Cykellampa köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Fullständig cykelbelysning förbättrar synligheten och ökar din egen synlighet.
  • En dynamo ger tillförlitlig kraft, men är inte användbar på alla cyklar.
  • Batterilampor kan användas flexibelt, men måste laddas regelbundet.
  • LED-lampor är standard i modern cykelbelysning.

Väl upplyst är säkert på vägen

Att vara synlig i vägtrafiken spelar en viktig roll inte bara under den mörka årstiden. En fungerande cykelbelysning är viktig året runt och är dessutom lagstadgad. Ett bra belysningssystem är viktigt för alla som vill använda sin cykel i mörker. Den skyddar mot olyckor, som kan vara allvarliga, eftersom belysningen förbättrar din egen synlighet och synligheten för andra trafikanter. På så sätt bidrar den till en säker och avslappnad körning.

Lampor på – olika typer av cykelbelysning

Cyklisterna kan välja mellan två typer av strömförsörjning: å ena sidan dynamo och å andra sidan batterier eller uppladdningsbara batterier.

Dynamodrivet ljus: Idealisk för pendlare och ofta återkommande förare

Fram till för några år sedan var det obligatoriskt med ett dynamodrivet ljussystem som var fast monterat på cykeln. Nästan alla stads- och trekkingcyklar har fortfarande sådan belysning. Den klassiska dynamon med sidohjul, som ger upphov till ett tyst gnissel och märkbar friktion när man åker, har dock nästan haft sin tid. Navdynamon har tagit plats och ersatt det konventionella navet i framhjulet. Den har en betydligt högre verkningsgrad än sidrotormodellen, orsakar märkbart mindre friktionsmotstånd och fungerar smidigt även i våta och snöiga förhållanden. En LED-lampa i kombination med en dynamo i navet garanterar både god synlighet och synlighet i vägtrafiken.

Nackdelen med den fasta belysningen med dynamo är kabelsystemet. Den löper längs cykelramen och är känslig för skador ivissa områden. Denna skada leder lätt till lösa kontakter. Kontaktpunkterna, pluggförbindelserna, lödfogarna och andra anslutningspunkter är också känsliga för fel. Om cykeln alltid står utomhus kan ett dynamodrivet ljussystem kräva mycket underhåll. Sökandet efter orsaken sker då oftast på morgonen eller kvällen, vilket kostar ytterligare nerver.

Fördelar
  • Ljuset är alltid med dig
  • Oberoende av andra energikällor
  • Stöldsäkert
Nackdelar
  • Kostsamma reparationer vid defekter
  • Kablar som är känsliga för skador
  • Friktionsmotstånd

Belysning av batterier och ackumulatorer: Flexibel användning

Ett dynamosystem är inte användbart för alla cyklar. För sportiga cyklar som mountainbikes och tävlingscyklar är batteri- och ackumulatordrivna ljussystem utan kablar den bättre lösningen. Den nya standarden är ljusa lysdioder. Moderna LED-system har ett permanent installerat litiumjonbatteri som laddas via USB. Användarna måste själva kontrollera belysningens laddningsstatus. Till skillnad från dynamosystemet är batteri- och ackumulatorbelysning därför inte alltid redo att användas. Cyklister som missat laddningen lämnas då i mörker och måste skjuta på.

Uppladdningsbara lampor och batterilampor fästs på styret, sadelstolpen eller ramen med hjälp av ett fäste. Vanliga monteringssystem är elastiska spänningsband, skruvade fästen eller gångjärnssystem med nätspänning. Efter åkturen tas lampan av igen och utsätts därför bara en kort stund för väder och vind. De praktiska hållarna är dock den största svagheten hos mobila armaturer. De ska hålla belysningen stadigt på plats även vid vibrationer. Många fästen misslyckas med detta, vilket gör att lampan vinglar under körning och i värsta fall faller av. Med löstagbara lampor måste användarna också alltid förhindra stöld. Om du parkerar din cykel på trafikerade platser utan att ta av lamporna kommer du snabbt att förlora dem igen. Många cyklister glömmer det uppladdningsbara batteriet eller batterilampan hemma, trots att en returresa i mörker är nära förestående. Vägen hem måste då göras till fots.

Fördelar
  • Eftermonterbar
  • Låg vikt
  • Bra värde
Nackdelar
  • Regelbunden laddning krävs
  • Mottaglig för vibrationer
  • Inte stöldsäkert

Här är vad du bör tänka på när du köper cykelbelysning

Ju mer synlig en cyklist är i vägtrafiken, desto bättre uppfattas han eller hon av andra trafikanter. En komplett och fungerande cykelbelysning är en förutsättning för detta.

Val av ljuskälla

I princip kan du välja mellan glödlampor, halogenlampor och LED-lampor. Om du vill ha maximal synlighet kan du inte klara dig utan en LED-lampa. Lysdioder är bättre än andra ljuskällor i alla avseenden. Glödlampor är också helt föråldrade. Lysdioder lyser inte bara mycket ljusare, utan är också många gånger mer hållbara. Deras drifttid kan vara upp till 100 000 timmar, medan konventionella halogenlampor bara håller i ungefär 3 000 timmar. Den faktiska brinntiden beror dock på den individuella användningen. En annan fördel med lysdioder är deras låga energiförbrukning. Jämfört med halogenlampor är det därför mindre ofta nödvändigt att byta batterier eller ladda det uppladdningsbara batteriet.

Har du gamla lampor hemma och vet inte var du ska lägga dem? Här berättar vi hur du gör dig av med dem på rätt sätt.

Ljusstyrka och ljusbild

Ljusstyrkan är det viktigaste kriteriet när du köper en cykellampa. Den avgörande faktorn är den ljusbild som lampan ger upphov till. Ljuskäglan ska belysa vägen på ett sådant sätt att det är möjligt att köra med framförhållning. Tillverkare anger enheterna lux eller lumen för ljusstyrkan hos sina cykellampor. Ju högre värde, desto bättre. Men vad betyder egentligen lux och lumen?

Lux är den vanligaste tillverkarspecifikationen när det gäller ljuskvalitet. Värdet uttrycker ljusintensiteten, dvs. hur mycket ljus som når en yta som ska belysas. Eftersom ljusintensiteten mäts i mitten av en ljuskägla – dvs. i den ljusaste punkten – säger enheten lux ingenting om storleken på det upplysta området. En laserpekare har till exempel ett mycket högt luxvärde, men är helt olämplig som cykelbelysning. Den ljuskägel som produceras ska vara tillräckligt bred för att belysa vägen och vägkanten jämnt.

Kommersiellt tillgängliga cykellampor har vanligtvis mellan 10 och 100 lux. 10 lux är det föreskrivna minimivärdet. I en väl upplyst miljö som en stad räcker det med 10 lux. Lampor med en ljusstyrka på 30 lux och mer ger bättre synlighet. Det finns dock cykellampor som ger mycket mer än 100 lux. Dessa är motsvarande dyrare och det är inte meningsfullt att använda dem i alla miljöer. De rekommenderas på dåligt upplysta vägar, till exempel vid körning över land.

Enheten lumen förekommer mer sällan i specifikationer än lux. Lumen avser det totala ljuset som avges, oavsett hur det fördelas. Ett starkt ljus har därför ett högt lumenvärde, men detta beskriver inte hur intensivt ljuset strålar i en viss riktning. Ljuset skulle kunna lysa i alla riktningar istället för framåt, vilket inte är önskvärt för en cykellampa. Som regel är ett värde på 300-1 000 lumen tillräckligt

I praktiken ger alla godkända cykellampor en ljuskägla som är riktad framåt. Lux- och lumenvärdena ger cyklister en uppfattning om ljusets egenskaper. Det är viktigt att en cykellampa ger ett jämnt och brett ljusfält. Det enklaste sättet att ta reda på det är att prova sig fram. Om detta inte är möjligt visar många tillverkare bilder av ljusfältet på sina produktsidor.

Varaktighet

Detta kriterium gäller endast för batteri- och ackumulatordrivna cykellampor. En stark lampa hjälper inte mycket om den bara har en drifttid på några få timmar. En drifttid på minst fyra timmar är ett minimum; om den är kortare bör du avstå från att köpa. Högkvalitativa frontljus har en brinntid på upp till tio timmar, mindre bakljus lyser i några timmar längre. De flesta lampor har ett ekoläge. Med den här inställningen kan effekten och därmed energiförbrukningen gradvis minskas. Den återstående kapaciteten på uppladdningsbara batterier och batterier bör visas på ett meningsfullt sätt – ingen gillar ju att oväntat bli lämnad i mörker.

Med löstagbara lampor måste cyklisterna regelbundet ladda batteriet eller ha batterier till hands. Särskilt för ofta förekommande förare kan detta vara besvärligt och leda till irriterande situationer. Om du glömmer att ladda upp kvällen innan, kommer du att vara i mörker nästa morgon. Dynamodrivna belysningssystem är mer pendlarvänliga i detta avseende.

Lampans hållbarhet

Cykelbelysning används utomhus och måste därför tåla alla typer av miljöpåverkan. Vem som helst kan råka ut för ett kraftigt regn på väg till jobbet. Avtagbara armaturer faller ibland till marken när de är monterade. En bra lampa är därför både väder- och stöttålig. IP eller IK-standarden anger om detta är fallet. IP 68 anger att lampan är både damm- och vattentålig. När det gäller slagtålighet är den högsta skyddsklassen IK 10.

Bakljus

Många frontljus finns i set tillsammans med ett bakljus. Det röda bakljuset är endast avsett för din egen synlighet i vägtrafiken och är obligatoriskt som en del av cykelbelysningen. Vid köp måste man följa samma kriterier som för strålkastaren. Det viktigaste är att bakljuset är väl synligt. När det gäller uppladdningsbara lampor och batterilampor är drifttiden också viktig. Andra relevanta aspekter är typ av installation och väderbeständighet.

Ytterligare utrustning

Många cykellampor har olika driftlägen med olika ljusstyrkor. På så sätt kan belysningen anpassas till omgivningen. Det behövs trots allt mindre ljus under gatubelysning i staden än till exempel på en skogsstig.

Ett dagsljus underlättar inte cyklisternas sikt, utan gör dem mer synliga. Ljuskäglan i en korrekt inställd strålkastare är riktad nedåt. Dagkörningsljuset förbättrar sikten genom att sända ut ljus framifrån. LED-strålkastare med dagsljus innehåller ytterligare svagare lysdioder för detta ändamål, som inte bländar mötande trafik. Ljusstyrkan i dagsljusen justeras automatiskt med hjälp av en sensor.

För armaturer med löstagbara batterier och uppladdningsbara armaturer är fästets kvalitet avgörande. När det gäller stöldskydd ska lampan vara lätt att ta loss från hållaren och sätta på den igen, och samtidigt ska fästet ge ett säkert grepp under körning. Ett bra fäste är enkelt till sin utformning, men stabilt och kan monteras på cykeln med några få steg. De lämpligaste hållarna är de som skruvas fast på cykeln eller har ett snäpplås. På så sätt sitter ljuset alltid på samma plats. Elastiska fästen med gummidelar är mer flexibla men glider ofta.

Anteckningar om cykelbelysning

Efter monteringen är cykelbelysningen omedelbart redo att användas. Ta tillfället i akt att kontrollera om alla delar av ett föreskrivet belysningssystem finns på din motorcykel. Dessutom är det viktigt att rikta strålkastaren så att den inte bländar mötande trafik.

Godkännande för vägtrafik

Endast testade lampor bör monteras på cyklar. I regel säljs endast testade lampor. Allt som inte är försett med provningsmärket får inte säljas eller användas som cykelbelysning. Detta gäller t.ex. blinkande lampor som inte får monteras på cykeln. De är dock tillåtna som extra belysning på hjälmen eller ryggsäcken.

Vad innebär fullständig belysning?

Hur cykelbelysning som används i vägtrafiken ska se ut är exakt lagstadgat. Men även om det inte finns några regler bör du alltid vara på väg med full belysning för din egen säkerhets skull.

Korrekt justering av cykelbelysningen

Cykelbelysningen får under inga omständigheter blända mötande trafikanter. Detta är inte bara obehagligt utan kan också vara farligt. För att förhindra detta krävs korrekt justering och stabil fixering. Det vanligaste misstaget är att ställa in lampan för högt. Då lyser den upp vägen mycket bra, men bländar den mötande trafiken. Vinkeln i vilken ljuset faller på golvet är avgörande för inriktningen. Enligt en föreskrift som inte längre är giltig ska ljuskäglan från den främre strålkastaren träffa marken tio meter framför framhjulet. Du kan fortsätta att använda detta som en vägledning. I den nya förordningen finns inga exakta specifikationer, utan det anges bara att ljuset inte får blända mötande trafik.