Sommardäck köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Deras speciella slitbanemönster i kombination med den hårdare gummiblandningen är perfekt för varma temperaturer och torra såväl som våta vägar.
- Köparna kan välja mellan olika versioner: Sommardäck finns som kompletta versioner, utan fälgar och som run-flat-versioner med run-flat-egenskaper.
- EU:s däckmärkning informerar konsumenterna på ett ögonblick om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och externt däckljud.
- DOT-numret anger tillverkningsdatum och därmed däckets ålder. Experter rekommenderar att sommardäck byts senast efter sex år.
Är våren här? Nu är det dags för sommardäck!
De sista snöhögarna har äntligen tinat bort och temperaturerna stiger ständigt till tvåsiffriga nivåer – då är det hög tid att byta däck. Eftersom vinterdäckens material är för mjukt för varma temperaturer når det snabbt sina gränser när våren kommer. De som inte har helårsdäck bör därför inte spara i fel ände och montera sommardäck, som är optimerade för körning på torra och våta ytor i varmare väder . Den speciella slitbanan och den hårdare gummiblandningen ger bättre grepp på vägen. Detta ökar säkerheten och minskar bränsleförbrukningen.
När ska däckbytet ske?
Sommardäck har en gummiblandning som är speciellt utformad för varma temperaturer och ger inte tillräcklig körsäkerhet på vintern. Eftersom gummit hårdnar när temperaturen är för låg och greppet på slät asfalt minskar, måste de bytas ut mot vinterdäck på hösten. Men när är rätt tidpunkt?
Däckblandning eller enhetlighet?
När sommar- eller vinterdäck monteras är det viktigt att se till att samma däck alltid monteras på minst en axel. Det är dock bättre att använda samma däck på alla fyra hjulen.
Lagen föreskriver endast en situationsbunden skyldighet att använda vinterdäck, som beror på vägförhållandena: ”I händelse av svart is, hal snö, slask, is eller frost får ett motorfordon endast köras med däck som uppfyller de egenskaper som beskrivs i bilaga II nr 2.2 till rådets direktiv 92/23/EEG av den 31 mars 1992 (M+S-däck).” Det finns alltså ingen tydlig regel.
Senast på våren, när det är konstant temperaturer över sju grader Celsius , är det dags att anpassa sig till de förändrade väderförhållandena. En tumregel, även kallad O-O-regeln, rekommenderar att perioden för montering av sommardäck bör vara påsk. I oktober kan dessa däck sedan bytas ut mot vinterdäck igen – naturligtvis med hänsyn till de temperatur- och väderförhållanden som råder vid den tidpunkten. Om det snöar igen efter påsk måste bilar med sommardäck stå parkerade, annars riskerar man böter och en poäng i Flensburg.
En titt på profilen: Vad står det i lagstiftningen?
Säsongsbytet är inte den enda anledningen till att byta däck. Naturligtvis bör förare också hålla ett öga på slitage. Här är det viktigt att vara uppmärksam på mönsterdjupet. Ett mönsterdjup på åtta millimeter är standard för helt nya sommardäck. Däremot har regummerade däck vanligtvis ett mindre djup. Medan ett minsta mönsterdjup på fyra millimeter är föreskrivet för vinterdäck räcker det med 1,6 millimeter för sommarvarianten . Ofta är det klokt att ändra sig innan denna gräns är nådd. Ett minsta mönsterdjup på 2,5 millimeter är vettigt för att i möjligaste mån undvika aquaplaning, dvs. att däcken flyter på våta vägar. Även vid mindre än tre till fyra millimeter minskar greppet på vått underlag, vilket ökar risken för olyckor.
Robust, bekväm, snabb och ekonomisk: Fördelarna med sommardäck
Många förare låter vinterdäcken sitta kvar på fälgarna året runt – delvis av bekvämlighet, delvis av glömska. Men varför är det bra att köpa sommardäck? Jämfört med vinterdäck har sommardäck följande fördelar:
- Robusthet: Tack vare den hårdare gummiblandningen slits sommardäcken vid högre temperaturer mindre än vinterdäcken. Med samma slitage och en körsträcka på cirka 10 000 kilometer klarar sommardäck till exempel upp till 2 000 kilometer mer.
- Körstabilitet: Sommardäck ger mer körkomfort än vinterdäck. Särskilt vid höga temperaturer eller till och med höga hastigheter ger de en enklare hantering och större styrprecision tack vare material och slitbanestruktur.
- Kortare bromssträcka: På grund av deras bättre prestanda på vått underlag har sommardäck en kortare bromssträcka i nästan alla körförhållanden. Vid 20 grader Celsius och en hastighet på 100 kilometer i timmen på en torr väg behöver sommardäck till exempel 18 meter mindre tid (38 i stället för 56 meter) än vinterdäck för att stanna.
- Minskad bränsleförbrukning: De hårdare sommardäcken har ett lägre rullmotstånd och slits därför knappt på sommaren. Med dem förbrukar förarna mindre bränsle, vilket sparar pengar. Eftersom sommardäck inte bara är skonsamma för plånboken utan också för miljön är det lämpligt att byta till dem när temperaturen är rätt.
De viktigaste köpkriterierna, från däckmärket till ECE-märket
Ett sommardäck ska helst ha god bränsleeffektivitet och ett utmärkt grepp, även på våta vägar. Men vilka andra kriterier spelar en roll när du väljer rätt sommardäck?
De viktigaste uppgifterna på ett ögonblick tack vare EU:s däckmärkning
Sedan den 1 november 2012 gäller en EU-förordning om märkning (1222/2009) för däck. Obligatoriskt inkluderade är C1-bilar, vissa lätta C2-lastbilar och vissa C3-lastbilar. Förordningen gäller för däck som tillverkas efter den 30 juni 2012. EU:s däckmärkning ger information om däckets bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och däckljud. Den obligatoriska informationen är avsedd att göra det möjligt för köparna att se de viktigaste funktionerna på ett ögonblick.
Bränsleeffektivitet
Särskilt ekonomihundar bör titta på bränsleeffektiviteten, även kallad rullmotstånd. Ju lättare hjulen vrider sig, desto mindre energi behövs och desto mindre bränsle förbrukas. Rullmotståndet delas in i klasserna A till C och E till G och visas som en symbol med en bensinpump. Klass D används inte så att däck av högre kvalitet tydligt kan särskiljas från modeller av lägre kvalitet. Bränsleeffektivitetsklassen anger hur ekonomiska däcken är när det gäller bränsleförbrukning. Klass B förbrukar till exempel 0,1 liter mer per 100 kilometer jämfört med klass A. I klass E är det till och med 0,14 liter mer bränsleförbrukning. Numera hör de flesta däck till klasserna B och C.
Våt grepp
Däckens våtgrepp avser däckensegenskaper och därmed även säkerheten vid nödbromsning på våta vägar. Informationen är uppdelad i klasserna A-C och E-F, medan klasserna D och G inte används. Sommardäck med bra väggrepp på vått underlag har kort bromssträcka på regniga vägar. Det finns skillnader på upp till 30 procent mellan den bästa (A) och den sämsta klassen (F). Detta innebär att vid nödbromsning på vått underlag i en hastighet av 100 kilometer i timmen förlängs bromssträckan med upp till 30 meter. Den våta bromsegenskapen visas som ett regnmoln.
Externt rullningsljud
Eftersom förare gärna öppnar fönstret, särskilt på sommaren, är det yttre rullningsljudet också ganska viktigt. Den visar hur högt däckljudet är när du kör förbi. Värdet avser i varje fall volymen utanför bilen.
Det externa rullningsljudet, även kallat rullningsljud eller externt drivljud, kan kännas igen genom antalet svarta kvartsringar bredvid högtalarsymbolen som ett decibelvärde:
- 3 ringar: Gränsvärdet uppfylls.
- 2 ringar: Gränsvärdet uppfylls eller underskrids med upp till tre decibel.
- 1 ring: gränsvärdet underskrids med mer än tre decibel.
Beroende på vilket bildäck som används finns det olika bullergränser, vilket är anledningen till att kombinationen av ringar och decibelvärden varierar. Genomsnittsvärdet är cirka 70 decibel, vilket är ungefär lika högt som ljudnivån från en vattenkokare som är igång.
När däcken mognar: DOT-nummer
Däckens ålder spelar också en roll för köpbeslutet, eftersom gummimaterialet hårdnar och blir sprött med tiden, vilket gör att däcken tappar i kvalitet. Därför har konsumenterna sedan 2000 hittattillverkningsdatumet för som ett fyrsiffrigt nummer ien oval på däckets sidovägg, det så kallade DOT-numret. Förkortningen DOT står för det amerikanska transportministeriet, som införde numret. De två första siffrorna anger produktionsveckan, de två sista siffrorna produktionsåret. Ett däck med DOT-nummer 2316 tillverkades till exempel i början av juni 2016.
Säker på vägen: ECE-märket
Om däcken är försedda med ECE-märket (”Economic Commission for Europe”) kan köparen vara säker på att de hartillverkats i enlighet med den europeiska standarden ECE-R 20 för däck för personbilar . Godkännandemärket visas antingen som ett ”E” i en cirkel eller som ett ”e” i en rektangel på däckets sidovägg.
Hur du hittar rätt däckstorlek
När du har hittat ett däck som uppfyller alla dina krav måste du se till att det passar fordonet i fråga om storlek och konstruktion. Felaktiga däck gör inte bara körkortet ogiltigt, utan även försäkringsskyddet. Konsumenterna kan hitta informationen på denna antingen i registreringsbeviset för deras bil (del I under rubriken ”Däck”) eller på däcksidan på deras gamla däck. Storleksangivelserna för sommar- och vinterdäck kan skilja sig åt här.
Förare kan hitta den godkända däckstorleken i den så kallade däckkoden, som består av siffror och bokstäver. Kombinationen kan till exempel vara ”175/65 R 14 91 T”, vilket betyder följande:
- 175: De första siffrorna före snedstrecket står för däckbredden i millimeter. I det här fallet skulle däcken vara 175 millimeter breda.
- 65: Siffran efter snedstrecket anger förhållandet mellan däckets höjd och bredd i procent. Här är beloppet 65 procent av det nominella värdet.
- R: Följande bokstav anger däckens konstruktionstyp. R står för radialdäck, som numera är vanliga.
- 14: Nästa siffra anger fälgdiametern i tum. Här behövs alltså fälgar med en diameter på 14 tum.
- 91: Siffran 91 anger modellens belastningsindex (här 615 kg).
- T: Bokstaven V anger den högsta tillåtna hastigheten, som i det här fallet är 190 kilometer i timmen.
Men vad ligger egentligen bakom respektive märkning?
Däckets bredd
Däckbredden anges i millimeter och sträcker sig från 125 till 335 millimeter för vanliga personbilar, med en ökning i steg om 10 millimeter. Ju bredare däck, desto bättre grepp och kortare bromssträcka. Vid en hastighet på 100 kilometer i timmen stannar till exempel ett 225 millimeter brett däck fem meter tidigare än ett 185 millimeter brett däck. Med bredare modeller ökar dock risken för akvaplaning eftersom mer vatten måste förflyttas. Dessutom är rullningsljudet högre med bredare däck, vilket beror på att det finns mer gummi på vägen.
Aspektförhållandet
Däcktvärsnittet uttrycker däckens förhållande mellan höjd och bredd, uttryckt i procent. Ju lägre procentsatsen är, desto lägre är däckets sidovägg. Breda däck har vanligtvis ett lågt tvärsnitt, vilket gör dem relativt plana. Men eftersom luftkudden under fälgen också har mindre volym känner cyklisterna av stötarna tydligare. Om värdet är 50 är däckets höjd hälften av däckets bredd. Professionella använder ofta termen 50-tal för detta.
Utformning
När det gäller konstruktionen finns det tre olika typer av däck: Radial-, diagonal- och runflatdäck. För moderna däck finns endast radialdäck (R) eller run-flat-däck (RF). I det förstnämnda fallet utgör radiellt anordnade trådar däckets underbyggnad på vilken gummiprofilen vilar. På vått underlag och i kurvor har de bättre köregenskaper än dubbdäck. De har också ett lägre rullmotstånd och orsakar mindre bränsleförbrukning. Diagonaldäck (D) finns endast på veteranbilar, eftersom denna typ var vanlig fram till 1960-talet. Blandade däck är inte tillåtna, konstruktionen måste vara identisk för alla fyra däcken.
Fälgdiametern
Fälgens diameter mäts diagonalt från fälgkant till fälgkant och anges i tum. Vanliga dimensioner för bildäck är mellan 10 och 20 tum eller 315 och 440 millimeter. Däck för stora fälgar har vanligtvis ett mindre sidförhållande, vilket gör dem hårdare och mindre bekväma att köra. Mindre fälgar med ett stort tvärsnittsförhållande dämpar stötar bättre, men ger mindre grepp på grund av den ganska lilla kontaktytan.
Index för lastkapacitet
Belastningsindexet, även kallat belastningsindex (LI), informerar förare om däckens maximala belastning vid ett tryck på 2,5 bar, dvs. den högsta tillåtna vikt som däcken får belastas med. Varje siffra har ett värde i kilogram. Ett lastkapacitetsindex på 80 innebär till exempel en maximal lastkapacitet på 450 kg. Om lastkapaciteten överskrids kan däcket skadas, vilket ökar risken för en olycka. Ytterligare beteckningar som ”Reinforced”, ”Extra Load” eller ”XL” anger däck med ett särskilt högt belastningsindex, t.ex. för skåpbilar, skåpbilar eller terrängfordon.
Hastighetsindex
Den högsta tillåtna hastigheten för fordonet anges med en kodbokstav och sträcker sig från F, som står för 80 kilometer i timmen, till Y, som står för 300 kilometer i timmen. Symbolerna VR (över 201 kilometer i timmen) och ZR (över 240 kilometer i timmen) anger de högsta hastigheterna för äldre fordon, som i allmänhet inte längre tillverkas idag. Särskilt för sommardäck: Värdet på registreringsbeviset får vara högre men inte lägre än det föreskrivna hastighetsindexet (ibland även hastighetsindex) för att undvika skador på däcket. Vinterdäck kan däremot ligga något under värdet, men inte alls över det.
Komplett paket, ekonomiförpackning eller uppdelningssystem: Versionerna
Sommardäck finns i olika utföranden: Vissa modeller är ett komplett paket, dvs. däck och fälg, medan andra kräver att man köper en fälg till. Med så kallade nöddäck kan föraren fortfarande köra en viss sträcka, till exempel till nästa verkstad, även efter en punktering och fullständig tryckförlust. Det finns i princip tre typer av sommardäck:
Kompletta hjul
Sommarkompletta hjul består av däck och fälgar. Konsumenterna kan välja mellan de dyrare men snygga aluminiumfälgarna och de mer robusta och samtidigt billigare stålfälgarna. Eftersom användarna bara behöver skruva av och på hjulen är det ganska enkelt att byta däck under säsongen. Det finns inget behov av att dra av däcken från fälgarna, vilket sparar inte bara tid utan också pengar eftersom konsumenterna inte behöver åka till en verkstad utan kan byta däck själva. De måste dock gräva djupare i sina fickor för att kunna köpa den.
Sommardäck
Sommardäck kräver att en fälg köps till, eftersom den inte ingår i leveransen. Däckbytet kan endast utföras på en verkstad eller hos en däckhandlare och är motsvarande dyrt (ca 40 euro). Besparingarna vid köpet uppvägs alltså av de löpande kostnaderna. Det skulle vara praktiskt att skaffa en andra uppsättning fälgar direkt.
Runflat-däck
Runflat-däck (förkortat RFT) har nödkörningsegenskaper tack vare sina självbärande, förstärkta sidoväggar som gör det möjligt att fortsätta köra i hastigheter på upp till 80 kilometer i timmen, dvs. i bästa fall fram till nästa verkstad, om man får punktering. Användarna behöver alltså inte byta ett sprängt däck omedelbart. De är dock mycket dyrare än vanliga sommardäck.
De subtila skillnaderna: Vinterdäck vs. Sommardäck
Ett däck består av flera lager som tillsammans ger bästa möjliga stabilitet och styrka. Även om sammansättningen varierar beroende på däcktyp består alla däck av dessa fem beståndsdelar:
- Tröskel: Det är den del av däcket som kommer i direkt kontakt med vägytan. Den består av en slitbana – med en profil och ett underliggande stabiliserande lager – och är till stor del ansvarig för däckets köregenskaper.
- Slaktkropp: Stommen utgör den bärande ramen som håller ihop däcket. Den består vanligtvis av ett eller två lager tyg som är inbäddat i gummit och som fungerar som en hållfasthetsdel. Tygmaterialet består av syntetiska fibrer, konstsilke och ståltråd.
- Sidovägg: Däckets sidovägg är den del av däcket som skyddar stommen från utsidan. Eftersom den är relativt tunn kan den absorbera stötar väl, vilket ökar körkomforten.
- Pärla: Däckets vulst, även kallad däckfoten, förbinder däcket med fälgen genom att trycka fast mot fälgflänsen. Inuti pärlan finns vanligtvis flera kärnor av ståltråd som stabiliserar pärlan. Gummihärdaren sitter ovanpå.
- Inre skikt: Däckets insida är täckt av ett tätningsskikt. Tack vare den speciella gummibeläggningen av butylgummi förhindrar innerfoderet (även kallat inliner eller innerling) att luft tränger ut på utsidan.
Beroende på vägytans skick, temperatur och luftfuktighet förändras kraven på däcken. För att täcka in dessa i så stor utsträckning som möjligt erbjuder branschen numera olika typer av däck. Bildäck är därför konstruerade för attklara väder- och vägförhållandena under respektive säsong. Sommardäck är avsedda för torra eller till och med regniga vägar, medan vinterdäck måste klara av det kalla vädret och vara lämpliga för lera, is och snö. En kompromiss är de så kallade helårsdäcken eller allvädersdäcken, som kan användas permanent. Även om detta eliminerar behovet av att byta däck var sjätte månad, är körförmågan på torra, våta och snötäckta vägar sämre än med vinter- och sommardäck. I tester om helårsdäck rekommenderas oftast helårsdäck till förare som bor i tempererade klimatområden och som huvudsakligen kör i städer.
Vinterdäck vs. Sommardäck
Men vad är egentligen skillnaden mellan sommar- och vinterdäck? De skiljer sig främst åt när det gäller profil och materialkomposition. Vinterdäck har inte bara ett större mönsterdjup, utan även fler lameller, vars stora antal ger bättre samverkan. Deras slitbaneblandning är tillverkad av mjukt gummi som förblir flexibelt vid låga temperaturer för att säkerställa ett stabilt grepp på vägen. Sedan den 1 januari 2018 måste alla vinterdäck dessutom ha Alpine-symbolen för att officiellt anses vara lämpliga för vinterbruk.
För att klara höga temperaturer och samtidigt erbjuda säkerhet i regn skiljer sig sommardäck från vinterdäcken genom sin hårdare gummiblandning. För att få låg nötning, ett fast grepp och kort bromssträcka måste gummit vara hårt. Sommardäck blir inte mjuka ens i värmen och har därför bra grepp även vid högre hastigheter under varma sommardagar.
Även slitbanorna är utformade på olika sätt. De kännetecknas av ett lägre rullmotstånd och är betydligt tystare. Eftersom spåren är mindre och slitbanan inte heller har några lameller är den stabilare. På grund av den platta, ganska slutna slitbanan är sommardäckens kontaktyta mot marken och därmed greppet större. De breda längsgående och tvärgående spåren liknar ett dräneringssystem: De avleder vattnet från däckets kontaktyta, vilket förkortar bromssträckan på vått underlag och minskar risken för akvaplaning.
Däcktryck, lagring och montering: Vad bör man tänka på efter köpet?
Även när du har köpt sommardäck finns det några saker att tänka på. Hur högt ska trycket vara, till exempel? Vad sägs om ett reservhjul? Och vad är det bästa sättet att förvara däcken så att de håller så länge som möjligt?
Fortsatt press: Regelbundna kontroller är oumbärliga
För att bilister ska kunna köra inte bara bekvämt utan också säkert bör de regelbundet kontrollera sitt däcktryck. Om sommardäckens lufttryck är för lågt kan det ofta leda till skador på däcken, minskad körstabilitet och längre bromssträckor. Om däremot däcktrycket är för högt försämras körkomforten på grund av den låga dämpningen. Dessutom är kurvtagningen mycket sämre. Med rätt tryck kan förarna till och med spara pengar: När trycket sjunker ökar bränsleförbrukningen och däckets livslängd minskar.
Konsumenterna hittar informationen om däcktryck i tanklocket eller i dörrkarmen på förarsidan. Beroende på belastningen krävs olika tryck för fram- och bakdäcken. Värdena bör helst inte överskridas med mer än 0,3 bar . I det här fallet hänger bilen lite hårdare, men styrförmågan är bättre och bromssträckan är kortare. Kontrollen ska alltid utföras på kalla däck, eftersom lufttrycket ökar när de värms upp. Motsvarande mätinstrument finns på de flesta bensinstationer.
Det femte hjulet på vagnen: Glöm inte reservdäcken
Det är inte obligatoriskt att ha ett reservhjul med sig enligt lag. Men eftersom det när som helst kan hända att ett av däcken rullar över en spik eller en skärva och spricker, är det tillrådligt att alltid ha ett reservdäck med sig – särskilt om sommardäcken inte är run flat-modeller. Detta gör att föraren kan fortsätta att använda i händelse av en punktering och sparar kostnader för bärgning. Den andra sidan av myntet: Den extra vikten ökar bränsleförbrukningen. Dessutom är lagringsutrymmet avsevärt begränsat.
Man skiljer mellan ett reservhjul i full storlek, som ser ut precis som de andra hjulen och som gör att man slipper åka till verkstaden vid ett haveri, och ett nödhjul, som är mindre än de andra däcken och som måste pumpas upp till rätt storlek. Ett nödhjul sparar förvaringsutrymme jämfört med det klassiska reservhjulet, men är endast godkänt för tillfällig användning. Reservdäcket måste också kontrolleras regelbundet så att det fungerar.
Sval, torr och mörk: Rätt förvaring
På våren och hösten uppstår frågan om korrekt förvaring av säsongsdäck. För att sommardäck ska hålla så länge som möjligt måste ägaren förvara dem på ett visst sätt. Sommardäck utan fälgar bör i bästa fall förvaras upprätt på torr, ren mark och roteras något med några månaders mellanrum. Det är tillrådligt att förvara gummit på en så mörk plats som möjligt för att skydda det från UV-strålning, som skulle påskynda åldrandet. Kompletta hjul staplas helst på varandra, eventuellt med en kartong mellan de enskilda däcken. Däckpåsar, fälgträd och väggfästen kan också rekommenderas för förvaring.
Innan du lagrar dem är det klokt attförbereda -däcken i enlighet med detta:
- Rengör däcken noggrant och ta bort rengöringsmedlet med mycket vatten.
- Kontrollera att däcken inte har några främmande föremål eller skador.
- Mät mönsterdjupet för att se till att det ligger över minimivärdet.
- Öka däcktrycket med 0,5 bar jämfört med tillverkarens specifikation, eftersom däcken förlorar tryck även när de inte körs.
Livslängd: Hur länge håller sommardäck?
För att kunna fastställa mönsterdjupet är däcken utrustade med en indikator. Denna så kallade slitageindikator finns på däckets kant under bokstäverna TWI (”Tread Wear Indicator”), ibland även under företagets logotyp. På samma nivå som dessa markeringar finns det små ojämnheter i slitbanegårdarna. När slitbanan har slitits ner till denna nivå har minimidjupet uppnåtts och det är dags för nya däck.
Ettbyte av rekommenderassenast efter sex år. Även om däcken knappt har använts påverkar UV-ljus, värme och fukt materialet med tiden och gör gummiblandningen hård och spröd.
När exakt ett byte är nödvändigt beror dock alltid på körbeteende, underhåll och antalet körda kilometer. Förare som kör ofta måste byta däck oftare. Om du vill skydda dina däck bör du undvika kraftig acceleration, hårda inbromsningar och snabba kurvor. Med en lugn och försiktig körstil kan däcken hålla i upp till tio år.
Tidshjulet
År 1830 upptäckte företaget Goodyear vulkanisering av gummi – en process som har stor betydelse för däcktillverkning. 57 år senare utvecklade John Boyd Dunlop det första pneumatiska däcket. Bröderna Michelin uppfann slutligen det första demonterbara däcket 1891. I dag är Goodyear, Dunlop och Michelin fortfarande bland de ledande däcktillverkarna, tillsammans med Continental, Falken, Hankook, Nokian och Pirelli .