Motorcykel headset köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Ett headset för motorcyklar gör det möjligt att prata bekvämt med passageraren eller andra motorcyklister under körning.
  • Många modeller är lämpliga för att lyssna på musik eller radio, överföra instruktioner från navigationssystemet eller ringa telefonsamtal.
  • Antalet personer som kan kommunicera via en motorcykelintercom varierar vanligtvis mellan 2 och 16.
  • De avstånd som radiosystemet kan överbrygga är också mellan några hundra meter och cirka två kilometer, beroende på modell.
  • För samtal med passageraren räcker det med ett headset på instegsnivå med få funktioner.

Kommunikation på två hjul

Vare sig det handlar om en paus, tankning eller en upptäckt utanför rutten: På en motorcykeltur finns det ofta situationer där motorcyklisterna villsamordna sig. Det är dock ibland svårt att kommunicera under resan: Det är inte bara hjälmen som dämpar det som sägs, utan även vinden, väderförhållandena, ljudet från din egen tvåhjuling och ljudet från andra trafikanter som gör att du skriker något till din passagerare eller en annan cyklist, men bara hälften av det når fram. På samma sätt orsakar svaret problem, så du måste fråga igen.

Kommunikationen sker ofta med händer och fötter – med mer eller mindre entydiga resultat. Lösningen är ett kommunikationssystem för motorcykeln. Ett sådant headset för motorcyklar består vanligtvis av en sändar- och mottagarenhet som monteras på sidan av hjälmen. En trådbunden bommikrofon går ut härifrån och placeras framför munnen.

Är det tillåtet att lyssna på musik och kommunicera när man kör motorcykel?

I allmänhet är det tillåtet att använda hörlurar för att kommunicera och lyssna på musik på motorcykeln. Precis som i bilen bör du dock ställa in volymen så att du kan höra sirenen och varningshornet. Om du inte gör det kan det leda till att du blir delvis ansvarig vid en olycka, och försäkringsbolaget kan också minska ersättningarna. Skal- och in-ear-hörlurar isolerar särskilt från omvärlden. Välj därför mer öppna system, t.ex. ytmonterade högtalare eller hörlurar med halva öron som släpper igenom det omgivande ljudet.

Detta är möjligt med hjälp av talapparater

Den grundläggande funktionen för en motorcykelintercom är röstkommunikation med andra motorcyklister. Det kan vara en passagerare som åker på sin egen motorcykel, men även motorcyklister som befinner sig upp till två kilometer bort.

Dessutom fungerar de små kommunikationshjälpmedlen som underhållning: Många modeller har en inbyggd radiotuner. Detta är vanligtvis en FM-mottagare, men i framtiden kommer DAB+-mottagare att användas allt oftare. Vissa modeller har även en MP3-funktion ombord. Du kan ladda ner dina favoritlåtar till headsetet och njuta av musik under turen.

Dessutom kan de flesta motorcykelheadsets kopplas ihop med smarttelefonen via Bluetooth. Detta är praktiskt av flera skäl: Den mest uppenbara fördelen är att du kan ringa telefonsamtal när du åker motorcykel. Du kan nås och göra överenskommelser när du är på väg utan att behöva parkera bilen och ta av dig hjälmen.

phone attached to motorcycle handlebar

En smartphone-koppling ger dock ännu fler fördelar: Om du använder navigationsapplikationer som Google Maps under körning kan du enkelt överföra ruttinstruktionerna till hjälmen. Om du har din smartphone fäst vid styret behöver du inte begränsa dig till den visuella vägbeskrivningen. Röstinstruktionerna hjälper dig att hålla dig på den önskade rutten. Dessutom kan innehåll som musikfiler, radio, till och med internetradiostationer från hela världen eller podcasts streamas.

Sist men inte minst erbjuder många klassiska navigationsenheter parning via Bluetooth. På detta sätt kan röstuttrycket från dessa vägvisare också överföras bekvämt och trådlöst till hjälmen.

Det är tabu att använda smarttelefoner under bilkörning

Precis som när du kör bil: Använd inte smarttelefonen med händerna under körning. Situationen är annorlunda när det gäller röststyrning. Tänk dock på att långvarigt tittande på skärmen är en distraktion som inte får underskattas och därför är en källa till fara.

Vad som är viktigt när du köper

När du köper en intercom för motorcyklar finns det några tekniska skillnader att ta hänsyn till. Till exempel kan radiosystemets maximala räckvidd, Bluetooth-versionen eller batteritiden vara avgörande. De kan monteras på alla typer av hjälmar. Det kan dock vara svårare att kommunicera med en öppen hjälmtyp – t.ex. en jet- eller korshjälm – än med en sluten helhjälm.

Radio räckvidd

Enhetens räckvidd bestämmer hur långt motorcyklisterna kan vara från varandra innan radiokopplingen går förlorad. Detta är viktigt både när du kör i konvoj på landsvägar, där gruppen redan är separerad vid en korsning eller ett rött ljus, och när du kör på motorvägen, där gruppen tillfälligt hamnar utom synhåll. Tillverkarnas specifikationer för räckvidden är några hundra till 2 000 meter.

I praktiken visar det sig att de maximala värdena endast gäller vid god sikt. Berg, tunnlar, bostadshus, andra trafikanter och ogynnsamma väderförhållanden kan förkorta räckvidden eller försämra överföringskvaliteten på kort sikt.

Kompatibilitet

Kompatibiliteten hos ett kommunikationssystem för motorcyklar är särskilt viktig om du ofta åker med olika personer eller i stora grupper. För några år sedan kunde du bara kommunicera med personer som hade en motorcykelradio från samma tillverkare, men nu finns det många modeller som fungerar med flera tillverkare. På så sätt kan du kommunicera med alla deltagare som befinner sig inom radioavstånd och har valt samma frekvens som du. Vid köp bör du leta efter en motsvarande tillverkarspecifikation.

Antal kanaler

När temperaturen stiger på våren och soltimmarna ökar lockas många cyklister till backarna. Särskilt på helgerna kan det bli mycket folk.

Detta gäller inte bara för de heta spisarna på vägen, utan även för deltagarna på radiofrekvenserna: Många cyklister orsakar en hög beläggning av de enskilda kanalerna, så att tredje part kan överhöra samtalet eller blockera kanalen genom att tala själv. I dessa fall är det en fördel om motorcykelgruppen kan byta kanal och på så sätt fortsätta samtalen på en mindre frekventerad våg.

motorcycle intercom channel selection

Antal deltagare i samtalet

Motorcykelintercoms skiljer sig också åt när det gäller hur många personer som kan delta i en konversation. I vissa fall kan de inte bara sända och ta emot fritt i en kanal som en walkie-talkie, utan måste kopplas ihop. Antalet headsets som kan kopplas ihop är vanligtvis mellan två och åtta, sällan upp till sexton enheter.

Minskning av buller

Ljudreduktion är särskilt viktigt när man kör motorcykel. Enbart motorljudet och luftströmmen skulle permanent få mikrofonen i en vanlig radio att sända ut dessa ljud. Resultatet skulle bli ett obegripligt konstant surrande i örat. Moderna motorcykelheadsets sänder bara när folk pratar. Dessutom filtreras störande bakgrundsbrus bort på ett tillförlitligt sätt. En välisolerad hjälm garanterar också en god samtalskvalitet.

Batteriets livslängd

Den genomsnittliga batteritiden för motorcykelheadsets är 8-13 timmar. Det är så länge du kan kommunicera med varandra, prata i telefon med din smartphone eller bli underhållen under kryssningen. Sedan måste headsetet vara anslutna i några timmar för att laddas innan de kan åka ut på vägarna igen.

Själva laddningen sker ofta via en mikro-USB-kabel – detta är laddningskablarna från äldre smartphones. Körtiden påverkas bland annat av hur ofta enheterna är i standby-läge och hur mycket som talas eller spelas upp.

Kontroll

Eftersom koncentration på vägen och den rådande trafiksituationen har högsta prioritet när man kör, bör systemen vara kontaktlösa. Tillverkaren Sena gör det till exempel möjligt att hantera den fullständiga kontrollen på resande fot via röstkommandon. I likhet med röstassistenten Siri från Apple lyssnar många av tillverkarens system på uppropet ”Hey Sena”. Detta gör det möjligt för föraren att växla mellan kommunikations-, navigations- och underhållningsfunktioner utan att behöva ta bort handen från styret eller bli alltför distraherad.

Tillverkaren erbjuder valfria fjärrkontrollalternativ för vissa modeller. Många inställningar kan också göras med en knapptryckning, men det är ibland inte så lätt när du har handskar på dig. Vissa modeller kan till och med styras genom att knacka eller svepa på höljet.

motorcycle intercom control elements

Vattentät och dammtät

Eftersom motorcykelintercomen ständigt utsätts för väder och vind under körning bör damm och sand i luftströmmen, men även fukt från regn inte tillåtas påverka enheterna. Vid köp bör du leta efter en så kallad IP-certifiering, som anger graden av skydd mot damm och vatten. En del tillverkare har inte heller någon konkret IP-certifiering. Istället säger de till exempel att drivande vindar och regnskurar inte kan skada radion. I regel överlever headsetet dessa påverkan utan problem.

Appar

Appar för iPhones och Android-smartphonesger möjlighet att göra inställningar på ett enkeltsätt. Bluetooth-anslutning eliminerar behovet av att ansluta till en dator med en USB-kabel.

Vissa tillverkares appar har dock betydligt fler funktioner: Med Senas RideConnected-app kan du till exempel prata med ett nästan obegränsat antal cyklister utan begränsning av räckvidden så länge du är ansluten till ett mobilnätverk. Tänk på att datavolymen förbrukas för denna typ av kommunikation.

person holding phone

Mått och vikt

När det gäller dimensioner skiljer sig de enskilda intercom-systemen för motorcyklar inte mycket åt: Lådorna är i regel cirka 10 x 5 x 3 centimeter stora och fästs på sidan av hjälmen. Hörlurarna och mikrofonen leds därifrån in i eller på hjälmen med hjälp av en kabel. I dessa dimensioner är det mycket få användare som tycker att apparaterna är irriterande.

Vikten är också viktig för att ge bekvämlighet: Sändar- och mottagarenheten är inte bara den största delen av motorcykelheadsetet, utan också den tyngsta med sitt integrerade batteri. Med en vikt på bara 60-200 gram på ena sidan av hjälmen stör den dock inte balansen eller nackmusklerna. Å andra sidan har en betydligt högre egenvikt, som förekommer i vissa förmenta fynd, en negativ inverkan på bärkomforten.

Hörlurar som ett alternativ till headset för motorcyklar

Trådlösa Bluetooth-hörlurar, som många smartphone-användare redan använder i vardagen, kan ses som ett enkelt alternativ till motorcykelhörlurar. Deras användningsmöjligheter här ärdock mycket begränsade. Även om motorcyklister kan använda den för att lyssna på musik och få instruktionerna från ett navigationssystem överförda till sina öron, är det när det gäller kommunikation endast möjligt att ringa via mobiltelefonnätet.

Dessutom finns det ingen bullerdämpning, så kör- och vindbrus kan bli ett irritationsmoment för den du pratar med. Många av dessa hörlurar isolerar också användaren för mycket från omgivningen, vilket gör att det kan vara farligt att använda dem på en motorcykel. Därför kan användningen av hörlurar i örat till och med leda till problem vid en poliskontroll. Om du kör motorcykel regelbundet och vill ha de funktioner som anges är det värt att investera i ett headset för motorcyklar.

person with wireless earphones

Bild 1: © escapejaja / stock.adobe.com | Bild 2: © Dmitriy / stock.adobe.com | Bild 3: PLG / stock.adobe.com | Bild 4: Dmitriy / stock.adobe.com | Bild 5: Vasily Makarov / stock.adobe.com