Elektrisk mountainbike köpråd: Så väljer du rätt produkt
- Vad du behöver veta
- E-mountainbikes är cyklar med elektrisk hjälp som är avsedda för terrängkörning.
- De kan ha antingen full fjädring eller endast framfjädrande gafflar (hardtail).
- Motorn går bara när du trampar – om batteriet tar slut kan du fortfarande trampa hem.
- När du köper en elcykel är det viktigt att du inte bara tar hänsyn till ramstorleken utan också till den maximala vikt som den kan bära, vikten på själva cykeln, motorn, växlarna, batterikapaciteten och bromsarna.
Snabb terrängkörning
E-bikes finns numera i många olika former och stilar. Elektriska mountainbikes är en av dessa sorter. Enkelt uttryckt är det terrängcyklar med inbyggda elmotorer. De har extremt robusta ramar med breda och greppvänliga däck, vilket innebär att de klarar av praktiskt taget alla typer av underlag.
Tack vare motorn är ingen backe för brant för elektriska mountainbikeförare. Med en vanlig MTB kan vissa stigningar endast besegras av supertränade atleter. Med en E-MTB kan de flesta dock klara av dessa svåra förhållanden. Elektriska mountainbikes fungerar också bra i utförslöpning eftersom de har kraftfulla skivbromsar.

Elektriska mountainbikes är inte bara begränsade till terrängkörning – de är ett utmärkt alternativ för längre cykelturer och familjeutflykter. De är lagliga att köra på vägen och de flesta kräver inget särskilt körkort eftersom deras motorer är pedalassisterade och inte drivs med en gaspedal som en moped eller motorcykel. När du åker på vägen kan du också stänga av motorn om den inte behövs, till exempel när du åker utför. Många modeller har flera effektnivåer, så du kan välja hur hårt du vill trampa.
Välkända varumärken
Scott | Focus | Trek | Specialized | Cube
Klasser för elcyklar
Precis som för vanliga elcyklar finns det tre huvudtyper av elektriska motorsystem på elektriska mountainbikes. Folk använder ofta e-cykel för att referera till alla tre typerna, men det finns några tydliga tekniska skillnader, som beskrivs nedan.
E-bikes
E-bikes är cyklar med inbyggda motorer som kan slås på och stängas av efter önskemål, oftast med hjälp av ett gasreglage. Motorn är separerad från bottenstället, vilket innebär att den kan köras även när du inte trampar. Därför är denna typ av elcykel mer lik en moped – de ser bara ut som cyklar. Det innebär att de måste vara registrerade för användning på väg, kräva körkort och ha en hastighetsbegränsning. Denna typ av elcykel är relativt sällsynt.
Fördelar
- Motorn fungerar utan att du trampar
Nackdelar
- Måste registreras
- Begränsat urval av modeller
- Hastighetsbegränsare
Pedelecs
Pedelecs är den vanligaste typen av elcykel. Många människor talar om dem när de talar om elcyklar. Namnet är en sammandragning av pedal electric cycle. Motorn på en pedelec aktiveras endast när föraren trampar. De har en hastighetsbegränsning som beror på reglerna i det land du befinner dig i, men i de flesta länder är den 25 km/h (15,5 mph). Du kan cykla snabbare än denna begränsning på motorn, men allt måste komma från dina egna ben. De flesta modeller har motorer med olika effektnivåer, och de kan också stängas av helt och hållet och köras som en vanlig cykel. Du kan köra dem på vägen utan extra körkort eller registrering eftersom de lagligen klassas som cyklar.
Fördelar
- Justerbar motoreffekt
- Ingen extra licens krävs
- Lämplig för alla typer av cykelturer
Nackdelar
- Tungt
- Dyrt
S-Pedelecs
S-Pedelecs är i princip bara snabba pedelecs. De har en högre hastighetsgräns, ofta upp till 45 km/h, vilket också innebär att de tillhör en annan juridisk kategori. För att köra en motorcykel behöver du körkort, försäkring och hjälm. De är vanligtvis inte heller tillåtna på cykelvägar.
Fördelar
- Extremt snabb
Nackdelar
- Kan inte användas på cykelvägar
- Licens krävs
Vad en elcykel behöver
Upphängning
Eftersom de är utformade för att användas i terräng är fjädringenen av de viktigaste funktionerna på en elektrisk mountainbike. Framfjädrande gafflar är standard på alla modeller. De absorberar stötar och dämpar eventuella stötar, vilket gör det mycket smidigare att åka i ojämn terräng. Du kan ofta dra åt eller avaktivera fjädringen när du kör på plana vägar. Fullfjädrande cyklar har extra stötdämpare i bakre triangeln, medan hardtail-cyklar endast har en fjädrande gaffel framtill.
Hardtails
Hardtail-cyklar är perfekta för avslappnade cykelturer på åkrar eller skogsstigar. De fungerar bra på vägar och jämnare ytor eftersom den styva ramen ger ökad hastighet. Hardtails tenderar också att vara lättare än fullfjädrande cyklar eftersom de har färre komponenter. Det betyder också att de tenderar att vara lite billigare.
Cyklar med full fjädring
Om du planerar att regelbundet bomba ner på stigar är en cykel med full fjädring rätt för dig. Tillsammans med framgaffeln har dessa cyklar bakre fjädring. Det innebär att bakhjulet har bättre kontakt med marken och ger extra dragkraft och stabilitet. Fullfjädrande elektriska mountainbikes är fantastiska för långa turer i bergsområden. Den största nackdelen, vid sidan av det höga priset, är att de kräver en hel del underhåll. Du måste se till att den bakre stötdämparen är korrekt inställd, liksom den bakre triangeln. Precis som med hardtailcyklar kan du dra åt eller helt stoppa bakfjädringen från att fungera om du vill, till exempel när du kör på vägar.

Andra viktiga köpkriterier
Även om fjädring är extremt viktigt är det inte allt när det gäller elektriska mountainbikes. Läs vidare för att få en översikt över andra viktiga saker att tänka på när du väljer modell.
Storlek på hjul och ram
För att få en bekväm körning måste du ha rätt ramstorlek för din längd. De flesta tillverkare tillverkar sina cyklar i fyra eller fem olika ramstorlekar, och du kan kontrollera måtten på nätet. Vissa webbplatser har till och med ett verktyg som hjälper dig att välja rätt storlek genom att ange din längd och dina benmått. För några år sedan var 26-tums hjul vanliga på mountainbikes, men numera har de flesta cyklar antingen 29- eller 27,5-tums hjul.
Total viktkapacitet
De flesta e-mountainbikes kan bära upp till 120 kg (260 pund). Det här är bara en riktlinje, och det finns cyklar för tyngre cyklister – ibland upp till 200 kg (440 pund). Kontrollera kapaciteten, eftersom vissa motorer går sönder om belastningen är för tung.
Vikt
På grund av motorerna är elektriska mountainbikes betydligt tyngre än vanliga cyklar. Toppmodellerna väger omkring 20 kg, men E-MTB:s som väger upp till 30 kg är också vanliga i billigare prisklasser.
Motor
E-mountainbikes tenderar att ha en av två typer av drivning: antingen en mittmonterad motor i bottenkonsolen eller en bakre motor i bakhjulsnavet.
De flesta modellerna har en motor med bottenkonsol. Anledningen till att den är så populär är att den motoriska enheten i stort sett är skyddad när den finns där. Dessutom är körkänslan likadan som på en normal cykel, eftersom den extra vikten ligger i stort sett vid cykelns tyngdpunkt.
Växlar
Det finns två typer av växlar: navväxlar och derailleurväxlar . En navväxel har vanligtvis färre växlar att välja mellan, men eftersom den är integrerad i hjulet har den fördelen att den inte blir lika smutsig som en extern bakväxel. Däremot erbjuder derailleurs ett bredare utbud av växlar. Detta gör dem till ett bättre alternativ för branta uppförsbackar och snabba nedförsbackar. Kugghjul kan vara antingen mekaniska eller elektroniska. Elektroniska växlar är ibland snabbare och kräver mindre underhåll, men de är dyra och kan vara känsliga om de används i svår terräng.
Batteri
Den viktigaste faktorn för ett batteri i en elcykel är dess kapacitet: ju högre kapacitet, desto längre kan du cykla med hjälp av motorn. Tillverkare anger vanligtvis watt-timmar (Wh), ibland även amperetimmar (Ah) eller volt (V). Det är vanligt med batterier på mellan 300 och 600 watttimmar.
Du bör alltid ta tillverkarens angivna räckvidd med en nypa salt, eftersom räckvidden alltid beror på körstilen. Vind och väder spelar också en roll för batteriernas livslängd. För att undvika obehagliga överraskningar på vägen med låg batteritillförsel har varje batteri en laddningsindikator som liknar bränslemätaren i en bil. Om batteriet plötsligt tar slut på vägen kan du fortfarande trampa hem som vanligt.

Ju större batteriets kapacitet är, desto längre är laddningstiden. Tack vare den långa livslängden på dagens litiumjonbatterier på 7 000 till 10 000 laddningscykler behöver du bara byta ut batteriet i undantagsfall.
Bromsar
Fälgbromsar har i stort sett blivit föråldrade på mountainbikes – det är mycket sällsynt att hitta dem på något annat än instegsmodeller. I stället använder de flesta tillverkare skivbromsar. De kan vara mekaniska eller hydrauliska. Skivbromsar är mycket mer tillförlitliga, särskilt i våta och smutsiga förhållanden. De innebär också att dina hjul håller längre. Detta beror på att bromsklossarna på fälgbromsar sliter på fälgarna med tiden. Du behöver mindre kraft för att dra de hydrauliska skivbromsarna, vilket innebär att bromssträckan blir kortare.
Bromsskivorna har olika diametrar. En tumregel är att ju större bromsskivan är, desto starkare är bromsverkan. skivor med en diameter på 8 tum (203 mm) är standard på framhjulet, medan vissa tillverkare använder skivor med en diameter på 7 tum (180 mm) på bakhjulet.
Andra funktioner
Den viktigaste komponenten i en cykel är ramen – detta gäller även för elektriska mountainbikes. Aluminium har visat sig vara ett bra material för ramar, även om dyrare cyklar tillverkas av kol. Kolfiber har fördelen att vara lättare och styvare, men kan gå sönder ohjälpligt vid kraftiga krascher. Med tanke på den högre totalvikten för elektriska mountainbikes har en något lättare ram inte lika stor effekt som till exempel på en landsvägscykel.
Förmonterade stänkskärmar ingår vanligtvis inte, men det finns billiga eftermarknadsalternativ som du kan montera på bakre triangeln, sadelstolpen eller nedre röret.
I vissa länder krävs ett blixtsystem för användning på vägar – även i dagsljus. Men den behöver inte nödvändigtvis vara fast monterad utan kan utrustas efter behov. Kontrollera med de lokala myndigheterna vilka trafikregler som gäller i ditt område.
Eftersom de är utformade för sport är bagagehållare vanligtvis inte med på elektriska mountainbikes.
Ett starthjälpmedel är ett användbart alternativ för att få upp cykeln till gångfart från stillastående, vilket underlättar vid branta stigningar efter avhopp.
En display på styret visar viktig kördata som hastighet, tillryggalagd sträcka och batteriladdning. Dyrare cyklar har ibland skärmar med integrerat GPS-navigeringssystem.
Hur mycket måste du spendera på en e-mountainbike?
Precis som alla andra typer av cyklar kan elektriska mountainbikes bli riktigt dyra. Vissa högkvalitativa e-mountainbikes kostar lika mycket som en småbil. I hardtailkategorin börjar priserna på omkring 2 000 dollar. Priserna för cyklar med full fjädring är något högre och börjar på cirka 2 500 dollar. Var försiktig med fynd och erbjudanden. Om du inte gör rätt efterforskningar kan du få en cykel med komponenter av låg kvalitet. Många verkstäder vägrar också att reparera discountcyklar av säkerhetsskäl.
Bild 1: © Uwe / stock.adobe.com | Bild 2: © PR_DE / stock.adobe.com | Bild 3: © mmphoto / stock.adobe.com