144-Hz skärm köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- När du väljer en bildskärm måste du ta hänsyn till olika specifikationer, t.ex. skärmupplösning, ljusstyrka och kontrastvärden.
- Beroende på användningsområde – t.ex. arbete eller spel – kan olika prestandadata och visningstekniker vara relevanta.
- Uppdateringsfrekvensen anges i hertz och är en indikator på hur smidigt rörelser löper över skärmen.
- När du sitter länge och arbetar framför en skärm bör du tänka på dina ögon och din rygg och försöka ha en ergonomisk hållning.
Vad du behöver veta om monitorer
Om du vill köpa en bildskärm måste du läsa igenom en hel del information för att kunna bedöma vad enheten kan: Upplösning, svarstid, uppdateringsfrekvens, skärmens diagonal, kontrast – beroende på användning är det lämpligt att fokusera på vissa värden. Beroende på vad du vill använda monitorn till är olika prestandadata fördelaktiga. För grafiskt arbete och fotoredigering är det viktigt med realistisk färgåtergivning och höga kontrastvärden. Spelare bör däremot välja en kort svarstid och hög uppdateringsfrekvens. De som bara använder skärmen för att redigera dokument och surfa på internet föredrar ett trevligt skärmformat och en matt yta.
Vad säger Hertz-värdet?
Uppdateringsfrekvensen anges i Hertz (Hz). Den anger hur ofta en enskild bild kan återges per sekund. En 144 Hz-skärm ger alltså 144 bildrepetitioner per sekund, vilket är betydligt mer än de vanliga 60 Hz-modellerna. Nu finns det även skärmar med en uppdateringsfrekvens på 240 eller 360 hertz. Men hur viktigt är ett högt värde egentligen?
Särskilt PC-spelare drar nytta av en hög uppdateringsfrekvens – särskilt i snabba spel som kräver en kort svarstid, t.ex. förstapersonsskjutare, racingspel eller online-stridsarenor. Ju högre Hertz-värde, desto jämnare rörelser visas. Rollspel eller strategispel kan säkert se snyggare ut, men en högre uppdateringsfrekvens ger inte någon spelmässig fördel här.

Skillnaden mot ”bilder per sekund
Värdet fps är också en viktig indikation i detta sammanhang. Detta står för ”bilder per sekund” och beskriver i princip samma sak som Hertz-värdet. Endast den så kallade bildfrekvensen tillhandahålls av grafikkortet eller en maskinvara, t.ex. en spelkonsol. Det är nu viktigt att prestandadata för uppdateringsfrekvensen för bildskärmen och grafikkortet stämmer överens. Om grafikkortet genererar 60 fps kan en 144 Hz-skärm inte visa bilden bättre än en 60 Hz-modell.
Om fps och hertz inte är i harmoni kan det leda till judder eller så kallad tearing, dvs. att bilden slits sönder. För att förhindra detta installeras en teknik på grafikkortet som synkroniserar bildfrekvensen. Dessa tillhandahålls av olika tillverkare. VSync reducerar fps till bildskärmens förutsättningar, G-Sync och FreeSync anpassar också uppdateringsfrekvensen för motsvarande bildskärmar till ett mindre kraftfullt grafikkort.
Andra egenskaper hos 144 Hz-monitorer
Även om du fokuserar på uppdateringsfrekvensen när du undersöker en bildskärm kommer du att få kännedom om andra funktioner som kan vara relevanta för ditt val. Utbudet är stort och eftersom det också finns modeller med högre uppdateringsfrekvens har 144 Hz-skärmar blivit ganska prisvärda under åren, så en mer ingående jämförelse är värd att göra.
Skärmstorlek
De flesta 144 Hertz-skärmar har en bilddiagonal på cirka 60-68 centimeter, vilket motsvarar 24-27 tum. En sådan storlek anses bekväm för både PC-arbete och spelande. Den som sitter på en kontors- eller spelstol på det rekommenderade ergonomiskt korrekta avståndet från skärmen har perfekt utsikt över en skärm av den här storleken.
Förutom diagonalen är även skärmens bildförhållande en avgörande faktor för många. Ett antal bildskärmar finns i 16:9-format, vilket är ett vanligt format för filmer och videospel. En klassiker, även om den numera inte är lika populär, är 4:3, som är ganska pålitlig för kontorsarbete eller för att surfa på webben. Det ultrabreda 21:9-formatet är för närvarande något mindre vanligt. Här har de svarta streck som är vanliga för innehåll i 16:9-format utelämnats. Den 30 procent större skärmytan jämfört med 16:9-skärmen innebär att två fönster bekvämt kan öppnas sida vid sida.
Anslutningar
En bildskärm har helst en displayport som inte bara överför ljud- och videosignaler utan även stöder integrerade pekskärmar, mikrofoner och kameror. Alternativt är HDMI-anslutningen vanlig och utbredd som ett digitalt gränssnitt för ljud- och videosignaler. Den så kallade DVI-anslutningen säkerställer digital bildöverföring i mycket hög upplösning. Dessutom finns det vanligtvis USB-portar och separata uttag för externa högtalare eller mikrofoner. Den tidigare vanliga VGA-anslutningen är nu föråldrad och finns inte längre på dagens skärmar, eftersom den bara klarar av en maximal upplösning på 1 920 x 1 200 pixlar.
Ergonomi
Se till att skärmen kan justeras på olika sätt. Förutom höjdjustering har många modeller en så kallad tiltfunktion som gör att skärmen kan lutas fram och tillbaka. Detta gör att du kan justera visnings- och lutningsvinkeln perfekt till din position.
Vissa skärmar har pivot-teknik. Med detta kan de vridas 90 grader för att användas upprätt. Detta är ibland mycket trevligt när du läser längre dokument eftersom du behöver bläddra mindre.
De som arbetar med design och ritningar på skärmen gör klokt i att välja en modell med pekskärm. Detta är dock en ganska sällsynt funktion och kostar betydligt mer.

Böjda bildskärmar
Böjda bildskärmar är en speciell form av datorskärmar. Dessa är böjda på samma sätt som människans näthinna, så att ögat alltid befinner sig på exakt samma avstånd från skärmen. Detta innebär att ögonen inte behöver fokusera om lika ofta, vilket är mindre ansträngande, särskilt vid långa skärmar eller hektiska rörelser. Den böjda effekten gör att innehållet ser mer realistiskt ut eftersom det inte längre ser förvrängt ut. Särskilt på stora skärmar kan det bli en mer behaglig tittarupplevelse, vilket är anledningen till att det finns tv-apparater med den här tekniken.
Tekniska data
Förutom de yttre skillnaderna har monitorerna också olika prestanda. Även här är det värt att ta en närmare titt, även om spelarna inte behöver vara oroliga. De tekniska kraven för 144 Hz-monitorer är vanligtvis inriktade på aktuella spel.
Upplösning
Att hålla reda på detta är numera en vetenskap i sig: Full HD, UHD, 4K och liknande förkortningar är indikatorer på bildkvalitetför monitorer och skärmar. De ger information om antalet pixlar som representerar bilden på bildskärmens yta. Följande resolutioner är de vanligaste:
- Full HD ≙ 1 920 x 1 080 pixlar
- (W)QHD ≙ 2 560 x 1 440 pixlar
- UHD/4K ≙ 3 840 x 2 160 pixlar
Svarstid
Svarstiden – eller latensen – anges i millisekunder och beskriver den tid det tar för en pixel att ändra färg från svart till vitt eller vice versa. Så här är det: Ju lägre desto bättre. Det här värdet är också viktigt, särskilt för spelare, när ljusförhållandena på skärmen ändras snabbt. Många tillverkare anger en svarstid på en millisekund för sina skärmar. Det finns dock ofta en del knep i samband med detta: I stället för svart och vitt mäts endast en mycket mörk och en mycket ljus gråton.
Teknik för bildskärmar
Det finns olika visningstekniker för LED- och LCD-skärmar. Mycket vanligt är Twisted Nematic (TN), som är energisnålt och lyhört. Svarstiden för denna teknik är vanligtvis inte längre än tre millisekunder. Snabba rörelsesekvenser, oavsett om det gäller spel eller film, kan därför återges utan fördröjningar eller överlagringar. Kontraster och färgskillnader visas dock inte alltid optimalt. Tekniken har ibland problem med olika nyanser av grått – särskilt om du tittar på skärmen från en sidovinkel.
IPS-teknik (In-plane switch ) är däremot något långsammare. Färger och kontraster är desto bättre för det, även från en sned vinkel. Därför är de mycket lämpliga för kontor och grafiskt arbete. Ibland kan det dock förekomma ljusare halos i de nedre hörnen. Dessutom är det inte ovanligt med latenstider på över fem millisekunder, vilket kan vara märkbart när du spelar – särskilt i snabba spel.
Det finns också MVA- eller VA-paneler (Multi-domain Vertical Alignment) som har en mycket realistisk och detaljerad färgåtergivning. MVA kan också få tillgång till höga kontrastvärden. Detta är särskilt intressant för grafiska formgivare eller för fotoredigering. Å andra sidan är svarstiderna mycket korta, precis som för IPS-modellerna. Dessutom är monitorer med denna teknik vanligtvis de dyraste.

Ljusstyrka och kontrast
Ljusstyrka och kontrast spelar stor roll för bildkvaliteten. De flesta 144 Hz-skärmar har en maximal ljusstyrka på cirka 300-400 candela per kvadratmeter. Ett ljus har en candela och kan därmed lysa upp rummet en meter runt omkring. Kontrastvärdet visar skillnaden mellan den ljusaste och mörkaste visningsbara pixeln. 1.000:1 är ett realistiskt värde som anges av många tillverkare – ju högre värde, desto högre kontrast. Men det finns också ett knep här: Om du upptäcker specifikationer i miljonklassen, avser dessa endast ett svart område om det innehåller många graderingar av svart. Du kan bara se resultatet i ett helt mörkt rum.
Matt eller reflekterande
En matt skärm har fördelen att ingenting reflekteraspå den. Även om du har ett fönster eller en ljuskälla bakom dig kan du arbeta på skärmen utan optiska problem. Särskilt på svarta ytor skulle det annars vara svårt att se något. Reflekterande skärmar har däremot den fördelen att de kan visa färgerna mycket levande. Den här effekten kan vara särskilt önskvärd när du tittar på film eller spelar, eftersom även onaturliga färgpaletter återges väl.
Att må bra framför datorn
Alla som sitter mycket vid en datorskärm, både på jobbet och privat, bör vara uppmärksamma på en hälsosam och ergonomisk hållning. Rätt avstånd till skärmen och rätt ljusstyrka bidrar också till att minimera risken för huvud-, nack- och ryggsmärtor. Se också till att du tar regelbundna pauser från skärmen – cirka fem till tio minuter per timme. Res dig upp en stund, ta några steg, få lite frisk luft och ge dina ögon en ny chans att se sig omkring. Många korta pauser är effektivare än några få långa.
En matt skärm gör att ögonen vänjer sig vid kontrasterna. De blanka versionerna däremot ser till att solskenet inte stör färgbalansen eller bländar dig. På kontoret och i hemmet bör du därför alltid se till att skärmen inte placeras direkt vid fönstret. Om du samtidigt har dagsljus som lyser på dig framifrån, ansträngs ögonen för mycket när de anpassar sig till ljusförhållandena. Ett filter för blått ljus och en flimmerfri bakgrundsbelysning är också skonsamma för ögonen.
När du sitter rakt upp i din kontorsstol och tittar framåt mot skärmen ska den övre kanten vara ungefär i ögonhöjd. Detta slappnar av i ögon- och nackmusklerna. Skärmen kan optimalt ställas in till en lutning på 35 grader med hjälp av lutningsfunktionen. För en bildskärm med en diagonal på 24 tum rekommenderas ett avstånd på 70 centimeter eller mer.

Bild 1: © deliris / stock.adobe.com | Bild 2: © Gorodenkoff / stock.adobe.com | Bild 3: © Blue Planet Studio / stock.adobe.com | Bild 4: © Dzimitry / stock.adobe.com