Kabinväska köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Kabinväskor måste ha vissa mått som överensstämmer med flygbolagens riktlinjer. Dessa är dock inte alltid samma.
- Handbagageväskor är i regel 55 x 40 x 20 centimeter stora, väger mellan 2,0 och 3,5 kilo och har en volym på 30-50 liter.
- Fodral med hårt skal skyddar innehållet särskilt bra mot stötar och väderförhållanden som regn, medan fodral med mjukt skal är mer flexibla och lättare.
- Antalet hjul och handtag är avgörande för hur resväskan hanteras.
Kabinväska för billiga resor
I början av 1900-talet var passagerarflyg fortfarande en sällsynthet och biljetten kostade en förmögenhet. I dag erbjuder vissa flygbolag flygningar inom Europa som kostar mindre än en långväga bussbiljett eller en måltid på en restaurang – men på ett villkor: Endast handbagage är tillåtet. När du lämnar in en resväska tillkommer 30-50 euro per flygning. Det är därför som passagerarna i allt större utsträckning reser ”lätt”. Med så låga priser är även en kort resa värd att göra, så en stor resväska är inte nödvändig. Du behöver inte vara helt utan, men beroende på flygbolag får ditt handbagage bara ha vissa mått och inte överskrida en viss vikt.
För detta ändamål finns kabinväskor – även kallade handbagageväskor eller trolleys – i olika storlekar. Erfarna, sofistikerade resenärer kan resa i flera veckor med en liten kabinväska. Så länge du fokuserar på det nödvändigaste, som kläder och bara den mest nödvändiga elektroniken, kan du klara dig utan att lämna in resväskan. Men glöm inte att resväskan måste gå igenom handbagagekontrollen. Det innebär att du måste klara dig utan vissa saker som vätskor och vassa föremål. Det är också viktigt att tänka på detta när du köper vissa souvenirer från din semester. Olivolja och snaps får inte följa med i handbagaget om de inte har köpts på flygplatsen efter säkerhetskontrollen. Kabinväskor sparar också tid eftersom du inte behöver vänta vid bagageutlämningen.
Tillåten storlek och vikt: Tyvärr inte enhetligt
Även om alla flygbolag anger vilken storlek eller vikt som är tillåten för handbagage, kan denna information variera från bolag till bolag. Vissa flygbolag har nått ett visst samförstånd och följer rekommendationen från IATA(International Air Transport Association): 55 x 40 x 20 centimeter (höjd x bredd x djup) eller 115 centimeter rekommenderas. Detta motsvarar vanligtvis resväskestorlek S. Man kan dock inte alltid lita på sådana generella uttalanden. Det är bäst att i förväg ta reda på hur stort handbagage som är tillåtet på flyget. Ofta finns det också en övre viktgräns, och även där kan det finnas stora skillnader, till exempel mellan 5 och 23 kilo.
Om du överskrider de angivna måtten måste du lämna in ditt bagage. Detta kostar pengar och tid, eftersom du måste vänta på din resväska efter ankomsten.
Om och hur strikt dessa riktlinjer tillämpas beror på flygbolaget och flygplatsen. Ibland är kontrollen inte så sträng, så du kan komma igenom även med ett lite större handbagage. Du bör dock inte förlita dig på detta. Det är särskilt irriterande om du får passera på utresan men måste lämna in ditt handbagage mot en avgift på återresan.
I följande tabell finns några exempel på flygbolag och deras tillåtna storlekar på handbagage. Detta är minimipriset för ekonomiklass. Om biljetterna inte är Economy-biljetter tillåter vissa flygbolag, t.ex. Lufthansa, Ryanair och EasyJet , även större bagage eller ett extra handbagage.
Flygbolag | Mått i centimeter (höjd x bredd x djup) | Vikt i kilogram |
Aegean Airlines | 56 x 45 x 25 | 8 |
Air China | 55 x 40 x 20 | 5 |
Air France | 55 x 35 x 25 | 12 |
American Airlines | 56 x 36 x 23 | Ej specificerat |
British Airways | 56 x 45 x 23 | 23 |
EasyJet | 45 x 36 x 20 | Ej specificerat |
Emirates | 55 x 38 x 20 | 7 |
Lufthansa | 55 x 40 x 23 | 8 |
Ryanair | 40 x 20 x 25 | Ej specificerat |
Schweiziska | 55 x 40 x 23 | 8 |
Det yttre materialet: Hårt, mjukt eller blandat?
Å ena sidan ska en resväska ha gott om utrymme och å andra sidan ska den vara så stöttålig som möjligt – starka vibrationer kan trots allt uppstå under en flygning, både i kabinen och i lastrummet. Beroende på vad du prioriterar är antingen ett hård- eller mjukskaligt fodral det bästa valet.
Hårt fodral: De hårda nötterna
Fodral är vanligtvis tillverkade av polypropen, polykarbonat, ABS-plast eller Curv. Alla material är slag- och brottsbeständiga. Förutom plast används ibland även aluminium, som tål mycket extrema väderförhållanden.
Sådana hyttfall är särskilt robusta. Tack vare det hårda skalet är innehållet skyddat vid stötar och fall. Dessutom är väskorna oftast vattentäta, hållbara och lätta att rengöra. Men de är dyrare och tyngre än väskor med mjukt skal. På grund av det styva skalet är hårda väskor också mindre flexibla. Det är inte så lätt att tvinga fram en för full hård väska. Även om fodralen är robusta och skyddar innehållet effektivt, kan bucklor och repor snabbt uppstå på ytan. Sist men inte minst har kabinväskor med hårt skal inget yttre skal.
Fördelar
- Robust
- Vattentät
- Hållbar
- Lätt att rengöra
- Högt skydd för bagaget
Nackdelar
- Dyrt
- Inflexibel
- Tungt
- Deller och repor syns snabbt
- Inga ytterfickor
Väska med mjuka sidor: Flexibla lättvikter
Väskor med mjuka sidor är vanligen tillverkade av plast, t.ex. polyester eller nylon. Läder används något mer sällan, vilket ger poäng för dess utseende och hållbarhet, men är dyrt och kräver mycket skötsel.
Handbagageväskor med mjukt skal är särskilt flexibla eftersom de anpassar sig till innehållet. Detta gör det också möjligt att förvara dem på ett platsbesparande sätt. Handbagage med mjuka sidor är billigt och har en låg taravikt. Ytterfickorna ger inte bara extra förvaringsutrymme, utan även snabb åtkomst. Fodralet är i sig självt mycket slitstarkt, men innehållet är inte lika skyddat som i ett fodral med hårt skal. Dessutom är sådana kabinväskor inte vattentäta, utan endast vattenavvisande. Det är lite besvärligare att rengöra dem – det räcker inte med en fuktig trasa.
Fördelar
- Enkelt
- Billigt
- Flexibel
- Hårt slitande
- Lätt att stuva
- Utvändiga fickor finns tillgängliga
Nackdelar
- Inte vattentät
- Litet skydd av innehållet
- Utarbetad rengöring
Fodral med halvhårt skal: En kompromiss för de obeslutsamma
Halvhårda fodral är en bra kompromiss för dem som inte kan välja mellan mjuka och hårda fodral. Det yttre materialet är detsamma som för ett mjukt skal, men hörnen och kanterna är förstärkta, vilket gör dem mer robusta. Trots sin robusthet har de låg egenvikt och är relativt flexibla. Det finns vanligtvis också externa fack. De är dock inte vattentäta. Även om de är robusta jämfört med mjukskaliga fodral skyddar de inte innehållet lika bra som hårdskaliga fodral. Priset beror, precis som för mjuka och hårda väskor, främst på modellen och mindre på typen av kabinväska.
Fördelar
- Robustare än mjuka väskor
- Låg egenvikt
- Flexibel
- Utvändiga fack finns tillgängliga
Nackdelar
- Inte vattentät
- Innehållet är mindre skyddat än i hårda fodral
Andra inköpskriterier
När du köper en kabinresväska är en av de faktorer som spelar roll hanteringen, som främst baseras på antalet hjul. Eftersom handbagage kan väga mindre än tio kilo hos många flygbolag är det också viktigt att vara uppmärksam på resväskans taravikt. Valet av volym eller inredning beror på hur länge du reser och vad du vill ha med dig. Förutom att vara brottsäker bör ett fodral också vara skyddat med någon form av låsmekanism för att förhindra obehörig åtkomst.
Hantering av
En semester är till för att koppla av, men vägen dit är ofta en stressfaktor. Helst ska ditt handbagage inte orsaka ytterligare olägenheter. Det ska finnas minst tre handtag: ett på toppen, ett på sidan och ett teleskophandtag för att du ska kunna skjuta eller dra resväskan utan att behöva böja dig. Det teleskopiska handtaget ska vara lätt att dra ut och fälla ihop utan att fastna. Dessutom ska hjulen rulla utan ansträngning, oavsett om de är fyra eller bara två. Justerbara fötter är till stor hjälp för resväskor med två hjul, eftersom de ger kabinresväskan ett stabilt läge.
Två rullar
Resväskor med två hjul kan inte rulla iväg på en sluttande yta. De är därför också lämpliga som sittplatser vid behov. Dessutom är hjulen på sådana resväskor ofta mer robusta och bättre på ojämna ytor. Eftersom du drar den tvåhjuliga resväskan bakom dig lägger du dock lite mer vikt på armen än vad som är fallet med en fyrhjulig modell. I längden är sådana kabinväskor därför mer ansträngande att transportera.
Fyra rullar
Resväskor med fyra hjul är mer lättmanövrerade eftersom de kan vridas 360 grader och skjutas i alla riktningar. De behöver inte heller lutas och är därför mindre ansträngande för armen. Eftersom de är mer populära har du ett större urval av modeller. Å andra sidan är rullarna mer känsliga för skador. Även en defekt rulle gör det betydligt svårare att skjuta eller dra. Om du vill sitta på kabinresväskan för en kort vila måste du också se till att den inte rullar iväg.
Dödvikt
Så länge flygbolaget du flyger med inte anger någon högsta tillåtna vikt är taravikten inte särskilt viktig. På sin höjd är den ansvarig för att lådan blir tyngre eller lättare när den lyfts. Även med en hög övre gräns på cirka 23 kg spelar taravikten knappast någon roll. Det är trots allt knappast möjligt att uppnå denna vikt med en kabinväska.
Den maximala vikten för handbagage är dock vanligtvis mindre än tio kilo. I det här fallet kan dödvikten vara avgörande. Om du inte får ta med dig mer än 7,0 kg och din resväska väger 3,5 kg finns det knappt något utrymme kvar. Ju mindre resväskan väger, desto mer får bagaget väga. Lätta resväskor är dock oftast inte särskilt robusta. De flesta kabinväskor väger mellan 2,0 och 3,5 kilo. Vissa särskilt tunga modeller väger till och med över 4,0 kg. Bara taravikten ligger mycket nära viktgränsen för till exempel Air China.
Interiör och volym
När det gäller inredningen är antalet fack eller fickor i resväskan viktigt. Om du flyger på semester är det inte lämpligt att ha en handbagageväska med många innerfack, eftersom de bara tar upp plats. Ett stort huvudfack med en nätficka, till exempel för tvätt, är lämpligare i det här fallet. En resväska för affärsresor kan däremot ha nytta av flera fack. Dokument och elektronik som smartphone, bärbar dator och tillbehör kan förvaras i den med omsorg. Eftersom affärsresor oftast är ganska korta, behöver du troligen inte så mycket utrymme för kläder.
Dessutom kan packband göra det lättare att packa, särskilt om resväskan är mycket full. På så sätt kan varje sida pressas ihop så hårt som möjligt. Detta förpackningshjälpmedel är särskilt fördelaktigt för hårda väskor som inte är särskilt flexibla.
De flesta kabinväskor har liknande mått, men volymen kan variera kraftigt. Eftersom varje centimeter räknas i så små resväskor bör du leta efter en modell med så mycket volym som möjligt. En resväska med IATA:s yttermåttkan rymma mellan 30 och 50 liter. En expansionsfals ökar väskans volym. Den öppnas med en dragkedja och – som namnet antyder – expanderar resväskan. Denna utvidgning påverkar dock också fodralets yttre dimensioner. Se till att du inte går över gränsen.
Säkerhet
Även om du alltid har kabinväskan med dig bör det finnas ett låsningsalternativ. Om din resväska inte har ett integrerat lås kan du sätta ett externt lås på den. Det förstnämnda alternativet är dock oftast säkrare. Detta är vanligtvis en tresiffrig sifferkombination.
Många resväskor är utrustade med ett TSA-lås(Transportation Security Administration). Detta gäller dock endast för resenärer till USA som lämnar in sin kabinväska. Vid ankomsten kan TSA, säkerhetstjänsten på amerikanska flygplatser, genomsöka din resväska. Alla TSA-lås kan öppnas med samma nyckel som TSA-anställda har tillgång till. Detta förhindrar att din resväska öppnas med våld och skadas i processen. Som handbagage har du det däremot alltid med dig och kan öppna det om du blir ombedd att göra det.
Design
För de flesta resenärer är resväskans utseende sekundärt. Även om du inte lägger stor vikt vid en snygg design bör du välja ett fodral som är lätt att känna igen för dig. Det händer ofta att passagerare har resväskor som ser väldigt lika ut. Om alla har samma svarta resväska i kabinen eller vid bagageutlämningen kan det snabbt uppstå förvirring om alla har samma svarta resväska. Om din kabinväska inte har några utmärkande detaljer kan du till exempel knyta en färgglad rosett runt ett av handtagen eller dekorera väskan med klistermärken.
Anmärkningar om rengöring
Kabinväskans innerfoder kan vanligtvis tas bort för rengöring och tvättas för hand eller i tvättmaskinen. Det är bäst att följa tillverkarens anvisningar. Du kan helt enkelt blötlägga rullarna i lite vatten. Efter bara några minuter kommer de grova orenheterna bort och du kan torka bort resten med en trasa.
Det är mycket enkelt att rengöra en hårdväska. Det räcker oftast med en fuktig trasa för att få den ren. Med ett fodral med mjuka sidor är det däremot lite mer komplicerat, eftersom damm, smuts och vätskor kan samlas på locket. Gå först över hela ytan med en dammsugare för att ta bort damm och sand. Torka sedan av fodralet med en fuktig trasa. Envis smuts avlägsnas bäst med en mjuk borste. När du är klar med rengöringen bör du låta väskan torka innan du stänger in den igen. En fuktig resväska kan leda till mögeltillväxt. Det är bäst att placera den öppet på ett torrt ställe tills den är torr.