Cykelhjälm för män köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Cykelhjälmar är inte obligatoriska, men de minskar avsevärt risken för allvarliga skador vid en olycka.
- Det är viktigt att du mäter din huvudomkrets och hittar en lämplig hjälm utifrån detta.
- Uttag för ventilation, stoppning på insidan, skydd mot insekter eller bländande sol är bra kriterier för en bra hjälm.
- För mountainbike- eller cyklister finns det ytterligare extrafunktioner eller krav för att få en optimal hjälm, till exempel ett visir eller en särskilt låg vikt.
- Hjälmar bör inte återanvändas efter en olycka, eftersom eventuella oupptäckta skador på insidan kan minimera skyddsfunktionen.
En hjälm för alla fall
Oavsett om du kör racercykel i hög hastighet, terrängcykel på en mountainbike eller på din dagliga pendling till jobbet – om du cyklar mycket bör du inte vara utan cykelhjälm för din egen säkerhets skull. Även om hjälmar inte är obligatoriska i de flesta länder kan en hjälm vara en livräddare, särskilt i vägtrafiken, när du måste lita på att andra ska hålla utkik efter dig, och vid höga hastigheter eller i förvirrande terräng.

Uttrycket ”cykelhjälmar för män” är missvisande, eftersom cykelhjälmar i princip är unisex. Även om kvinnor skulle välja en mindre hjälm på grund av deras ofta mindre huvudomkrets beror detta inte på modellen eller tillverkaren, utan på hjälmens utformning.
Certifierad av säkerhetsstandarder
Hjälmar som säljs på EU-marknaden måste testas enligt EU-standarder och uppfyllaolika material- och säkerhetsstandarder. De måste också genomgå ett krocktest innan de certifieras enligt DIN-standarden EN 1078.
Ingen skyldighet att använda hjälm
I de flesta länder är hjälmar inte obligatoriska för barn eller vuxna, även om olika parter, t.ex. läkare, försäkringsbolag eller polisen, gång på gång kräver det. Dessutom har det visat sig att risken för skador i pannan minskar med 90 procent om man bär hjälm vid en olycka. Enligt experterna är allvarlig traumatisk hjärnskada den vanligaste livshotande skadan vid cykelolyckor.
Tillverkad med hjälp av en process i formen
Bra cykelhjälmar tillverkas med hjälp av in-mold-processen. Det yttre skalet av robust plast är sammanfogat med den hårda skumkärnan av expanderad polystorol (EPS), en typ av polystyren. Detta skapar en motståndskraftig och hållbar konstruktion som fördelar energin på hjälmen vid en olycka. EPS kan komprimeras till en viss grad och fungerar som en skrynkelzon. Hjälmens släta yta glider bättre över marken.
På denna grund finns det olika typer av hjälmar. Den vanligaste hjälmen är mikroskalhjälmen; den är lätt, har ventilationsöppningar och är bra för både vanliga cyklister och professionella cyklister. Hjälmar med dubbla skal har ett polykarbonatgaller mellan det yttre skalet och EPS-skiktet. Detta garanterar en hög stabilitetsnivå, även om hjälmen har extra eller särskilt stora ventilationsöppningar. Hjälmar med hård skal har ett tjockare yttre skal och vanligtvis inga eller bara mycket små ventilationsöppningar. De används för downhill eller BMX-åkning. De mycket lätta hjälmarna med mjukt skal består endast av EPS-skiktet, men finns knappt längre att köpa på grund av deras lägre skyddsfunktion.
Hur hittar jag rätt hjälmstorlek för mig?
Först måste du mäta din huvudomkrets för att bestämma lämplig hjälmstorlek. Placera ett måttband ungefär en centimeter ovanför ögonbrynen och kör det en gång runt huvudet. Se till att den löper rakt, ungefär precis ovanför öronen. Om du känner till omkretsen kan du välja en lämplig hjälm. Ofta anges även storlekarna XS till XXL.
Storleksbeteckning | Huvudets omkrets |
---|---|
XS | 46-51 cm |
S | 51-55 cm |
M | 52-57 cm |
L | 56-62 cm |
XL | 61-65 cm |
XXL | > 65 cm |
Denna tabell motsvarar i stort sett tillverkarnas storleksspecifikationer. De är dock inte standardiserade och kan skilja sig åt marginellt på vissa ställen. Dessutom är cykelhjälmar vanligtvis justerbara i viss utsträckning. För värden som passar i två storlekar bör du välja den större versionen, till exempel M för 54 centimeter eller L för 57 centimeter.
När du har hittat en lämplig hjälm är det dags för finjustering. Med ett spänne eller ett hjul på hjälmens baksida kan du justera den inre delen hårdare eller bredare tills hjälmen passar perfekt. Stäng sedan hakremmen; detta görs vanligtvis med en enkel klicklåsning som också kan öppnas igen med en hand. Det ska finnas ungefär ett fingerbredds utrymme mellan detta band och hakan. Hjälmen måste sitta tillräckligt hårt så att den inte vinglar när du skakar på huvudet, men den får inte klämma. Banden får inte gnida mot öronen. En hjälm som inte passar – oavsett om den sitter för hårt eller för löst – kan öka risken för skador.
Med hjälm och skyddsglasögon
Om du bär glasögon till vardags eller speciella sportglasögon när du kör bil, bör du prova hjälmen när du bär dem. Detta säkerställer att båda delarna är kompatibla och att glasögonens ram inte stöter mot hjälmens kant eller solskyddet.
Kriterier för en bra hjälm
En bra cykelhjälm måste ha ett antal komponenter för att uppfylla kraven på komfort och säkerhet. Helst ska du känna hjälmen så lite som möjligt och inte känna dig hindrad av den – du vill ju bära den under en lång, olycksfri tid. Avväg vilka kriterier du anser vara viktiga och håll ett öga på vad de enskilda modellerna har att erbjuda.
Ventilation
Spår och öppningar på hjälmens yta är viktiga för att frisk luft ska kunna nå huvudet när du åker. Dessutom förhindras värmeackumulering på detta sätt. Många tillverkare utrustar sina modeller med mer än 20 ventiler.
Klädsel
Det finns små skumkuddar på insidan av hjälmen för en bekvämare passform. Helst ska de ha en kardborreyta så att du kan ta av dem och tvätta dem.
Insektsskydd
Ett fint nät på insidan hindrar insekter som flugor och getingar från att ta sig in under hjälmen genom ventilerna.
Solskydd
Denna förlängning av hjälmen sticker ut lite framåt över pannan och fungerar som en bländskydd mot solen när den skiner ovanifrån eller i en vinkel. Dessutom skyddar detta element vid fall. Om det behövs kan skyddet också demonteras.
MIPS (Multi-Directional Impact Protection System)
Många moderna cykelhjälmar är utrustade med den så kallade MIPS-tekniken. Den har ett extra skyddande plastskikt på hjälmens insida. Den kan röra sig fram och tillbaka med 1,0-1,5 centimeter. Utvecklarna från Sverige upptäckte att cyklister ofta slår på sidan av huvudet när de faller, vilket gör att hjärnan utsätts för en potentiellt skadlig vridrörelse. Detta kompenseras åtminstone delvis av MIPS.
Särskilda egenskaper för särskilda omständigheter
Professionella cykelhjälmar som inte bara används dagligen behöver några fler komponenter i vissa situationer för att få optimalt skydd och bästa möjliga komfort.
Bättre synlighet
Om du är mycket ute på vägarna i mörker eller skymning kan inbyggda reflexer på baksidan och sidorna göra att du syns bättre av andra trafikanter. Vissa hjälmar har en integrerad lampa eller en öppning där du kan installera en lampa. Lumos Kickstart-cykelhjälmen har till och med blinkers som du styr med en kontroll via Bluetooth.
Regnskydd
En regnskyddshjälm är mindre en del av cykelhjälmen i sig och mer en användbar extrautrustning som du sätter över hjälmen när det behövs. Den är tillverkad av vattentätt men luftgenomsläppligt material och ser till att huvudet förblir torrt i regnet, men att värme inte byggs upp under hjälmen.
Visir
Downhill eller mountainbikecyklister är väl betjänta av ett integrerat visir. Den kan fällas ihop när den inte behövs och skyddar på annat sätt ögonen från virvlande smuts och stenar. Ett visir är också ett bra val för snabba cykelturer, eftersom det skyddar mot motvind och motkommande insekter.
Lättvikt
En vanlig cykelhjälm väger vanligtvis mellan 250 och 350 gram. Cyklister gillar att använda hjälmar med mycket låg vikt. Detta är särskilt fördelaktigt på längre sträckor. Vikten kan sparas särskilt genom att använda expanderad polystyren som byggmaterial och stora ventilationshål. De sistnämnda är placerade för att göra hjälmen mer aerodynamisk.

En mycket speciell modell: Hövding Airbag-hjälmen
Strängt taget är det inte en cykelhjälm, men Hövding airbaghjälm från det svenska företaget med samma namn är en innovativ utveckling på området. Modellen består av en ruff som du måste aktivera efter att ha lagt den över. Om en stark ryckig rörelse sker vid en olycka öppnar och drar nackskyddet ihop en skyddande krockkudde runt huvudet i en blixt. Den utvecklas på en tiondels sekund och ser då ut som en tjock anorakhuva.
Den skyddar huvudet från stötar och skador vid en eventuell kollision. Stötdämpningen är tre gånger bättre än konventionella cykelhjälmar, men den kan inte ge samma skydd vid frontalkollisioner. Eftersom nackstödets vikt kan tynga ner föraren under lång tid och påverka sittställningen är airbaghjälmen lämpligare för vanliga förare. I testerna ingår modellen ofta inte alls i betygsättningen. Skäl: Den uppfyller inte DIN-specifikationerna för en cykelhjälm.
När ska en hjälm bytas ut?
I vilket fall som helst bör du byta ut hjälmen efter ett fall på den. Även om hjälmen ser oskadad eller knappt skadad ut efteråt kan det vara så att det har uppstått små sprickor i hjälmens material eller inre. Detta skulle innebära att säkerhetsfunktionen inte längre skulle garanteras. Därför bör du aldrig köpa en begagnad cykelhjälm.
Hjälmar har dock i allmänhet ett utgångsdatum; även om du inte råkar ut för någon olycka kommer det att bli dags att byta hjälm någon gång. Efter cirka sex års användning – inte från produktionen – bör du byta ut den. Köld och värme, men även solljus och fukt kan påverka materialet under denna tid. Det kan bli poröst och förlora sin optimala skyddseffekt.
Bild 1: © caballo / stock.adobe.com | Bild 2: © PIPAT / stock.adobe.com