32-tums-skärm köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- 32-tums skärmar gör det lättare att arbeta samtidigt med flera program på datorn. De är också lämpliga för att titta på tv, streama och spela spel.
- Förutom de IPS-paneler som är stabila i förhållande till betraktningsvinkeln finns det också VA-paneler med hög kontrast och TN-paneler med hög respons.
- Speciell teknik från AMD och Nvidia garanterar en jämn bild.
- Vid köp är det inte bara skärmtekniken som är viktig, utan även upplösning, uppdateringsfrekvens, pixeltäthet, svarstid och anslutningar.
- Det är viktigt att placera sig rätt för att undvika problem med hållningen.
32 tums bildskärm – den optimala storleken?
Datorskärmar finns i många olika storlekar, från 21,5 tum och uppåt. I praktiken är dock små skärmar ofta problematiska eftersom man inte kan se tillräckligt mycket på dem. Men regeln ”ju större desto bättre” bör också tas med en nypa salt, eftersom det oftast bara finns begränsat utrymme på skrivbordet. Dessutom kräver en större bildskärm ett större avstånd till sittplatsen. Monitorer med en bilddiagonal på 32 tum anses vara en bra lösning eftersom deras storlek gör det lättare att arbeta med datorprogram och de flesta skrivbord är tillräckligt stora för dem.
32-tumsskärmar finns i olika format som representerar förhållandet mellan bredd och höjd. 21:9-formatet är till exempel utmärkt för dem som gillar att titta på filmer via datorn. Kontorsprogram som kräver mycket utrymme för att visas har också nytta av bredbildsformatet. På samma sätt är en stor skärm fördelaktig för spelare, som kan fördjupa sig mer i spelet.
De olika typerna av paneler
Ur funktionell synvinkel är panelen den viktigaste komponenten i en bildskärm. De flytande kristaller som används i LCD-teknik kan styras på olika sätt. Under tiden har tre förfaranden etablerats.
IPS-panel
Förkortningen står för”In Plane Switching”. Bilden på dessa paneler är mycket skarp i kontrast. Molekylernas placering är inte vinkelrät utan parallell med bildskärmens yta. Detta ger betydligt bättre läsbarhet från en sidovinkel. Dessutom reagerar pixlarna snabbare, så det finns inga eftersläpande effekter i snabba videor eller spel. Den här paneltypen är därför väl lämpad för tillämpningar som bild- och videoredigering. En nackdel är dock det högre energibehovet på grund av bakgrundsbelysningen.
Fördelar
- Skärpa med hög kontrast
- Bra stabilitet i betraktningsvinkeln
- Låg reaktionstid
Nackdelar
- Hög efterfrågan på energi
VA-panel
Förkortningen står för”Vertical Alignment” (vertikal anpassning). Detta innebär att vätskekristallerna flyttas från en vertikal till en horisontell orientering under driftsättningen. Kontrastvärdena är till och med bättre än för IPS-paneler. Denna teknik har dock vissa nackdelar. Energiförbrukningen är högre än för IPS-paneler och skärmarna är inte heller särskilt värmetåliga. När du rör vid den med ett finger blir bilden omedelbart mörk.
Fördelar
- Ännu högre kontrastvärden än IPS-panel
Nackdelar
- Högre energiförbrukning än IPS-paneler
- Litet värmebeständigt
TN-panel
Förkortningen står för”twisted nematic”. Varje pixel i en sådan panel består av stavformade flytande kristaller. Den permanenta bakgrundsbelysningen är LED-belyst. Denna typ av panel är det obestridda förstahandsvalet för spelare. När det gäller ren hastighet är TN-paneler bäst eftersom de har en svarstid på mindre än en millisekund. Den höga uppdateringsfrekvensen på 240 hertz (Hz) är också möjlig endast med den här tekniken. Dessutom är denna typ av panel mycket prisvärd. När det gäller kontrast och betraktningsvinkelstabilitet kan TN-versionerna dock inte hålla jämna steg med VA-panelerna.
Fördelar
- Lägsta reaktionstid
- Bra uppdateringsfrekvens
- Billigt att köpa
Nackdelar
- Lägre stabilitet i betraktningsvinkeln
- Något lägre kontrastvärden
Vad som är viktigt när du köper
Förutom paneltypen finns det ett antal andra kriterier som kan påverka köpbeslutet. Det handlar bland annat om skärmteknik, upplösning, uppdateringsfrekvens, ergonomi, vikt och tillgängliga gränssnitt.
Teknik för bildskärmar
Man skiljer mellan LCD- och LED-skärmteknik . I”Liquid Crystal Display” bildar flytande kristaller som är kopplade till ett färgfilter pixlarna. Varje pixel tilldelas en transistor vars spänning reglerar kristallens position och därmed färgen. Fluorescerande lysrör som är placerade i kanterna av skärmen ger den nödvändiga belysningen. Dessa rör är också anledningen till att skärmen är något större. Med LED-skärmar lyser själva pixlarna upp. Varje pixel består av tre lysdioder i rött, grönt och blått. Den övergripande bilden skapas därför enligt principen om additiv färgblandning. LED är den teknik som har varit den mest använda i dagens skärmar eftersom bilden byggs upp snabbt och bildskärmarna är både energisnåla och hållbara.
Kända varumärken
Philips | Dell | Samsung | BenQ | HP
Upplösning
Med upplösning menas det totala antalet pixlar som bilden består av. Ju fler pixlar skärmen har, desto mer exakt och skarpt kan den visa bilden. På 32-tumsskärmar kan användaren vanligtvis välja mellan de tre upplösningarna Full HD, WQHD och UHD. Full HD innebär en upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar och därmed totalt två miljoner pixlar. Det låter mycket, men den här upplösningen är i princip redan för låg för 32-tumsskärmar.
Det är bättre att välja en bildskärm med WQHD (Wide Quad High Definition) i den här storleken. WQHD erbjuder fyra gånger HD-upplösningen, vilket är 1,8 gånger högre än Full HD. Ultra High Definition (UHD) innebär i sin tur en upplösning på 3 840 x 2 160 pixlar. I produkttester används ofta termerna UHD och 4K synonymt, men ur teknisk synvinkel är detta inte helt korrekt, eftersom äkta 4K-upplösning endast finns på biografer. Skillnaden i antalet pixlar mellan UHD och 4K är dock relativt liten.
Bildfrekvens
Uppdateringsfrekvensen anger hur ofta per sekund bildskärmen kan ändra bilden. Detta är naturligtvis viktigare i snabba datorspel än vid textredigering. Som standard har 32-tumsskärmar en uppdateringsfrekvens på 60 hertz, vilket är tillräckligt för de flesta tillämpningar. Men de som värdesätter snabba spel bör välja en bildskärm med en högre frekvens, till exempel 144 hertz. Dessutom finns det nu även modeller med en uppdateringsfrekvens på 240 hertz. Detta köp är dock endast meningsfullt om du har en tillräckligt kraftfull dator.
Pixeldensitet
En annan intressant egenskap hos monitorer är deras pixeltäthet. Den vanliga storleken för detta är dpi, dvs.”dots per inch” (punkter per tum). Om två skärmar av olika storlek har samma upplösning har den mindre skärmen högre pixeltäthet. Den här faktorn spelar mindre roll när du tittar på videomaterial och mer när du använder 32-tumsskärmen som datorskärm.
Windows användargränssnitt är till exempel optimerat för 96 dpi-skärmar. I de flesta nuvarande smartphones är detta värde redan betydligt högre, vilket är anledningen till att bilden på dem ofta ser jämnare ut än på datorskärmar. Detta beror naturligtvis också på att avståndet till ögonen är betydligt mindre.
Endast skärmar i UHD-klassen med extremt hög pixeltäthet kan hålla jämna steg med bra smartphones i detta avseende. Begreppet HiDPI har etablerats för detta. Apple döpte skärmarna med den här tekniken till Retina Display.
Svarstid
Svarstiden avser det intervall som bildskärmen behöver för att byta färg. Enheten för detta är millisekunder (ms). Värden på tio millisekunder anses redan vara helt praktiska, endast spelare föredrar skärmar med en betydligt lägre responstid, som i vissa enheter till och med bara är en millisekund. På vissa skärmar kan du till och med justera svarstiden efter behov, eftersom snabbast möjliga svarstid oftast sker på bekostnad av färgens livfullhet och ljusstyrka.
Vad är det med AMD Free Sync- och NVIDIA G-Sync-teknikerna?
De två tillverkarna AMD och NVIDIA är de största konkurrenterna på marknaden för grafikkort. Båda har utvecklat sin egen bildoptimeringsprocess. Funktionsprincipen är i stort sett identisk. Den bygger på att synkronisera datorns grafikkort med skärmens uppdateringsfrekvens för att undvika bildfel som t.ex. ryckighet. Skillnaden är dock att AMD har implementerat sin lösning på mjukvarusidan. Det är därför inte nödvändigtvis nödvändigt att köpa en särskild bildskärm. Nvidias G-Sync-koncept är däremot en hårdvarulösning och fungerar endast med de dyrare G-Sync-skärmarna. Endast de senaste G-Sync-skärmarnaär kompatibla med Free Sync, men Free Sync-lösningenkan också användas med äldre G-Sync-skärmar.
Ergonomi
När det gäller ergonomi är det viktigaste om skärmen kan justeras i höjdled och lutas framåt eller bakåt. Detta är viktigt eftersom bildskärmens position också påverkar positionen för den person som arbetar med den.
En skärm som kan justeras i höjd och lutning gör det möjligt att hitta en position som är optimal ur ergonomisk synvinkel och förebygger på så sätt trötthetstecken eller till och med skador på hållningen. Eftersom vissa arbetsplatser även innebär att man står är det en fördel med en bildskärm som kan justeras så flexibelt som möjligt.
Vikt
Monitorns vikt är särskilt viktig om användaren vill montera den på väggen. För detta ändamål finns det fästen enligt den så kallade VESA-standarden. Skärmens produktdatablad innehåller en VESA-märkning som kan användas för att hitta ett lämpligt väggfäste om det inte redan ingår i leveransen.
Anslutningar och gränssnitt
De tillgängliga anslutningarna är viktiga för att kunna ansluta 32-tumsskärmen till datorn och annan kontorsutrustning. HDMI har länge varit den vanligaste standarden för digital bild- och ljudöverföring. De flesta aktuella monitorer har flera sådana anslutningar.
DisplayPort överför också ljud och bild digitalt och överträffar till och med HDMI-anslutningen när det gäller upplösning och bildfrekvens. Men eftersom DisplayPort-tekniken är den nyare tekniken bör alla se till att köpa en 32-tums bildskärm med DisplayPort – inte bara de som har mycket höga krav på färgåtergivning. Om monitorn har den här kontakten säkerställer den en mer hållbar kompatibilitet med ständigt förbättrade standarder som 4K.
Många 32-tumsskärmar har USB-gränssnitttill vilka användaren kan ansluta ett tangentbord, en mus eller externa lagringsmedier, t.ex. USB-minnen. Detta är praktiskt när de lediga USB-portarna på datorn börjar ta slut. Med hjälp av den optiska digitala TOSLINK-utgången är det möjligt att skicka ut ljudet via en extern soundbar om ljudkvaliteten i monitorns inbyggda högtalare inte är tillräcklig eller om deras volym är för låg.
Äldre anslutningar som VGA, SCART eller DVI är inte längre aktuella. Endast de som äger äldre enheter som beamers eller VHS-videobandspelare med dessa anslutningar och som vill använda dem med den nya monitorn behöver fortfarande sådana portar.
Är en reflekterande eller matt skärm bättre?
Ur ergonomisk synvinkel är en matt display klart att föredra. Med blanka bildskärmar syns ofta oönskade reflektioner av ljuskällor i rummet på skärmen – ibland även ens egen reflektion, särskilt om ett reflekterande skyddsglas är installerat framför själva skärmen. Detta är inte bara distraherande, utan kan även leda till problem med hållningen i längden. Även vid låga ljusreflektioner intar användaren instinktivt en hållning som försöker undvika dessa reflektioner. Matte paneler är därför klart bättre lämpade för arbete på skärmen. Med reflekterande bildskärmar ser filmer och datorspel subjektivt sett mer färgglada och kontrastrika ut, men detta intryck kan ibland leda till en onaturlig bild.
Är böjda bildskärmar fortfarande i tiden?
Böjda skärmar med en böjd yta är särskilt populära bland spelare. De ger användaren en känsla av att vara mer fördjupad i spelet på grund av den bättre djuprepresentationen, vilket är det vanligaste begreppet fördjupning. Monitorn har också fördelar när du tittar på filmer och annat tv-innehåll eftersom kontrasten är bättre, särskilt i bildens kanter. Nackdelen med den böjda konstruktionen är dock att den optimala bilden endast kan ses från det centrala läget. Dessa monitorer är därför olämpliga för filmkvällar med flera vänner. Dessutom tar de böjda skärmarna mer plats på skrivbordet än de redan stora 32-tumsskärmarna. Till skillnad från TV-apparater har tillverkarna inte slutat att producera böjda bildskärmar.
Vad ska man tänka på när man placerar en 32-tums bildskärm?
Användaren bör placera skärmen så att blicken är riktad något nedåt. Skärmensöverkant får under inga omständigheter vara i ögonhöjd. Detta gäller inte bara för de bredare skärmarna utan även för de högre 32-tumsskärmarna. Ett minimiavstånd på 50 centimeter anses vara det minsta avståndet mellan ögonen och skärmen, men det bör ökas till 70-100 centimeter för större skärmar. För att få en så avslappnad hållning som möjligt bör skärmen placeras rakt framför användaren, och fönster och belysning bör vara parallella med synfältet. Felaktig placering är ofta orsaken till ögonsmärtor och huvudvärk.