Cykelglasögon köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Cykelglasögon är en viktig del av utrustningen för hobbycyklister och professionella cyklister.
- Skyddsglasögonen skyddar ögonen mot stark vind, extremt solljus och smutspartiklar eller insekter.
- Vissa glasögon imponerar med praktiska funktioner som automatisk färgning, antifogbeläggning eller synskärpa.
- Oavsett om det handlar om ramlösa cykelglasögon, halva eller hela ramar – beroende på vad du föredrar finns det en lämplig modell.
- Se till att glasögonen sitter rätt så att de inte klämmer, men också så att de inte faller av huvudet.
Vad är cykelglasögon till för?
Om du cyklar snabbt känner du säkert till känslan när vinden slår mot ansiktet och ögonen börjar rinna. Cyklister som alltid färdas i hög hastighet använder sig av speciella cykelglasögon. Dessa skyddar mot motvind eller vind och garanterar därmed en fri sikt. De stöter dessutom bort sand och damm som sprids av vinden eller motgående trafik, och du riskerar inte heller att få insekter i ögonen.
Tinted lenses skyddar ögonen från solljus och gör det bekvämare att cykla i starkt ljus. Vissa beläggningar på linserna ser till att vattendroppar snabbt rullar av, så att du kan se igenom även i regn. Andra förhindrar att linserna blir imma eller säkerställer UV-skydd.
Sol- och UV-skydd
Oavsett om det är en regelbunden idrottsaktivitet eller en tillfällig fritidsaktivitet – cykling är särskilt populärt när det är fint väder. Därför är solskyddet i cykelglasögonen en mycket viktig faktor. Med mörka linser är du skyddad från ljusa eller föränderliga ljusförhållanden och blir mindre bländad, vilket minskar risken för olyckor. Objektiv med polariseringsfilter säkerställer dessutom att ljusreflektioner från solen, till exempel från glas- eller vattenytor, dämpas.
Linsernas respektive färg är en bra indikator på vilka ljusförhållanden cykelglasögonen är lämpliga för.
Färg | Effekt | Lämplighet |
Brun | Starkare kontraster | Ljus miljö, starkt solsken |
Gul/orange | Starkare kontraster | Omslagsvänligt väder, skymning, skog |
Blå | Vänligare nyans | Tunga moln, grå himmel |
Grått | Mörkare nyans | Lätt till starkt solsken |
Generellt sett delas glasögonlinser in i fem olika kategorier beroende på hur starkt de är färgade. Dessa filterkategorier gäller även för cykelglasögon. Nyanserna S0 till S4 är väl lämpade för olika ljusförhållanden.
Kategori | Absorption av ljus | Lämplighet |
S0 | < 20 % | Mörker, skymning |
S1 | 21-57 % | Molnig himmel, lite ljus |
S2 | 58-82 % | Solsken, skiftande ljusförhållanden |
S3 | 83-92 % | Starkt solsken |
S4 | 93-98 % | Bländning eller extrema ljusförhållanden |
Solglasögon med S4-beteckningen är förresten inte lämpliga för vägtrafik, utan för sport och aktiviteter där solen kan vara särskilt bländande på grund av vissa förhållanden, t.ex. i snö, i öknen eller vid havet.
Kontrollera att glasögonen skyddar mot UV-strålning. Färgen är ingen indikator – blå eller mörkgrå linser skyddar inte automatiskt bättre än orange linser. Beteckningen UV400 anger att UV-strålar upp till ett värde av 400 nanometer filtreras bort. Detta skyddar dina ögon från solens skadliga spektrum.
Solglasögon är ingen ersättning
Vanliga solglasögon är inte en lämplig ersättning för cyklister som regelbundet cyklar långa sträckor eller i höga hastigheter. I det här fallet är vindskyddet bara otillräckligt, och solglasögon sitter vanligtvis inte så hårt på huvudet.
Olika egenskaper hos glasen
Cykelglasögon är först och främst ett skydd för cyklistens ögon. Ett kort ögonblick av distraktion på grund av att något bländar eller träffar ögat kan leda till farliga situationer och olyckor i hög hastighet. Bra cykelglasögon skyddar området runt ögonen och avleder vinden åt sidan med sina lätt böjda linser.
Reptålig och motståndskraftig mot repor och brott
Linserna måste vara reptåliga så att de inte skadas av flygande partiklar som du kan råka ut för under en snabb tur. Smuts, sand och småstenar får inte lämna några spår. När du rengör glasögonen behöver du inte heller oroa dig för att få repor i dem. Dessutom är glasögonen idealiskt resistent mot brott vid olyckor eller fall. Om glasögonen skadas i processen är du åtminstone skyddad från glassplitter.
Tonade glasögon
Vissa tonade linser kan anpassa sig till ljusförhållanden och bli ljusare eller mörkare i enlighet med detta. Detta är särskilt praktiskt när vädret är ombytligt eller när det är lätt molnigt. Färgen blir intensivare i starkt solsken och minskar igen i svagare ljus. Denna process tar ofta bara några sekunder. Alternativet är glasögonmodeller där du kan byta linser. I det här fallet måste du dock ha med dig flera uppsättningar linser, och det är dessutom opraktiskt att byta ut dem med vissa modeller.
Synskärpa
För personer som bär glasögon i vardagen finns det cykelglasögon med olika synskärpa. Precis som med receptbelagda solglasögon bör du gå till en optiker som tillverkar lämpliga linser för dig. Du bör dock räkna med att kostnaden för sådana linser är hög, vilket kanske inte är värt det för tillfälliga idrottare. Kombinationen av kontaktlinser och konventionella cykelglasögon kan också fungera mycket bra.
Antifog
Vissa glasögon har en speciell beläggning som förhindrar att de blir imma. Detta är särskilt användbart vid körning i låga temperaturer. Vid hög luftfuktighet kondenserar vanligtvis vatten på glaset, vilket försämrar sikten. Antifog-beläggningen gör att vattnet rinner till en platt film, vilket gör att du kan se klart och tydligt. Alternativt kan du använda en spray mot imma som ger samma skyddseffekt för linserna i upp till 72 timmar, beroende på tillverkare.
Vatten- och smutsavvisande
Så kallade hydrofoba linser rekommenderas särskilt för körning i regn. Vattendropparna samlas inte på linserna, utan rullar helt enkelt av på grund av beläggningen. Dropparna förlorar sin ytspänning och flyter åt sidan på grund av luftströmmen. Du har alltså fortfarande god sikt även i kraftigt regn. Det är också praktiskt med oleofoba glas som är mer motståndskraftiga mot smuts och fett och därför behöver rengöras mer sällan. Detta är praktiskt vid terrängkörning eller i dammiga förhållanden.
Stabila ramvillkor
Cykelglasögonens ramar och bågar är vanligtvis tillverkade av hårdplast, till exempel polykarbonat. Detta robusta material har oftast en lång hållbarhet, förutsatt att du hanterar det med omsorg. Vissa tillverkare förser också ramen med en legering av lättmetall. Detta för att förhindra skador på ett ännu säkrare sätt, till exempel om någon råkar sätta sig på glasögonen eller om bågarna fastnar någonstans.
Templen ser till att glasögonen sitter bra. Tack vare de gummerade ändarna kan den inte glida. Vissa tinningar är justerbara i bredd för att passa olika huvudformer. Oftast är det dock så att cykelglasögon är en storlek som passar alla.
Allt eller inget – eller hälften?
Dessutom kan du välja mellan modeller med hel ram, halv ram eller ramlösa linser. En ram ger mer stabilitet och skydd mot vind och regn, men det kan vara svårare att byta ut linserna. Halvbågar eller ramlösa modeller har ett bredare synfält och bättre ventilation.
Glasögonens vikt
Det kan vara stora skillnader i vikt mellan sport- och cykelglasögon. Vissa modeller väger strax över 20 gram, vilket har en särskilt positiv effekt på bärkomforten. I det här fallet är det oftast modeller med ramlösa linser eller halvramar. Andra versioner kan väga mellan 100 och 200 gram, vilket är mer märkbart när de bärs under längre perioder.
Glasögon för landsvägscykel eller MTB?
När du letar efter lämpliga cykelglasögon stöter du förmodligen oftare på termerna mountainbike/MTB-glasögon eller vägcykelglasögon. Detta väcker frågan om vilka egenskaper hos glasögonen som du bör vara uppmärksam på som landsvägscyklist eller mountainbiker. Det finns ingen egentlig skillnad i konstruktion eller funktionalitet. Du kan anpassa linserna på dina favoritglasögon till den miljö du tänker åka i. Mountainbikecyklister måste till exempel troligen hantera smuts- eller lerstänk oftare, och då är smutsavvisande linser värdefulla. Om du ofta färdas på vägar i skogen rekommenderas orangefärgade linser eller solglasögon på nivå S2 för att reagera på de skiftande ljusförhållandena. På grund av de höga hastigheterna bör cyklister vara särskilt uppmärksamma på ett brett synfält som avleder vinden väl. Dessutom får inga störande ramar synas i ögonvrån.
Särskild utformning: Monoskivan
En vanlig, men ändå speciell typ av sport- och cykelglasögon är monolinser. Modeller av den här formen har bara en stor lins, som liknar skidglasögon, även om det finns ett stort utbud när det gäller design. Det fria utrymmet ovanför nässtycket är eliminerat, vilket ger full synlighet även i detta område. Fördelen med monolinser är ett bredare synfält och mindre vindgenomsläpplighet. Nackdelen är att de på grund av sin storlek inte kan kombineras med alla cykelhjälmar utan problem.
När sitter glasögonen ordentligt?
Cykelglasögonen ska sitta tätt och får inte vingla. När du testar dem, skaka gärna lite med huvudet och luta det fram och tillbaka i ryck för att se till att glasögonen inte sitter för löst. Samtidigt får den inte klämma. Även ett litet tryck i början kan bli mycket obehagligt efter en tid på turné.
En optimal passform uppnås när tinningarna placeras en bit ovanför öronen. Gummibehandlade tinningändar i detta område garanterar inte bara att glasögonen inte glider, utan den mjukare ytan känns också bekvämare på huvudet. Många cykel- och sportglasögon har ergonomiskt formade bågar som sitter nära ögat utan att klämma. Se dock till att dina ögonfransar och ögonbryn inte rör vid linserna, eftersom detta kan orsaka fläckar i synfältet.
Glasögonen måste också sitta bra på näsan utan att glida. Det är vad de gummerade näsdelarna är till för, precis som med vanliga glasögon. De kan enkelt justeras i bredd för att passa alla näsformer.
Kombination med hjälm
Eftersom det är troligt att du kommer att bära en hjälm när du cyklar bör du kontrollera i förväg om den kan bäras med cykelglasögonen utan problem. Särskilt stora glasögon kan stöta mot hjälmen med den övre kanten och därmed glida. Se därför till att du får modeller som passar i båda fallen.
Skötsel av cykelglasögonen
För att du ska kunna njuta av dina glasögon så länge som möjligt bör du behandla dem med omsorg. De flesta modeller levereras med ett matchande fodral där du kan förvara glasögonen när du inte använder dem. När du rengör linserna ska du använda en speciell rengöringsduk för linser av mikrofiber. Den tar till exempel bort damm- och fettfläckar snabbt och tillförlitligt. Näsdukar eller bomull är för grova och skulle i längden skada glasögonens beläggning avsevärt.
Om dina glasögon har en antifogbeläggning måste den uppdateras genom att du sköter dem med ett specialmedel då och då. Annars förlorar skyddet sin effekt med tiden. Så snart du märker att dina glasögon börjar imma, är det dags att byta ut skyddet.
Se till att glasen inte utsätts för för mycket värme. Plastramen kan bli skev vid temperaturer över 50 grader Celsius och linserna kan också förlora sin form. Under högsommaren kan sådana temperaturer ibland uppnås i en parkerad bil, så du bör inte lämna dina cykelglasögon där.