Backningskamera köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Bakåtkameror gör den döda vinkeln synlig på en bildskärm inne i fordonet, vilket gör det lättare att backa och parkera.
- Manövreringen blir ännu säkrare i kombination med en akustisk parkeringshjälp. Signalerna hjälper till att uppskatta avstånd.
- Trådbundna backkameror är särskilt störningsfria, men installationen är något mer komplicerad.
- Trådlösa kameror är mer flexibla och kan monteras på släpvagnar – men de är mer känsliga för störningar än trådbundna versioner.
Körning med en allsidig syn
Särskilt i nyare bilar och större fordon som skåpbilar och SUV:er – och naturligtvis i lastbilar, skåpbilar och husbilar – ingår backkameror i grundutrustningen. De monteras på baksidan av fordonet och överför vad som händer bakom bilen till en bildskärm i fordonet. För dem som kör mycket i stadstrafik, ofta måste parkera i trånga utrymmen eller bor i ett område med lekgator är enheterna särskilt användbara. Det finns trots allt inte alltid någon passagerare som kan hjälpa till med att parkera eller avparka. Om bilen inte är utrustad med en backkamera i fabriken kan den enkelt installeras i efterhand.
För vem är en backkamera användbar?
Tekniken för backkameror har förbättrats avsevärt under de senaste åren. En anledning är den växande populariteten för SUV:er – 2019 kommer enligt Statista var var femte nyregistrerad bil en ”sport utility vehicle”. De höga och rymliga fordonen erbjuder en relativt hög komfort när du kliver in och ut ur dem. Dessutom har föraren en mycket god överblick över vad som händer på vägen, åtminstone framifrån, tack vare den förhöjda sittplatsen. Detta gör bilarna särskilt attraktiva för ofta förekommande förare, osäkra nybörjare och familjer med flera barn. På grund av fordonens storlek försämras dock sikten bakåt, särskilt om det finns andra personer eller bagage ombord. En backkamera bör därför ingå i standardutrustningen.
En backkamera är också användbar för äldre personer och förare med begränsad rörlighet för att de ska kunna backa och parkera på ett säkert sätt. De som är beroende av en skåpbil i sitt dagliga arbete eller på grund av privata åtgärder, t.ex. en flytt, kommer snabbt att se fördelarna med en backkamera. Under tiden har kamerorna utvecklats tekniskt och bildskärmen startar vanligtvis direkt när backväxeln läggs i. För detta måste backkameran anslutas till bakljuset. Det är så här kameran förses med ström.

Vissa modeller ersätter till och med bakljuset och tar över dess funktion. Förutom det överförda bildområdet bakom fordonet visar backkameror vanligtvis ett rutnät eller dynamiska linjer. Å ena sidan klargör dessa hjälpmedel avståndet till andra objekt och å andra sidan visar de vilken körriktning som kan förväntas när ratten vrids.
Visuell eller akustisk? Helst både
Förutom visuella parkeringshjälpmedel via en bildskärm finns det även akustiska varianter. Med akustiska parkeringshjälpmedel mäter sensorer på stötfångaren avståndet till ett hinder och avger varningsljud när avståndet minskar. Dessa signaler blir antingen högre eller snabbare när du närmar dig och signalerar när du ska sluta köra. Du kan dock inte se var hindret finns och vad det är. För en säkrare känsla och bättre orientering rekommenderas därför en kombination av akustisk parkeringshjälp och backkamera.
Hur fungerar en backkamera?
Både fabriksmonterade kamerasystem och eftermonterade backkameror innehåller en eller flera videokameror som fångar miljön bakom fordonet. Via radio eller kabel överförs bildsignalerna i realtid till en bildskärm. Monitorn är vanligtvis placerad i mittkonsolen så att föraren kan se den bekvämt och styra navigatorn eller andra fordonsinställningar via pekskärmen. Om en backkamera har integrerats på fabriken går bildöverföringen vanligtvis via denna centrala bildskärm. Eftermonterade backkameror har ofta en egen skärm som monteras på instrumentbrädan eller vindrutan. Dessutom finns det kameror som sänder bilden till en smartphone, som också måste fästas i förarens synfält med ett särskilt fäste.
Trådbundna backkameror
Det är något mer komplicerat att installera trådbundna backkameror. Kabeln måste ledas från baksidan genom fordonets insida till monitorns framsida. Därför används modellerna inte för släpvagnar eller större fordon som lastbilar eller skåpbilar. Fördelen med trådbundna backkameror är att överföringen är mer störningsfri jämfört med bildöverföring via radio.
Radiokameror för bakåtsikt
Trådlösa backkamerasystem är lätta att installera eftersom det inte behövs någon fast kabel . Det gör dem särskilt intressanta för den som ofta kör med släp.
Jämfört med ett trådbundet system kan dock störningar i överföringen uppstå, till exempel att bilden fryser. Detta kan till exempel hända med mycket stora fordon eller om personer i fordonet stör den direkta radiokopplingen. Det är därför viktigt att förarens uppmärksamhet inte avtar när han eller hon backar och parkerar, trots backkameran och de akustiska varningssignalerna. Radiokameror fungerar antingen via analog radiosändning eller digital överföring via WLAN eller Bluetooth.

Vad som är viktigt när du köper en backkamera
Förutom anslutningstekniken och apparaten för bildmottagning finns det ett antal andra kriterier som påverkar köpbeslutet. Dessa beror delvis på vilket fordon som backkameran ska köpas till, eller när och hur ofta den ska användas.
Synpunkt
Ju större horisontell och vertikal synvinkel, desto större är synfältet och desto bättre är förarens orientering. För att täcka så mycket som möjligt av omgivningen använder backkameror ett vidvinkelobjektiv med speciella linser. För att få en bättre överblick kan du dock se avstånden på skärmen som något mindre än vad de är i verkligheten. För att få en så oförvrängd bild som möjligt bör en backkamera ha en inspelningsvinkel på 170 grader.
Displaystorlek och upplösning
Alla som regelbundet använder bilens backkamera och är beroende av den bild som visas bör se till att skärmen är tillräckligt stor och att upplösningen garanterar en skarp bild. Som vägledning rekommenderas LC-skärmar med en skärmdiagonal på 7 tum och en upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar.
För förare som inte lägger stor vikt vid en optimal skärm och bara behöver hjälp vid backning finns det också billiga modeller med en diagonal på 3-4 tum och en låg upplösning på cirka 320 x 240 pixlar. Dessa kameror är dock inte lämpliga för exakt manövrering, utan hjälper bara till med ungefärlig orientering.

Överföringsområde
Överföringsområdet spelar stor roll, särskilt för mycket stora fordon som lastbilar, skåpbilar eller bilar med släp. Eftersom trådbundna backkameror är ganska komplicerade att installera är radiokameror att föredra här. En anslutning via WLAN är betydligt stabilare och har en större räckvidd än en anslutning via Bluetooth. Många kameror har en räckvidd på upp till 100 meter.
Bostäder
Höljet på backkameror är mycket robust och väderbeständigt. Fuktighet och kyla kan i regel inte skada kamerorna. IP-värdetanvänds som en indikation på skyddet mot smuts och fukt. Den anger hur tålig kameran är vid fysisk påverkan, t.ex. stötar, slag och vätskor. Ju högre IP-nummer, desto bättre skydd för enheten.
Vissa modeller har till och med en extra värmefunktion som förhindrar att backkameran fryser fast i minusgrader. Is och snö tinar så att sikten är fri. Vissa modeller har en lucka som skyddar kameran när den inte används. Vid backning öppnas luckan automatiskt. Sådana klaffar används främst för kameror på byggarbetsplatser och jordbruksfordon. Tack vare sådana skyddsmekanismer förlängs kameralinsens livslängd avsevärt.
Batteri
Bakåtkameror får sin ström antingen från bakljusen eller från ett integrerat batteri. Trådlösa kameror finns som batteri- eller ackumulatordrivna varianter. Installationen av dessa enheter är enklare eftersom ingen kabel behöver läggas ner. Här är du dock beroende av att batteriet alltid är laddat. Därför bör du kontrollera backkamerans funktion före varje resa.
Extras och funktioner
Förutom den grundläggande utrustningen finns det andra användbara tilläggsfunktioner:
Denautomatiska bildaktiveringen är särskilt praktisk, eftersom bildskärmen slås på av sig själv när du lägger i backväxeln. Den här funktionen är dock endast tillgänglig för kameror som är anslutna till bakljuset. När du lägger i växeln framåt stängs bilden automatiskt av igen.
Guidelinjer på den överförda bilden delar in området i flera zoner. Färgkodning av linjerna gör det tydligt när avståndet till hindret blir för litet. I de flesta fall kan du stänga av den här funktionen om du vill, eftersom linjerna inte alltid är till hjälp utan också kan vara irriterande.

En mörkerseendefunktion kan vara till stor hjälp: I mörker och vid dålig sikt tänds automatiskt infraröda LED-lampor för att ge bättre belysning av fordonets bakre del.
En mikrofon på kameran är användbar för lastbilar och större kommersiella fordon, till exempel när flera personer behöver kommunicera med varandra vid manövrering. I sådana situationer är det också fördelaktigt med så kallade flerkammarbackningssystem som består av flera kameror. Beroende på version kan du montera upp till fyra videokameror på fordonet. På så sätt ökar du avsevärt ditt synfält i stora fordon – kamerorna gör också ett bra jobb i det främre området om bilen till exempel är mycket hög.
Kameror med inspelningsfunktion kan tillhandahålla de lagrade livebilderna som bevis vid olyckor eller egendomsskador. SD-kort eller USB-minnen fungerar till exempel som lagringsmedia.
Hur installerar jag en backkamera?
En backkamera skruvas antingen fast på fordonet, fästs på markeringen eller monteras på baksidan med hjälp av en magnet eller ett clips. Det är lämpligt att montera kameran på en skyddad plats så att objektivet i möjligaste mån är skyddat från damm och fukt. En möjlighet är att montera kameran under handtaget på bagageutrymmet eller under nummerplåthållaren. Montera kameran i en något nedåtriktad vinkel. På så sätt kan du se stötfångaren på bilden och använda den som en extra vägledning. Ta några testbilder innan du monterar kameran och använder den under körning.
Om du är osäker, ta den till verkstaden
Så snart det gäller att borra hål i bilen och lägga kablar i inredningen rekommenderas en resa till verkstaden. Annars riskerar du snabbt att fukt tränger in i fordonet genom hålen och orsakar problem med den inbyggda elektroniken.
Vilka är de rättsliga kraven för backkameror?
För personbilar, inklusive skåpbilar och SUV:er, skåpbilar och lastbilar som är lättare än 3,5 ton, finns det inga lagstadgade bestämmelser om användning av backkameror. Användningen av sådana kamerasystem är alltså frivillig. Det är bara viktigt att fordonets trafiksäkerhet inte försämras under installationen. Sedan 2007 måste fordon som väger mer än 3,5 ton vara utrustade med vidvinkelspeglar och backkameror för att synliggöra den döda vinkeln. Att föraren har full sikt är mycket viktigt för stora fordon och därför obligatoriskt – därför är moderna lastbilar och bussar redan från början utrustade med backkameror.
Bild 1: © benjaminnolte / stock.adobe.com | Bild 2: © FinalCheck | Bild 3: © RAM / stock.adobe.com | Bild 4: © Ralf Geithe / stock.adobe.com