsaka ytterligare punkteringar i framtiden.