Stunt scooter köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Stuntscootrar är lämpliga för trick.
  • Materialet avgör skoterns hållbarhet och vikt.
  • Stuntscootrar kan köpas färdiga. Men om du vill kan du också köpa de enskilda delarna och montera din skoter själv.
  • Nybörjarmodeller finns redan tillgängliga från 50 euro.

Hur skiljer sig stuntskotrar från cityskotrar?

Vid första anblicken ser stuntskotrar ut som vanliga stadsskotrar. Precis som i dessa står ryttaren med ett ben på ståytan, däcket, och trycker av från marken med det andra benet. När den önskade hastigheten har uppnåtts står föraren med båda fötterna på däcket. Men det är också där som likheterna tar slut. Eftersom stunts ofta innehåller akrobatiska inslag och innebär en viss risk används stuntskotrar inte i första hand för att förflytta sig, utan för att utföra mer eller mindre farliga trick.

Om man tittar på stuntskoterns närmaste släktingar, skateboarden och BMX-cykeln, blir dess förhållande till stadsscootern tydligt:

TransportmedelFritidssport
TrekkingcykelBMX-cykel
LongboardSkateboard
City scooterStunt scooter
Stuntscootrar och stadsskotrar i förhållande till andra hobbyområden.

När man tittar på egenskaperna hos en stuntskoter blir det tydligt varför den, till skillnad från en stadsscooter, främst används för fritidssporter. Stadsscootrar, till exempel, är inte lämpliga för tricks. Alla som har hoppat av trottoaren med den några gånger vet att sådana handlingar snabbt kan leda till att hjulen går ur vinkel eller till och med till att skotern går sönder. Som transportmedel i staden är stadsskotrar dock bekväma och praktiska. De är lätta att åka på och kan fällas ihop för att transporteras i bilen eller i kollektivtrafiken. Beroende på förarens storlek kan styrets höjd också justeras. Stuntscootern är också lätt att åka, men den är inte infällbar. Den är också mer robust, för att klara stötar och fall. Av stabilitetsskäl är den inte justerbar – styrets höjd är fast. Därför måste du köpa en modell som är anpassad till ryttarens storlek.

Vem är stuntskotrar lämpliga för?

Stuntscootrar är tillåtna frånåtta års ålder, det finns ingen övre åldersgräns. Tricks med stuntskotrar kräver dock en hög nivå av motoriska färdigheter, kroppskoordination och balanssinne. Barn under åtta år som fortfarande är för osäkra på dessa områden bör närma sig dem långsamt, till exempel genom att prova en trehjulig skoter. Äldre personer rekommenderas också att inte göra detta, eftersom de ofta saknar de reflexer, den stabilitet och den rörlighet som krävs för att fånga upp sig själva om de faller.

Stuntscootrar är väl lämpade för dem som sent kommer in i tricksporten. Jämfört med liknande sporter som skateboarding och BMX-åkning är detrelativt enkelt och säkert att lära sigfreestyle scootering . Detta beror på att föraren står upprätt och har ett litet avstånd till marken. Detta är också fallet med skateboarden, men där kan han inte fånga sig själv om han tappar balansen. På en skoter kan föraren däremot hålla i styret hela tiden. Så om du aldrig har vågat åka skate eller BMX kan du våga åka till skateparken och kanske till och med till den härliga halfpipen på en skoter med minskad skaderisk.

Observera att skotrar har enövre viktgräns  . Detta är vanligtvis 100 kg. Det finns också modeller som tillåter 10-20 kilo mer. Men med ännu mer vikt är de för upptagna. Dessutom bör styret på skotern vara ungefär i höfthöjd. Scooterns totalhöjd är vanligtvis 75-85 centimeter, så det är inget problem för de flesta vuxna. Väldigt långa personer, till exempel över 190 centimeter, kan förmodligen inte åka på vanliga stuntskotrar. Istället bör de fråga om specialanpassade skotrar där de kan hitta lämpliga delar för deras storlek. Det borde inte vara några problem för små personer, eftersom det också finns skotrar för små barn. Barn som är för små även för den minsta scootern kan först prova barnskotrar.

Vilka stuntskotrar finns tillgängliga?

Även om stuntskotrar finns i olika färger och utföranden är konstruktionen alltid likadan. Inom skoterbranschen skiljer man dock mellan självbyggda och färdiga, dvs. prefabricerade modeller.

Stunt Scooter slutförd

Kompletta scootrar är färdigmonterade scootrar. Fördelen är att köparen inte behöver några förkunskaper för att använda dem. Så efter köpet kan han gå ut ur butiken med den. På är de därföridealiska för nybörjare, eftersom de vanligtvis inte vet tillräckligt väl vilka delar de behöver, om de är kompatibla med varandra och hur de ska skruvas ihop. De är också säkrare för nybörjare eftersom de har byggts och testats av proffs. Sist men inte minst är Completes betydligt billigare än Customs. En stuntskoter kan köpas för så lite som 50 euro och lämpar sig väl för att börja med fritidssporter. Företaget MGP har till exempel flera modeller för nybörjare som ligger i prisklassen 50-120 euro.

Anpassad Stunt Scooter

Skräddarsydda skotrar kan vara av mycket högre kvalitet. De som monterar sin egen skoter kan välja de bästa delarna och på så sätt bygga en professionell skoter. Därförär kvaliteten på anpassade stuntskotrar oftast högre, , förutsatt att skoterföraren kan sina saker. Detta beror på att bearbetningen av varje enskild del kan kontrolleras. Custom scooters ger också möjlighet att fritt välja estetiska komponenter som färgkombinationer och mönster. De är dock betydligt dyrare. De kan kosta flera hundra euro när de köps nya. Vissa återförsäljare erbjuder montering av stuntskotrar. På så sätt kan även köpare som inte vill ta hand om monteringen själva få tag på en individuellt konfigurerad stuntskoter. Men det är det dyraste alternativet.

Vilka är de viktigaste köpkriterierna?

När man köper en stuntskoter spelar förutom produktkvaliteten ävenindividuella preferenser  en roll i beslutsprocessen. Oavsett om du köper en Complette eller skapar en tull bör varje ryttare veta vilka funktioner som är viktiga för honom eller henne. Valet av hjul kan till exempel påverka skoterns manövrerbarhet och hastighet. Det kan också vara till hjälp för nybörjare som ännu inte vet vilken ridstil de föredrar i förväg. Vid alla inköpskriterier ska du vara uppmärksam på den allmänna kvaliteten på utförandet.

Material

Stuntscootrar är nästan helt byggda av metall. Huvudsakligen används aluminium och stål. Professional-scootrar byggs uteslutande av aluminium, eftersom metallen är mycket lätt och robust. För yrkesverksamma räknas varje gram. För de flesta trick måste skotern lyftas och hanteras skickligt i luften. Scootrar av ren aluminium är dyra.

För nybörjare som inte vill investera så mycket pengar räcker det med en skoter av aluminium och stål. Nybörjare skulle förmodligen knappt märka små skillnader i vikt. Med dem är det mycket viktigare att gå långsamt fram med tricksen. Dessutom är skotrar av stål mer stabila och hållbara. När de så småningom är redo att utföra dubbla backflips (bakåtriktade kullerbyttor) kan tidigare nybörjare köpa en aluminiummodell av högre kvalitet för att göra det lättare att lyfta. För daglig användning är stålets stabilitet dock oslagbar.

Rullar

Ingen annan del av skotern påverkar körupplevelsen så mycket som hjulen. De bär den kombinerade vikten av skoter och förare. En viktig egenskap hos valsarna är derasdiameter . Som regel är den 100 millimeter. Den kan dock variera mellan 98 och 110 millimeter. I vissa fall, till exempel Chilli Reaper Reloaded, kan diametern till och med vara 120 millimeter.

Om du bygger en specialanpassad skoter eller vill byta ut dina gamla hjul är det viktigt att du är uppmärksam på hjulens kompatibilitet. Det kan vara så att diametern är för stor eller liten och därför inte passar på skotern. En stor diameter ökar skoterns hastighetspotential, medan en liten diameter gör skotern mer manövrerbar.

Hjulens kärna  är antingen tillverkad av aluminium, plast eller nylon. Givetvis är hjul av aluminium av högre kvalitet och mer robusta. Det finns fyra typer av kärnor:

RullkärnaEgenskaper
Solid kärnaSlitstarkt, robust, relativt tungt, dyrt
EkerkärnaLätt, mindre stabil
Hålig kärnaLättviktig, robust, inte lika robust som den solida kärnan
PlastkärnaLätt, billig, inte särskilt motståndskraftig
Vissa egenskaper överlappar varandra. Varje typ av rullkärna är dock fördelaktig av olika skäl.

En annan viktig egenskap är rullarnashårdhetsgrad  . Detta mäts med hjälp av ”durometerskalan”. För mjukare material används A-skalan. 0A är den mjukaste hårdhetsnivån och 100A den hårdaste. Hjulen på stuntskotrar har vanligtvis en hårdhet på 85A. Hårdare rullar är snabbare och håller längre. Mjuka hjul har bättre grepp och minskar vibrationer.

Sist men inte minst spelarprofilens bredd en viktig roll. Termen ”slitbana” avser hjulets sidovy, inte spåren i ytan som på bildäck eller skor. En platt profil har en större kontaktyta. Det innebär att rullmotståndet är större och att skotern därför är långsammare. Å andra sidan ger en platt profil ett bra grepp. En smal profil har å andra sidan mindre rullmotstånd och är därför snabbare. Vilken profil du ska välja beror på din körstil och scooterens användningsområde. Personer som huvudsakligen använder den i inomhus skateparker har andra krav än personer som använder skotern för att ta sig till jobbet eller skolan.

Kullager

Kullager underlättar rotationen av rullarna på axeln. Det finns två av dessa i varje rulle, placerade i hjulnavet och åtskilda av en distans. Kullager påverkar främst hastigheten och känslan. En viktig sak när du använder stuntskotrar är att undvika att vatten, sand eller smuts tränger in för att undvika att kullagren slits för mycket. Hur väl ett kullager är skyddat mot främmande föremål beror på dess utformning: Tätade kullager förhindrar att ämnen tränger in på grund av sin slutna konstruktion. Det gör dem idealiska för utomhusridning. Öppna kullager är lämpligare för skridskoåkning inomhus. De är snabbare, men måste rengöras oftare. Eftersom de är öppna och skatehallen genererar betydligt mindre smuts än utomhus kan de rengöras snabbt och enkelt. Den bästa prestandan visas av Högprecisionskullager . Även om de är snabbast måste de rengöras regelbundet, annars slits de högprecisionslager snabbt.

De viktigaste kvalitetsegenskaperna hos kullager är materialet, tillverkningsprecisionen och smörjningen: De flesta kullager är tillverkade av stål. Det rekommenderas att använda kullager med en högkvalitativ stållegering, eftersom billiga varianter slits ut för snabbt. Förutom kullager av stål finns det även kullager av keramik. Keramikkulor är mycket hårda och rostar inte. De behåller därför sin form längre.

En annan viktig egenskap hos kullager är deras tillverkningsprecision. Detta avser precisionen i de enskilda komponenternas passform. Ju högre precision i tillverkningen, desto lättare blir körningen. Precisionen klassificeras enligt ABEC-standarden – från engelskans ”Annular Bearing Engineering Committee”. Ett högt ABEC-värde indikerar en hög grad av tillverkningsprecision. Coxwain-scootrarhar till exempel ofta ett ABEC-värde på nio, vilket innebär en hög grad av precision. Men precision är inte detsamma som snabbhet eller hållbarhet. Materialet och smörjningen är mer avgörande faktorer i detta avseende. Dessutom minskar precisionen genom användning.

Sist men inte minst, när det gäller kullager måste man vara uppmärksam på smörjning . Alla kullager måste smörjas om under användning, oavsett om det är med olja eller fett. Avsaknaden av smörjmedel leder till uppvärmning och förlust av hastighet. Om du är ute efter prestanda bör du använda smörjolja. Oljan är tunn och ger ett lågt motstånd. Det möjliggör en hög hastighet, men kräver oftare smörjning. Fett är lättare att underhålla i detta avseende. Den försvinner inte lika snabbt och skyddar bättre mot vatten och smuts. Å andra sidan ger det mer motstånd, vilket gör att kullagret vrider sig lite hårdare.

Vatten skadar kullagret

Oavsett vilket smörjmedel som används gäller följande: Om vatten kommer in i kullagret slits det snabbt. Efter kontakt med vatten ska kullagret därför omedelbart och noggrant rengöras, torkas och smörjas om.

Ska jag köpa en begagnad stuntskoter?

Det säkraste sättet är alltid att köpa nytt. På så sätt kan köparen vara säker på att de olika delarna av skotern inte är slitna. Det är också lättare att inspektera hantverket när det är nytt. Den som ändå köper en begagnad skoter bör undersöka dess allmänna skick: En stuntscooter med många repor och bucklor är ett bevis på slarvig hantering. Eftersom stuntskotrar används för trick kan detta dock inte helt undvikas. Kullagret och rullarna bör undersökas särskilt noggrant för att hitta tecken på slitage, eftersom de är avgörande för körupplevelsen och vissa skador kanske inte syns vid första anblicken. Dessutom ska grepptejpen fortfarande vara grov för att säkerställa ett bra grepp på den stående ytan. Om du bestämmer dig för att köpa en begagnad skoter bör du definitivt provköra den. Om säljaren tillåter det, rekommenderas det till och med att skruva loss den för att inspektera rullarna och kullagret närmare.

De olika delarna av stuntskotern

Komponenterna i stuntskotrarna är desamma, bortsett från pris och tillverkare. De kan vara tillverkade av olika material eller ha olika färger och mönster, men alla stuntscootrar är tillverkade av samma komponenter. Det betyder inte att de alla passar ihop. När du skapar en specialanpassad skoter måste du vara uppmärksam på mått och kompatibilitet. I regel används engelska termer för att namnge delarna.

Bar (styr)

Stången är den del av trickscootern som föraren håller i och styr stuntscootern. Stänger av stål är billiga och robusta, men tunga. Stänger av aluminium är lätta och stabila, men kostar mycket mer. Alla som bygger en anpassad stuntskotern bör vara uppmärksamma på styrets diameter. Den måste passa på gaffeln. Förutom raka stänger finns det även stänger med en lätt inåtriktad kurva, den så kallade ”back sweep”. Dessutom måste styrets höjd vara lämplig för användaren.

Handtag (handtag)

Handtagen är monterade på styrändarna. Föraren placerar sina händer där när han eller hon tar tag i stången. De är vanligtvis gjorda av gummi eller skum och kan vara hårda eller mjuka. Det finns ingen optimal kombination. Föraren kan därför själv bestämma vad som är mest bekvämt för honom eller henne.

Gaffel

Stuntskoterns gaffel förbinder stången med hjulen. Den måste dock också vara kompatibel med andra delar, t.ex. headsetet och kompressionssystemet. Särskilt för den här delen av skotern krävs mycket kunskap för att bygga den på beställning. Gafflar kan delas in i gängade och trådlösa gafflar (”gängade” och ”trådlösa”). Gafflar av aluminium kan vara en- eller tvådelade. Enheter är lätta och billiga. Tvådelar är lätta och starka. Gafflar som är svetsade av krom eller stål är robusta och billiga, men de är mycket tyngre.

Kompressionssystem (kompressionssystem)

Kompressionssystemet liknar en skruv till utseendet. Den har till uppgift att fästa styret, gaffeln och däcket så att styrets vinglighet minimeras. De mest kända systemen är ICS-systemet, HIC-systemet, ICH-systemet och SCS-systemet. Gaffeln och styret avgör vilket kompressionssystem som är lämpligt.

Klämma

Klämmor används för att ansluta stången till gaffeln. Beroende på stångens diameter har klämman en diameter på mellan 32,0 och 34,9 millimeter. Klämmorna skiljer sig också åt i fråga om antalet klämskruvar. Anaqqas Cobra-seriehar till exempel en dubbelklämma, medan den dyrare serien V7Park har fyra klämskruvar. Här krävs dock återigen kompatibilitet med baren. Det är bäst att följa tillverkarens specifikationer.

Headset

Headsets tillåter fri rotation av gaffel och styr. Det finns headsets med och utan gänga (”gängade” och ”trådlösa”). För headsets med en gänga måste gaffeln också ha en gänga. Gängfria headsets kräver gafflar utan gängor. Trådlösa headset delas också in i ”integrerade” och ”icke-integrerade”. Inga verktyg behövs för att montera integrerade headset. Icke-integrerade headset måste däremot installeras för hand.

Hjul

Rullarna har två kullager och en distans och roterar runt en axel. De skiljer sig bland annat åt på grundval av kärnans typ, material, storlek, hårdhet och profil. Hjulen är en av de viktigaste delarna av en stuntscooter och har ett stort inflytande på körupplevelsen.

Axel

Axeln fäster rullen på gaffeln. Axlarna är tillverkade av antingen robust stål eller lätt aluminium. Axeldiametern är vanligtvis åtta millimeter, men kan också vara större eller mindre beroende på tillverkaren. Axeln på de främre rullarna måste passa till gaffeln, medan axeln på den bakre rullen måste vara kompatibel med däcket.

Däck (fotända)

Däcket är fotsteget på stuntskotern. Däcken är i regel tillverkade av aluminium. Den viktigaste egenskapen är deras vikt. Tunga däck är mer robusta, lätta däck är bättre för tricks. Träffytan måste bära hela användarens vikt. Detta är en stor belastning, särskilt vid hopp, eftersom skotrar inte har någon fjädermekanism. Eftersom stål är mer motståndskraftigt och klarar större belastningar kan en slitbana av stål vara lämpligare för tunga användare.

Griptape

Grepptejpen limmas fast på däcket. Den har en grov yta som ger optimalt grepp. När den är utsliten måste grepptejpen bytas ut. Vatten och smuts påskyndar slitaget.

Broms

Stuntscooterbromsarna är gjorda av metall och är fast monterade på däcket. De manövreras med foten och används för att reglera hastigheten, men inte för att bromsa helt och hållet. Bromsar delas in i fjäderbromsar och flexfenderbromsar. Fjäderbromsarna fästs horisontellt på däcket med en bult. Efter aktivering återgår bromsen till utgångsläget tack vare fjädern. Flexfender-bromsarna monteras vertikalt på däcket med en skruv. Vid inbromsning trycks metallplattan mot valsen. På grund av stålets elasticitet återgår bromsen automatiskt till sitt utgångsläge. Denna variant är billigare och mer populär. Ett exempel på flexfenderbromsar är HUDORAsstuntskotern XQ-serie.

Peg

Pinnar är en förlängning av axeln. Dessa måste köpas separat och monteras på ena sidan av hjulen. Pinnarna är tillverkade av stål eller aluminium. De förstnämnda är mer robusta, de sistnämnda lättare. Peggar behövs för att utföra vissa trick, till exempel grinds, där föraren använder peggarna för att hoppa upp på en lång avsats eller ett rör och glida längs med det.

Vad bör man tänka på när man underhåller stuntskotrar?

Jämfört med annan sportutrustning är stuntskotrar relativt lättskötta. Det finns dock några saker att vara medveten om: Du måste till exempel byta ut greppen och grepptejpen efter en tid eftersom de slits ut med tiden. Dessutom bör kullagren smörjas om med olja eller fett då och då. För att undvika slitage av kullagret rekommenderar vi att du undviker vatten, sand och fukt. Sist men inte minst måste du kontrollera skruvar och anslutningar regelbundet. Slutligen utsätts stuntscootern för stora påfrestningar när den utför tricks. Föraren bör därför se till att alla skruvar är åtdragna och att det inte finns några avbrott i anslutningarna.

Säkerhetsanvisningar

Det finns inget sätt att garantera säkerheten för stuntskoterns förare. Att utföra trick innebär alltid en viss risk. Det finns dock tillbehör som kan bidra till att förhindra allvarliga skador. En hjälm kan till exempel skydda huvudet från stötar. Knä- och armbågsskydd ger ett mjukare fall. Handskar ger ett bättre grepp, vilket minskar risken för att glida av skotern.

Vad ska jag vara uppmärksam på när jag kör en stuntskoter?

Scootern används som en stadsscooter: Ryttaren står med ena benet på trampdynan och trycker av från marken med det andra. När den önskade hastigheten är uppnådd står han också på däck med det andra benet. Det bör noteras att bromsen endast används för inbromsning. Fullständig inbromsning är vanligtvis inte möjlig med detta. Om du måste bromsa plötsligt, låt en fot släpa på marken eller hoppa av helt och hållet. Trafikreglerna behandlar stuntskotrar som skateboards eller fotgängare. De får därför inte användas varken på väg eller cykelväg, utan endast på trottoaren. Stuntskotrar är dock i första hand avsedda för skateparken, där deras fulla potential kan utnyttjas. Det är viktigt att endast köra på släta ytor med stuntskotrar. De lämpar sig inte för till exempel kullerstenar.

Tricks för stuntskotern

Olika trick är möjliga med skateboards, BMX-cyklar och stuntskotrar. Det finns dock många överlappningar mellan BMX och stuntskotrar. Tricks som bunny hops, grinds, tailwhips och backflips är bland de mest populära tricken på olika nivåer. Stuntscootervarianterna är vanligtvis något enklare. Detta är tydligast vid hopp, vilket är mycket lättare med skotrar än med BMX-cyklar. Nybörjare bör dock skaffa sig lite erfarenhet innan de vågar sig in i halfpipe.