Motorcykel navigator köpråd: Så väljer du rätt produkt

  • De viktigaste fakta i korthet
  • Satellitnavigatorer för motorcyklar har funktioner som är skräddarsydda för motorcyklisternas behov, t.ex. pekskärmar som kan användas med handskar.
  • Eftersom de monteras på motorcykelstyret måste de vara väder- och vibrationsbeständiga.
  • Motorcyklister väljer ofta inte den kortaste eller snabbaste, utan den mest natursköna rutten för sina turer. Navigationssystemen för motorcyklar tar hänsyn till dessa önskemål.
  • Med hjälp av särskilda hållare kan de även användas i bilar.

Vad kännetecknar en navigator för motorcyklar?

GPS- eller navigeringsenheter har i flera år hjälpt bil- och lastbilsförare att planera rutter, undvika trafikstockningar och enkelt hitta sin destination.

Den speciella känslan av motorcykelkörning – att sadla upp den älskade motorcykeln, åka längs slingrande landsvägar i det bästa soliga vädret, välja ut en trevlig rutt i förväg eller helt enkelt följa näsan och ta nya vägar efter behag – navigationssystemet för människan och maskinen tillbaka på ett säkert sätt; kraven på sådana enheter för motorcyklister är mycket speciella.

Vanliga navigationsapparater, som de som används i bilar eller lastbilar, är av flera skäl inte lämpliga för användning på en motorcykel:

  • De har inte funktioner som ”spännande vägar” med många kurvor och berg-dal-avsnitt.
  • De är vanligtvis inte skyddade mot regn och stänkvatten.
  • De är inte antireflekterande, vilket kan orsaka problem för cyklister i solen
  • De kan normalt inte användas med handskar.

På grund av användningsområdetmåste en motorcykelnavigator byggas många gånger mer robust än de modeller som används i personbilar. Till skillnad från den klassiska enheten som vanligtvis sitter på vindrutan i bilens cockpit måste den tvåhjuliga versionen tåla mycket mer: Den är monterad på ratten och utsätts för starka vibrationer och höga vindhastigheter beroende på vägytan och hastigheten. Dessutom måste navigatorn tåla väderförhållanden som solsken, damm och regn. När man väljer en enhet bör man därför se till att den är både stänk- och dammtålig.

I vår text begränsar vi oss till särskilda fristående anordningar som är särskilt utformade för att tillgodose motorcyklisters behov. Navigationssystem för klassiska bilar och lastbilar samt navigationsappar för smartphones och surfplattor beaktas inte.

Displayens storlek och läsbarhet

Det är också viktigt att ha en skärm med tillräckligt stor diagonal, antireflexbehandling och höga kontrastvärden så att användarna utan problem kan tyda skärmen även när de bär motorcykelhjälm.

phone navi on motorbike

Bildskärmens diagonal är dock begränsad, eftersom enheten måste passa på styret och inte störa styrningen.

Intuitiv användning, perfekt även med handskar på

Förutom storleken är skärmens känslighet en stor fråga: Under körning måste skärmen vara funktionsduglig även om du har handskar på dig. Några regndroppar bör inte påverka beröringsfunktionen. Små virtuella knappar bidrar inte till bekvämlighet, eftersom fingerrörelser med handskar är ganska generösa. Intuitiv användning är mycket viktigt, särskilt för motorcyklister, eftersom de bör spendera så lite tid som möjligt på kontrollerna så att de kan ha båda händerna på styret. Det är förstås lämpligt att göra justeringar endast när du står stilla. Dessutom ska hanteringen kännas naturlig och logisk. Funktionerna får inte döljas i inbäddade menyer, utan ska vara snabbt tillgängliga.

Säker montering på styret

För säker montering på motorcykelstyret bör cyklisterna antingen använda de medföljande tillbehören eller köpa ett robust metallfäste. Ett monteringsalternativ som är särskilt populärt bland motorcykelfans är RAM-fästet. Sådana fästen är vibrationsavkopplade, dvs. de överför intemotorcykelns vibrationer. Detta gör det möjligt att läsa skärmen bekvämt utan att behöva låta ögonen stanna kvar för länge på enheten i kampen mot skärmens skakningar.

motorcycle gps close up

Vissa tillverkare erbjuder särskilda bilfästen som tillbehör med vilka användarna kan fästa navigatorn på vindrutan och på så sätt även använda den i bilen. Matchande 12-volts anslutningskablar finns tillgängliga om de inte ingår i leveransen. 

Stöldskyddsanordning

På grund av det sätt på vilket de är monterade – de är bokstavligen inom räckhåll – är motorcykelnavigatorer extremt frestande mål för tjuvar. De hänger ju inte på vindrutan i en låst bil, utan är monterade på styret, oskyddade från åtkomst. Det är inte längre nödvändigt att först slå sönder ett fönster eller bryta upp dörrlåset. För att se till att tjuvarna inte har det alltför lätt finns det flera sätt att säkra GPS-hjälpen.

Det finns till exempel rattlås som förhindrar att navigationssystemet tas bort från hållaren. Tjuvarna skulle behöva anstränga sig betydligt mer för att separera komponenterna från varandra med brutalt våld. På mjukvarusidan är det möjligt att säkra enheten med en PIN-kod, som i en mobiltelefon. Den kan endast återställas av tillverkaren. Utan inköpsbevis blir det svårt för tjuvarna att sälja vidare stulna varor.

Batteri = flexibilitet

En lång batteritid är en fördel. Om användaren laddar enheten helt innan körning kan han eller hon använda den i upp till sex timmar, beroende på belastningen. Endast vissa motorcykelmodeller har en anslutning för laddning av navigationsenhetens batteri.

Ingen strömanslutning? Inga problem!

Batterier för motorcykelnavigatorer är vanligtvis uppladdningsbara via en 12-volts- eller USB-anslutning. Om ingen av dessa anslutningar finns tillgängliga kan motorcyklister hjälpa sig själva genom att koppla in sig på motorcykelns elektronik. Det krävs dock viss teknisk kompetens för detta. Det rekommenderas att ansluta kabeln till kretsen för parkeringsljus eller halvljus. I dessa fall kopplas strömmen bort när tändningsnyckeln tas bort. Om ägaren glömmer att koppla bort kabeln när han eller hon parkerar, kommer batteriet inte att laddas ur, till skillnad från anslutningsvarianten på den normala kretsen. Det sparar en hel del problem!

Ruttplanering och utbyte med andra cyklister

Motorcykelentusiaster känner till det: frihetskänslan, det vackra vädret och den älskade maskinen som de kör ut på banan i solskenet. Till skillnad från bil- eller lastbilsförare är motorcyklisternas mål oftast inte att nå destinationen så snabbt som möjligt eller på kortast möjliga väg, utan att välja en vacker och utmanande väg genom naturen. Därför väljer man oftast inte motorvägen, som alltid är rak, utan landsvägarna. Faktorer som t.ex

  • Kurvighet,
  • så få hastighetsbegränsningar som möjligt,
  • varierande landskap,
  • Vägar med många höjdmeter och
  • Rastplatser som är specialiserade på motorcyklister,

en roll.

Kurvor och höjd gör en bana mer utmanande att köra och ökar vanligtvis ryttarnas fördelaktigheter. Många enheter erbjuder därför funktioner som gör det möjligt att planera en spännande tur utanför huvudvägarnamed hänsyn till sevärdheterna. Körglädje går helt klart före effektivitet här. Det är förståeligt, eftersom kilometerlånga raka sträckor inte kräver mycket skicklighet av cyklisterna och snabbt blir monotona.

motorcycle gps on the road

Det är praktiskt om cyklisten kan planera en rutt i förväg på datorn och sedan överföra den till sin navigator. Många navigationsenheter stöder Tyre Pro-programvaranpå alla plattformar. Detta är särskilt praktiskt, eftersom användarna kan dela kartor på detta sätt oberoende av navigationsmärke. Det har också blivit vanligt att registrera turer med hjälp av en spårningsfunktion och göra dem tillgängliga för andra motorcyklister på nätet. Å andra sidan använder motorcyklister forum på nätet och laddar ner turförslag från andra. I vissa fall kan ytterligare uppgifter, t.ex. högsta hastighet, medelhastighet och höjdskillnader, hämtas här.

Anslutningsmöjligheter tack vare Bluetooth

Till skillnad från i en bil har motorcyklisten oftast ingen nytta av en konventionell röst: den drunknar helt enkelt i bullret från maskinen och luftströmmen. Ett headset i örat eller ett handsfree-system integrerat i motorcykelhjälmen kan hjälpa till. På så sätt överförs den akustiska körinformationen till hjälmen. Detta kan göras på ett klassiskt sätt via kabel eller, enligt den senaste tekniken, via en trådlös Bluetooth-anslutning. Den senare varianten är mer praktisk eftersom den ökar ryttarens rörelsefrihet. Fin extra effekt: Vissa navigationsenheter gör det möjligt att utöka GPS:en till en musikspelare via SD-kortplatsen.

Praktiska funktioner för smartphones

Oberoende av navigatorn finns ytterligare funktioner tillgängliga i kombination med en smartphone. Det är också möjligt att spela upp musik. Dessutom finns telefonifunktionen eller användningen av röstassistenter som Siri eller Google Now. Detta gör det möjligt för föraren att diktera uppgifter under körning, t.ex. programmera en ny destination, ta emot ett samtal eller ringa ett telefonnummer eller söka efter ett visst ämne på Internet. Radioförbindelser till passageraren eller andra motorcyklisterhar funnits länge.

Var uppmärksam på hårdvaruutrustning

Att hålla kartorna uppdaterade kräver mer lagringsutrymme. Helst bör enheten därför ha en generöst dimensionerad hårddiskkapacitet. Om dessa når sina gränser finns det ett alternativ för utökning i form av en SD- eller microSD-plats. Detta innebär att enheten också är väl positionerad för framtiden. Förutom kartdata bör användarna också hålla den fasta programvaran uppdaterad. Du kommer sedan att kunna dra nytta av nya funktioner och produktförbättringar, till exempel när det gäller intuitiv användbarhet eller hastigheten på ruttberäkningen.

Varning med radarvarningsfunktion

Dessutom är det möjligt att installera program som går längre än navigering på många enheter. Det kan vara praktiska hjälpmedel som ordböcker eller miniräknare.

Ett annat framträdande exempel är en radardatabas som alltid hålls uppdaterad och som varnar cyklister för stationära och mobila fartkameror. Men här är försiktighet på sin plats: Den rättsliga situationen skiljer sig från land till land. Endast ett fåtal stater tillåter användningen. Andra tillåter att man bara bär med sig utrustningen, men inte att den används.

Sådana appar ska förresten skiljas från radarvarningsanordningar: Det är externa enheter som registrerar de elektromagnetiska vågorna från radaranläggningar och sedan avger en akustisk varning så att föraren har möjlighet att justera sin hastighet vid behov. I Tyskland är försäljning och innehav lagligt, men det är sedan 2002 förbjudet att använda eller bära dem färdiga för användning. Beroende på land kan detta leda till höga böter och till och med fängelse. I vissa fall konfiskeras eller förstörs enheten. Om en radardetektor är permanent installerad kommer fordonet i värsta fall att konfiskeras.

Alternativ till de klassiska navigeringsenheterna

Förutom fristående navigationsenheter, till exempel från TomTom eller Garmin, som är utrustade med robusta höljen, vissa med aluminiumförstärkning eller gummibeläggning, för att förhindra fallskador, erbjuder olika tillverkare även applösningar för smartphones.

Vissa fördelar är uppenbara: De flesta motorcyklister har redan en smartphone. Detta innebär att nedladdningen av en extra app inte medför några eller – jämfört med inköpet av en ny enhet – mycket låga kostnader. De flesta av funktionerna i en separat enhet ingår också i smartphonelösningen. En annan fördel är den ständiga uppdateringen via appbutikerna och WLAN- eller mobildataanslutningen. Smartphonen får aktuella varningar om fara samt informationom trafikstockningar och förseningar under drift via det mobila datanätet.

Smartphoneapparna har dock nackdelar. Strömförbrukningen ökar avsevärt på grund av GPS-modulens drift. Om du lägger till ett trådlöst headset suger Bluetooth-tekniken också upp batteriet. Användarna måste därför planera den ungefärliga körtiden eller tillhandahålla ett extra laddningsalternativ genom en strömanslutning ombord eller en powerbank. Vissa app-system har inga offline-kartdata, utan laddar ner den information som behövs från internet under drift via den mobila dataförbindelsen. Detta belastar datavolymen och leder vid omfattande användning antingen till att internethastigheten stryps eller till att ytterligare datavolym krävs, vilket leder till ytterligare kostnader. Många appar har dock inte stöd för ruttimport. Detta gör det inte möjligt för användare att dela sina rutter med andra eller importera rutter från andra användare.

Vädret kan också ta ut sin rätt på utsatta smartphones. Det är svårt att läsa displayerna i starkt solljus på grund av den icke-reflekterande displayen, men regnigt väder innebär andra utmaningar för enheterna: Alla modeller är inte stänkskyddade eller ens vattentäta och skadas redan av en mellanstor dusch. Här är det en bra idé att köpa ett skyddande omslag.

road with unsevere weather through helmet

Dessutom reagerar modellerna olika på regnigt väder: Medan vissa inte orsakar några problem när det gäller funktionsduglighet i måttligt regn, kan det i andra fall räcka med några få droppar för att utlösa beröringsfunktionen. Detta försvårar användningen enormt, eftersom kartan i detta fall börjar ”dansa” under körning eller hoppar fram och tillbaka mellan olika menyer. Med andra modeller är användningen oprecis i regn, knapparna kan inte väljas enkelt.

Den dagliga användningen ställer cyklister inför en del förrädiska problem: Smartphones är helt enkelt inte särskilt anpassade till deras behov. Det är inte möjligt att använda telefonerna eller det är svårt att använda dem när du har motorcykelhandskar.

Fördelar
  • Inget behov av att köpa ytterligare en enhet
  • Många funktioner ingår
  • Enkel uppdatering via en mobil dataanslutning
  • Automatiska varningar för trafikstockningar via mobil dataanslutning
Nackdelar
  • Hög batteriförbrukning på grund av GPS och dataanslutning
  • Hög dataförbrukning på grund av att kartorna laddas från internet
  • Inga rutter kan importeras från vänner eller internetanvändare
  • Oftast inga matta skärmar, därför dålig läsbarhet i solljus
  • Displayen kan inte användas med handskar på
  • I majoriteten inte vattentät
  • Betydligt känsligare för vibrationer under körning

Teknisk funktion av GPS-spårning

Kartdata för de länder som täcks lagras antingen i enheten eller laddas ner från internet vid behov, vilket är fallet med smartphone-lösningar som Google Maps. För att bestämma den aktuella positionen använder navigeringsutrustning det globala positioneringssystemet (GPS) som ursprungligen utvecklades för den amerikanska militären. Detta är ett globalt system av navigationssatelliter som har varit fullt tillgängligt för civila sedan 2000. När den en gång utformades för militär användning begränsades lokaliseringsnoggrannheten i flera år av teknisk signalförsämring. Sedan millennieskiftet har denna tekniska åtgärd avvecklats och privatpersoner får tillgång till positionsuppgifter med en noggrannhet som ofta är mindre än tio meter

GPS bygger på satelliter som ständigt sänder sin aktuella position och den exakta tiden med hjälp av kodade signaler. Med hjälp av en mottagare, t.ex. ett motorcykelnavigeringssystem, är det alltså möjligt att bestämma både enhetens position och hastighet. För att bestämma en position krävs så kallad trilateration, dvs. avståndsmätning av minst tre geostationära satelliter.

gps simple principle

En fjärde satellit är nödvändig för att kompensera för de mätfel som beror på att tiden i mottagarna aldrig ställs in lika exakt som satelliternas atomklockor. I praktiken kan till och med fem till åtta satelliter användas för att spåra en enda mottagare, eftersom precisionen i mätningen ökar med antalet satelliter.

Kartmaterial och uppdateringar

Ett annat köpkriterium gäller kartuppdateringar. Kartdata med vägar, infrastrukturanläggningar som järnvägsstationer eller flygplatser och intressanta platser är förinstallerade på enheterna. I de flesta fall finns det uppgifter från Tyskland och grannländerna, ofta även från alla europeiska länder.

För att hålla kartdata uppdaterade och uppdatera nya rutter, prioriteringsregler eller adresser till butiker och intressanta platser behöver enheterna uppdateras med jämna mellanrum. Många modeller erbjuder gratis uppdateringar under en viss tid. Därefter har användarna möjlighet att köpa dessa uppdateringar mot en avgift. Erbjudandena skiljer sig åt i form av engångsuppdateringar eller uppdateringspaket för enhetens hela livslängd (vanligtvis begränsad till 30 år).

Beroende på modell spelar användaren upp data på enheten antingen via en kabelanslutning till en dator eller trådlöst och direkt via hemmets WLAN-anslutning.

Classic Navis: Information om trafikhinder via TMC-signalen

Det låter lite föråldrat i Internets tid, men är ändå genialt: Traffic Message Channel (TMC). Tjänsten sänder meddelanden om trafikstörningar i digital form över det ohörbara området på FM-radiobandet. Allt fungerar oberoende av en klassisk radiomottagare. Lämpliga moduler integreras i navigeringsenheter som tar emot uppgifter om trafikstockningar och hinder samt förslag till dynamisk vägledning av destinationer i bakgrunden under drift. Uppgifterna skickas gratis till många europeiska länder. Systemet fungerar därför utan SIM-kort och datataxa – det finns inga extra kostnader. Även om det finns en parallell betalversion(payTMC, även TMCpro), erbjuder denna trafikinformation från automatiska sensorer på motorvägsbroar och mätslingor. Fördelarna jämfört med den kostnadsfria TMC-tjänsten är dock inte alltför stora för de flesta förare, så systemet används inte i någon större utsträckning.


Bild 1: © Kittiphan / adobe.stock.com | Bild 2: © lanarusfoto / adobe.stock.com | Bild 3: © cineuno / adobe.stock.com | Bild 4: © adcdsb / adobe.stock.com | Bild 5: © FinalCheck