Cykelhjälm köpråd: Så väljer du rätt produkt
- Vad du behöver veta
- Hjälmar är inte obligatoriska för cyklister, men de är det bästa sättet att förebygga huvudskador och dödsolyckor på vägen.
- Det finns många olika typer av hjälmar för olika situationer, t.ex. stadskörning, racing och mountainbike.
- Hjälmar måste sitta rätt för att ge bästa möjliga säkerhet.
- Att välja rätt hjälm beror på faktorer som byggkvalitet, säkerhet och komfort.

Cykelhjälmar: livräddare eller onödiga tillbehör?
Cykelolyckor sker hela tiden. I Storbritannien till exempel registrerades 16 884 personer officiellt som skadade i cykelolyckor under 2019. Vissa av dessa olyckor ledde till irreversibla skador och i de mest tragiska fallen till döden. Trafikexperter och sjukvårdspersonal rekommenderar cyklister att alltid bära hjälm. En hjälm skyddar inte bara mot skallfrakturer och skärsår, den kan rädda ditt liv. Naturligtvis kan hjälmar ensamma inte helt förhindra skador. De minskar dock avsevärt risken för hjärnskador och skallfrakturer.
Många människor och aktionsgrupper försöker få cyklister att införa hjälmtvång för cyklister. Myndigheterna oroar sig för att ett sådant krav skulle få en negativ effekt på cyklisternas deltagande. Det har funnits historiska mönster för allmänhetens protester innan nya säkerhetsbestämmelser införs. Detta var fallet när det blev obligatoriskt att bära säkerhetsbälte och skidhjälm. Naturligtvis spelar trafikförhållanden och vägtyp en viktig roll för cykelsäkerheten. Detta betyder dock inte att cyklister ska undantas från att bära hjälm.
et rekommenderas att barn och aktiva cyklister alltid bär hjälm, oavsett om de cyklar mountainbike, racercykel eller BMX. Genom att göra detta skyddar de vuxna både sig själva från huvudskador och är ett gott exempel för barn som tittar på dem. Denna risk att råka ut för en olycka som vuxen är knappt lägre än för ett barn. Faktum är att erfarna cyklister ofta tar större risker. Bara för att du bär hjälm ger dig inte behörighet att bryta mot andra regler som att köra för fort. Att visa hänsyn till andra trafikanter är avgörande.

En del människor ser hjälmar som ett fult irritationsmoment som förstör deras frisyr. Detta är naturligtvis en åsiktsfråga. Men fåfänga bör aldrig gå före säkerhet. Vissa kritiker hänvisar till en studie från 2007 som hävdar att hjälmbärare löper större risk att råka ut för en olycka än de som inte gör det. Teorin bakom studien är att cyklister och bilförare är mindre försiktiga när en cyklist bär hjälm. Oavsett denna teori är det viktigt att välja rätt typ av hjälm för att få bästa möjliga skydd, eftersom olyckor kan hända i båda riktningarna. Hjälmar av hög kvalitet är robusta och passar till huvudets form.
Argument för och emot hjälmar
Även om fåfänga är ett svårt hinder att övervinna för vissa människor, bör säkerheten alltid vara din högsta prioritet. De olika fördelarna och nackdelarna med att bära hjälm illustreras i följande tabell:
Fördelar
- Skydd för huvudet vid olyckor
- Tillgänglig för alla åldrar och kön
- Design för alla smaker
- Individuellt justerbar
- Långvarig
- Inte oöverkomligt dyrt
Nackdelar
- Extra vikt att bära på huvudet
- Stora skillnader mellan tillverkarna
En hjälm för alla tillfällen
Hjälmar absorberar energin från en kollision och sprider den genom sin struktur för att skydda huvudet. För att göra detta är de tillverkade av hårt skum, även känt som EPS (expanderande polystyren).

Det behövs ett stabilt plastskal för att skydda det känsliga inre skummet. I de bästa hjälmarna sprutas det inre hårda skummet direkt in i det yttre skalet. Hjälmar som bara limmas ihop är av lägre kvalitet. Det motståndskraftiga hårda ytterskalet är tillverkat av ABS som förhindrar att vassa föremål tränger in i hjälmen. Det bidrar också till att minimera eventuella skrapsår som kan uppstå vid kontakt med asfalt.
Dyra modeller med hårda skal tillverkas med hjälp av formsprutning för att ge optimalt skydd, men modeller med mjuka skal ger också ett bra skydd – bara inte på samma nivå. Hjälmar med mjuka skal har bara ett lager hårt skum. I jämförelse med modeller med hårt skal är de betydligt lättare, men svårare att rengöra. Hjälmar i toppklass har ett skal av kol. Kolfiberkomposit kan motstå mycket kraft trots att den är extremt lätt.
Formsprutning
Formsprutning är en vanlig tillverkningsteknik för många typer av sporthjälmar. Skalet och det hårda skummet smälts samman under högt tryck och hög temperatur, vilket skapar en helt sluten och sammanhängande hjälmstruktur. Den här typen av hjälm ger ett mycket bättre skydd än en enklare, limmad modell. Sprutgjutna hjälmar är också lättare och håller längre.
MIPS
MIPS (Multi-Directional Impact Protection System) är en innovativ hjälmteknik som är utformad för att skydda mot indirekta slag mot huvudet. Normala hjälmar absorberar stötar på ett statiskt sätt utan att huvudet roterar. MIPS-hjälmar däremot minskar de vridande och roterande krafter som utövas på huvudet vid en olycka.
För att uppnå detta kan hjälmens utsida röra sig oberoende av insidan. Detta innebär att de rotationskrafter som utövas på huvudet vid ett fall i sidled minskar. Systemet är utformat enligt samma säkerhetsprinciper som finns i våra hjärnor, som kan röra sig självständigt i våra skallar. Detta gör att stötarna absorberas bättre vid en olycka.
Olika typer av cykelhjälmar
Alla har lite olika krav på en cykelhjälm. Någon kanske vill ha en rundad hjälm som täcker baksidan och sidorna av huvudet. En annan person kanske vill ha en sportig hjälm med luftfickor och aerodynamisk form. Cykelhjälmar kan skilja sig enormt mycket åt beroende på deras avsedda användningsområden.

Hjälmar för barn
Barnhjälmar finns i olika färgglada utföranden. Vissa modeller har särskilt iögonfallande former, med paraplyliknande framsida och djupt liggande, platt baksida. De har många ventilationsfickor så att luften kan cirkulera fritt. Trots dessa luftfickor är dessa hjälmar extremt säkra. De flesta modeller kan justeras med hjälp av en hakrem. De är barnvänliga och kan till och med komma med integrerade lampor.

Stadshjälmar
City-hjälmar har en djupt nedbrunnen bakre del och en subtil panna. Den här typen av hjälm omsluter mer av huvudet och har inte många luftventiler. De är särskilt populära bland BMX-cyklister och pendlare på grund av sin coola design.

Allroundhjälmar för turer
Dessa hjälmar är särskilt lätta, har många ventilationshål och har en förlängd panna framtill som skyddar mot sol och regn. De kommer ofta med en integrerad bakljus, samt ett avtagbart visir. Dessa hjälmar är ett bra alternativ för dagliga cyklister som vill vara förberedda för alla eventualiteter.

Racinghjälmar
Racinghjälmar är särskilt lätta och välventilerade och känns genast igen tack vare sina platta ögonbryn. De väger mellan 200-300 g och är lätta, aerodynamiska och bekväma även på långa resor. Extra skydd ges av både det yttre materialet och den inre strukturen i kol.

Hjälmar för mountainbike
Även om mountainbikehjälmar tenderar att vara lite större och skrymmande är de vanligtvis inte tyngre än vanliga hjälmar. MTB-hjälmar i endurostil, till exempel, tillverkas vanligtvis med ett halvskal. De är lätta, väl ventilerade och har ett avtagbart visir. Mountainbikehjälmar lämpar sig för cykling i all terräng.

Hjälmar för utförsåkning
Dessa lätta, men robusta hjälmar med hårt skal omsluter hakan, nacken och huvudet helt och hållet. I stället för ett visir har de skyddsglasögon. De ger ett fullständigt skydd för hela huvudet och nacken, ungefär som motorcykelhjälmar.
Innovativa hjälmar
Uppfinningar som Hairport från Specialized erbjuder alternativ för att motverka begränsningarna med en konventionell hjälm. Med Hairports kan du sätta en flätning eller hästsvans bekvämt genom baksidan av hjälmen utan att den hindrar sikten. Avtagbara visir är en annan användbar innovation. De tar bort behovet av att bära solglasögon. Om du bär glasögon är det en bra idé att köpa speciella cykelglasögon som förhindrar att hjälmen klämmer obekvämt på sidorna av huvudet. Nya och innovativa konstruktioner dyker ständigt upp på marknaden. Hjälmar med inbyggd airbag är ett bra exempel på detta. De har en sensor som känner av att du faller och som sedan utlöser airbagen runt huvudet.
Storlek matters
En hjälm fungerar bara bra om den sitter rätt. När du väljer hjälm bör passformen vara din främsta prioritet. Den inre stoppningen och hakremmen spelar en viktig roll för hur hjälmen sitter på ditt huvud. Om hjälmen inte passar är risken stor att den glider av vid en krock. En hjälm bör inte sitta för vinklad mot nacken, och den bör inte heller sitta framme på pannan och blockera sikten. Den justerbara plastringen på hjälmens insida är viktig för att uppnå en perfekt passform och hålla hjälmen fast utan att den ska vingla.
De flesta hjälmar är justerbara – upp till 5 cm (2 tum) – med hjälp av ett justeringshjul på baksidan. Detta är en användbar funktion, men den hjälm du väljer bör sitta bra utan större behov av justering. Om den inre stoppningen sitter för hårt på huvudet kan det leda till irritation eller obehag. Om hjälmen är för stor kan du köpa extra invändig stoppning för att fylla det tomma utrymmet. Hakremmar är en annan viktig funktion för att säkerställa en perfekt passform. Remmarna sitter korrekt på ditt huvud om de bildar en V-form på båda sidor om dina öron och fästs under hakan. Hållningsclipsen gör att banden håller rätt längd.
Hjälmens hakremmar ska sitta tätt mot hakan utan att orsaka obehag. Det ska finnas plats för ett eller två fingrar mellan hakan och hakremmen. Detta innebär att du fortfarande kan andas vid en olycka. Klipp inte ner remmen med en sax om den är för lång, eftersom du kanske behöver mer utrymme för att bära hjälmen över en mössa på vintern. Beroende på hjälmen är hakbandets lås vanligtvis antingen magnetiskt eller ett klicklås. Detta beror på att vid långdistanscykling eller tävling är det viktigt att kunna öppna spännet med en hand medan du cyklar.
Storlek
Alla huvuden är olika och därför finns cykelhjälmar i olika storlekar. Precis som för hattar mäts storlekarna från XXS till XXL. Det bästa sättet att mäta ditt huvud är att använda ett måttband runt pannan. Ju längre längden är, desto större hjälm behöver du. Följande tabell ger en storleksguide.
- XS: 20-21⅕ tum (51-54cm)
- S: 55-56 cm (21⅝-22 tum)
- M: 22⅖-22⅘ inches (57-58cm)
- L: 23⅕-23⅝ tum (59-60cm)
- XL: 24-24⅖ tum (61-62cm)
- XXL: 24⅖-25⅕ tum (62-64cm)
Eftersom storlekarna skiljer sig mycket åt mellan olika tillverkare bör du kontrollera måtten varje gång du köper en ny hjälm. Det viktigaste är att det inte får finnas något utrymme på toppen av huvudet så att hjälmen kan lossna.
Säkerhetsstandarder
För att få användas i Europa måste hjälmarna genomgå de tester som föreskrivs i GPSR (General Product Safety Regulations). Detta test kallas EN 1078. Det har antagits av British Standards Institution (BSI) tillsammans med ytterligare ett test för cykelhjälmar för barn. Testerna kontrollerar om materialen klarar av krocksimuleringar. I USA finns det liknande bestämmelser enligt Consumer Product Safety Act, som offentliggörs i Code of Federal Regulations i Title 16, Part 1203.
Köptips
Förutom storlek och passform finns det ytterligare några saker som du bör tänka på när du köper en ny hjälm. Extrafunktioner har förstås ett högre pris. Följande fyra kriterier är dock avgörande, oavsett kostnad:
- Säkerhet: Hjälmar behöver inte bara ha tillräcklig dämpning, utan du måste också tänka på hur lätt de är att ta av sig och om de har integrerade lampor.
- Byggkvalitet: Det är viktigt att hjälmen inte försämras när den utsätts för höga eller låga temperaturer.
- Komfort: Hjälmen ska vara lätt, väl ventilerad och inte klia.
- Skadliga ämnen: Se till att hjälmen inte är tillverkad av skadliga material, till exempel mjukgörare.
Extras: ventilation och reflectorer
Det är sant att efter ett tag kan varje extra vikt på huvudet tynga ner dig. I de flesta fall är hjälmar inte alls tunga – de tyngsta du hittar väger inte mer än 1 kg (2 pund). Om du inte vill ha ett svettigt huvud under långa cykelturer ska du välja en hjälm med ventilationsöppningar. På så sätt kan luften strömma genom hjälmens framsida och ut genom baksidan, vilket hjälper till att förhindra att värme byggs upp. De flesta ventilationsfickor är utrustade med insektsnät för att hålla oönskade småkryp borta. Om det regnar hjälper ett skyddande vattentätt överdrag till att hindra vatten från att tränga in genom hålen.

Reflektorer kan också läggas till på hjälmens båda sidor. Det kan antingen vara reflekterande remsor eller reflekterande klistermärken. Om de appliceras på rätt sätt hjälper de cyklisten att bli bättre sedd av andra trafikanter på natten. Vissa cyklister väljer att bära en röd LED-lampa på hjälmens baksida.
Ett utdragbart visir kan skydda dig från vinddrag, starkt ljus, regn, snö och insekter. Detta innebär att du inte behöver bära solglasögon. Samtidigt ska det finnas tillräckligt med utrymme för att du ska kunna bära vanliga glasögon under visiret. Färgglada nyanser kan köpas med recept. Du kan också välja mellan speglade och klara modeller. Vissa modeller fäller automatiskt ut visiret beroende på väderförhållandena.
Cykelhjälmar finns i olika färger och utföranden, allt från klassisk monokrom till versioner med djuröron eller Star Wars-grafik. Svarta hjälmar är inte det bästa alternativet eftersom de är svårare att se i mörker och kan bli extremt varma på sommaren.
En hjälm för livet?
Cykelhjälmar utsätts för ett konstant angrepp från vädret. De skadliga effekterna av sol, vind och regn gör att du så småningom behöver en ny hjälm. Detta beror på att de termoplaster som används vid tillverkningen – ABS och EPS – båda försämras under vissa väderförhållanden och naturligt förlorar en del av sina egenskaper med tiden. De flesta tillverkare rekommenderar därför att en cykelhjälm byts ut vart tredje till femte år. Det är mycket svårt att göra svepande uttalanden om hållbarheten hos de många olika produkter som finns på marknaden. Åtminstone bör en hjälm bytas ut efter en olycka, även om det inte finns några synliga skador. Även de minsta sprickorna – även sådana som kanske inte är märkbara för det mänskliga ögat – kan påverka hjälmens totala hållbarhet och skyddsförmåga.
Säkerhet för barn
Många föräldrar älskar att ta med sig sina barn på cykeln. Det rekommenderas alltid att barnen bär hjälm, även om de själva inte cyklar. Detta är det enda sättet att effektivt skydda ett barn från olyckor. Barn är ofta inte tillräckligt snabba för att reagera på faror, men en hjälm kan bidra till att förhindra att allvarliga skador uppstår.
När det gäller förvaring är det viktigt att inte förvara hjälmen i ett fuktigt rum. Detta beror på att materialet kan deformeras. En hjälm kan inte längre användas när EPS-skummet har blivit smuligt eller när innerskalet har separerats från ytterskalet. En av de främsta orsakerna till denna typ av skador är exponering för UV-ljus. Därför bör cykelhjälmar inte förvaras i direkt solljus, inte heller i varma bilkängor eller bredvid en radiator. Helst ska en cykelhjälm förvaras på en sval, mörk och torr plats. Barnhjälmar måste bytas betydligt oftare, dels för att barn växer snabbt, dels för att de faller oftare under inlärningsfasen.
Skötsel och underhåll
Under en cykeltur kan massor av olika typer av smuts som regn, lera och till och med insekter hamna på hjälmen. Det bör dock noteras att inte alla rengöringsmedel är lämpliga för rengöring av en hjälm. Starka rengöringsmedel, oljor och lösningsmedel lämpar sig inte för denna uppgift, eftersom de innehåller bensen, acetat och klor, som alla kan förstöra plasten och göra din hjälm porös. Ljummet vatten och diskmedel räcker för att rengöra hjälmens yta utan att påverka materialet undertill negativt. Om smutsen verkligen är fastklistrad kan du skrubba lite hårdare med en svamp eller liknande. Du måste dock vara mer försiktig med insidan. Rengöring mellan luftventilerna görs bäst med en fuktig trasa. Detta kan också användas för att rengöra remmarna.
Smuts från gatan är inte den enda typen av smuts som kan påverka cykelhjälmens insida. Svett, hårpartiklar och andra hårprodukter lämnar också sina spår, vilket innebär att den inre stoppningen måste rengöras regelbundet. Ofta har hjälmarna kardborreknäppning för sina innerkuddar, som då är lätta att ta bort och rengöra. Av hygieniska skäl rekommenderas att du då och då tvättar dessa delar av hjälmen i tvättmaskinen på en korttvättinställning vid 30 °C. Inställningar med hög temperatur är lika skadliga som en snurrning i torktumlaren. Du får under inga omständigheter torka hjälmen i solen. När du monterar ihop den inre stoppningen igen ska du vara uppmärksam på att allt återställs i sin ursprungliga position.
Bild 1: © FinalCheck | Bild 2: © Ermolaev Alexadr / stock.adobe.com | Bilder 3-10: © FinalCheck | Bild 11: © sanchez / stock.adobe.com