Snökedja köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • Vad du behöver veta
  • Om du ofta åker skidor i bergen eller bor där bör du använda snökedjor på vinterväglag eller åtminstone ha dem till hands.
  • I vissa EU-länder (t.ex. Österrike) är snökedjor till och med obligatoriska. Överträdelser kan leda till höga böter.
  • Snökedjor ökar avsevärt greppet på vägar som är täckta av snö och is.
  • Drag- och spårkedjor är funktionella specialiseringar för styr- och drivaxlar.
  • När du köper snökedjor är det särskilt viktigt att se till att de har rätt storlek på däcken.

Säker på vägen med snökedjor

När vinterväglaget på höga höjder, till exempel i skidorter, pressar även vinterdäck till det yttersta, är det dags att sätta på snökedjor. Inte bara av säkerhetsskäl eller för att överhuvudtaget kunna ta sig fram: i vissa regioner i Europa och USA med populära semesterorter för skidåkning är det obligatoriskt med snökedjor.

Snökedjor är vanligtvis tillverkade av stål och fästs direkt på däcken. De är ett särskilt körhjälpmedel för snötäckta eller leriga vägar. I princip måste man skilja mellan fullständiga snökedjor och så kallade draghjälpmedel. Vid användning av fullständiga snökedjor används ett nät som sträcker sig över hela däckets slitbana. Beroende på hur kedjorna är placerade skiljer man mellan spårkedjor och dragkedjor. För att förhindra att hjulen snurrar löper drivkedjor över slitbanan på bakdäcken. Spårkedjorna är monterade på styraxeln, till stor del i körriktningen. Det gör att bilen inte längre kan glida i sidled lika snabbt.

Beroende på modell och tillverkare kan de enskilda kedjelänkarna vara tillverkade av plast, härdat stål eller alternativa material. För att ta bort snö från kedjan som löper på hjulet finns det ofta runda lösa kedjelänkar.

Hur fungerar snökedjor?

Effekten av att montera snökedjor är att fordonet kan använda en märkbart högre nivå av grepp på vintriga vägar. Bromssträckan är också kortare, vilket direkt ökar säkerheten. Fordonets vikt trycker däcken genom snötäcket på marken, där de genast får mer grepp, dvs. dragkraft.

tires_in_the_snow
Snökedjor förbättrar dragförmågan på halt snö.

Nätet på däckens slitbana innebär att hjulet snurrar mindre. Bildligt talat trycker de enskilda kedjelänkarna sig själva mellan marken och gummit som en kil, vilket skapar det motstånd som behövs för att skapa framdrift. Utan snökedjor skulle vinterdäckens slitbanor inte längre kunna greppa djup snö och det skulle inte längre vara möjligt att ta sig fram, särskilt inte i lutningar. Ett tjockt lager snö gör det därför oundvikligt att använda lämpliga snökedjor.

Vem behöver snökedjor?

I stadstrafik används snökedjor endast i sällsynta fall som är begränsade till extrema väderförhållanden, i synnerhet eftersom åtminstone huvudvägarna snabbt röjs. Men om du bor i bergen och måste hantera mycket snö varje vinter bör du inte vara utan snökedjor. Detsamma gäller för passionerade skidåkare som åker till vinterskidområden flera gånger om året. Om du hör till de nämnda målgrupperna kan du köra smidigt med snökedjor.

En översikt över fördelarna med snökedjor:

  • Märkbar ökning av däckens dragkraft (grepp).
  • Större säkerhet tack vare kortare bromssträckor.
  • Användbart eller nödvändigt tillägg för vinterdäck på höga höjder (skidorter).
  • Fordonet är mer kontrollerbart på vintervägar.
  • Det är fortfarande möjligt att köra iväg på kraftigt snötäckta vägar.
  • Monteringen av de flesta snökedjor är ganska enkel.
  • Med fullständiga snökedjor uppfyller förarna de obligatoriska kraven i vissa länder.
  • Högkvalitativa material garanterar hållbarhet.

Listan över säkerhetsfördelar är lång, men användningen av snökedjor kan ändå innebära följande utmaningar:

  • Bristande flexibilitet vid förändrade vägförhållanden: kedjor bör köras högst 3 km utan snö.
  • Det är svårare att köra med snökedjor.
  • På vissa modeller kräver montering av snökedjor tålamod och en hel del fingerfärdighet.
  • För fälgar av lättmetall krävs särskilda skyddssystem för att förhindra skador.

De olika varianterna

Om du är en bilist som regelbundet behöver snökedjor vill du säkert kontrollera det tillgängliga utbudet noggrant. Det är precis vad vi vill göra i det här avsnittet, så att vi sedan kan gå vidare till de viktigaste köpkriterierna i följande stycke.

I princip måste man skilja mellan fullständiga snökedjor, dragkedjor och spårkedjor. Ett karakteristiskt drag hos fullständiga snökedjor är att de helt omsluter däckens slitbana. När det gäller funktion är drag- och spårkedjor en specialisering.

Dragkedjor ger dragkraft och därmed drivkraft åt bakaxeln. För detta ändamål är det nödvändigt att kedjelänkarna löper tvärs mot färdriktningen. Dragkedjor ska därför monteras på drivaxeln. På fordon med fyrhjulsdrift kan sådana kedjor användas på båda axlarna.

Spårkedjor ökar stabiliteten i ett fordons köregenskaper genom att minimera utbrytningen. För detta ändamål är det nödvändigt att kedjorna löper på längden i färdriktningen. Spårkedjor ska därför monteras på styraxeln, som nästan alltid är framtill.

Varför fullständiga snökedjor är det ”säkra” valet

I länder eller regioner där snökedjor är officiellt obligatoriska kan endast fullständiga snökedjor komma i fråga. Ur en rent juridisk synvinkel, och även ur ett försäkringsperspektiv, är draghjälpmedel eller andra hjälpmedel som greppspray eller snöstrumpor inte tillåtna. Obligatoriska snökedjor känns igen på en blå skylt med ett vitt däck i kedjor i Europa eller på en svart skylt med texten ”kedjor krävs” eller något liknande i USA .

Om du bestämmer dig för att använda en drag- eller spårkedja är det viktigt att du monterar den på rätt axel, eftersom kedjelänkarna alltid bara är placerade i en riktning. Det är till exempel tänkbart att använda en dragkedja baktill för mer grepp och en spårkedja framtill för stabil styrning.

Kombinationen av drag- och spårkedja som en integrerad lösning

De som väljer en högpresterande, komplett snökedja behöver inte nödvändigtvis välja en version: de flesta heltäckande snökedjor är ändå en kombination av drag- och spårkedjor. Begreppet ”fullständig” ska förstås i den meningen att det finns kedjelänkar i och tvärs över färdriktningen. Nackdelen är att det inte är helt enkelt att sätta på sådana kedjor, beroende på systemet. Det är därför nödvändigt att öva lite för att vara väl förberedd för en nödsituation. Fördelen är att dessa allroundbilar kan övervägas av alla förare som regelbundet måste köra på snötäckta vägar.

Toppfart med snökedjor på?

Säkerheten är det viktigaste skälet till att använda snökedjor. Den högsta tillåtna hastigheten på 50 km/h får inte överskridas med snökedjor på. Eftersom körningen kan kännas mer ojämn bör förarna vänja sig långsamt vid den.

En översikt: dessa kedjetyper finns tillgängliga

Rep- och ringkedjor är bland de klassiska modellerna som åtnjuter stor popularitet, särskilt på grund av deras låga priser. Det krävs lite övning för att sätta på kedjorna så att de snabbt kan fästas på däcken när de behövs.

De olika beteckningarna på snökedjor baseras främst på hur de enskilda länkarna är placerade:

  • Kedjor för stegar
  • Diagonala kedjor
  • Mönsterkedjor

Oavsett vilken modell föraren väljer finns det bara små skillnader mellan alla typer av snökedjor när det gäller grepp som en viktig funktion.

Finns det alternativ?

Till skillnad från fullständiga snökedjor täcker draghjälpmedel endast en del av slitbanan. De är mindre lämpliga för permanent användning: draghjälpmedel kan snarare användas om ett fordon sitter fast i snön och inte längre kan flyttas. De kan användas för att bemästra stigningar på snötäckta vägar. Om du planerar långa turer på höga höjder är det bättre att använda snökedjor.

De som vill reagera mycket flexibelt på plötsliga vinterväglag kan förlita sig på den så kallade gripsprayen. Detta innebär att man applicerar en speciell spray på slitbanan som efter en kort torktid ger ett ökat grepp. Denna effekt beror dock i hög grad på ytans skick. Dessutom kan den bara användas i några få kilometer. Detta alternativ är alltså inte lämpligt för långa avstånd. Förarna kan dock ha den i handskfacket för nödfall, till exempel om de måste klättra uppför en sluttning.

Ett annat mycket modernt alternativ, särskilt i Norge, är de så kallade snöstrumporna. Detta är ett speciellt överdrag av hård polyesterfiber som läggs över däcket. Ytan är genomsläpplig, vilket leder till torrfriktion. Fukt transporteras effektivt bort så att tyget har direkt kontakt med snön eller isen. På grund av bilens höga vikt kan man på så sätt få betydligt mer framdrivning. En fördel är att snöstrumporna är lättare i vikt och lättare att passa. En stor nackdel är dock att greppet är sämre än med fullständiga snökedjor. För mycket krävande vägförhållanden på höga höjder är snöstrumporna ganska uteslutna.

Snökedjor för stora och sportiga fordon

I slutändan kan endast särskilda typer av snökedjor komma i fråga för vissa typer och storlekar av fordon. Eftersom däcken på SUV:er är större och fyrhjulsdrift vanligtvis är standard, bör särskilda snökedjor väljas för sådana fordon. På grund av den högre vikten måste framför allt kedjelänkarna klara större belastningar. Särskilda snökedjor eller skyddsåtgärder bör också övervägas för sport- och aluminiumfälgar, eftersom fälgen annars kan skadas.

tractor_tires_with_snow_chains
Bilar med stora hjul kan kräva andra kedjor.

Vad som är viktigt när du köper

Det är viktigt att snökedjan passar däckstorleken. Endast om detta kriterium är uppfyllt kan en snökedja lätt sättas på och ligga perfekt på slitbanan. För att köpa en lämplig snökedja, kontrollera däckstorleken i fordonets registreringsbevis eller direkt på däcket. För stora kedjor bör undvikas till varje pris. De kan skada fordonet och ger dessutom inte det önskvärda extra greppet och drivkraften.

Tumregel för att välja en lämplig snökedja

Om hela knytnäven ryms mellan däcket och hjulhusen kan man vanligtvis överväga att använda snökedjor för ditt fordon. Om utrymmet är mindre kan en ringkedja vara ett bra alternativ. SUV:er har vanligtvis tillräckligt med utrymme, så många vanliga snökedjor med lämplig lastkapacitet och storlek kan användas.

Stål: det bästa materialet

Eftersom en snökedja utsätts för höga mekaniska belastningar anser många experter att stål är den mest robusta lösningen. Vissa modeller har också plast- eller textildelar. Fördelen med lägre vikt innebär dock ofta ett betydligt högre slitage. Om snökedjor är obligatoriska i destinationsområdet är en stålversion det säkraste valet i alla avseenden.

Rätt tjocklek på kedjelänkarna

En titt på olika modeller visar att intervallet när det gäller länktjocklek ligger mellan 3 och 20 mm. För orientering: ju tjockare kedjelänkar, desto mer vikt kan de bära och desto högre grepp. Ägare av lättmanövrerade småbilar kan använda mindre kedjelänkar. Generellt sett slits inte tjockare kedjelänkar lika snabbt.

Förutom kedjans tjocklek är formen också viktig när du väljer. Kedjelänkarna är ofta vinkelformade, vilket förbättrar greppnivån genom att öka rullmotståndet. Vissa modeller har runda länkar i kedjan. Dessa har den funktionella fördelen att de inte fastnar lika mycket.

Monteringssystem: hur bekvämt kan det vara?

Enkel montering är ett viktigt urvalskriterium för snökedjor. Ingen vill tillbringa timmar i snön med att försöka sätta på snökedjor. Utrymmet runt hjulhusen är avgörande för detta. I sportbilar finns det oftast lite utrymme, så ringkedjor eller så kallade komfortsnökedjor är ett alternativ som är värt att överväga.

man_puts_on_snow_chains
Vissa kedjor är svårare att sätta på än andra.

Det är viktigt att tänka på om snökedjorna ska monteras manuellt eller automatiskt. Om du väljer den manuella versionen måste du köra några meter efter att ha satt på dem och sedan räta ut kedjan igen. Med något dyrare automatiska spännsystem är detta andra steg vanligtvis överflödigt. De som inte vill investera tid i att montera snökedjor bör titta närmare på snabbmonterade kedjor. Komfortkedjor underlättar redan nu monteringen genom att användarna inte behöver sträcka sig bakom däcket.

Kontrollera godkännande och standarder när du väljer

Om du regelbundet kör i områden där snökedjor är obligatoriska bör du vara särskilt uppmärksam på detta kriterium. Förare kan bara följa bestämmelserna om snökedjor om modellen har det nödvändiga godkännandet eller om den uppfyller de tillämpliga vägtrafikbestämmelserna.

Snökedjor med fälgskydd

Under de senaste åren har allt fler förare låtit legeringsfälgar vara monterade året runt. Konventionella snökedjesystem kan skada känsliga legeringsfälgar. Därför bör särskilda modeller med integrerat fälgskydd övervägas, särskilt när det gäller monterade fälgar av lättmetall. Fälgskyddet består i huvudsak av att förhindra att kedjan kommer i kontakt med fälgen med hjälp av särskilda fästmekanismer.

Tips för användning och skötsel

När det gäller överdrivet slitage börden maximala hastighetsgränsen på 50 km/h inte överskridas. Om vägförhållandena förändras uppstår frågan om snökedjor ska tas bort omedelbart om det finns snö- och isfria sträckor. Om kedjorna är av hög kvalitet kan en sträcka på upp till tre kilometer köras utan snö – men inte mer än så, eftersom snökedjorna och själva vinterdäcken kan drabbas av stora skador.

För att säkerställa snökedjornas livslängd och stabilitet ska de rengöras noggrant med vatten efter varje användning och sedan torkas. Anledningen till detta är att konstant exponering för vägsalt kan leda till betydande materialskador. Fettinnehållande rengöringsmedel behöver inte användas vid regelbunden rengöring. En tunn oljefilm kan dock vara ett bra alternativ om snökedjorna ska förvaras på ett torrt ställe efter vintern för nästa säsong.

Tips för att använda snökedjor

Om du fäster kedjorna lite lösare kan du förlänga deras livslängd. Det krävs dock en tight passform för att få en märkbar greppeffekt, särskilt på isiga vägar.

Det är inte bara monteringen av snökedjor som måste övas. Förarna bör också vänja sig långsamt vid körupplevelsen. Många beskriver den som ojämn. Den tillåtna hastigheten på upp till 50 km/h på vintervägar bör inte underskattas i detta sammanhang. Bromssträckan ökar naturligtvis på hala ytor, så kör alltid med förutseende.

Särskilt när det gäller mycket moderna fordon är det viktigt att ta hänsyn till snökedjornas inverkan på elektroniska körhjälpmedel. Detta bör också kontrolleras i den bifogade bruksanvisningen, som bland annat bör innehålla anvisningar om korrekt montering.

Snökedjor och elektroniska stabilitetsprogram

Många experter rekommenderar att ESP (även kallad ESC eller DSC) stängs av när det är möjligt när du använder snökedjor. Om den elektroniska stabilitetskontrollen är aktiv kan den påverka snökedjornas optimala funktion. Efter demontering bör du tänka på att återaktivera ESP för att dra nytta av optimala köregenskaper under ”normala” vinterväglag.


Bild 1: © Jaroslav Moravcik / stock.adobe.com | Bild 2: © LianeM/ stock.adobe.com | Bild 3: © cherryandbees / stock.adobe.com