åretruntdäck köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Helårsdäck är utformade för användning i torra och varma förhållanden samt i vått, kallt, snö och is och är därför avsedda att ersätta vinter- och sommardäck.
- Allvädersdäcken är väl lämpade för kortdistans- och stadsförare som kör mindre än 10 000 kilometer per år och som inte reser i områden med extremt klimat.
- Sedan den 1 januari 2018 måste däcken vara försedda med den så kallade snöflingesymbolen för att godkännas som vinterdäck. Den tidigare giltiga symbolen ”M+S” är inte längre tillräcklig.
Allsäsongsdäck – En uppsättning däck för alla väder
”O till O – från oktober till påsk” – denna tumregel bör påminna bilister om att byta däck regelbundet. På våren används sommardäck. När hösten närmar sig sitt slut måste vinterdäcken monteras på bilen tills temperaturen blir mildare igen och sommardäcken återstår. Att byta däck två gånger om året är inte bara besvärligt utan kostar också pengar. Enligt en undersökning av Motor Vehicle Monitoring Organisation of Freelance Motor Vehicle Experts e.V. (KÜS) från och med 2017 är det bara ungefär en tredjedel av de som använder säsongsdäck som byter sina däck själva. Resten av förarna går till en bilverkstad eller däckhandlare för detta.
Ett alternativ till säsongsbundna sommar- och vinterdäck är så kallade helårsdäck, även kallade allvädersdäck. Som namnet antyder är de utformade för användning året runt.
De kombinerar de typiska egenskaperna hos båda säsongsdäcken. Det låter lättare än det är. Allvädersdäcken måste uppfylla höga krav: Både i varma och torra förhållanden och i vått, kraftigt regn, halka och snö måste de garantera god styrbarhet och ha tillräckliga bromsvärden. Därför måste däckens slitbanekonstruktion och materialkomposition anpassas för att klara alla väg- och väderförhållanden.
Allsäsongsdäck på frammarsch
Fördelarna med allvädersdäck är uppenbara. De besparar användarna den tidskrävande och ofta kostsamma processen att byta däck. Dessutom behöver förare som använder dessa allrounddäck bara en uppsättning däck. Å ena sidan sänker detta inköpskostnaderna och å andra sidan behövs inget lagringsutrymme för professionell förvaring av oanvända säsongsdäck.
Det är därför inte förvånande att fler och fler bilister väljer de praktiska allvädersdäcken. Att efterfrågan ökar har inte undgått de stora däcktillverkarna. Under en tid var Goodyear ganska ensam på marknaden för allvädersdäck mellan små leverantörer och okända tredjepartsmärken. Under tiden har andra stora däcktillverkare som Michelin, Continental, Hankook, Nokian, Nexen och Vredestein också hoppat på tåget.
fördelarna med allvädersdäck:
- Inget däckbyte nödvändigt
- Lägre förvärvskostnader
- Ingen lagringsanläggning krävs för oanvända säsongsdäck
För vem är helårsdäck lämpliga?
Generellt sett är helårsdäck intelika lämpligaför alla regioner och alla behov . Hybriddäck rekommenderas inte för regioner med stora temperaturskillnader mellan årstiderna. De är bara en kompromiss mellan säsongsbundna däck och kommer inte riktigt i närheten av bra vinterdäck i vinterväglag, medan de ligger efter specialiserade sommardäck i varmt väder.
En nackdel med allvädersdäck jämfört med sommardäck: De är tillverkade av en mjukare gummiblandning för bättre grepp på snöiga vägar och slits därför snabbare när de körs på torra vägar. För långväga pendlare eller fältarbetare som ofta kör långa sträckor (mer än 10 000 kilometer per år) med sin bil är sommar- och vinterdäck därför fortfarande det bästa valet. För förare som däremot huvudsakligen eller uteslutande använder sitt fordon för korta resor i staden är helårsdäck ett förnuftigt alternativ för att spara tid och pengar. Allvädersdäcken är särskilt populära bland förare av mikro- och småbilar: Enligt en undersökning kan mer än hälften av dem tänka sig att byta till helårsdäck nästa gång de köper däck.
Allvädersdäck är ett förnuftigt alternativ för förare,
- är hemma i ett tempererat klimat,
- använder sin bil endast ibland,
- reser övervägande korta sträckor,
- är främst ute i staden.
Vad är skillnaden mellan vinter- och sommardäck?
Sommardäck, vinterdäck och helårsdäck är likadana till sin konstruktion. Alla tre har en grundstruktur, den så kallade stommen. Det består av tyg som är inbäddat i gummi och håller ihop däcket. Sidoväggen skyddar stommen och bältet och axelremsan kompletterar den. På utsidan finns slitbanan med profilen. Med den vilar däcket på vägytan. Följande diagram visar däckets allmänna uppbyggnad och visar de viktigaste termerna och komponenterna:
Sommar- och vinterdäck skiljer sig i huvudsak åt i fråga omslitbanan och den gummiblandning som används. Helårsdäck försöker kombinera egenskaperna hos båda säsongsdäcken på bästa möjliga sätt. Trots detta finns det naturligtvis fortfarande skillnader mellan specialisterna.
Olika profiler
Profilmönstret är strukturen på däckets slitbana. Det är ett jämnt mönster av lameller och spår som påverkar körbeteendet i regn och snö.
Profilen för sommardäck
Sommardäck måste garantera ett bra grepp på torra och våta vägar och förhindra akvaplaning vid kraftigt sommarregn. En enhetlig spårstruktur ger den så kallade wiping edge-effekten, som möjliggör hög körstabilitet och korta bromssträckor på våta vägar. Vid kraftigt regn transporterar flera breda längsgående spår regnvatten utåt genom slitbanan så snabbt som möjligt och förhindrar att däcken förlorar kontakten med vägen.
Profilen för vinterdäck
Vinterdäck är utformade för att ge en säker körning på isiga och snöiga vägar och förhindra att bilen slirar. Deras profil kännetecknas av längsgående och tvärgående rännor i ett blockliknande mönster. De djupa, breda spåren är utformade så att snö och is inte fastnar i dem och för att upprätthålla ett bra grepp. Dessutom är profilen utrustad med så kallade lameller. Det är många små intryckningar som samverkar med snö eller is på vinterväglag för att ge bättre grepp på vägytan.
Profilen på ett allsidigt däck
Allvädersdäck försöker kombinera slitbanegenskaperna hos de två säsongsbundna däcken så bra som möjligt. Till exempel har helårsdäcken de längsgående spåren som är typiska för sommardäck och som transporterar regnvatten genom slitbanan på båda sidor. I mitten av däcket finns också de mönsterblockets räfflor och lameller som är typiska för vinterdäck och som ger ett bra grepp på snö och is.
Vad är aquaplaning?
Om vägen är täckt av vatten vid kraftigt regn finns det risk att fordonets däck förlorar kontakten med marken. Fordonet glider på vattnet och är inte längre kontrollerbart för föraren.
Hur väl fungerar kombinationen?
Profilen på allvädersdäck är en kompromiss mellan sommar- och vinterprofilen, som inte riktigt motsvarar de båda säsongsdäckenas respektive fördelar. Allvädersdäck transporterar till exempel regnvatten sämre än sommardäck och är därför mer känsliga för akvaplaning. Och eftersom de blockliknande räfflorna och lamellerna endast finns i mitten av däcket är greppet på snöiga eller isiga vägar sämre än med vinterdäck. För måttliga väderförhållanden och korta sträckor i stadsmiljöer är allvädersdäck ändå en solid däckbas.
Olika materialblandningar
De olika typerna av däck skiljer sig åt inte bara när det gäller slitbanan utan också när det gäller den gummiblandning som används.
Vinterdäck måste förbli elastiska även vid minusgrader
Vinterdäck är tillverkade av en ganska mjuk gummiblandning med högre andelar naturgummi och kiseldioxid (kiseloxid) för att hålla dem elastiska vid låga temperaturer. Detta garanterar korta bromssträckor och hög körstabilitetäven i kallt väder.
Sommardäck får inte bli för varma
Materialet i sommardäck måste tåla betydligt högre utomhustemperaturer än materialet i vinterdäck. Sommardäck tillverkas därför av en betydligt hårdare gummiblandning med en lägre andel naturgummi. Detta ger lägsta möjliga rullmotstånd på varma och torra ytor och förhindrar att däcken värms upp för mycket vid höga yttertemperaturer.
Allsäsongsdäck: Kompromissen
Även när det gäller materialblandningen försöker allvädersdäcken kombinera egenskaperna hos de två säsongsdäcken i ett enda däck. Materialet får därför inte vara för mjukt för att användas i varmt väder och måste samtidigt förbli elastiskt i minusgrader – svårt att genomföra. Liksom för profilen är detbara möjligt att kompromissahär . Helårsdäck är därför inte lämpliga för extrema temperaturer. Men även när det finns tjock snö och is på vägen hjälper inte en uppsättning vinterdäck längre.
I milt vinterväder har dock moderna allvädersdäck av hög kvalitet lika bra bromsprestanda som vinterdäck. Endast dragkraften i kurvor kan fortfarande förbättras jämfört med specialdäcken. På grund av den något mjukare gummiblandningen slits allvädersdäcken något snabbare än sommardäck i varma temperaturer. Dessutom leder det högre rullmotståndet till en något högre bränsleförbrukning. För korta resor bör detta knappast vara ett problem med högkvalitativa allvädersdäck.
Hur ser den rättsliga situationen ut när det gäller obligatoriska vinterdäck?
I juni 2017 trädde några nya bestämmelser om vinterdäcksplikt i kraft, vilket skapade förvirring. Många förare är bara vagt medvetna om det nuvarande rättsliga läget, om de ens är medvetna om det alls.
Hur regleras skyldigheten att använda vinterdäck?
Det finns ingen allmän skyldighet att använda vinterdäck under en viss tid. I stället har det sedan 2010 funnits en så kallad situationell skyldighet att använda vinterdäck. Enligt vägtrafikförordningen träder detta i kraft när vägytan är täckt av ”svart is, hal snö, slask, is eller frost”. Sommardäck är förbjudna i ovanstående vägförhållanden. Fordonet måste vara utrustat med vinterdäck.
Vilka däck är lämpliga för vinterbruk?
En ändring av vägtrafiklagen ger information om vilka däck som numera anses vara lämpliga för vinterbruk och är godkända för användning på snöiga eller isiga vägar.
M+S-symbolen kommer inte längre att vara tillräcklig i framtiden
Fram till juni 2017 ansågs däck vara lämpliga för vinterbruk om de var märkta med M+S-symbolen. Det står för ”Mud and Snow” och finns på sidoväggen på motsvarande däck. Problemet med denna märkning: Den är inte skyddad. Detta innebär att symbolen ”M+S” inte bara finns på vinter- och helårsdäck som garanterar god styrbarhet och tillräcklig bromsning i vinterväglag, utan i många länder även på sommardäck som inte är lämpliga för vinterbruk. Det är alltså hög tid att ersätta denna symbol med en pålitlig.
Snöflingesymbolen blir obligatorisk
Enligt förordningen om vägtrafiktillstånd anses sedan den 1 juni 2017 endast däck med alpsymbolen, även kallad snöflingesymbolen, berg med snökristall eller berg med tre toppar (förkortat 3PMSF), vara lämpliga för vinteranvändning. Detta gäller både vinter- och helårsdäck. Till skillnad från M+S-märkningen omfattas Alpine-symbolen av enhetliga testkriterier. Däck som ska utrustas med den måste först klara en jämförelse med en standardiserad modell i ett bromsprov på snö. Endast däck vars dragkraft på is och snö i testet är minst sju procent bättre än genomsnittsdäckets får teststämpeln för vinterdäck med snöflingesymbolen. Det testförfarande som används är erkänt över hela världen och motsvarar den amerikanska industristandarden för vinterdäck.
Övergångsordningen
Förare vars vinter- eller helårsdäck fortfarande är märkta med M+S-symbolen behöver inte omedelbart besöka närmaste däckverkstad. Det finns en övergångsperiod fram till den 30 september 2024. De får dock fortsätta att använda däck med M+S-symbolen som tillverkades före den 31 december 2017 på vinterväglag.
Hur bestraffas överträdelser av skyldigheten att använda vinterdäck?
Förare som inte följer skyldigheten att använda vinterdäck och som ertappas på snöiga eller isiga vägar med däck som inte är lämpliga för vinterbruk måste betala60 euroi böter . Dessutom får de en poäng i det centrala trafikregistret. Den som dessutom hindrar trafiken genom sin överträdelse, till exempel genom att blockera vägen, betalar 80 euro i böter och får en poäng i Flensburg. Förare som orsakar en olycka på grund av att de använder sommardäck i vinterväglag måste också räkna med betydande minskningar av ersättningarna från sin helförsäkring på grund av grov vårdslöshet.
En annan nyhet: Fordonsägare som tillåter eller till och med beordrar att deras fordon används på vinterväglag med däck som inte är märkta med Alpine-symbolen kommer också att drabbas av sanktioner i framtiden. Enligt de nya bestämmelserna leder detta till böter på 75 euro och en poäng i Flensburg.
Finns det några undantag från kravet på vinterdäck?
Undantagen bekräftar regeln. Detta gäller även de obligatoriska vinterdäcken. Följande fordon är undantagna:
- Motorfordon med enkelspår, t.ex. motorcyklar
- Jordbruks- och skogsbruksfordon
- Gaffeltruck
- Motoriserade ambulanser
- Utryckningsfordon för de federala väpnade styrkorna, den federala polisen, brandkåren, räddningstjänsten, polisen och tullverket, i den mån det inte finns några motsvarande vinterdäck för dem på grund av deras konstruktion
- Specialfordon för vilka vinterdäck inte är tillgängliga på grund av deras konstruktion
Användarna av dessa fordon måste dock före varje resa kontrollera om det verkligen är nödvändigt eller om destinationen kan nås med andra transportmedel. När de kör måste de hålla ett säkerhetsavstånd till det framförvarande fordonet (minst hälften av det numeriska värdet av deras hastighet i meter) och får inte överskrida en hastighet på 50 kilometer i timmen.
Vinterdäck för släpvagnar?
Släpvagnar är inte motorfordon och omfattas därför inte av den lagstadgade skyldigheten att ha vinterdäck. Det är dock starkt rekommenderat att även utrusta släpvagnar med vinterdäck för ökad säkerhet.
Hur kan jag känna igen bra allvädersdäck?
Den som funderar på att köpa däck för alla vädertyper vill naturligtvis ha bästa möjliga modell till ett rimligt pris. För att däck från olika tillverkare ska vara lätt jämförbara måste de märkas med en så kallad däckmärkning i enlighet med den europeiska förordningen om märkning av däck. Konsumenterna betalar mellan 40 och 150 euro för ett helårsdäck, beroende på tillverkare och modell. Fyra däck kostar alltså mellan 120 och 600 euro. Priserna för vinter- och sommardäck ligger på samma nivå.
EU:s däckmärkning: den viktigaste informationen i en överblick
Märkningen är jämförbar med energimärkningen för stora elektriska apparater som tvättmaskiner, torktumlare och dammsugare. Den presenterar en rad viktiga uppgifter för konsumenten i en överblick, vilket gör det lätt att jämföra olika modeller. Det är följande uppgifter:
- bränsleeffektivitet
- det våta greppet
- det yttre rullningsljudet
Det finns för närvarande inget ytterligare kriterium specifikt för vinterdäck som utvärderar greppet på snö eller is. Införandet av sådan ytterligare information diskuteras dock för närvarande.
Bränsleeffektivitet: beroende på rullmotstånd
Vad energieffektivitet är för elektriska apparater, är bränsleeffektivitet för däck. Den visas också på däckets etikett med en färgskala. Skalan sträcker sig från klass A (högsta effektivitet) till G (lägsta effektivitet), med klass D som inte är upptagen.
Rullmotståndet är avgörande för bränsleförbrukningen. Ju lägre det senare värdet är, desto mindre bränsle förbrukar fordonet, eftersom mindre energi behövs för att förflytta sig. Följaktligen minskar också koldioxidutsläppen. Förare som är uppmärksamma på att däckens bränsleeffektivitet är så hög som möjligt sparar därför inte bara pengar utan gör också något bra för miljön.
De upptagna bokstäverna på skalan för bränsleeffektivitet står var och en för i genomsnitt 14 procent mindre rullmotstånd än den näst sämre klassen, vilket går hand i hand med cirka två procent lägre bränsleförbrukning vardera. Däck i bränsleeffektivitetsklass A har till exempel ett 14 procent lägre rullmotstånd än däck i klass B och kräver två procent mindre bränsle. För en personbil med en genomsnittlig bränsleförbrukning på tio liter över en sträcka på 100 kilometer skulle detta innebära en bränslebesparing på 0,2 liter.
Våtgrepp: Bedömning av bromssträckan
Det andra kriteriet på däckets etikett är bromsprestanda på vått underlag. Det är också lämpligt i klasser. Skalan sträcker sig här från klass A (bästa våtgrepp) till G (sämsta våtgrepp), med klasserna D och G som inte är upptagna. För klassificeringen av väggrepp på vått underlag utvärderas längden på bromssträckan på en vattenfylld bana. Ju högre klass för däckets väggrepp på vått underlag, desto kortare är bromssträckan på våta vägar. Följande diagram illustrerar skillnaderna i bromssträcka mellan de fem klasserna. Totalt sett är skillnaden i bromssträcka mellan klasserna A och F hela 18 meter.
Det externa rullningsljudet: Hur tyst är däcket?
Eftersom inte bara motorn utan även däcken orsakar buller finns det så kallade externa rullningsljudet också med på däckmärkningen. För att illustrera bullerexponeringen anges värdet inte bara i decibel, utan även på en skala i form av en till tre ljudvågor:
- en ljudvåg: däck med låg ljudnivå
- två ljudvågor: genomsnittligt däck
- tre ljudvågor: bullrande däck
Bullerklassen beror främst på däckbredden. Smala bildäck ger till exempel endast 67 decibel, medan breda lastbilsdäck kan orsaka bullernivåer på upp till 76 decibel. Bullerutsläpp är särskilt viktigt eftersom det inte bara begränsar körkomforten utan också förorenar den närmaste miljön. Detta beror på att den externa ljudnivån vanligtvis är högre än volymen i förarutrymmet.
För högre belastning: Förstärkta däck
Förstärkta däck är förstärkta däck med enkelt lager. Dessa däck är särskilt utformade för tyngre belastningar och passar bland annat för skåpbilar, terrängfordon och SUV:er. Deras särskilt robust tillverkade underbyggnad i kombination med det ökade lufttrycket ger inte bara en hög bärförmåga utan också ett bättre skydd mot mekaniska skador.
Förstärkta däck kallas vanligen XL eller EL (Extra Load, dvs. däck för tunga transporter), RFD eller kort och gott ”reinf”, beroende på tillverkare. Men se upp: Förkortningen RF står också för ”Run Flat”, däck med punktering, vilket inte har något att göra med ett förstärkt däck.
Kör vidare trots hålet i däcket: Runflat-däck
En punktering är farlig och irriterande, oavsett om den orsakas av ett vasst föremål eller en överbelastning. När däcket förlorar luft trycker fordonets vikt ihop däcket så att slitbanan trycker på fälgen. Detta påverkar inte bara bilens styrbarhet utan kan även leda till irreparabla skador på fälgarna. För att undvika att bli strandsatta vid punktering väljer många konsumenter så kallade run flat-däck. Ett däck med punkteringsfunktion gör det möjligt för konsumenternaattfortsätta köra säkert på även utan luft, så att varken ett besvärligt däckbyte eller en provisorisk reparation är nödvändig. I värsta fall måste användare av vanliga helårsdäck ringa till haveriservice, vilket inte bara kostar dem tid utan också pengar.
Med hjälp av den innovativa tekniken, som bygger på förstärkta sidoväggar eller stödringar av gummi på fälgarna , kan konsumenterna fortfarande ta sig till nästa verkstad utan däcktryck, även vid en topphastighet på 80 kilometer i timmen och en sträcka på mellan 80 och 300 kilometer. Nöddäcken är monterade på särskilda fälgar och förhindrar att ett däck lossnar om det skadas. För att förarna fortfarande ska veta att det finns skador finns det en visuell signal i cockpit.
Utvändigt liknar runflatdäck ett standarddäck. De är dock markerade på sidoväggarna. Förkortningen varierar beroende på tillverkare, men under tiden har RSC (Runflat System Component) och RFT (Run Flat Tyre) blivit etablerade. Ett skäl till att tekniken inte används på alla däck är att körupplevelsen blir mindre bekväm. Run flat-däck är svårare att köra på och förbrukar mer bränsle på grund av deras högre vikt (ytterligare 300 gram) och den därmed sammanhängande ökade ansträngningen. Om användarna inte har med sig ett reservdäck minskar bilens totalvikt och därmed också bränsleförbrukningen.
Hur hittar jag rätt däck?
För att veta vilka däck som är de rätta för det aktuella fordonet är det bra att titta på tidigare däck och i fordonsdokumenten. Där hittar du följande värden som är relevanta för köpet av rätt däckstorlek:
Däckets bredd
Däckets bredd avser den bredaste punkten. Standarddäck för personbilar är vanligtvis mellan 125 och 335 millimeter breda, med storleksskillnader som graderas med tio millimeters mellanrum. Det faktiska värdet avviker dock något från de nominella specifikationerna på grund av tillverkningstoleranser beroende på tillverkaren.
Däckets tvärsnitt
Däckets tvärsnitt, även känt som förhållandet mellan höjd och bredd, anges i procent. Om det till exempel står ”55” efter kolonet betyder det att däckets höjd är hälften av däckets bredd. Här talar man om ”55-däck” eller ”55-serien”. Ju lägre förhållandet är, desto lägre är däckets sidovägg.
Fälgdiametern
Fälgdiametern mäts radiellt från den ena fälgkanten till den andra. Vanligtvis varierar dimensionerna på vanliga däck mellan 10 och 20 tum. För vissa däcksystem för hjul, t.ex. PAX-, TD- och TRX-däck, anges de också i millimeter. I detta fall är diametern vanligtvis mellan 315 och 440 millimeter.
Index för lastkapacitet
Belastningsindex (LI), även känt som belastningsindex eller belastningsindex, ger information om däckets belastningskapacitet vid ett givet lufttryck. Om lufttrycket är cirka 2,5 bar motsvarar detta ett belastningsindexvärde på 90 och därmed en lastkapacitet på upp till 600 kg. Ett lägre däcktryck är också förknippat med en lägre bärförmåga hos däcket.
Hastighetsindex
Hastighetsindexet är värdet på den högsta tillåtna hastigheten för däcken. Detta anges med hjälp av en kodbokstav, som var och en står för en specifik hastighet. Bokstaven F står till exempel för 80 kilometer i timmen. När alfabetet går framåt ökar också hastigheten, så att det bakom bokstaven Y till exempel finns ett värde på 300 kilometer i timmen.
Hur länge håller helårsdäck och hur gör jag mig av med dem?
För säkerheten är det viktigt att tänka på bildäckens livslängd. Tidpunkten för däckbytet beror på körsträckan och köregenskaperna, men också på däckens ålder och mönsterdjup. Åtminstone är det inte nödvändigt med säsongsbyte när det gäller helårsdäck.
Konsumenterna bör i alla fall byta sina helårsdäck senast efter sex till åtta år, även om de knappt har använts. Detta beror på att miljöpåverkan som UV-ljus, fukt, värme och ozon härdar gummit i däcken. Detta minskar väggreppet på vägen, vilket försämrar körsäkerheten.
Information om tillverkarens datum tack vare DOT-numret
Även om däckens materialegenskaper förändras negativt med stigande ålder är det fortfarande lagligt tillåtet att erbjuda däck som nya varor även efter fem år, förutsatt att de har förvarats på rätt sätt. För att se till att konsumenterna inte oavsiktligt väljer gamla däck bör de ta en titt på DOT-numret (”Department of Transportation”) innan de köper. Det består av ett fyrsiffrigt nummer som finns på däckets sidovägg och anger modellens ålder, dvs. dess tillverkningsdatum. De två första siffrorna anger kalenderveckan och de två sista siffrorna produktionsåret. Om numret till exempel är 4516 tillverkades däckmodellen i mitten av november 2016.
Identifiera slitage med slitbaneslitageindikatorn
En annan indikator för däckslitage är den så kallade slitagetestindikatorn. Detta visar om ett däck redan är slitet eller om det inte längre har det lagstadgade minsta mönsterdjupet på 1,6 millimeter. För att göra det lättare att hitta dem är de små åsarna i huvudprofilens spår vanligtvis märkta med TWI. Omindikatorn och slitbanan är på samma nivå är det dags att byta däck. Slitaget är viktigt eftersom ett lägre mönsterdjup ökar risken för akvaplaning å ena sidan och bromssträckan å andra sidan.
Gör dig av med de gamla däcken på rätt sätt
Helårsdäcken, som är tillverkade av en gummiblandning, hör inte hemma i hushållsavfallet. Men hur gör konsumenterna sig av med sina gamla däck på ett professionellt och miljövänligtsätt? Det enklaste sättet är att gå till däckåterförsäljaren. I många fall tar detta över avfallshanteringen när kunden köper ett par nya däck. Det finns också företag som Renewable Energy Group (REG) som specialiserar sig på att ta hand om däck på rätt sätt. En annan möjlighet är återvinningscentralerna, som endast tar ut en liten avgift. Slutligen kan även vissa gårdar eller kommuner komma i fråga, eftersom de ibland hittar andra användningsområden för däcken.