Cykelhjälm för kvinna köpråd: Så väljer du rätt produkt
- De viktigaste fakta i korthet
- Cykelhjälmar minskar kraftigt risken för farliga huvudskador vid en trafikolycka.
- Rätt passform på huvudet är det viktigaste. Mät därför huvudets omkrets innan du köper och välj rätt storlek utifrån detta.
- Ventilationsöppningar håller huvudet svalt när du åker, ett nät skyddar mot insekter och avtagbara innerkuddar ökar komforten.
- Oavsett om du kör offroad eller på en snabb bana – extrema förhållanden kräver extrautrustning som ett skyddande visir eller en aerodynamisk design.
- Fortsätt inte att använda en hjälm efter ett fall och köp inte en begagnad modell – eventuella skador syns inte alltid utifrån.
Livräddande tillbehör
En cykelhjälm kan vara en livräddare i kritiska situationer i vägtrafiken. Vid ett fall på huvudet minskar risken för allvarliga skador i detta område avsevärt – i pannan till och med upp till 90 procent. Trots detta är det inte obligatoriskt att bära hjälm i vägtrafiken i de flesta länder, trots att läkarföreningar och försäkringsbolag upprepade gånger kräver det. Om du cyklar ofta, särskilt i trafiken eller i höga hastigheter, är hjälm ett klokt val.
Att tala om ”kvinnors cykelhjälmar” är faktiskt missvisande, eftersom cykelhjälmar i allmänhet är unisexa. Kvinnor är troligen mer benägna att leta efter en hjälm av mindre storlek, eftersom de i genomsnitt har en mindre huvudomkrets än män. Detta är dock vanligtvis inte beroende av modell eller tillverkare.
Alla cykelhjälmar genomgår stränga säkerhets- och materialtester enligt EU:s standardspecifikationer. I processen måste du stå emot många belastningar och överleva olika olyckssimuleringar. Om de klarar testet har modellerna DIN-standarden EN 1078, vilket är en förutsättning för försäljning inom EU.
Typer av cykelhjälmar
De flesta cykelhjälmar på marknaden tillverkas med den så kallade in-mold-processen. Detta innebär att det yttre skalet av robust plast är sammanfogat med hjälmens tjocka inre skikt. Den består av expanderad polystorol (EPS), en typ av fast polystyren. I händelse av en olycka minskas den verkande energin eftersom det lätt elastiska EPS-skiktet fungerar som en skrynkel- eller buffertzon. In-Mold-konstruktionen är särskilt hållbar och robust. Hjälmar med mjuka skal, som endast består av EPS-skiktet och som tidigare var mycket vanliga, är knappt tillgängliga längre på grund av deras låga skyddseffekt.
Hjälm med mikroskal
Micro-shell-hjälmen är den vanligaste och passar de flesta kvinnliga cyklister. Med en vikt på mellan 200 och 350 gram är den inte för tung och kan anpassas till respektive huvud med praktiska justeringsmöjligheter. Stora ventilationsspår ser till att tillräckligt med luft kommer till huvudet under åkturen.
Hjälm med dubbla skal
Den här hjälmen har ett extra galler inbyggt mellan det yttre skalet och det inre lagret, vilket ger hjälmkonstruktionen ännu mer stabilitet. Det är därför inte en verklig konstruktion i formkonstruktionen. Den här konstruktionen är särskilt användbar för mycket lätta hjälmar och hjälmar med extra stora ventilationsöppningar, vilket är fallet med cykelhjälmar.
Hjälm med hårt skal
Eftersom den har ett tjockare yttre skal är den här hjälmen idealisk för kvinnliga stuntcyklister och downhillförare. Den är tyngre och ger särskilt skydd mot mekanisk påverkan. Den här konstruktionen ger också ett bättre skydd vid fall i grus eller vid körning på tätt bevuxna stigar. Även om en hjälm med hård skal endast har mycket små ventilationsöppningar har detta inte någon särskilt dramatisk effekt om du utsätts för mindre vind i trickbanan eller inte bär hjälmen under långa perioder åt gången.
Airbag-hjälm
Hövding airbaghjälmen från den svenska tillverkaren med samma namn är inte en klassisk hjälm i ordets rätta bemärkelse och rankas därför oftast utanför tävlingen i tester. På grund av dess ovanliga och innovativa design bör den dock nämnas. Det är ett slags nackstöd som innehåller en skyddande krockkudde för hela huvudet. Vid en olycka eller en stöt öppnas nackskyddet och sträcker ut krockkudden över huvudet inom en tiondels sekund.
I tester har detta märke fått mycket bra resultat på många punkter; stötdämpningen är till exempel upp till tre gånger bättre än hos en vanlig cykelhjälm. Men systemet är inte perfekt: Vid en frontalkollision kan Hövding inte garantera samma skyddsnivå. Det finns också en viss tyngd på nacken och axlarna: Airbaghjälmen är drygt tre gånger tyngre än en vanlig cykelhjälm, och vid höga temperaturer svettas man snabbt i motsvarande område. För kortare resor i vardagen och stillastående trafik är det ett bra alternativ, men på längre resor kan det bli obekvämt med tiden.
Vad betyder MIPS?
Om du börjar leta efter en lämplig cykelhjälm kommer du förmodligen att stöta på begreppet MIPS. Det står för”Multi-Directional Impact Protection System” och innebär att ett plastskal installeras inuti hjälmen som kan röra sig i alla riktningar. Vid ett fall på huvudet, särskilt i en vinkel, kompenserar MIPS-systemet för rotationsrörelser, vilket minimerar den energi som verkar på skallen och hjärnan. För kvinnliga användare förändras bärupplevelsen endast minimalt.
Rätt storlek på hjälmen
För att ta reda på vilken hjälmstorlek som passar ditt huvud måste du mäta din huvudomkrets. Det bästa sättet att göra detta är att använda ett måttband som du placerar en gång runt huvudet. Börja vid pannan, ungefär en till två centimeter ovanför ögonbrynen, och för bandet runt så rakt som möjligt och precis ovanför öronen.
Storleksbeteckning | Huvudets omkrets |
---|---|
XS | 46-51 cm |
S | 51-55 cm |
M | 52-57 cm |
L | 56-62 cm |
XL | 61-65 cm |
XXL | > 65 cm |
Värdena i denna tabell är inte fasta, utan återspeglar till stor del tillverkarens specifikationer. Det finns ingen pålitlig standardstorlek, men du kan alltid justera cykelhjälmen lite och anpassa den optimalt till ditt huvud. Sidobanden kan alltid dras åt lite mer med hjälp av fästet på hakan; vissa modeller kan också justeras på pannringen inuti hjälmskalet.
Hjälmen ska sitta så perfekt som möjligt: När du har fäst hakremmen ska du lämna ett ungefär ett fingerbredds avstånd mellan den och hakan. Om du nu skakar på huvudet får hjälmen inte vingla, men samtidigt får den inte trycka och remmarna får inte gnugga mot kinderna eller öronen. Om du har glasögon till vardags eller cykelglasögon när du cyklar bör du också ha dem på dig när du provar cykelhjälmarna. På så sätt kan du se om de olika modellerna är kompatibla och inte krockar med varandra. Om du tidigare har använt cykelhjälmar utan MIPS-system kan det innebära att du måste byta till en modell med denna säkerhetsfunktion och byta storlek på den hjälm du behöver.
Välj den större modellen
Tillverkarna rekommenderar vanligtvis att du köper den större modellen om du står mellan två storlekar eller om din huvudomkrets passar två storlekar. Vid 50 centimeter skulle det till exempel vara hjälmstorlek S, vid 53 centimeter M. En för stor hjälm kan alltid justeras mindre genom finjustering – tvärtom är det svårare.
Vad gör en bra hjälm till en bra hjälm?
Den perfekta hjälmen låter dig inte känna att du har den på dig – förrän en olycka inträffar. Den måste därför inte bara uppfylla alla säkerhetskriterier utan också vara så bekväm som möjligt. På så sätt har du inte svårt att bära cykelhjälmen under en lång och förhoppningsvis olycksfri tid. För vissa situationer – t.ex. tävlingscykling, terrängkörning eller svåra siktförhållanden – finns det särskilda konstruktioner, funktioner och tillbehör.
Ventilationsöppningar
För att hålla huvudet svalt när du åker har hjälmarna långsträckta ventilationsöppningar. De tillåter frisk vind att komma in under hjälmen, samtidigt som värmeutveckling undviks. det är inte ovanligt med 15 till 20 slots. De är strömlinjeformade så att de inte bromsas ens i höga hastigheter och vid hård körning.
Invändig stoppning
Skumkuddarna fästs på insidan av de flesta cykelhjälmar för en bekväm och fast passform. I bästa fall kan de tas av, till exempel med hjälp av kardborreband, så att du kan tvätta dem. Var uppmärksam på vilken temperatur du får tvätta klädseln, för varmt vatten eller centrifugering kan skada den. Ibland räcker det att blötlägga skumdelarna i varmt vatten med tvål i några timmar.
Insektsskydd
Om det finns ett fint nät mellan hjälmen och huvudet kan du vara säker på att tillräckligt med luft men inga insekter som bin eller getingar kommer in genom ventilationsluckorna. Om insekter skulle fastna där i luftströmmen och krypa in i håret kan en olycka snabbt inträffa i händelse av ett stick.
Skydd mot solen
Den lilla, ibland avtagbara utskjutande delen på hjälmens framsida har en dubbel positiv effekt. Å ena sidan ser den till att du inte blir bländad av solljuset beroende på infallsvinkeln, och å andra sidan fungerar den som en extra buffertzon: Vid ett fall framåt skyddar den pannan.
Ljus och reflektorer
Vissa hjälmar är utrustade med reflexer för bättre synlighet. Alternativt kan du dra till dig uppmärksamhet med reflekterande klistermärken. Speciella hjälmmodeller är utrustade med en fram- eller bakljus eller båda, vissa även med ett indikatorsystem. Kom dock ihåg att sådan belysning inte ersätter cykelns ljus, utan bara kompletterar det.
Visir
Om du regelbundet kör i hög hastighet eller i terräng är det bra med ett visir. Den skyddar ögonen från regn eller stänk av smuts samt från vind och insekter. På vissa modeller kan du demontera denna komponent, i andra fall kan den fällas in.
Lätt vikt
Särskilt de som cyklar mycket snabbt eller deltar i tävlingar på cykeln lägger vikt vid en mycket lätt hjälm. En cykelhjälm väger normalt 250-300 gram, men särskilda cykelhjälmar för landsvägskörning är lättare. Tillverkarna placerar de extra stora ventilationsöppningarna så att hjälmen är aerodynamisk.
Regnskyddshuvud
Regnskyddshjälmen är inte en del av hjälmen i sig, men är en praktisk följeslagare i dåligt väder. Den kan dras över hjälmen och förhindrar att vatten tränger in genom ventilerna, samtidigt som den är luftgenomsläpplig.
Cykelhjälmar har ett utgångsdatum
Kom ihåg att du inte kan bära cykelhjälm för alltid – även om du inte råkar ut för några olyckor med den. Det rekommenderas att byta ut hjälmen efter cirka sex års användning. Under denna tid utsätts den för nederbörd, extrema temperaturer och solljus, vilket kan skada materialet. Detta innebär att maximalt skydd inte längre kan garanteras. Ibland kan tiden ha kommit tidigare. Om du kan se porösa fläckar på ytan är det ett säkert tecken.
Du får under inga omständigheter köpa en begagnad hjälm: Du kan inte vara säker på att materialet är i ordning och att produkten har använts utan olyckor. Skador på materialet kanske inte är så lätta att upptäcka från utsidan.